Drift on a budget: Toyota Starlet KP60 1.6 Turbo

Drift on a budget: Toyota Starlet KP60 1.6 Turbo

«Στη Xίο, κολλήσαμε με φορητή ηλεκτροσυγκόλληση τη βίδα που πιάνει η γέφυρα στο σασί γιατί κόπηκε και δεν μπορούσαμε να βρούμε άλλη τόσο μεγάλη μέσα στα πλαίσια του αγώνα. Το μοτέρ μπήκε κρεμασμένο με βίντσι από το μπαλκόνι του Μάριου και κεντράραμε το σασί μπρος-πίσω μέχρι να κάτσει!

Στο δρόμο για το Λουτράκι, με τους κραδασμούς που έφαγε στη διαδρομή, έκοψε την επιστροφή λαδιού της τουρμπίνας και κατεβάσαμε όλα τα εργαλεία στην ΛΕΑ (τρίποδα- γρύλους κλπ) και έγινε επισκευή στο δρόμο.

Στη Σπάρτη, πήγαμε οδικώς με 90km/h και από το κρύο αναγκαστήκαμε να ξηλώσουμε τη μπότα του σασμάν να ζεσταίνουμε τα χέρια μας γιατί έξω είχε -3 βαθμούς!».

Τελικά το Starlet και το Drift on a budget δημιουργούν εμπειρίες και φιλίες, άλλωστε ο Μάριος (ιδιοκτήτης/ οδηγός) και ο Γιώργος (μηχανικός/προγραμματιστής) έχουν άπειρες ιστορίες με γέλια, με «καντήλια», με ξενύχτια, να πουν για το πώς έφτασε αυτό το Toyotaκι να είναι τόσο ανταγωνιστικό, κερδίζοντας την Street Legal κατηγορία στην πρώτη χρονιά που πήρε μέρος.

The little car that could

Όταν βλέπεις 60άρι Starlet, το πρώτο πράγμα που δεν πάει το μυαλό σου είναι ότι μπορεί να γίνει πολεμική μηχανή και έχεις απόλυτο δίκιο, γιατί βγήκε στο τέλος της δεκαετίας του '70 σαν οικονομικό αυτοκίνητο πόλης. Έχει 3 σοβαρά πλεονεκτήματα: Απλότητα, αξιοπιστία, χαμηλό βάρος. Ταυτόχρονα έχει 3 μεγάλα μειονεκτήματα: Ψόφια μοτέρ, υπομηδενική σπορ συμπεριφορά, φρένα που δεν σταματάνε ούτε τηλεκατευθυνόμενο.

Για να λυθεί το θέμα της δύναμης, μπήκε μια σχετικά άγνωστη έκδοση (GZE) ενός πασίγνωστου Toyotομοτέρ (4A). Εργοστασιακά βγάζει 145Ps@6.400rpm και 19kgm@4.400rpm γιατί φοράει Roots κομπρέσορα που φυσάει 0,5bar. Για να αντέξει τα έξτρα φορτία, η Toyota του φόρεσε ενισχυμένα εντόσθια, κάτι που στη συγκεκριμένη περίπτωση οι Μάριος και Γιώργος αξιοποίησαν στο φουλ! Έφυγε ο κομπρέσορας, μπήκε turbo GT2860RS της Garrett, αλλά τα εντόσθια δεν χρειάστηκε να τα πειράξουν (μικρότερο κόστος), αφού αντέχουν ακόμη και στα «πρωταθληματικά» φορτία. Το turbo έκατσε στο τροποποιημένο «πισωκίνητο» χταπόδι από 4A-GE (όταν το μοτέρ έμπαινε σε προσθιοκίνητα μοντέλα είχε διαφορετικής σχεδίασης χταπόδι), ενώ την πίεση ρυθμίζει η διαμέτρου 38mm wastegate της TiΑl. Aπο εκεί και πίσω η εξάτμιση είναι 63άρα χειροποίητη απ' την Exhausts developed by Odysseas στη Μεταμόρφωση.

Στην εισαγωγή, οι χειροποίητες σωληνώσεις μεταφέρουν τον αέρα στο universal intercooler και πριν φτάσει στη μεγάλη πεταλούδα διαμέτρου 72,5mm από δίλιτρο 3S-GTE, συναντούν τη σκάστρα της TiΑl. Η πολλαπλή εισαγωγής είναι η εργοστασιακή του κομπρεσοράτου, ενώ απείραχτη είναι και η κεφαλή, εκτός απ’ το ρυθμιζόμενο γρανάζι εκκεντροφόρου. Αφού εργοστασιακά η συμπίεση είναι χαμηλή 8,0:1, άρα κι εδώ δεν ήταν αναγκαίες οι επεμβάσεις. Για να βγάλει με σωστό τρόπο τη δύναμη, αποφάσισαν μαζί με την πίεση να ανεβάσουν και στροφές, έτσι ο κόφτης σε προπονήσεις και εκτός αγώνα καταστάσεις (βόλτα σε βουνό!) δουλεύει στις 7.400rpm, αλλά όταν τα πράγματα σοβαρεύουν, στην πίστα ανεβάζει από 8.000 έως 8.500rpm. Με την πίεση στο 0,5bar έβγαλε 225Ps και 23,5kgm, αλλά υπάρχει και η μεγάλη πίεση στο 0,75bar.

Εκεί δεν έχουμε δυναμομέτρηση αλλά δεν μπορεί με τίποτα να είναι κάτω από τα 260Ps. Δεν γνωρίζουν την ιπποδύναμη γιατί απλά δεν ένοιαζε κανέναν τους, το μόνο που τους ενδιέφερε ήταν η συμπεριφορά και το φάσμα απόδοσης. Και αφού το πέτυχαν, χάρη στοσωστό προγραμματισμό της ECU MS3 της MS Labs απ' τον Γιώργο Γεωργόπουλο (Motorsport Solutions), που τροποποιούσε το πρόγραμμα σε κάθε μία πίστα του πανελληνίου πρωταθλήματος που έτρεξαν ώστε να συμβαδίζει με τις συνθήκες και τον τρόπο οδήγησης του Μάριου, αυτό τους φτάνει και περισσεύει! Για την επικοινωνία του εγκεφάλου με τα επιμέρους εξαρτήματα χρειάστηκε να επέμβει η 50CAL Motorsport και να φτιάξει μια custom πλεξούδα.

To τέρας του Frankenstein

Όμως μέχρι εδώ ήταν το λογικό και εύκολο κομμάτι της υπόθεσης, από εδώ και πέρα ξεκινάνε οι σκληρές χειρουργικές επεμβάσεις! Για τη μετάδοση, αν ο κωδικός J160-G δεν σου λέει κάτι, θα σου πει η ονομασία Lexus IS200. Από εκεί ήρθε το σασμάν, ενώ ο πίσω άξονας με το μπλοκέ διαφορικό είναι από....Daihatsu Feroza!!! Άλλη ιδιαίτερη βελτίωση είναι ο συμπλέκτης, που είναι της TRD για μοτέρ 3S-GTE και δείχνει αρκετός για να αντέξει τα clutch-kick του Μάριου σε δύσκολες περιπτώσεις.

Το μπροστινό σύστημα είναι τροποποιημένο από Nissan 200SX γι’ αυτό και φοράει coilover BR-Series της BC Racing (7kg/mm) για Nissan, ενώ πίσω συναντάμε κι εκεί χειροποίητες λύσεις, όμως έχει λιγότερο σκληρή ανάρτηση (4kg/mm). Με αυτές τις βασικές αλλαγές στο μπροστινό αντιμετώπισαν και την ανυπαρξία του συστήματος πέδησης, αφού τώρα υπάρχουν φρένα από Nissan 200SX, με τακάκια της Tarox.

Το αμάξωμα είναι γυμνό, έχουν φύγει μονώσεις και κόλλες, ενώ έχει συγκολληθεί παντού για να αυξηθεί η ακαμψία του πλαισίου. Μέσα υπάρχουν μόνο 2 καθίσματα (OMP του οδηγού, Sparco EVO του συνοδηγού), μια πλαστική κονσόλα με διάφορους διακόπτες, ένα πολυόργανο στη θέση του πίνακα οργάνων και ένα AFR της AEM που κοιτάει προς το πάτωμα...That's it! Επίσης καπό και πορτ μπαγκάζ έχουν ελαφρώσει, μόνο καλό κάνει αυτό.

Drifting with the pro's

Με συνολικό βάρος στα 820kg και 260Ps, το Starlet παίζει στα 3,1kg/Ps, οπότε δεν πρέπει ποτέ να το υποτιμάς. Τα 195/50άρια λάστιχα στις 15άρες Maxxim ζάντες φαίνονται μικρά, αλλά επειδή δεν έχουν να κινήσουν μεγάλο βάρος (οπότε πολύ μικρότερη αδράνεια) έχουν υπεραρκετή πρόσφυση γι’ αυτό που ζητάει ο οδηγός, ενώ ταυτόχρονα είναι η φτηνότερη διάσταση σε αναλώσιμα λάστιχα (άρα μένει το κόστος χαμηλά). Με το που πατάει το γκάζι ο Μάριος, το μικρό Toyota τινάζεται απότομα μπροστά, μαζεύει γρήγορα χιλιόμετρα και με τους κατάλληλους χειρισμούς διπλώνει ακαριαία και μπορεί να πάρει μεγάλες γωνίες χάρη στο custom drift angle kit της 50CAL Motorsport. Ακούς το μοτέρ να κοφτιάζει, να μένει εκεί χωρίς το παραμικρό ζόρι και τα πίσω λάστιχα να μετατρέπονται σε λευκό καπνό. Όμως αυτό που είναι εντυπωσιακό με το Starlet είναι οι ακαριαίες εναλλαγές διεύθυνσης, σκληρές σφαλιάρες, ευθύνεται το πολύ μικρό μεταξόνιο γι’ αυτό.

Θέλει πολύυυυ προπόνηση για να προλαβαίνεις τις αντιδράσεις του, όμως ο Μάριος το ξέρει πολύ καλά! Άλλωστε το κερδισμένο πρωτάθλημα Drift για το 2021 το αποδεικνύει. Αυτό δείχνει όχι μόνο τη σύνδεση του οδηγού με το αυτοκίνητο, αλλά και τη σωστή προετοιμασία και στήσιμο του οχήματος. Ο Γιώργος όμως το είπε καλύτερα από έμενα : “Απλα για τον Μάριο θα ήθελα να αναφέρεις ότι τήρησε και με το παραπάνω την υπόσχεση που μου είχε δώσει πριν τον πρώτο αγώνα, ότι θα μας φέρει ένα πρωτάθλημα. Και το έκανε.” 

Έχεις την εμπειρία, έχεις 15k ευρώ, αλλά δεν έχεις αμάξι για drifting. Είτε για competition είτε για βουνό κλπ. Τι προτείνεις;

Μάριος: Με starlet ξεκίνησα και αποφάσισα να μείνω για να αποδείξω ότι δεν παίζει ρόλο πόσο μικρό ή μεγάλο είναι ένα αυτοκίνητο για drift. Αν ξεκίναγα αυτή τη στιγμή, θα έπαιρνα ξανά Starlet… απλά με άλλη καρδιά! Πρέπει να δώσεις έμφαση σε ανάρτηση, γεωμετρία και στο σωστό στήσιμο. Από εκεί έχεις σωστές βάσεις για να βελτιώσεις ό,τι άλλο χρειάζεται μετά. Ο προσανατολισμός είναι το βουνό, γιατί αν εκεί μπορεί να ανταποκριθεί, τότε μπορεί παντού με μικρές τροποποιήσεις. Με αρκετή προσωπική δουλειά παίρνεις ένα Starlet KP60 (ή αν θες οποιοδήποτε παλιό πισωκίνητο δεκαετίας '80), μπορείς εύκολα να βάλεις κινητήρα Honda Κ20 με ένα light turbo-kit (μεγέθους GTX3071), S2000 σασμάν, άξονα πίσω Mitsubishi Pajero, μετατροπή μπροστινού συστήματος διεύθυνσης από Nissan S chassis, οποιαδήποτε επώνυμη ανάρτηση και φρένα κάποιου γνωστού βελτιωτικού οίκου για S chassis. Mε τα ρέστα μπορείς να το βελτιώσεις σε ασφάλεια οδηγού και εμφανισιακά.

  

BUDGET:

Καρότσα: €2.000

Ράψιμο: €1.500

Μοτέρ: €2.000

Σασμάν: €350

Τοποθέτηση μοτέρ σασμάν: €400

Κεντρικός άξονας: €150

Πίσω άξονας με μπλοκέ: €350

Τοποθέτηση άξονα: €350

Ανάρτηση: €1.000

Αλλαγή γεωμετρίας μπροστά με lock kit: €600

Όλο το εσωτερικό: €600 (Ζώνες, κάθισμα, τιμόνι, όργανα κ.λπ)

Άγραφος εγκέφαλος, πλεξούδα και πρόγραμμα: €1.200

Φανοποιεία €1.500

Σύνολο: €12.000

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

ΤΥΠΟΣ: 4A-GZE, τετρακύλινδρος, μπλοκ από χυτοσίδηρο και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ και 2 βαλβίδες/κύλινδρο

Κυβισμός: 1587cc

Διάμετρος x Διαδρομή: 81mm x 77mm

Εργοστασιακά έμβολα και μπιέλες

Turbo GT2860RS της Garrett

Wastegate 38mmτης Tial

Σκάστρα της Tial

Harmonic damper της Ross Performance parts

Ν2 Cam Belt Stabiliser της Manon Racing Products

Ρυθμιζόμενο γρανάζι εκκεντροφόρου

Χειροποίητη πλεξούδα της 50CAL Motorsport

ECU MS3 της MS Labs

Εργοστασιακή εισαγωγή “big port” με πεταλούδα 72,5mm από 3S-GTE

Ψυγείο μεγαλύτερο από Toyota Corolla AE

Μεγάλο intercooler

Πολλαπλή εξαγωγής από 4A-GE (για πισωκίνητο)

Εξάτμιση  διαμέτρου 67mm της  Exhausts developed by Odysseas στη Μεταμόρφωση

Μπεκ 700cc/min της Bosch

Πολλαπλασιαστές της Denso για 2ZZ

Χειροποίητο δοχείο αναθυμιάσεων

Χειροποίητες σωληνώσεις για το intercooler

Χειροποίητο δοχείο ψυκτικού

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Κιβώτιο J160-G από Lexus IS200

Συμπλέκτης της TRD για 3S-GTE BEAMS

Πίσω άξονας με μπλοκέ διαφορικό από Daihatsu Feroza!

ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ

Εμπρός προφυλακτήρας από Toyota Starlet EP70

Καπό και πορτ μπαγκάζ ελαφρωμένα

Μεγαλύτερα φρυδάκια (5mm) στους θόλους

Κάθισμα οδηγού της OMP (FIA homologation)

Ζώνες 6 σημείων της Takata

Κάθισμα συνοδηγού EVO της Sparco

Προέκταση λεβιέ χειρόφρενου της KRP

Χειροποίητη κεντρική κονσόλα με διάφορους διακόπτες

Στροφόμετρο/πολυόργανο της Defi

ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ

Φρένα από Nissan 200SX, τακάκια της Tarox

Coilover BR-Series της BC Racing (7kg/mm εμπρός), χειροποίητη ανάρτηση πίσω σκληρότητας 4kg/min

Drift angle kit της 50CAL Motorsport

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες 7Jx15in της Maxxim

Ελαστικά 195/50

 

Αρθρογράφος

 

Έρχεται το νέο Plug-in Hybrid Jeep Wrangler 4xe

Έρχεται το νέο Plug-in Hybrid Jeep Wrangler 4xe

Μετά τη διάθεση του στην αγορά των Η.Π.Α., το Plug-in Hybrid Wrangler 4xe, το αποδοτικότερο και πιο προηγμένο Wrangler στην ιστορία του μοντέλου, ετοι...