Citroen DS3 Racing 1.6THP 316wΗp
.jpg)
Citroen DS3 Racing
Citroen γιατί «τότε» δεν είχε γίνει ακόμα ξεχωριστό brand η DS, όπως είναι τώρα. Το συγκεκριμένο μάλιστα μοντέλο είναι ιδιαίτερα ξεχωριστό, γιατί η έκδοση «Racing» έχει τα μηχανικά μέρη του MINI John Cooper Works με 208Ps και όχι του απλού Cooper S R56 με τα 156Ps. Φυσικά οι αλλαγές του σε σχέση με το DS3 GT Performance δεν περιορίζονται στην ιπποδύναμη, αλλά, όπως και στην περίπτωση των αντίστοιχων MINI, έχει χαμηλότερη και πιο σφιχτή ανάρτηση, μεγαλύτερα φρένα και μεγαλύτερους τροχούς. Βγήκε σε περιορισμένη παραγωγή 2.400 μονάδων, για τον εορτασμό της εμπλοκής του μοντέλου στο πρωτάθλημα WRC και στην Ελλάδα δεν εισήχθη επίσημα ποτέ.
Το συγκεκριμένο το έφερε ένας θείος του Δημήτρη, ιδιοκτήτη του πολύ όμορφου αυτού hot-hatch, ο οποίος το είδε έτσι χαριτωμένο μαύρο-πορτοκαλί σε μια μάντρα και του λέει «Δημητράκη να στο φέρω; Γύρω στα 1.500 ευρώ τελωνείο έχουν αυτά». Δεν υπολόγισαν όμως πως το μοντέλο δεν είχε ελληνική έγκριση τύπου, αφού δεν είχε εισαχθεί ποτέ στην έκδοση Racing και αυτό θα ήταν το πρώτο με ελληνικές πινακίδες. Άλλο πάλι και αυτό... Να έχει βγάλει ένα αυτοκίνητο πχ η Citroen, η Ford, η BMW κτλ, να πωλείται σε όλες τις χώρες του κόσμου, να έχει περάσει crash test, προδιαγραφές ρύπων, ασφαλείας και όλα τα συναφή, να έχει τις λοιπές ευρωπαϊκές εγκρίσεις και όταν το φέρει κάποιος στην Ελλάδα, είτε ιδιώτης είτε ο επίσημος εισαγωγέας, να πρέπει να το «ελέγξει» ο αρμόδιος μηχανικός του υπουργείου... χαχαχα... να μας πει αν είναι καλό ή όχι.... χαχαχαχα... κλαίω! Τέλος πάντων με αυτά και με αυτά, τα χιλιάρικα έγιναν 8 για να το φέρει, αλλά τουλάχιστον έχει ένα από τα ελάχιστα DS3 Racing στην Ελλάδα.
Και μοναδικό και βελτιωμένο
Ο Δημητράκης δεν πτοήθηκε από την σπανιότητα του μοντέλου, που συνήθως τέτοια αυτοκίνητα οι περισσότεροι τα διατηρούν εργοστασιακά και δεν τους κάνουν πολλά χιλιόμετρα για να μην χάσουν την αξία μεταπώλησης. Αυτός το χρησιμοποιεί καθημερινά και το έχει κάνει μάλιστα πολύ πιο γρήγορο από ό,τι ήταν σε εργοστασιακή μορφή. Την βελτίωσή του την ανέλαβε ο Μιχάλης Λιόκας στην Liokas Peugeot-Citroen Service, ο οποίος έχει φτιάξει πολλά τέτοια μοτέρ και γνωρίζει καλά τα σημεία που χρήζουν προσοχής καθώς και το πού είναι κρυμμένα τα άλογα. Ως συνήθως τα περισσότερα βρίσκονται στο καπάκι και στην τουρμπίνα, δηλαδή στην αναπνοή του κινητήρα.
Έτσι οι αυλοί στην κεφαλή ανοίχτηκαν και γυαλίστηκαν για περισσότερη ροή και το Turbo επίσης, αφού είναι πλέον υβριδικό με μετατροπή του εργοστασιακού από την Turbo Exelixis. Μάλιστα για την καλύτερη εξαγωγή των καυσαερίων έχουν καταργήσει το εργοστασιακό actuator και χρησιμοποιούν external wastegate 38mm της TiAl με τρύπα στο εργοστασιακό χταπόδι και ειδικό αντάπτορα προσαρμογής. Η υπόλοιπη εξάτμιση αποτελείται από downpipe 70mm και χειροποίητη ανοξείδωτη 63,5mm από τον Απόστολο Ζαπάντη. Ένα ακόμα μυστικό των κρυμμένων αλόγων είναι οι βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής της Supertech και οι stage 1 συμμετρικοί εκκεντροφόροι της Shrick, με διάρκεια 264ο και lift 10mm. Για να κλείσουμε το κομμάτι της αναπνοής, στην εισαγωγή φοράει μια φιλτροχοάνη της Aeroflow και το πασπαρτού intercooler του Seat Ibiza 6L Cupra που μπαίνει κουτί στα μηχανοστάσια των Peugeot/Citroen με μοτέρ 1.6THP. Ο αέρας που περισσεύει στο άφημα του γκαζιού εκτονώνεται στην ατμόσφαιρα μέσα από μια σκάστρα της Turbosmart.
Όλα αυτά αυξάνουν την απόδοση, αλλά δεν διασφαλίζουν την «ασφάλεια» του κινητήρα. Γι’ αυτό φρόντισε το ρεκτιφιέ ΟΤΕΜ που ενίσχυσε τον κορμό με custom block guard και συνδύασε σφυρήλατα έμβολα της Wossner στην εργοστασιακή διάμετρο (77mm), με σφυρήλατες μπιέλες της ZRP και βίδες μπιελών της ARP. Για την τροφοδοσία σε καύσιμο τα εργοστασιακά μπεκ του άμεσου ψεκασμού επαρκούν, αρκεί στην μεγάλη πίεση να βοηθά και ο ψεκασμός μείγματος νερού-μεθανόλης από το ανάλογο kit της AEM.
Η πίεση, που αγγίζει τα 1,75bar, ρυθμίζεται από ένα boost controler της iBoost και τον προγραμματισμό του εγκεφάλου έκανε η eΤuners. Με όλα αυτά η απόδοση ανέβηκε στα 316wHp και η ροπή στα 42,5wkgm, τιμές που όπως αποδείχτηκε στις μετρήσεις που κάναμε την τελευταία βδομάδα του Ιουλίου, με υψηλή θερμοκρασία, αλλά και τα πολύ καλά semi-slick ελαστικά 595 RS-R της Federal είναι αρκετές για να μεταμορφώσουν το σπάνιο αυτό μοντέλο σε μπροστοκίνητο πύραυλο. Η μετάδοση έχει ενισχυθεί με custom βολάν μονής μάζας που τοποθετήθηκε με ενισχυμένες βίδες της ARP και αντίστοιχο «φτιαχτό» set συμπλέκτη με εξάφτερο δίσκο από την G-Racing του Γιώργου Γαρυφαλλάκη στο Χαϊδάρι. Τα φρένα του είναι πολύ δυνατά από το εργοστάσιο, με τετραπίστονες δαγκάνες της Brembo και δίσκους 323mm, ενώ η ανάρτηση έχει αντικατασταθεί με ρυθμιζόμενα coilovers Eibach Pro Street S.
Πυροβόλο
Αυτό το DS3 αποδεικνύει πως η ιδανική ιπποδύναμη γι’ αυτά τα αυτοκίνητα είναι κάπου εκεί, κοντά στα 300-350Ps. Μέχρι εκεί την βάζουν κάτω τόσο καλά που η περισσότερη θα του έκανε κακό σε χρόνους και η λιγότερη το ίδιο. Το DS3 του Δημήτρη είναι στην «χρυσή τομή», ώστε με ένα καλό λάστιχο να γίνεται ένα από τα καλύτερα προσθιοκίνητα που έχουμε μετρήσει. Χωρίς μπλοκέ διαφορικό μάλιστα, αλλά με ζεστά μαλακά λάστιχα κατάφερε να κάνει ένα εκπληκτικό για την κατηγορία του 5,16sec για τα πρώτα 100km/h από στάση, έναν χρόνο που δεν θυμάμαι να έχω ξαναδεί από προσθιοκίνητο αμάξι γενικά. Με απλά λάστιχα δρόμου, το ιδανικό σημείο θα ήταν χαμηλότερα, αλλά με τα semi-slick μέχρι τα 380 μέτρα είναι πιο γρήγορο από MINI Cooper S με τα 589wHp από το τεύχος 77, το οποίο οριακά δεν το κερδίζει για μισό μέτρο, αφού το προλαβαίνει ακριβώς στα 386 μέτρα, ερχόμενο με 17km/h παραπάνω. Έχει φύγει σφεντόνα δηλαδή με 316wHp το DS3 και το άλλο με την διπλάσια σχεδόν ιπποδύναμη που σπινιάρει σαν τρελό είναι πίσω του μέχρι τα 380 από τα 400 μέτρα της θεωρητικής «κόντρας», απλά μετά τα 250 μέτρα που έχει πατήσει κάτω και το πολύ δυνατό, αρχίζει και το μαζεύει. Σε όλα τα φανάρια δηλαδή και σε μικρότερες αποστάσεις το DS3 θα κέρδιζε, όπως φυσικά θα κέρδιζε και σε οποιαδήποτε πίστα ή άλλη διαδρομή εκτός εθνικής οδού.
Γι’ αυτό σας λέμε τόσες φορές ότι δεν είναι οι μεγάλες ιπποδυνάμεις για όλα τα αυτοκίνητα. Ειδικά τα προσθιοκίνητα έχουν ταβάνι τα 300-350Ps με λάστιχα δρόμου, κάτι που το καταλαβαίνεις και από τα καλά εργοστασιακά μοντέλα, όπου ακόμα μεγαλύτερα και καλύτερα αυτοκίνητα από το DS3, όπως τα Civic Type-R FK8, Focus RS mk2, Megane RS κτλ, με κορυφαία λάστιχα, 19/20άρες ζάντες, μπλοκέ διαφορικό, launch control και όλη τη σύγχρονη τεχνολογία πάνω τους, δεν ξεπερνούν τα 320Ps, γιατί πολύ απλά θα γίνουν χειρότερα. 13,16sec έκανε το πυραυλάκι, με ταχύτητα εξόδου 184,55km/h για το τετρακοσάρι, εκμεταλλευόμενο την πρόσφυση και το χαμηλό του βάρος των 1.240kg, με ένα άτομο μέσα, αλλά πλήρως ντυμένο, όπως κυκλοφορεί κάθε μέρα, με τις αλλαγές ταχυτήτων του Δημήτρη να είναι εξαιρετικές στα 0,2sec κατά μέσο όρο, κάτι που δείχνει πως την κάνει συχνά αυτή την διαδικασία, αλλά το DS3 δεν χαμπαριάζει. Είναι σωστά βελτιωμένο και ανθεκτικό, αλλά και ένα σπάνιο στολίδι, με τις πορτοκαλί του λεπτομέρειες μέσα και έξω να του δίνουν έναν μοναδικό χαρακτήρα. Μπορεί να έχει και την «ευλογία» του Loeb και να είναι τόσο γρήγορο, ποιος ξέρει, έτσι κι αλλιώς anniversary edition για τα πρωταθλήματα του τεράστιου αυτού οδηγού είναι. Όπως και να έχει, είναι χαρά μας που το έχουμε στο Power Automotive Magazine και στους ελληνικούς δρόμους να το καμαρώνουμε.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 1.598cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 77mm x 85,8mm
Σχέση συμπίεσης: 9,5:1
Κυλινδροκεφαλή με ροϊκή εξέλιξη από την Liokas Service
Υβριδικό turbo από την Turbo Exelixis
Σφυρήλατα έμβολα Wossner 77mm
Σφυρήλατες μπιέλες ZRP
Βίδες μπιελών της ARP
Block-guard στον κορμό ΟΤΕΜ
Βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής της Supertech
Εκκεντροφόροι Shrick stage 1
Εργοστασιακή πολλαπλή εξαγωγής με τοποθέτηση external wastegate
Down pipe 70mm και ολόσωμη εξάτμιση διαμέτρου 63,5mm της Ζαπάντης Απόστολος
External wastegate 38mm της TiAl
Φιλτροχοάνη της Aeroflow
Front mount intercooler από Ibiza 6L Cupra
Water-methanol kit της AEM
Σκάστρα της Turbosmart
Προγραμματισμός εγκεφάλου από την eΤuners
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Custom set συμπλέκτη με εξάφτερο δίσκο από την G-Racing
Βολάν μονής μάζας
Βίδες βολάν ARP
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Πλήρως ρυθμιζόμενα Coilover Eibach Pro Street S
Εργοστασιακά φρένα
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
iBoost boost controler
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες Εργοστασιακές 7,5Jx18in
Ελαστικά Federal 595 RS-R 215/40
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο Dynojet της Stratis Autorsport
Μέγιστη ισχύς (wHp/rpm): 316/5.775
Μέγιστη ροπή (wkgm/rpm): 42,5/3.150
Stage: 3
Επίπεδο βελτίωσης: +165%
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 3,18
0-80 4,14
0-100 5,14
0-120 6,66
0-140 8,17
0-160 9,99
0-180 12,58
0-200 15,45
ROLL ON
60-160 6,81
100-200 10,30
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
M SEC @ KM/H
18 2,54 @ 49,26
60 4,72 @ 92,00
100 6,11 @ 112,74
200 8,86 @ 147,82
400 13,16 @ 184,55
Tuned by:
Liokas Peugeot Citroen Service
Ανθυπολοχαγού Σταμάτη Ρεγκούκου 15, Αθήνα 111 45
Τηλ: 210 83 22 300
Web: www.peugeot-citroen-liokas.gr
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Πριν από 10 χρόνια, με την πρώτη γενιά του PEUGEOT 208, η PEUGEOT τόλμησε να φέρει επανάσταση σε ένα από τα στοιχεία που έχουν εξελιχθεί λιγότερο στην...