BMW XM 653Ps

BMW XM 653Ps

4 Purists only

«Το πρώτο μοντέλο που εξέλιξε αποκλειστικά το τμήμα M της BMW έπειτα από την θρυλική M. Βαρύ φορτίο. Κάτι που σημαίνει ότι πρέπει να αποτελεί κάποιο κρυφό project που έφτιαξαν οι κορυφαίοι μηχανικοί του M Division στον ελεύθερο τους χρόνο. Μάλλον θα έχει γεννηθεί από το ίδιο καλούπι που παράγει αγωνιστικά αυτοκίνητα. Σίγουρα όμως θα πρέπει να αντικατοπτρίζει τα καλύτερα σπορ στοιχεία της Βαυαρικής φίρμας και θα αποτελεί έναν φάρο οδηγικής απόλαυσης και αγνότητας... Λυπάμαι που θα σας ενημερώσω ότι η BMW XM δεν είναι τίποτα από τα παραπάνω. Είναι όμως το ακριβότερο αυτοκίνητο που έχει αυτή τη στιγμή στους καταλόγους της η BMW. Είναι επίσης το ισχυρότερο SUV που έχει κατασκευάσει η BMW. Τέλος, είναι το ισχυρότερο M car που έχει κατασκευάσει ποτέ η BMW. Όμως όλα αυτά σε συνδυασμό με το εξελιγμένο plug-in υβριδικό σύνολο που χρησιμοποιείται για πρώτη φορά από M μοντέλο σημαίνουν ότι είναι και το βαρύτερο αυτοκίνητο που έχει κατασκευάσει ποτέ η BMW. Δύο χιλιάδες, εφτακόσια δέκα κιλά. Το έγραψα ολογράφως για να το εμπεδώσετε. Βέβαια όταν αυτό το φρούριο κινείται από έναν V8 Twin Turbo (που κάτω από το καπό των M5 CS έχει ξεφτιλίσει σχεδόν όλα τα supercar του πλανήτη τουλάχιστον σε επιδόσεις στην ευθεία) που έχει extra υποβοήθηση σχεδόν 200Ps, θα πρέπει να πηγαίνει σαν τον Βελζεβούλ… Όχι ακριβώς…

Είναι αναμφίβολα γρήγορη, όμως διαβάζοντας τα τεχνικά του χαρακτηριστικά περιμένεις κάτι παραπάνω. Οι X5 M Competition και X6 M Competition που αποδίδουν 625Ps κοστίζουν παρόμοια χρήματα με την XM (ας μην γράψω ακόμα την τιμή, ας την φυλάξω για το τέλος) επιταχύνουν -σύμφωνα με την BMW- στα πρώτα 100km/h σε 3,9sec. Άρα η XM, που είναι πιο ισχυρή (συνδυαστικά 653Ps) και «ειδική» (κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου από το τμήμα M στο εργοστάσιο Spartanburg στις ΗΠΑ), πρέπει να είναι ταχύτερη από αυτές. Όπως και από την αμιγώς ηλεκτρική iX M60 με τα 619Ps. Είμαι στημένος στην ευθεία των μετρήσεων και πεπεισμένος ότι θα δω super χρόνους στο VBOX, πατάω το αριστερό κόκκινο κουμπάκι M1 στο τιμόνι που έχω ήδη σετάρει με τις πιο σπορ ρυθμίσεις σε κινητήρα-ανάρτηση-κιβώτιο-τιμόνι-ESP. Ενεργοποιώ το Launch Control και προετοιμάζομαι να μπω σε Hyperdrive σαν άλλο Millennium Falcon (κοντά πρέπει να ζυγίζουν). Τέρμα γκάζι και το κτήνος σηκώνεται ελάχιστα και «γραπώνει» τα 18m σε ένα άκρως αξιοπρεπές (θέλετε να υπενθυμίσω το βάρος;) 1,83sec με 58,24km/h. Δεν ένιωσα όμως την ίδια «κλωτσιά» όπως με την iX M60 και παρότι περνάνε κοπίο από τα 60km/h (iX:2,06s, XM:2,0s), η ηλεκτρική αδερφή, που υπολείπεται κατά 130kg, ανοίγει την διαφορά και περνάει ταχύτερα από τα 100km/h (iX:4,03s, XM:4,23s) και κρατάει μπροστά μέχρι και μετά τα 180km/h (iX:10,74s, XM:11,72s). Δεν χρειάζεται να σας πω τι γίνεται με τις X5/X6 M Competition που ζυγίζουν 310-340kg λιγότερα. Άρα σίγουρα δεν είναι το ταχύτερο SUV της BMW. Τι είναι όμως ακριβώς αυτή η XM;

TheBeast!

Είναι η προσωποποίηση της υπερβολής. Ένα όχημα που σε προκαλεί να το κοιτάξεις, να το περιεργαστείς και να το σχολιάσεις. Ούτε μπορεί ούτε θέλει να κρύψει τον όγκο του. Με μήκος 5.110mm, πλάτος 2.005mm και μεταξόνιο 3.105mm, η XM αποτελεί μία επιμηκυμένη εκδοχή της X5 G05. Δεν μοιράζεται όμως μόνο την αρθρωτή πλατφόρμα CLAR με τις X5 M/X6 M. Τα 3 αυτοκίνητα έχουν τα ίδια εξαρτήματα ανάρτησης, με μοναδική διαφορά τη σκληρότητα των αμορτισέρ/ελατηρίων και τις ενεργές αντιστρεπτικές. Βλέπετε τα 2.710kg δεν είναι εύκολο task να «μαζευτούν», κάτι που οι μηχανικοί της BMW γνωρίζουν καλά.

Η εξωτερική σχεδίαση της XM είναι αναμφίβολα εντυπωσιακή, με έντονη τάση εξωστρέφειας και όσο κι αν υπάρχουν πολλοί που κατακρίνουν τελευταία το σχεδιαστικό τμήμα της BMW για την μεγιστοποίηση των νεφρών στην μάσκα, εδώ το σχέδιο δουλεύει. Τα τεράστια νεφρά σε χρυσαφί απόχρωση διαθέτουν ένα ψαρωτικό φωτεινό περίγραμμα που αν τύχει και σου γεμίσει τον κεντρικό καθρέφτη, θα τρομάξεις με την εξώκοσμη φιγούρα και δεν θα ξέρεις αν θέλει να σε προσπεράσει ή να σε διακτινίσει σε άλλον πλανήτη. Στο πλάι, μία χρυσαφί λωρίδα σίγουρα θα αγαπηθεί από τους αγοραστές στα Αραβικά Εμιράτα, στις ΗΠΑ και στην Κίνα, αγορές που παραδοσιακά λατρεύουν τις φανταχτερές υπερβολές. Η πληθωρική σιλουέτα τονώνεται από τους extra τροχούς των 23in σε χρυσό-μαύρο χρωματισμό! Στο πίσω μέρος απουσιάζει το κλασικό σήμα της BMW στο κέντρο, υπάρχουν όμως χαραγμένα δύο σήματα της εταιρείας στις δύο άκρες του παρμπρίζ, αποτίνοντας φόρο τιμής στην θρυλική Μ1. Τα LED πίσω φώτα εξέχουν και δίνουν μία αρκετά τρισδιάστατη υπόσταση, ενώ οι εξάγωνες εξατμίσεις σε κάθε πλευρά είναι τοποθετημένες η μία πάνω στην άλλη, για extra διαφορετικότητα.

Active Driving Experience

Η εξωτερική εμφάνιση κάνει τρομερά αποτελεσματικά δύο πράγματα: να διχάζει και να εντυπωσιάζει. Στο εσωτερικό, ο εντυπωσιασμός εκφράζεται ομόφωνα. Η BMW χαρακτηρίζει την καμπίνα της ΧΜ με τρεις λέξεις: «Active Driving Experience». Μοιράζεται πολλά στοιχεία με τις τελευταίες X5/X6 και όπως είναι φυσικά αναμενόμενο, η συναρμογή και η ποιότητα των υλικών είναι κορυφαίου επιπέδου. Όπου κι αν ακουμπήσεις, θα συναντήσεις πλούσιο δέρμα και μαλακές επιφάνειες. Η ατμόσφαιρα ξεχειλίζει premium χαρακτήρα κάτι που ενισχύεται από το optional πακέτο επενδύσεων σε vintage διχρωμία καφέ-μπλε.

Αν θέλουμε να είμαστε όμως αυστηροί κριτές, της λείπει αυτό το «διαφορετικό» που έχει για παράδειγμα η σχεδίαση του αμαξώματος. Η ηλεκτρική iX, παρότι υπολείπεται ελαφρώς σε ποιότητα υλικών, έχει πιο φουτουριστική και ευφάνταστη σχεδίαση. Σίγουρα ένα από τα highlights του εσωτερικού είναι η οροφή που με την τρισδιάστατη επένδυση και τον περιμετρικό ατμοσφαιρικό φωτισμό που εξασφαλίζει μία ξεχωριστή εμπειρία όταν κάθεσαι στο πίσω -τρομερά άνετο- κάθισμα. Οι χώροι είναι πλουσιοπάροχοι ανεξάρτητα από το μέγεθος των 5 επιβατών, ενώ οι θήκες είναι βολικές, με τις ποτηροθήκες να είναι ψυχόμενες και θερμαινόμενες! Το ταμπλό έχει οδηγοκεντρική κλίση, με το Curved Display να παρατάσσει μία παραμετροποιήσιμη οθόνη 12,3in για τον πίνακα οργάνων, ενώ μία μεγαλύτερη -14,9in- έχει αναλάβει το infotainment και τις αναρίθμητες επιλογές συστημάτων άνεσης, ενημέρωσης και ψυχαγωγίας που διαθέτει η XM. Το μενού είναι τεράστιο και ορισμένες φορές θα χαθείς κάπως ψάχνοντας αυτό που ζητάς, ενώ θα θέλαμε ο έλεγχος του κλιματισμού να μην γίνεται από την οθόνη.

Άτιμο Marketing

Έχουμε ήδη τεκμηριώσει ότι η «βασική» XM δεν είναι το γρηγορότερο SUV στην γκάμα της BMW. Φαίνεται ότι το επίτευγμα αυτό θα φέρει εις πέρας η ισχυρότερη έκδοση Label Red με τα 748Ps. Η BMW καμαρώνει για το νέο σύστημα κίνησης της XM. Αποτελεί το πρώτο εξηλεκτρισμένο σύνολο του Μ GmbH, με την συνδυαστική απόδοση να φτάνει τα 653Ps και τα 81,5kgm ροπής! Ο ηλεκτροκινητήρας πέμπτης γενιάς είναι τοποθετημένος στο 8άρι κιβώτιο M Steptronic και αποδίδει 197Ps και 28,6kgm. Χάρη όμως στο πατενταρισμένο pre-gearing σύστημα μετάδοσης της BMW, ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να παρέχει μέχρι και 45,8kgm ροπής. Η μπαταρία βρίσκεται πολύ χαμηλά στο πάτωμα και έχει καθαρή χωρητικότητα 25,7kWh για να παρέχει 80-85 ηλεκτρικά χιλιόμετρα (μέχρι τα 140km/h) χωρίς την εμπλοκή του θερμικού κινητήρα.

Φτάσαμε λοιπόν στο θεριό που ακούει στο όνομα S68. Η BMW ισχυρίζεται ότι δεν υπάρχει ούτε ένας κωδικός μεμονωμένου εξαρτήματος που να μοιράζεται το νέο V8 Twin Turbo μοτέρ με τον απερχόμενο S63. Και παρότι είναι δύσκολο να το πιστέψουμε, το μόνο σίγουρο είναι ότι οι αλλαγές στα ενδότερα είναι πάρα πολλές. Αυξημένη συμπίεση στο 10,5:1, νέος ενισχυμένος στρόφαλος, νέο σύστημα λίπανσης μεταβλητής παροχής με διαφράγματα στο κάρτερ, ανασχεδιασμένη cross-bank πολλαπλή εξαγωγής βαθιά στο κέντρο του V για ταχύτερη απόκριση, νέες τουρμπίνες με ηλεκτρονικά ελεγχόμενες σκάστρες -ανοιχτού τύπου!- είναι μερικές από τις κυριότερες αλλαγές. Μία εξαιρετική διαφορά -που σίγουρα θα ευνοήσει και την αξιοπιστία-είναι η ενεργοποίηση του μεταβλητού χρονισμού Double Vanos που πλέον γίνεται πλήρως ηλεκτρικά σε αντίθεση με την υδραυλική ενεργοποίηση (με λάδι) που είχε ο S63. Τα 495Ps και τα 66,2kgm δεν είναι εντυπωσιακά, όμως η συμβολή του υβριδικού συστήματος είναι σημαντική αφού ακόμα και με όλο αυτό το υπερβολικό μέγεθος και βάρος, η XM καταναλώνει περίπου 13lt/100km ακόμα και με χαμηλό επίπεδο φόρτισης, ενώ με φορτισμένη μπαταρία είσαι στα 7-8lt/100km. Κάτι που σίγουρα θα προβληματίσει όμως είναι η συνολική αυτονομία που φτάνει οριακά τα 450km (360km θερμικά και 80-85 ηλεκτρικά), ενώ ακόμα και ο on-board φορτιστής μπορεί να δεχθεί ισχύ μέχρι 7,4kW, απαιτώντας λίγο πάνω από 4ώρες για πλήρη φόρτιση.

Τα πολυλειτουργικά καθίσματα Μ έχουν πολύ καλή στήριξη, ενώ, ταυτόχρονα, αποδεικνύονται αντίστοιχα άνετα ακόμα και έπειτα από αρκετές ώρες οδήγησης. Η καμπίνα σε αγκαλιάζει με όμορφο τρόπο και οι σπορ λεπτομέρειες, όπως τα carbon paddles αλλαγής σχέσεων και τα κόκκινα κουμπιά M1/M2 για την άμεση ενεργοποίηση του ιδανικού οδηγικού προφίλ που επιθυμείς, είναι εκεί για να σου θυμίζουν ότι δεν οδηγείς μία «οποιαδήποτε» BMW. Ο ρυθμός επιτάχυνσης είναι πάντα έντονος, ποτέ όμως εξωπραγματικός. Υπάρχει πάντα και παντού μία οροσειρά διαθέσιμης ροπής, ποτέ όμως δεν θα μείνεις άναυδος από το γκάζι της XM.

Το setup της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης ανάρτησης είναι πολύ σφιχτό -υποχρεωτικά για να διαχειριστεί το βάρος- και μόνο η ρύθμιση Comfort στην ανάρτηση εξασφαλίζει καλά επίπεδα άνεσης -τουλάχιστον σε ελληνικό οδόστρωμα-, ενώ τα Sport και Sport + κάνουν την XM «ντουβάρι» με τις ανωμαλίες να ταλαιπωρούν τους επιβάτες κυρίως στις χαμηλές ταχύτητες. Σίγουρα οι στάνταρ ζάντες των 21in θα εξασφαλίζουν καλύτερη κύλιση. Επίσης στις ρυθμίσεις Sport/Sport+ το 8άρι κιβώτιο αλλάζει λίγο άτσαλα ταχύτητες και βρίσκεσαι να κάνεις έναν συμβιβασμό ανάμεσα στις ήπιες και στις σπορ ρυθμίσεις για να βρεις το ιδανικό προφίλ της XM και να το αποθηκεύσεις σε ένα από τα δύο κόκκινα κουμπάκια. Υπάρχει και επιλογή για την λειτουργία του υβριδικού συστήματος ανάμεσα από αμιγώς ηλεκτρική κίνηση (Electric), υβριδική χρήση (Hybrid) και πρόγραμμα που δίνει έμφαση στη φόρτιση της μπαταρίας (eControl).

Η καθημερινή κίνηση με μοναδική εξαίρεση τις τρομακτικές διαστάσεις είναι εύκολη και άνετη, με ολοκληρωτική απουσία θορύβων, απόρροια της απίστευτης ηχομόνωσης και της προτεραιότητας στο ηλεκτρικό σύνολο, όσο η μπαταρία έχει αποθέματα. Εξελιγμένη αποκλειστικά από τα μαγικά χέρια των μηχανικών του M Division, η XM «οφείλει» να είναι εξαιρετική σε γρήγορο ρυθμό... Τουλάχιστον όσο αυτό είναι εφικτό από ένα τετράτροχο που ζυγίζει 2,7 τόνους και απέχει από το έδαφος 22cm. Το πλαίσιο εντυπωσιάζει με την ακαμψία του, η δύναμη είναι εκεί, η πρόσφυση χάρη στο σύστημα τετρακίνησης δύσκολα εξαντλείται, η σκληρή ανάρτηση στέκεται στο ύψος των περιστάσεων, το σύστημα ενεργής τετραδιεύθυνσης Integral Active Steering συντελεί στην όλη διαδικασία, όμως είναι δύσκολο να ταυτιστείς μαζί της κυρίως σε επίπεδο αίσθησης. Κρύβει πολύ καλά το βάρος της, δεν μπορεί όμως να το εξαφανίσει. Το τιμόνι μεταφέρει μέτρια πληροφόρηση στα χέρια σου, καταφέρει όμως να σε εντυπωσιάσει με την αμεσότητα του και τελικά το σύνολο ανταποκρίνεται γρήγορα και ευχάριστα στις αλλαγές κατευθύνσεων. Όποια εντολή κι αν δώσεις στο τιμόνι, η δυναμική συμπεριφορά υπερβαίνει της θεωρίας ή των πεποιθήσεών σου.

Η ενεργή τετρακίνηση έχει περισσότερο πισωκίνητη κατανομή και το πίσω ενεργό διαφορικό μεταβάλει, ανάλογα με τις συνθήκες, το μοίρασμα της ισχύος που φτάνει σε κάθε τροχό, οπότε η πρόσφυση δεν τελειώνει ποτέ. Αρκεί να μην φοβηθείς τον αρχικό δισταγμό και την τάση για υποστροφή που φέρνει το υπερβολικό βάρος με κάθε απότομο «πέταγμα» μέσα στην στροφή. Με αυτόν τον τρόπο μπορείς να διατηρήσεις ταχύτατο ρυθμό και τρομακτική ορμή που απαιτεί εγρήγορση και σωστές κινήσεις στο τιμόνι, αφού σε κάθε περίπτωση τα λάστιχα περνάνε δύσκολες στιγμές. Αν πάλι θες να το παίξεις “Gangsta”, η XM σού δίνει τη δυνατότητα, με την απενεργοποίηση του ESP και την ρύθμιση 4WD Sand που δίνει πιο υπερστροφική συμπεριφορά για να φέρεις εις πέρας ένα εντυπωσιακό -και τρομακτικό για τον φωτογράφο- παντιλίκι. Εξίσου εντυπωσιακή είναι και στο φρενάρισμα, χάρη στο πανίσχυρο σύστημα με 6πίστονες δαγκάνες μπροστά και δίσκους 395x36mm, επιτρέποντας να πατήσεις το φρένο όλο και πιο αργά, πιο αποφασιστικά ακόμα και ελάχιστα πριν την στροφή.

Βρίσκεσαι λοιπόν ως fan της Βαυαρικής εταιρείας να απορείς για την επιλογή του τμήματος M αντί να εξελίξει ένα Sportscar/Supercar να προτιμήσει ένα τεράστιο, ιδιαίτερο και άκρως πολυτελές SUV, με ένα κορυφαίο τεχνολογικά υβριδικό σύνολο και τιμή που ξεκινάει από τα €191.729. Η εποχή που η αγνότητα και η αίσθηση ήταν προτεραιότητα έχει περάσει ανεπιστρεπτί, κάτι που αποδεικνύεται έμπρακτα από την XM και την ύπαρξη μεγάλου δυνητικά αγοραστικού κοινού που θα επενδύσει ένα τρομερά υψηλό ποσό για να οδηγεί ένα τόσο εντυπωσιακό και γρήγορο όχημα, ακόμα και αν βάζει σε δεύτερη μοίρα την άνεση.

+

Κινητήριο σύνολο

Επιδόσεις

Ποιότητα κατασκευής

Τεχνολογία άνεσης-ασφάλειας

Οδική συμπεριφορά (αναλογικά με το βάρος)

Κατανάλωση

-

Τιμή

Αυξημένο βάρος

Άνεση ανάρτησης

Συνδυαστική αυτονομία

Τιμή βασικής έκδοσης XM 4.4V8 Plug-in Hybrid 653Ps: €191.729

Τιμή έκδοσης δοκιμής XM 4.4V8 Plug-in Hybrid 653Ps: €197.950

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Τύπος: Οκτακύλινδρος σε διάταξη V, με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο, μεταβλητός χρονισμός Double Vanos και Valvetronic III

Θέση: Εμπρός, διαμήκης

Κυβισμός (cc): 4.395

Διάμετρος x Διαδρομή (mm): 89 x 88.3

Σχέση συμπίεσης: 10,5:1

Τροφοδοσία: Άμεσος ψεκασμός καυσίμου με πίεση μέχρι 350bar, δύο υπετροφοδότες καυσαερίων της Mitsubishi

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Κίνηση: Στους 4 τροχούς

Κιβώτιο: Αυτόματο με μετατροπέα ροπής M Steptronic 8 σχέσεων

Διαφορικό: Ηλεκτρονικά ελεγχόμενο με τελική σχέση μετάδοσης 3,636:1

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Εμπρός: Διπλά ψαλίδια, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ Adaptive M Suspension, ενεργή αντιστρεπτική δοκός

Πίσω: Πολλαπλών συνδέσμων, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ Adaptive M Suspension, ενεργή αντιστρεπτική δοκός

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός: Εξαπίστονες δαγκάνες με αεριζόμενους δίσκους 395x36mm

Πίσω: Μονοπίστονες δαγκάνες με αεριζόμενους δίσκους 370x24mm

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες: 10,5Jx23in εμπρός, 11,5Jx23in πίσω

Ελαστικά: Michelin Pilot Sport 275/35 εμπρός, 315/30 πίσω

ΑΜΑΞΩΜΑ

Μήκος (mm): 5.110

Πλάτος (mm): 2.005

Ύψος (mm): 1.755

Μεταξόνιο (mm): 3.105

Βάρος (kg): 2.710

Χώρος Αποσκευών (lt): 527-1.820

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

Ονομαστική συνδυαστική ισχύς (Ps/rpm): 653/5.400-7.200

Ονομαστική συνδυαστική ροπή (kgm/rpm): 81,5/1.600-5.000

Επιτάχυνση 0-100km/h: 4,3sec

Τελική ταχύτητα (km/h): 250 ηλ. περιορισμένη (270 με πακέτο M Driver)

ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2

C02 (gr/km): 37-43 (WLTP)

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Ονομαστική (lt/100km): 1,6-1,9 (WLTP)

Δοκιμής (lt/100km): 7,6-13,2 (Ανάλογα με το επίπεδο της μπαταρίας)

ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

ΚΜ/Η SEC

0-60 2,00

0-80 2,96

0-100 4,23

0-120 5,57

0-140 7,32

0-160 9,22

0-180 11,72

0-200 14,50

0-220 17,68

ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

M SEC @ KM/H

18 1,83 @ 58,24

60 3,78 @ 93,82

100 5,24 @ 115,50

200 7,97 @ 147,55

400 12,28 @ 184,35

 

Αρθρογράφος

 

Έρχεται το υδρογόνο

Έρχεται το υδρογόνο

Χαιρετισμός του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη στο συνέδριο: «Υδρογόνο Μια Ευκαιρία για το Περιβάλλον και την Ανάπτυξη».