Fiat 500L 1.6MTJ 105Ps

Fiat 500L 1.6MTJ 105Ps

Αύρα 500

Το Fiat 500 αποτελεί αναμφίβολα το πιο σημαντικό μοντέλο της φίρμας την τελευταία δεκαετία, αφού στην ουσία ήταν το αυτοκίνητο που την έβγαλε από το αρνητικό πρόσημο. Όπως ακριβώς και με την MINI, έτσι και η Fiat εξαργυρώνει την ομολογουμένως μεγάλη επιτυχία του 500, διευρύνοντας την γκάμα του με όποιον τρόπο είναι εφικτό. Το 500L δανείζεται στοιχεία από το μικρό αδερφάκι προσθέτοντας δύο ακόμα πόρτες και σημαντικά αυξημένες διαστάσεις, έτσι ώστε να θεωρείται πλέον… μικρομεσαίο MPV. Και όσοι νομίζατε ότι το γράμμα “L” καρφωμένο πίσω από το “500” σημαίνει μόνο “Large”, χάσατε! Σύμφωνα με την ιταλική φίρμα έχει ακόμα τρεις έννοιες: “Light” για την φιλική τεχνολογία και τον οικολογικό προσανατολισμό, “Loft” για την μοντέρνα αισθητική και το πολύ-λειτουργικό εσωτερικό και “Link” για τις δυνατότητες κοινωνικής δικτύωσης μέσω του συστήματος πολυμέσων UConnect.  

Xtra-Large

Ο χώρος αποσκευών, ανάλογα με την διαρρύθμιση, μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 1.310lt καλύπτοντας μια πενταμελή οικογένειαΤο Fiat 500 αγαπήθηκε από όλους. Όμως έχει ένα μειονέκτημα. Προορίζεται αποκλειστικά για το νεανικό κοινό, το οποίο έχει περιορισμένες ανάγκες σε χώρους. Είναι αποκλειστικά δίπορτο, στα πίσω καθίσματα χωράνε μόνο ο Harry Potter και η Hermione (από τις 2 πρώτες ταινίες που ήταν πιτσιρίκια…) και το πορτ-παγκάζ φτάνει οριακά για τριήμερες διακοπές. Όλα αυτά όμως αλλάζουν με το 500L. Διατηρώντας σχεδιαστικά στοιχεία από το μικρό 500, όπως τα μπροστινά φανάρια και την χρωμιωμένη λεπίδα της μάσκας, η Large εκδοχή του μοντέλου “τραβήχτηκε” σε κάθε άξονα φτάνοντας σε μήκος τα 4.140mm και πλάτος τα 1.780mm. Όπως καταλαβαίνετε είναι πρακτικά αδύνατον να μεγαλώσεις τόσο ένα αμάξωμα και το σχεδιαστικό αποτέλεσμα να παραμείνει αναλλοίωτο. Το 500L δεν είναι σε καμία περίπτωση τόσο χαριτωμένο όσο το “μικρό” 500 αφού μπροστά μοιάζει με το πρόσωπο του Mr. Potato Head (δεν πιστεύω οι 30άρηδες να ξεχάσατε τις βαβουροπατάτες?). Το πίσω μέρος είναι πιο απρόσωπο, με τα φωτιστικά σώματα να είναι άκομψα και αναλογικά μικρά σε σχέση με την μεγάλη πίσω πόρτα. Σε κάθε περίπτωση το 500L έχει ξεχωριστή σχεδίαση και τραβάει τα βλέμματα στο δρόμο, ενώ αν το συγκρίνουμε με το παλαιότερο Multipla μοιάζει το λιγότερο με άγγελο από τον κατάλογο της Victoria Secret.

Γνωστός-Άγνωστος

Το εσωτερικό του 500L δεν έχει καμία ομοιότητα με του μικρού 500. Παρόλα αυτά διαθέτει εξαιρετική ορατότητα και άπλετους χώρουςΠαρόλο που η εξωτερική σχεδίαση έχει διατηρήσει επιτυχημένα την ταυτότητα του 500, στο εσωτερικό οι ομοιότητες με το δίπορτο αδερφάκι είναι απλά ανύπαρκτες. Αν μου έκλειναν τα μάτια και με έβαζαν (για πρώτη φορά) στο εσωτερικό του 500L το πρώτο “guess” θα ήταν ότι κάθομαι στο νέο Doblο. Το τιμόνι και το ταμπλό μοιάζουν να προέρχονται από το νέο Panda, ενώ τα χειριστήρια κλιματισμού από την Giulietta. Φυσικά και αυτά δεν είναι αρνητικά στοιχεία, όμως δεν έχουν καμία σχέση με το εσωτερικό του 500.

Υιοθετώντας την φιλοσοφία του “cab forward” που θέλει την καμπίνα μετατοπισμένη προς το μπροστινό μέρος, δημιουργήθηκαν πλουσιοπάροχοι χώροι με μεγάλη φωτεινότητα. Οι σχεδιαστές έχουν περιορίσει σε πολύ μεγάλο βαθμό τις τυφλές γωνίες, παρέχοντας εξαιρετική ορατότητα προς κάθε μεριά. Τα καθίσματα είναι τοποθετημένα ψηλά ενώ η μεγάλη πανοραμική οροφή της έκδοσης Lounge προσδίδει άνεση και φωτεινότητα στο εσωτερικό. Τα υλικά, παρότι σκληρά, είναι καλής ποιότητας ενώ η μοναδική εργονομική παραφωνία που εντοπίσαμε είναι τα χαμηλά τοποθετημένα χειριστήρια του κλιματισμού, που απαιτούν να πάρεις τα μάτια σου από το δρόμο για να τα ρυθμίσεις. Οι χώροι είναι παραπάνω από αρκετοί, ακόμα και για 5 επιβάτες, χάρη στο ψηλό αμάξωμα (1.660mm) και το μεταξόνιο των 2.612mm. Οι θέσεις για μικροαντικείμενα είναι άπειρες, τα 343-1.310lt του χώρου αποσκευών φτάνουν και περισσεύουν ακόμα και για μια μεγάλη οικογένεια, ενώ το εσωτερικό του 500L διαθέτει όλα τα στοιχεία των “σωστών” MPV, όπως τραπεζάκια αεροπορικού τύπου στα πίσω καθίσματα, συρόμενες και πτυσσόμενες πίσω θέσεις και πλήρη ανάκληση της πλάτης του συνοδηγού. 

Under-skin Coolness

O 1.6MTJ έχει αρκετά θορυβώδη λειτουργία, όμως μόλις περνάει τις 1.700rpm σε αποζημιώνει με 32,5kgm ροπήςΤο 500L βασίζεται στην πλατφόρμα SCCS (Small Common Components and Systems) της Fiat, την οποία μοιράζεται με το Linea, το Grande Punto, την Alfa Romeo Mito, αλλά και το νέο Doblo. Ο κορυφαίος κινητήρας της γκάμας είναι ο 1.6 Multijet δεύτερης γενιάς, με απόδοση 105Ps. Ο νέος MTJ έχει πολύ υψηλή σχέση συμπίεσης που φτάνει το 17,6:1 και είναι εξοπλισμένος με τουρμπίνα σταθερής γεωμετρίας GT1446 και αντλία λαδιού μεταβλητής παροχής. Το σύστημα τροφοδοσίας common rail είναι σχεδιασμένο από την Bosch και την Magneti-Marelli και χρησιμοποιεί μπεκ τεχνολογίας IRS (Injection Rate Shaping) μεγαλύτερης ακρίβειας. Παράλληλα αυξήθηκαν και οι φάσεις του ψεκασμού, φτάνοντας μέχρι και τις οκτώ (αντί των 5 του προηγούμενου MTJ) σε κάθε πλήρη περιστροφή του στροφάλου.

Μπορεί ο νέος 1.6MTJ να υπόσχεται υψηλότερη απόδοση και μειωμένη κατανάλωση, όμως η λειτουργία του είναι τραχιά και θορυβώδης, με το κροτάλισμα στις χαμηλές στροφές να είναι αντιληπτό από την καμπίνα των επιβατών. Παράλληλα, ο κινητήρας συνδυάζεται και με σύστημα start-stop που βοηθάει στην μειωμένη κατανάλωση, όμως κατά την διάρκεια της δοκιμής λειτούργησε σπάνια.

Οδηγώντας το 500L δεν αισθάνθηκα ποτέ άβολα. Ναι, το κάθισμα του οδηγού είναι τοποθετημένο αρκετά ψηλά και η αίσθηση του τιμονιού και του κιβωτίου απέχουν κατά πολύ από την οδηγοκεντρική φιλοσοφία, όμως αυτά είναι πράγματα που περιμένεις από ένα “μικρομέγαλο” MPV. Με σβέλτους ρυθμούς συμπεριφέρεται ευχάριστα, ακολουθεί τις εντολές σου με μικρή καθυστέρηση και στρίβει χωρίς να εμφανίζει μεγάλες κλίσεις, διατηρώντας απόλυτη ασφάλεια.

Παρά τις ευτραφείς του διαστάσεις είναι ευέλικτο και φιλικό, ενώ η υψηλή ροπή του κινητήρα μόλις περάσει τις 1.700rpm είναι κάτι παραπάνω από επαρκής, φτάνοντας τα 32,5kgm. Σε συνδυασμό με το καλά κλιμακωμένο 6άρι κιβώτιο, το 500L είναι σβέλτο, παρά τα 1.440kg που ζυγίζει. Τα πρώτα 100km/h έρχονται σε 12,2sec ενώ οι ρεπρίζ δείχνουν την υψηλή ροπή του κινητήρα, με το 80-110km/h με 4η να ολοκληρώνεται σε 6,29sec. Βέβαια, αν το κυνηγήσεις, το 500L καίει αρκετά. Καμία σχέση με τα 4,5lt που ανακοινώνει η εταιρία. Με μεγάλη εγκράτεια θα περιοριστείς στα 6,5lt/100km, ενώ σε φυσιολογικούς ρυθμούς η κατανάλωση κυμαίνεται στα 7lt/100km.

Το 500L αποτελεί μια ενδιαφέρουσα πρόταση για κάποιον που θέλει να μετακινείται με στυλ χωρίς να κάνει όμως κανέναν συμβιβασμό στους χώρους και τη πρακτικότητα. Ανετο, φιλικό και σβέλτο, καταπίνει με ευχαρίστηση χιλιόμετρα, είτε βρίσκεται στην πόλη, είτε στους ανοιχτούς αυτοκινητόδρομους φορτωμένο με μια πενταμελή οικογένεια. Η έκδοση με κινητήρα 1.6MTJ ξεκινάει από τα €19.720 (επωφελούμενοι από το όφελος απόσυρσης) με πολύ καλό πακέτο εξοπλισμού, όμως η λίστα των extra και των αξεσουάρ εξατομίκευσης είναι μεγάλη και δύσκολα θα μπορέσετε να της αντισταθείτε.

 

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

  • Κυβισμός: 1.598cc
  • Διάμετρος x Διαδρομή:  79,5mm x 80,5mm
  • Σχέση Συμπίεσης: 17,6:1
  • Αμεσος ψεκασμός πολλαπλών σημείων Common rail, υπερτροφοδότης καυσαερίων
  • Βάρος (kg): 1.440

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

  • Εμπρός: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αμορτισέρ αερίου, αντιστρεπτική δοκός
  • Πίσω: Ημιάκαμπτος άξονας, αμορτισέρ αερίου, αντιστρεπτική δοκός

ΦΡΕΝΑ

  • Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 305x22mm με μονοπίστονες δαγκάνες
  • Πίσω: Συμπαγείς δίσκοι 264x10mm με μονοπίστονες δαγκάνες

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

  • Κίνηση: Στους μπροστινούς τροχούς
  • Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
  • Διαφορικό: Ελεύθερο με τελική σχέση μετάδοσης 3,76:1

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

  • Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm): 105/ 3.750
  • Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) 32,5/ 1.500
  • 0-100km/h (sec): 11,3sec
  • Τελική Ταχύτητα (km/h): 181 

ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ

C02 (gr/km):      117

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Ονομαστική (lt/100km):  4,5

Δοκιμής (lt/100km):    6,9

 

ΤΡΟΧΟΙ

  • Ζάντες: 7Jx17in
  • Ελαστικά: 225/45 R17

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

ΚΜ/Η SEC   

0-60     5,32

0-80     8,46

0-100   12,21

0-120  18,17

0-140   26,48

ΡΕΠΡΙΖ

ΚΜ/Η             SEC   

50-80              3,76

80-110            6,57                   

4η

KM/H             SEC

80-110            6,29

100-140           14,28

5η

KM/H             SEC

80-110              6,74

100-140            11,85

ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

Μ        SEC    @        ΚΜ/Η

18        3,08     @        40,21

60        5,65     @        62,08

100      8,10     @        73,61

200      12,07   @        99,06

400      18,26   @        122,73

 

 

Αρθρογράφος

 

Audi RS Q3 Sportback 400Ps

Audi RS Q3 Sportback 400Ps

Υπάρχουν SUV που είναι όμορφα, υπάρχουν SUV που είναι γρήγορα, υπάρχουν  SUV που είναι ποιοτικά και υπάρχει και το Audi RS Q3. Που είναι όλα αυτά μαζί...