FORD FOCUS 1.0 ECOBOOST 125PS

FORD FOCUS 1.0 ECOBOOST 125PS

Ζούμε στην εποχή του downsizing, δεν μπορεί να το αρνηθεί κανείς αυτό. Περάσαμε από την εποχή της αφθονίας, αγοράσαμε δίλιτρα και τρίλιτρα αυτοκίνητα και σήμερα, με την τιμή της βενζίνης στα €1,7 (και βάλε) και τα τέλη κυκλοφορίας να τιμωρούν τους αλαζόνες, ήρθαν τα πάνω κάτω. Τα τρίλιτρα κατέθεσαν πινακίδες και κουκουλώθηκαν παρκαρισμένα και τώρα ψάχνουμε να αγοράσουμε 1.400άρια και βγάλε. Βέβαια, το πρόβλημα δεν είναι ελληνικό, είναι πολύ εγωιστικό να πιστεύουμε κάτι τέτοιο. Η υψηλή τιμή του πετρελαίου, αλλά και οι αυξημένοι ρύποι που συνεπάγονται οι κινητήρες μεγάλου κυβισμού, είναι ένα πρόβλημα παγκόσμιο που αναζητεί την λύση του. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στρέφονται λοιπόν στους κινητήρες μικρού κυβισμού και υψηλής απόδοσης, στην προσπάθειά τους να συμβιβάσουν τα ασυμβίβαστα, δηλαδή χαμηλή κατανάλωση και ρύπους, αλλά με υψηλή ιπποδύναμη. Το αποτέλεσμα είναι μικρού κινητήρες-διαμάντια, με κυβισμό συνήθως 1.4lt και turbo που αποδίδουν την ίδια ιπποδύναμη με τους ατμοσφαιρικούς κινητήρες 1.6 - 1.8lt προηγούμενης γενιάς. Η πρόταση της Ford στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι οι κινητήρες Ecoboost και μετά την επιτυχημένη προσπάθεια της έκδοσης 1.6 των 150PS, η Ford δείχνει ιδιαίτερα τολμηρή και πετάει το γάντι στους downsized κινητήρες παρουσιάζοντας τον Ecoboost των 999cc! Μάλιστα, είναι τόσο σίγουρη για την απόδοση του Ecoboost junior, που το πρώτο αμάξωμα που τον φοράει είναι το Focus των 4,4μέτρων!

Μα, χιλιάρης?

Ακούγεται σχεδόν τρομακτικό ένας χιλιάρης κινητήρας στην ίδια καρότσα που προορίζεται να φιλοξενήσει τον νέο δίλιτρο Ecoboost των 250PS της έκδοσης ST, αλλά η Ford ξέρει τι κάνει. Ο τρικύλινδρος χιλιάρης Ecoboost αποδίδει στην δυνατή του έκδοση 125PS, όσο δηλαδή οι downsized 1.400άρηδες και οι ατμοσφαιρικοί 1.600άρηδες μέχρι σήμερα. Με άλλα λόγια είναι σαν να έχουμε ένα ατμοσφαιρικό Ford Focus 1.6 (υπάρχει η συγκεκριμένη έκδοση), αλλά με τα πλεονεκτήματα που έχει ένας κινητήρας 999cc, δηλαδή μικρή κατανάλωση, περιορισμένους ρύπους και μόλις 7 φορολογήσιμους ίππους!

Για να τα καταφέρει όλα αυτά ο μικρός Ecoboost, χρησιμοποιεί μια σειρά από τεχνολογικές λύσεις που στόχο έχουν κυρίως την μείωση των εσωτερικών τριβών, μέσω της μείωσης του πραγματικού μεγέθους του κινητήρα. Η λογική λέει ότι, όσο μικρότερος είναι ένας κινητήρας, τόσο μικρότερες θα είναι οι επιφάνειες τριβής και τόσο μικρότερες οι κάμψεις και οι ταλαντώσεις του. Έτσι, ο κινητήρας είναι τρικύλινδρος, με υποτετράγωνες διαστάσεις κυλίνδρων (71,9 x 82mm), οι οποίοι απέχουν μεταξύ τους μόλις 78mm. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα το μπλοκ των κυλίνδρων να έχει διαστάσεις αντίστοιχες με αυτές μιας κόλλας χαρτιού Α4. Για περεταίρω μείωση των εσωτερικών τριβών, ο ιμάντας κίνησης των εκκεντροφόρων είναι εμβαπτιζόμενος στο λάδι του κινητήρα, με το πρόσθετο πλεονέκτημα (εκτός των μειωμένων τριβών) ότι, λόγω της λίπανσης, δεν απαιτείται αντικατάστασή του στις 100.000χλμ. Ο λιπαινόμενος ιμάντας είναι παγκόσμια καινοτομία και είμαι σίγουρος ότι σύντομα θα τον αντιγράψουν και άλλοι κατασκευαστές. Οι επιφάνεια των εμβόλων έχει επίστρωση διθειούχου μολύβδου, ενώ για μείωση των εσωτερικών πλάγιων δυνάμεων που ασκούνται από τις μπιέλες, ο στροφαλοφόρος είναι έκκεντρα τοποθετημένος σε σχέση με τους κυλίνδρους. Παρά το ότι ο τρικύλινδρος κινητήρας εμφανίζει κραδασμούς 1ης τάξης, δεν υπάρχει αντικραδασμικός άξονας, για λόγους επίσης μείωσης των τριβών. Παρόλα αυτά, με ένα έξυπνο σύστημα ζυγοστάθμισης του στροφαλοφόρου και του βολάν, οι κραδασμοί περνάνε στον κάθετο άξονα για να αποσβεστούν στην συνέχεια από τις ειδικά διαμορφωμένες βάσεις του κινητήρα, πριν γίνουν αντιληπτές από τους επιβαίνοντες.

Η υψηλή απόδοση των 125PS/lt επιτυγχάνεται με την χρήση μιας τουρμπίνας χαμηλής αδράνειας, με την χρήση τροφοδοσίας άμεσου ψεκασμού και μέσω του συστήματος μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων Twin VCT. Περισσότερα και αναλυτικότερα για τον Ecoboost 1.0 στο Tech Corner του τεύχους #154.

Το οικονομικότερο, με διαφορά

Η υπερβολική λεπτομέρεια στην εξέλιξη του μικρού Ecoboost απέδωσε και με το παραπάνω, καθώς, σύμφωνα με την Ford, πρόκειται για τον πιο αποδοτικό κινητήρα που έχει φτιάξει ποτέ. Αν μείνουμε όμως μόνο εκεί, έχουμε χάσει ένα μεγάλο κεφάλαιο, αυτό της κατανάλωσης και των ρύπων. Ρίχνοντας μια ματιά στον σχετικό πίνακα που βλέπουμε τις ανακοινώσιμες τιμές κατανάλωσης και ρύπων των βασικών ανταγωνιστών του Ford Focus Ecoboost 1.0, δηλαδή αυτοκίνητα της μικρομεσαίας κατηγορίας με ισχύ 120 - 125PS, βλέπουμε ότι το χιλιάρι Focus είναι με διαφορά το οικονομικότερο και έχει τις χαμηλότερες εκπομπές CO2, όχι μόνο από τα ατμοσφαιρικά 1.600άρια, αλλά και από όλα τα downsized υπερτροφοδοτούμενα 1.400άρια. Μόνο στις επιδόσεις υπολείπεται ελαφρώς, κυρίως σε σχέση με τα τελευταία, αλλά μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για μια κατηγορία όπου οι επιδόσεις περνούν σε δεύτερη μοίρα, ενώ η κατανάλωση και το χαμηλό κόστος χρήσης είναι άμεση προτεραιότητα. Αν κάνουμε μερικούς απλούς υπολογισμούς, θα δούμε ότι το Ford Focus 1.0 Ecoboost είναι σε μικτό κύκλο οικονομικότερο κατά 17% από τον μέσο όρο του ανταγωνισμού. Αυτό, σε έναν μέσο ετήσιο κύκλο των 20.000χλμ μεταφράζεται σε €350 το χρόνο λιγότερο καύσιμο!

Επιδόσεις 1.6

Βάζοντας εμπρός το Focus, αδυνατείς να πιστέψεις ότι έχει τρικύλινδρο κινητήρα. Δεν υπάρχει ίχνος κραδασμού και μόνο ο «περίεργος» βόμβος κάτω από το καπό σε υποψιάζει ότι κάτι συμβαίνει, αλλά περισσότερο θυμίζει αμερικάνικο πεντάλιτρο V6, ειδικά σε χαμηλές στροφές, παρά τρικύλινδρο χιλιάρι! Το παιχνίδι των εντυπώσεων το κερδίζει ο Ecoboost λοιπόν και συνεχίζει να κερδίζει πόντους και αφού κουμπώσεις πρώτη και ξεκινήσεις. Εδώ αδυνατείς να πιστέψεις ότι έχει χιλιάρη κινητήρα, καθώς το Focus επιταχύνει γρήγορα, άμεσα και γεμάτα από τις 1.500rpm μέχρι και μετά τις 4.500rpm. Από εκεί και πάνω η δύναμη περισσότερο απλώνεται, παρά μειώνεται, μέχρι και το κόκκινο των 6.500rpm, αλλά δεν υπάρχει κανένας πρακτικός λόγος να ανεβάσεις μέχρι εκεί. Το πολύ σωστά κλιμακωμένο εξάρι κιβώτιο, επιτρέπει να κινείσαι σβέλτα αλλάζοντας στις 3.500 - 4.000rpm το πολύ, ενώ αν θέλεις να κινηθείς ήρεμα και οικονομικά, το Focus δέχεται αδιαμαρτύρητα αλλαγές ακόμη και πριν τις 2.000rpm.

Στο δρόμο το νέο Focus είναι άνετο και σταθερό, με χαμηλό επίπεδο θορύβου και υψηλό αίσθημα ασφάλειας. Οι αναρτήσεις είναι σφιχτές, αφήνοντας το αμάξωμα να παίρνει λογικές κλίσεις, το ESP επεμβαίνει άμεσα κάθε φορά που θα χρειαστεί και τα φρένα με την EBA υποβοήθηση επιβραδύνουν ακαριαία με μικρή πίεση στο πεντάλ.

Εξοπλισμός για όλα τα γούστα

Οι επιβάτες έχουν αρκετό χώρο για τέσσερα ή ακόμη και πέντε άτομα, πολλούς χώρους για μικροαντικείμενα, ένα μεγάλο πορτ μπαγκάζ των 316lt, που μεγαλώνει μέχρι τα 1.101lt αν πέσουν τα πίσω καθίσματα και στην διάθεσή τους ένα πλήθος ανέσεων, που ακόμη και στην βασική έκδοση Trend (€19.000) περιλαμβάνει σημαντικές ευκολίες, όπως το στάνταρ ESP και EBA, ζάντες αλουμινίου, 6 αερόσακους και ηχοσύστημα με 6 ηχεία, Bluetooth και φωνητική αναγνώριση. Στην αμέσως επόμενη έκδοση Sport (€20.095) περιλαμβάνεται σπορ ανάρτηση, διζωνικός κλιματισμός, αυτόματοι προβολείς και υαλοκαθαριστήρες με αισθητήρες βροχής, ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών και διάφορες άλλες ευκολίες. Στην κορυφαία έκδοση Titanium (€20.605),περιλαμβάνονται διαφορετικές ζάντες 17 ιντσών με 15 ακτίνες, αυτόματοι προβολείς Bi-Xenon, φώτα ημέρας  και πίσω φώτα LED, εκκίνηση του κινητήρα με κουμπί Ford Power, cruise control και υποβοήθηση εκκίνησης στην ανηφόρα (HSA) και διακριτικές αισθητικές αλλαγές. Να σημειώσουμε ότι το Ford Focus 1.0 Ecoboost βγαίνει και σε έκδοση 100PS, η οποία διατίθεται αποκλειστικά σε έκδοση Trend και αρκετά χαμηλότερη τιμή στα €16.890. Όπως βλέπουμε υπάρχουν διαθέσιμες εκδόσεις για όλα τα γούστα και όλα τα βαλάντια. Η Ford τόλμησε να πάει την τεχνολογία του downsizing όχι ένα, αλλά δύο βήματα παραπέρα και ως συνήθως η τύχη βοηθάει τους τολμηρούς. Το πείραμα στέφθηκε από επιτυχία και έχουμε σήμερα στα χέρια μας ένα αυτοκίνητο της επόμενης γενιάς.

Ford Eco Mode

Ενσωματωμένο στο trip computer του Ford Focus Ecoboost είναι το σύστημα Eco Mode, το οποίο βοηθάει τον οδηγό να οδηγήσει οικονομικά και να πετύχει εύκολα τις ιδιαίτερα χαμηλές τιμές κατανάλωσης του κινητήρα Ecoboost. Μέσω ενός απλού γραφικού interface με τρία λουλούδια, στα οποία ανάβουν ή σβήνουν τα πέντε πέταλα ανάλογα με τις οδηγικές συνήθειες του, ο οδηγός ενθαρρύνεται να οδηγήσει οικονομικά και να ανάψει περισσότερα πέταλα στους τρεις βασικούς τομείς που επηρεάζουν την κατανάλωση: αλλαγή σχέσεων στο κιβώτιο, ικανότητα πρόβλεψης της κίνησης ώστε να αποφευχθούν οι άσκοπες αυξομειώσεις ταχύτητας και διατήρηση ικανοποιητικής ταχύτητας κίνησης. Το σύστημα λαμβάνει υπόψη και τον αριθμό των μετακινήσεων σε μικρή απόσταση, που επιδρούν αρνητικά στην οικονομία και τους ρύπους και επιβραβεύει με πέταλα όσο λιγότερα είναι αυτά.

 

Αρθρογράφος

 

Με 4 νέα πρωτότυπα η Nissan στο Πεκίνο

Με 4 νέα πρωτότυπα η Nissan στο Πεκίνο

Η Nissan παρουσιάζει τέσσερα πρωτότυπα αυτοκίνητα «νέας ενέργειας» (New Energy Vehicles – NEV) στο σαλόνι αυτοκινήτου Auto China 2024.