Alfa Romeo Stelvio 2.0 280Ps Q4 AT8
Η Alfa Romeo Stelvio είνα ιτο πρώτο SUV της Ιταλικής εταιρείας και βασίζεται εξ’ ολοκλήρου στο πάτωμα Giorgio που έχουμε συναντήσει στην Giulia. Η πλατφόρμα Giorgio -για να φρεσκάρω τη μνήμη σας- εξελίχθηκε αρχικά για την Giulia, αλλά στο μέλλον θα φορεθεί από 6 μελλοντικά μοντέλα της Alfa Romeo και από άλλα πισωκίνητα και τετρακίνητα μοντέλα του FCA Group. Η διάσημη διαδρομή των Άλπεων, Passo dello Stelvio, που συνδέει την Ιταλία με τη Γερμανία μέσω Αυστρίας ήταν υπεύθυνη για την ονομασία της Stelvio και το γεγονός αυτό σε προδιαθέτει για το σπορ, αλλά και τον adventure χαρακτήρα που πρεσβεύει το νέο μοντέλο της Alfa Romeo. Ο ανταγωνισμός της είναι δύσκολος, αφού έχει να αντιμετωπίσει μοντέλα, όπως τα Audi Q5, Porsche Macan και BMW X4 και θα πρέπει για να σταθεί δίπλα τους με αξιώσεις και να παρατάξει τις αρετές της, οι οποίες είναι πολλές.
Κρίση ταυτότητας!
Η Stelvio είναι ένα SUV που συμπεριφέρεται στο δρόμο ως γνήσια σπορ Alfa Romeo. Κάτι που δεν περιμένεις από ένα SUV είναι να έχει τιμόνι με 2,2 στροφές από άκρη σε άκρη. Αυτή είναι όμως η Alfa Romeo. Πάντα θα βάλει σπορ γονίδια σε κάθε αυτοκίνητό της, ανεξάρτητα από την κατηγορία. Η πλατφόρμα της Stelvio είναι άκαμπτη και ελαφριά, με την προσπάθεια για μείωση βάρους να συνεχίζεται και σε άλλα μέρη του αυτοκινήτου. Ο carbon κεντρικός άξονας μετάδοσης διατηρείται από την Giulia, με το αμάξωμα να χρησιμοποιεί πολλά αλουμινένια τμήματα, όπως καπό, πόρτες, βραχίονες ανάρτησης, μπροστινό, αλλά και πίσω υποπλαίσιο. Ακόμα κι έτσι, το βάρος αγγίζει τα 1.730kg, ζυγίζοντας 80kg λιγότερο από την BMW X4 xDrive 28i και 120kg λιγότερο από την Porsche Macan PDK. Η εξωτερική εμφάνιση της Stelvio θυμίζει αρκετά την Giulia,έχει επιβλητικές διαστάσεις (μήκος 4.687mm, πλάτος 1.903mm και ύψος 1.671mm), προβάλλοντας άμεσα το σπορ, αλλά και premium χαρακτήρα της. Το επιθετικό σύνολο ακροβατεί μεταξύ μιας κανονικής και μιας κουπέ έκδοσης SUV, όπως έχουν κάνει οι Mercedes-Benz με το GLC και η BMW με το Χ4. Το οπτικό αποτέλεσμα είναι εξαιρετικό, αφού έχουμε ένα κομψό αμάξωμα, με σπορ πινελιές, που σε προδιαθέτει ευχάριστα για το τι θα ακολουθήσει όταν βρεθείς πίσω από το τιμόνι.
Πίσω από το τιμόνι λοιπόν!
Ο πήχης, λόγω των Γερμανικών μοντέλων που μονοπωλούν τις πωλήσεις του D-SUV, έχει εκτοξευτεί σε υψηλά επίπεδα, τόσο ψηλά μάλιστα που οι υποψήφιοι αγοραστές αυτής της κατηγορίας έχουν αντίστοιχα υψηλές απαιτήσεις και δεν κάνουν παραχωρήσεις. Μπορεί το εσωτερικό της Stelvio να είναι ό,τι καλύτερο έχουμε δει από την Alfa Romeo μέχρι σήμερα, υστερεί όμως σε ποιότητα σε σχέση με τα αντίστοιχα εσωτερικά των Audi, Mercedes, BMW και Volvo. Τα καθίσματα είναι μεν άνετα, αλλά έχουν μέτρια πλευρική στήριξη, ενώ τα θεϊκά αλουμινένια paddles για τις αλλαγές ταχυτήτων είναι δυστυχώς extra στη βασική έκδοση Super. Πιστέψτε με, αξίζουν από μόνα τους ένα extra σπορ πακέτο που να τα περιλαμβάνει στον εξοπλισμό. Το άνετο εσωτερικό της Stelvio, πάντως, είναι καθαρά οικογενειακό, με άφθονους χώρους, πολλές θήκες και ένα αρκετά μεγάλο χώρο αποσκευών στα 525lt.
Επιδόσεις και κατανάλωση
Η Stelvio εξοπλισμένη με τον δίλιτρο κινητήρα της GiuliaVeloce έχει πολύ καλές επιδόσεις και αντίστοιχα υψηλή κατανάλωση. Δύσκολα έπεφτε κάτω από τα 11lt/100km, μην ξεχνάτε όμως ότι έχουμε ένα ογκώδες και βαρύ αμάξωμα, αλλά και έναν δίλιτρο, υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα άμεσου ψεκασμού, που αποδίδει 280Ps στις 5.250rpm, με 40,8kgm ροπής στις 2.250rpm. Ο κινητήρας έχει αλουμινένιο μπλοκ και κεφαλή, διαθέτει 16 βαλβίδες και έναν εκκεντροφόρο με ηλεκτροϋδραυλικό έλεγχο των βαλβίδων εισαγωγής. Τρομερά θετικές εντυπώσεις μας άφησε το οκτατάχυτο κιβώτιο της ZF, το οποίο έχουμε συναντήσει και σε άλλα μοντέλα της Alfa Romeo και της BMW. Χρησιμοποιεί μετατροπέα ροπής και είναι εξαιρετικά γρήγορο στις αλλαγές σχέσεων. Μάλιστα διαθέτει διαφορετικό προγραμματισμό από άλλα αυτοκίνητα που έχουμε δοκιμάσει και ταιριάζει γάντι στο διττό χαρακτήρα της Stelvio. Στο πρόγραμμα Normal αλλάζει όμορφα και ομαλά, με την επιλογή Dynamic να κρατάει πιο ψηλά τις στροφές του κινητήρα και να αλλάζει σχέσεις πολύ γρήγορα. Το κιβώτιο συνεργάζεται στενά με το σύστημα τετρακίνησης Q4, το οποίο χρησιμοποιεί έναν πολύδισκο συμπλέκτη, που ελέγχεται από την κεντρική μονάδα διαχείρισης και μόλις αντιληφθεί διαφορά στην ταχύτητα των πίσω και των εμπρός τροχών στέλνει μέχρι και το 50% της ροπής στο μπροστινό άξονα. Εννοείται ότι όταν δεν υπάρχουν αυξημένες ανάγκες πρόσφυσης, η κίνηση μεταδίδεται μόνο στους πίσω τροχούς, ενώ το σύστημα δεν επιτρέπει μεγαλύτερη διαφορά από το 2,5% στην ταχύτητα περιστροφής των δύο αξόνων.
SUV ή GTI?
Οδηγικά, θα την χαρακτηρίζαμε περισσότερο ως ένα υπερυψωμένο GTI και λιγότερο ως ένα σπορτίφ SUV. Η Stelvio σε κερδίζει από την πρώτη στιγμή που θα βρεθείς πίσω από το τιμόνι της με το πάτημα και τη σταθερότητα που επιδεικνύει κινούμενη σε μεγάλες ταχύτητες, αλλά και την απίστευτη αμεσότητα στις εντολές του οδηγού. Τα μόνα αυτοκίνητα της κατηγορίας που μπορούν να ακολουθήσουν το ρυθμό της Stelvio είναι τα Χ3 και Χ4 της BMW, η Porsche Macan και η Jaguar F-Pace. Πολλές φορές πιάνεις τον εαυτό σου να στρίβει με τρόπο που έχεις συνηθίσει από πολύ πιο σπορ κατασκευές. Με ταχύτατη αντίδραση από τα input του τιμονιού, εξαιρετικό turn-in και πολύ μικρές κλίσεις. Το σύστημα διεύθυνσης, όπως είπαμε, είναι απίστευτα άμεσο και γρήγορο, αλλά αυτό είναι και κάτι που μπορεί να ξενίσει ορισμένους. Οι2,2 στροφές από άκρη σε άκρη πιθανόν να είναι υπερβολή για την κατηγορία των SUV. Κοντά στο κέντρο του δεν είναι νευρικό, αλλά λίγο μετά δίνει γρήγορα το «σήμα» για επίθεση. Όπως και στην Giulia έτσι κι εδώ το ESP δεν απενεργοποιείται, μόνο που στην περίπτωση της Stelvio αυτό δεν σε ενοχλεί τόσο πολύ, αφού ο προσανατολισμός του αυτοκινήτου είναι διαφορετικός. Στη λειτουργία Dynamic του γνωστού διακόπτη DNA σε αφήνει να παίξεις λίγο, αλλά όχι σε σημείο υπερβολής. Η ανάρτηση έχει σφιχτή ρύθμιση, αλλά καταφέρνει να παρέχει εξαιρετική ποιότητα κύλισης στους επιβάτες. Θετικές είναι και οι εντυπώσεις από τα φρένα, που ακινητοποιούν γρήγορα τα 1.730kg του αμαξώματος.
Εν κατακλείδι
Η δίλιτρη Stelvio με τα 280 άλογα είναι ένα αξιόλογο σύνολο, με κύρια όπλα τη δυναμική και επιβλητική εμφάνιση, τις επιδόσεις, την απολαυστική οδική συμπεριφορά και την ποιότητα κύλισης. Μοναδικά μειονεκτήματα που εντοπίσαμε είναι η ελαφρώς -σε σχέση με τον ανταγωνισμό- υποδεέστερη εικόνα στο εσωτερικό της και η σχετικά υψηλή κατανάλωση του κινητήρα, όταν αποφασίσεις να εκμεταλλευτείς τις δυνατότητές της. Η τιμή πλησιάζει επικίνδυνα τα «Ροτβάιλερ» των Porsche, Audi, BMW και Mercedes-Benz, κανένα από τα οποία δεν έχει το χαρακτήρα της Ιταλικής κυρίας.
Μας άρεσε (+)
Εμφάνιση
Επιδόσεις
Οδική συμπεριφορά που θυμίζει GTI SUV
Λειτουργία κιβωτίου
Ποιότητα κύλισης
Δεν μας άρεσε (-)
Τιμή
Υψηλή κατανάλωση
Πλευρική στήριξη καθισμάτων
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ Stelvio 2.0 280PsQ4 AT8 (Super): €62.800
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣ Τετρακύλινδρος σε σειρά, μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, με 2ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο
ΘΕΣΗ Εμπρός, διαμήκης
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) 1.995
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) 84 x 90
ΣΧΕΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ 10:1
ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότης καυσαερίων
ΒΑΡΟΣ kg 1.730
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός: Διπλά ψαλίδια Alfalink
Πίσω: Πολλαπλών συνδέσμων Alfalink
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 8 σχέσεων με μετατροπέα ροπής
Διαφορικά: Ελεύθερο εμπρός, μπλοκέ πίσω
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός: Τετραπίστονες δαγκάνες, αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω: Μονοπίστονες δαγκάνες, αεριζόμενοι δίσκοι
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες: 9Jx20in
Ελαστικά: 255/45 R20
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm): 280/ 5.250
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) 40,8/ 2.250
0-100km/h (sec): 5,7
Τελική Ταχύτητα (km/h): 230
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 (gr/km): 161
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (lt/100km): 7,0
Δοκιμής (lt/100km): 11,8
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Από σήμερα 24 Μαΐου αυξάνεται το όριο των επιβατών εντός των οχημάτων.