Citroen E-C4 136Ps
Είμαι στο φανάρι και έρχεται ένα βενζινοκίνητο C4 δίπλα μου. Ο οδηγός του, περίπου 35 ετών, ανοίγει το παράθυρο και μου λέει: «Το ηλεκτρικό είναι; Τι λέει, καλό;». Πώς να του πω τώρα εγώ ότι είναι καλό και μάλιστα καλύτερο απ' το δικό του; Το C4 με τους θερμικούς κινητήρες έχει κάνει μία αξιόλογη εμπορική πορεία στη χώρα μας εδώ και περίπου έναν χρόνο και είναι λογικό, καθώς είναι μία σοβαρότατη πρόταση στην κατηγορία, αφού η άνεσή του, οι χώροι του και το προηγμένο του σχέδιο χτυπάνε βάθρο. Πρόσθεσε και την εξαιρετική τιμή του που ξεκινάει από τα €17.950, οπότε δεν είναι καθόλου περίεργο που πετυχαίνεις κάθε μέρα και 2-3 στο δρόμο. Πέρα όμως από τους κινητήρες βενζίνης και diesel, η κορυφή της γκάμας έχει μόνο ηλεκτρικό σύνολο, με το e-C4 να μην ξεχωρίζει καθόλου απ' τα θερμικά αδέρφια του, μια περίεργη επιλογή αφού όλοι θεωρούν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακόμη κομμάτι του μέλλοντος. Όχι όμως η Citroen, που θεωρεί σωστά ότι ο ηλεκτρισμός είναι ήδη εδώ, οπότε ο μόνος τρόπος για να το ξεχωρίσεις στο δρόμο είναι τα σηματάκια (eC4 αντί για C4) και η έλλειψη εξάτμισης.
Παράδοξο
Ας πάρουμε το ντιζελοκίνητο C4 1.5BlueHDi, με τα 130Ps (και 30,4kgm ροπής) και 1.324kg βάρος. Βάζοντάς το δίπλα στο ηλεκτρικό των 136Ps (26,6kgm ροπής), βλέπουμε ότι το e-C4 είναι κατά 6Ps δυνατότερο, με λιγότερη ροπή και 280kg βαρύτερο. Οπότε έχουμε μία αναλογία 10,18kg/Ps για το θερμικό και 11,87kg/Ps για το ηλεκτρικό. Όλοι θα στοιχηματίσουν υπέρ της καλύτερης αναλογίας κιλών ανά ίππο του diesel και όλοι θα πάνε...κουβά! Tα ηλεκτρικά είναι πάντα πιο γρήγορα απ' ό,τι λένε οι ξεροί αριθμοί, οπότε από στάση για τα 100km/h έγραψε στο VBOX 9,07sec, σχεδόν μισό δευτερόλεπτο πιο γρήγορο απ' το ελαφρύτερο diesel!
Επιλεγείς το Sport mode και πατάς τέρμα το γκάζι, τίποτα άλλο. Χωρίς θόρυβο μπορείς να κινηθείς παντού σβέλτα, με το κυριότερο χαρακτηριστικό να είναι η αμεσότητα, αφού μόλις τσιμπήσεις το δεξί πεντάλ, τινάζεται εμπρός. Εντάξει, όταν το κάνεις αυτό ξοδεύεις ενέργεια, όχι τόση όση θα περίμενες όμως. Η μπαταρία, με ωφέλιμη χωρητικότητα 45kWh, είναι μεσαίου μεγέθους και σύμφωνα με τον κύκλο WLTP έχει ονομαστική αυτονομία 350km. Έχοντας το αμάξι κατά τις μέρες του καύσωνα, το A/C δούλευε ασταμάτητα και μάλιστα συνεχώς στο full, όμως ξέροντας -πλέον- πώς να οδηγώ σωστά ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, κατάφερα να δω μια πραγματική αυτονομία 290km! Η φόρτιση σε οικιακή πρίζα 8A θα χρειαστεί 24 ώρες για πλήρη φόρτιση και 15 ώρες, αν είναι ενισχυμένη 14A. Σε ταχυφορτιστή των 100kW θέλει μόνο μισή ώρα για να πάει απ' το 20% στο 80%, ενώ σε οικιακό wallbox 32A για την ίδια φόρτιση θέλει 7,5 ώρες, με μονοφασικό ρεύμα και 5 ώρες σε τριφασικό. Η Citroen προσφέρει εργοστασιακή εγγύηση 8 ετών, εξασφαλίζοντας ότι ακόμα και στα 160.000km η πτώση της απόδοσης της μπαταρίας δεν θα πέσει κάτω από το 70%. Με 280-300km πραγματικής αυτονομίας δεν είναι απλά ένα αυτοκίνητο πόλης, πας άνετα ένα σύντομο ταξιδάκι και έτσι όπως έχουν πολλαπλασιαστεί τελευταία οι φορτιστές/ταχυφορτιστές ακόμη και οι μεγάλες αποστάσεις πολύ σύντομα δεν θα αποτελούν πρόβλημα.
Δείχνει μεγαλύτερο
Δεν ξέρω πώς το έκαναν αυτό οι Γάλλοι σχεδιαστές, αλλά νομίζεις ότι είναι μια κλάση επάνω στο θέμα των διαστάσεων. Χάρη στα μαύρα πλαστικά προστατευτικά, τη μεγάλη απόσταση απ' το έδαφος (15,6cm), τα φουσκωμένα φτερά και τον έξυπνο σχεδιασμό που κάνει την εμπρός μάσκα να φαίνεται τεράστια, το C4 φαίνεται σαν να «έδωσες λίγα λεφτά και να πήρες πολύ αυτοκίνητο!» Είναι ένα τρομερά μοντέρνο “coupe” crossover σχήμα, με φουτουριστικά φώτα Citroen LED Vision, τα γνώριμα Airbumps, που βρίσκονται τοποθετημένα χαμηλά στο αμάξωμα, την τρίτη κολόνα να έχει έντονη κλίση και με τα ιδιαίτερα πίσω φανάρια του να χαρίζουν έναν δυναμικό και ιδιαίτερο χαρακτήρα. Με μήκος 4.360mm, πλάτος 1.800mm και ύψος 1.525mm, είναι ένα μαζεμένο όχημα που μπορεί να κινηθεί άνετα μέσα στην πόλη χωρίς ποτέ να προβληματίσει.
Στο εσωτερικό πάλι, οι Γάλλοι σχεδιαστές παρέδωσαν μαθήματα εκμετάλλευσης χώρου. Καθώς η EMP1 πλατφόρμα είναι εξαρχής σχεδιασμένη για ηλεκτρικό σύστημα κίνησης, η ευρύχωρη καμπίνα του e-C4 δεν έχει διαφορές από τις «θερμικές» εκδόσεις. Οι χώροι του e-C4 είναι άνετοι ακόμα και για 5 άτομα, με τα μπροστινά καθίσματα να θυμίζουν πολυθρόνες. Τα πλαστικά είναι μαλακά και το μοντέρνο εσωτερικό αρέσει σε όλους, με την κεντρική 10ιντση οθόνη αφής να τραβάει τα βλέμματα. Μοναδικό μειονέκτημα αποτελεί η μικρή οθόνη 5,5in του πίνακα οργάνων, με τα ξεπερασμένα και όχι ιδιαίτερα ευδιάκριτα γραφικά. Ένα μεγάλο θετικό είναι ότι τα χειριστήρια του συστήματος κλιματισμού είναι φυσικά πλήκτρα, τα οποία μπορείς να χειριστείς χωρίς να τραβήξεις ποτέ τα μάτια απ' τον δρόμο. Η πρακτικότητα είναι ένα ακόμα από τα δυνατά στοιχεία του e-C4, αφού υπάρχουν συνολικά 16 αποθηκευτικοί χώροι, ενώ αξίζει να αναφέρουμε και το “Citroen Smart Pad Support” που βρίσκεται στο μεγάλο ντουλαπάκι του συνοδηγού και στηρίζει άψογα τα tablet κάθε μεγέθους.
Γάλλος με τα όλα του
Άρα και η οδική συμπεριφορά του είναι στα θετικά του σημεία, άλλωστε Citroen που δεν είναι άνετο, ξεκούραστο και φιλικό, δεν υπάρχει! Η πίσω ανάρτηση είναι λίγο σκληρότερη απ' ό,τι στα θερμικά μοντέλα, για να ανταπεξέρχεται στο έξτρα βάρος των μπαταριών, αλλά η διαφορά στη συμπεριφορά και άνεση είναι πρακτικά αμελητέα. Οι κλίσεις είναι σχετικά μικρές για ένα όχημα βάρους 1.500+kg και τέτοιου ύψους, ενώ μολονότι τα λάστιχα είναι σχετικά λεπτά (195/60), με μεγάλο μάγουλο, δεν συναντάνε πρόβλημα ακόμη και αν το παρακάνεις στις στροφές και μπεις με κάμποσα χιλιόμετρα παραπάνω. Αυτή η μαγεία των Γάλλων σχετικά με την οδική συμπεριφορά απλά δεν σταματά να μας αφήνει άφωνους. Από τα υδραυλικά bump stop της ανάρτησης (Progressive Hydraulic Cushion) μέχρι το πρόγραμμα Citroen Advanced Comfort (ολιστική αντιμετώπιση της άνεσης του οδηγού και επιβατών), το e-C4, αλλά και κάθε C4, είναι τρομερά άνετο τόσο στην πόλη όσο και σε ανοιχτό αυτοκινητόδρομο. Η καλή μόνωση της καμπίνας και ο μηδενικός θόρυβος είναι κάτι που εκτιμάς στην καθημερινότητα σου, με το e-C4 να σε μεταφέρει σε κατάσταση απόλυτης ηρεμίας. Είναι πολύ φιλικό ακόμα και κοντά στο όριο, δεν θα σε τρομάξει ποτέ, με το ESP να μην απενεργοποιείται και να επεμβαίνει πάντοτε νωρίς.
Και αφού φτάσαμε στο θέμα του εξοπλισμού, δεν έχουμε πολλά να πούμε: Ακόμα και από τη βασική έκδοση Feel, που ξεκινάει με το όφελος της κρατικής επιδότησης €28.348 (€33.800 χωρίς αυτήν), δεν υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις, με το ηλεκτρικό e-C4 να διατηρεί την πολύ καλή σχέση τιμής/εξοπλισμού της γκάμας του μικρομεσαίου μοντέλου της Citroen. Ειδικά αν μιλάμε για την έκδοση Shine της δοκιμής (€31.850 με την επιδότηση), ο εξοπλισμός είναι υπερπλήρης και δεν θα χρειαστείς ποτέ κάτι περισσότερο. Από προβολείς ομίχλης LED, με λειτουργία cornering light, Adaptive Cruise Control, Keyless Entry, ασύρματη φόρτιση Smartphone, μέχρι σουίτα Pack Safety: Active Safety Brake, Collision Warning Alert, Post Active Safety Brake, Lane Keep Assist, Speed Limit Information, Coffee Break Alert, Driver Attention Alert, ενώ υπάρχουν κάμερες και αισθητήρες παντού, όπως επίσης και AppleCarPlay και AndroidAuto στο infotainment.
Ξανά βάθρο!
Τρομερά άνετο, εντυπωσιακό σχεδιαστικά, με αρκετά καλή αυτονομία και πολύ ανταγωνιστική τιμή, το e-C4 δείχνει ότι η Citroen έριξε στην αγορά ένα ηλεκτρικό crossover όχι μόνο για να παίξει στην κατηγορία, αλλά να πρωταγωνιστήσει!
Τιμή βασικής έκδοσης Citroen e-C4 (Feel): €33.800 (€28.348 με κρατική επιδότηση)
Τιμή έκδοσης δοκιμής Citroen e-C4 (Shine): €37.400 (€31.850 με κρατική επιδότηση)
+
Design
Τιμή
Χώροι-πρακτικότητα
Άνεση ανάρτησης
Οδηγική συμπεριφορά
Εξοπλισμός
-
Ορατότητα προς τα πίσω
Γραφικά πίνακα οργάνων
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος: Ηλεκτροκινητήρας AC, συγχρονικού τύπου
Θέση: Εμπρός, εγκάρσια
ΜΠΑΤΑΡΙΑ
Τύπος: Ιόντων λιθίου (li-on), χωρητικότητας 50kWh
Θέση: Κάτω από το δάπεδο
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός
Πίσω: Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: 1 σχέσης
Διαφορικό: Ελεύθερο
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες
Πίσω: Συμπαγείς δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες: 7,5Jx18in
Ελαστικά: 195/60
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm): 136
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 26,6
0-100km/h (sec): 9,4
Τελική ταχύτητα (km/h): 150 (Ηλ. περιορισμένη)
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 (gr/km): 0 (WLTP)
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (kWh/100km): 16,7kWh/100km (WLTP)
Ονομαστική (kWh/100km): 17,5kWh/100km
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
Ονομαστική (km): Έως 350 (WLTP)
Δοκιμής (km): 290
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 4,16
0-80 6,23
0-100 9,07
0-120 12,87
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,91@ 43,49
60 5,45 @ 73,11
100 7,23 @ 87,78
200 10,85 @ 110,14
400 16,67@ 135,69
ΡΕΠΡΙΖ
ΚΜ/Η SEC
50-80 2,86
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η BMW θα επενδύσει πάνω από 2 δισεκατομμύρια ευρώ στο εργοστάσιο του Debrecen στην Ουγγαρία μέχρι το 2025.