Έφυγε ο Κώστας Καββαθάς – Ο πατέρας των «4 Τροχών» και πρωτοπόρος της ελληνικής δημοσιογραφίας
.jpg)
Σήμερα, 9 Απριλίου 2025, έφυγε από τη ζωή ο Κώστας Καββαθάς, ένας από τους πιο σημαντικούς Έλληνες δημοσιογράφους, εκδότες και συγγραφείς. Η πορεία του στον χώρο των εκδόσεων και της δημοσιογραφίας άφησε ανεξίτηλο το στίγμα της, ενώ η συμβολή του στην ελληνική δημοσιογραφία υπήρξε καθοριστική. Ο Κώστας Καββαθάς γεννήθηκε στις 2 Μαρτίου 1939 στην Αθήνα. Μεγάλωσε σε μια περίοδο ταραγμένη για την Ελλάδα, με τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και τον Εμφύλιο να διαμορφώνουν το κοινωνικό και πολιτικό τοπίο της χώρας. Παρά τις δυσκολίες, ανέπτυξε από νεαρή ηλικία ενδιαφέροντα που θα καθόριζαν την επαγγελματική του πορεία. Το 1958 μετανάστευσε στην Μεγάλη Βρετανία όπου φοίτησε στη σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών του London Northern Polytechnic, έως και το 1960. Μπορεί να μην ολοκλήρωσε τις σπουδές του, αλλά ήρθε πολύ κοντά με τον κόσμο του αυτοκινήτου σε όλα τα επίπεδα. Η δημοσιογραφική του καριέρα ξεκίνησε το 1959 στο περιοδικό "Ταχύτης". Μετά τη στρατιωτική του θητεία, αφιερώθηκε πλήρως στη δημοσιογραφία, ιδρύοντας και διευθύνοντας μερικά από τα πιο εμβληματικά ελληνικά περιοδικά.
Τον Οκτώβριο του 1970, ίδρυσε μαζί με τη σύζυγό του Σοφία, το περιοδικό "4 Τροχοί", το οποίο έγινε σημείο αναφοράς για τους λάτρεις του αυτοκινήτου. Ακολούθησαν τα περιοδικά "Πτήση & Διάστημα", "Ήχος & Hi-Fi" και "Ram", καλύπτοντας θεματολογίες από την αεροπορία και την τεχνολογία μέχρι την ηχητική και την πληροφορική. Επιπλέον, υπήρξε ιδρυτής του ραδιοφωνικού σταθμού "Εν Λευκώ", διευρύνοντας την επιρροή του και στα ραδιοφωνικά μέσα. Στο ενεργητικό του συμπεριλαμβάνονται και δύο βιβλία: “Porsche, ο άνθρωπος και τα αυτοκίνητα” του Richard von Frankenberg που μετέφρασε στα ελληνικά μαζί με δύο ακόμη συναδέλφους του, και το “Οδηγώντας: Το βιβλίο του Πραγματικού Οδηγού”.
Εκτός από τη δημοσιογραφία, ο Καββαθάς είχε πάθος για την αεροπορία και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Ήταν πιλότος διαφόρων τύπων αεροσκαφών και συμμετείχε σε αγώνες ράλι στην Ελλάδα, με 5 συμμετοχές στο Ράλλυ Ακρόπολις οδηγώντας Peugeot 204 και ΝSU 1200 TT. Η αγάπη του για την τεχνολογία και την καινοτομία αποτυπώθηκε στα περιοδικά του, τα οποία παρείχαν στους αναγνώστες ενημέρωση για τις τελευταίες εξελίξεις στους αντίστοιχους τομείς. Διετέλεσε επίσης μέλος της επιτροπής του ευρωπαϊκού «Αυτοκινήτου της Χρονιάς» (COTY) από το 1984 έως και το 2004, ενώ είχε διατελέσει δημοτικός σύμβουλος του Δήμου Αθηναίων με το συνδυασμό του Αντώνη Τρίτση. Επίσης ήταν εμπνευστής του 1ου Ευρωπαϊκού Συνέδριου για τα Καθαρά Αυτοκίνητα και του 1ου Eco-Rally στην Πανεπιστημιούπολη της Αθήνας σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο (το 1997) καθώς και της πρωτοβουλίας Φαέθων 2004. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του, ο Κώστας Καββαθάς αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα υγείας. Σε ανάρτησή του τον Αύγουστο του 2023, είχε αναφερθεί στις δοκιμασίες που πέρασε, συμπεριλαμβανομένων επεμβάσεων στην καρδιά, εγκεφαλίτιδας και λοιμώξεων. Με χαρακτηριστική ειλικρίνεια και φιλοσοφική διάθεση, είχε γράψει: «Ετοιμάζω βαλίτσες όπως λένε για το 'τελευταίο της ζωής μου ταξείδιον» ευχαριστώντας όσους του συμπαραστάθηκαν. Κρίμα όμως να πεθαίνεις μόνος -προφανώς πληρώνοντας για το κακό που έχεις κάνει στους ανθρώπους. Strange are the ways of the Lord eh?"
Η συμβολή του Κώστα Καββαθά στην ελληνική δημοσιογραφία και εκδοτική δραστηριότητα είναι πραγματικά ανεκτίμητη. Τα περιοδικά και οι εκδόσεις του, αποτέλεσαν πηγές γνώσης και ενημέρωσης για δεκάδες χιλιάδες αναγνώστες, ενώ η προσήλωσή του στην ποιότητα και την καινοτομία έθεσε νέα πρότυπα στον χώρο του «ειδικού τύπου». Η απώλειά του αφήνει ένα δυσαναπλήρωτο κενό, αλλά η κληρονομιά του θα συνεχίσει να εμπνέει τις επόμενες γενιές δημοσιογράφων και εκδοτών. Για «εμάς» που ασχολούμαστε και βιοποριζόμαστε από τα αυτοκίνητα, ήταν σαν δεύτερος πατέρας. Μεγαλώσαμε διαβάζοντας κείμενα σου, δοκιμές γρήγορων και σπάνιων αυτοκινήτων στο περιοδικό που αγαπήσαμε σαν πιτσιρικάδες, ενώ λάβαμε πολύτιμες συμβουλές σου για το αυτοκίνητο και όχι μόνο. Κύριε Κώστα, μπορεί να μην έκανες δικά σου παιδιά, αλλά δεν φαντάζεσαι τελικά πόσες χιλιάδες παιδιά είχες...
Αρθρογράφος