Jaguar I-Pace EV 400 AWD
Ας ξεκινήσουμε απ' τα οφθαλμοφανή: το look του I-Pace σε κερδίζει αμέσως! Δεν υπήρχε φίλος, συγγενής, γείτονας ή κάποιος τυχαίος στο δρόμο που να μην το κοιτάξει, να μην εντυπωσιαστεί και να μην με ρωτήσει για πληροφορίες. Έντονες καμπύλες (ιδίως τα φουσκωτά φτερά των τροχών), σφηνοειδές σχήμα, αιχμηρά εμπρός φανάρια, κάνουν το βρετανικό ηλεκτρικό SUV να εκπέμπει μια upper class αγριάδα! Χωρίς να είναι κραυγαλέο, είναι ένα πολύ όμορφο όχημα που τραβάει τα βλέμματα. Κυκλοφορεί πλέον εδώ και 3 χρόνια και δεν μπορώ ακόμη να βρω ένα σημείο του, μία γωνιά που να πω ότι είναι αδιάφορη ή μη ελκυστική! Ιδίως ο αεραγωγός στο καπό με έχει στοιχειώσει! Οπότε πρέπει να προσπαθήσω να μην με παρασύρει η εξωτερική του εμφάνιση και να εστιάσω σε όλα τα υπόλοιπα σημεία που έχει να προσφέρει το ανανεωμένο I-Pace EV400AWD. Ελπίζω να τα καταφέρω!
Ξεκλειδώνεις...
...εκτείνονται τα χερούλια ώστε να μπορέσεις να ανοίξεις την πόρτα (βελτιώνουν τον αεροδυναμικό συντελεστή και ρίχνουν την κατανάλωσή του οχήματος), ανοίγεις και βλέπεις ένα εσωτερικό αντίστοιχο της ιστορίας της βρετανικής εταιρείας.
Σοβαρό, όμορφο και άκρως ποιοτικό, με τις επενδύσεις alcantara να παρέχουν έξτρα βαθμούς εντυπωσιασμού στο θέμα της πολυτέλειας. Είναι ένα ήσυχο περιβάλλον (χάρη στη σωστή ηχομόνωση) που χαίρεσαι να κάθεσαι μέσα και ιδίως να είσαι στη θέση του οδηγού. Το να χειριστείς το όχημα όμως ζητάει κάποια εξοικείωση, ιδίως αν δεν είσαι τόσο ...tech savvy! Αν βάλεις κάποιον κάπως ηλικιωμένο στη θέση του οδηγού και του πεις να ρυθμίσει π.χ. τα θερμαινόμενα/ ψυχόμενα καθίσματα, παίζει να φάει κάμποση ώρα. Μόλις όμως του δείξεις μια φορά πώς να το κάνει, μετά απορεί πώς δεν το κατάλαβε εξαρχής! Το Pivi pro Infotainment βελτιώθηκε, έγινε αρκετά πιο απλό, ενώ τα γραφικά στις 3 οθόνες του εσωτερικού είναι σαν από high end κινητό! Η μεγάλη 12,3in οθόνη παίζει τον ρόλο του πίνακα οργάνων και βλέπεις όλες τις αναγκαίες πληροφορίες για να μην παίρνεις για ώρα το βλέμμα σου απ' τον δρόμο. Στο κέντρο του ταμπλό υπάρχει μία οθόνη αφής 10in απ' την οποία μπορείς να ρυθμίσεις τα πάντα, εκτός από τον κλιματισμό, αφού αποκλειστικά γι’ αυτό υπάρχει λίγο πιο κάτω μία 5in οθόνη. Ακριβώς κάτω από αυτήν το ταμπλό χωρίζεται στα 2 και δημιουργεί ένα κενό στη μέση, εκεί μπορείς να αφήνεις το κινητό σου να φορτίζει. Το αριστερό “μπράτσο” έχει επάνω του όλα τα πλήκτρα επιλογής κίνησης του οχήματος (D, N, R, P) ενώ στο δεξί έχει πλήκτρα επιλογής του οδηγικού προφίλ του I-Pace (Dynamic, Comfort, ECO), ελέγχου του traction control και ρύθμισης ύψους της αερανάρτησης.
Επίσης αναβαθμίστηκε και το ηχοσύστημα, πλέον υπάρχει το Meridian 3D Surround Sound System με 16 ηχεία και δυνατό subwoofer. Έχω πάει σε συναυλίες με ηχοσύστημα που δεν έφτανε την απόδοση του Jaguar!
Το μεταξόνιο είναι τεράστιο, 3 μέτρα, δυστυχώς όμως οι πίσω επιβάτες δεν έχουν μεγάλους χώρους για τα πόδια! Υπάρχει εξήγηση γι’ αυτό και είναι η τοποθέτηση των τροχών όσο περισσότερο στις άκρες του αμαξώματος γίνεται, ενώ τα καθίσματα για οδηγό-συνοδηγό έχουν έρθει αρκετά πίσω και κάθονται σχεδόν στο μέσο του οχήματος. Έτσι οι χώροι για τους «από πίσω τους» δεν είναι τόσο μεγάλοι όσο θα φαντάζονταν κάποιος μόλις άκουγε για το τρίμετρο μεταξόνιο και το 4,6m συνολικού μήκους αμάξωμα. Ταυτόχρονα, τα μικρά σε διαστάσεις παράθυρα στις πίσω πόρτες το κάνουν κάπως πιο κλειστοφοβικό. Μην παρεξηγηθώ, δεν είναι και καμιά δυσάρεστη εμπειρία, δεν θα μπορούσε άλλωστε αφού είσαι μέσα σε ένα Jaguar, όμως πίσω στο I-Pace σταυροπόδι δεν θα κάτσεις. Για τους μπροστά δεν χρειάζεται να πούμε κάτι: κάθονται ανετότατα σαν να είναι μέλη της Βρετανικής Βασιλικής οικογενείας!
Αχχχχ, αυτή η αερανάρτηση!
Είναι στον extra εξοπλισμό, αλλά αξίζει τα λεφτά της και με το παραπάνω.
Επιλέγοντας το Off Road mode, η ανάρτηση ψηλώνει αρκετά και το I-Pace γίνεται ίσως το crossover SUV με την μεγαλύτερη απόσταση πατώματος από το έδαφος! Χάρη στον έξυπνο προγραμματισμό του συστήματος AWD (βοηθάει και το ότι υπάρχει στενή συνεργασία με τον μετρ του off roading, Land Rover, στον όμιλο Jaguar-Land Rover Automotive PLC), το μόνο που δεν το αφήνει να σκαρφαλώσει τον Όλυμπο είναι τα καθαρά δρομίσια ελαστικά. Μπορείς να χαμηλώσεις αρκετά την αερανάρτηση, αυτή η επιλογή υπάρχει μόνο για διευκόλυνση του μπες-βγες των επιβατών. Μόλις αρχίσει να κινείται το I-Pace, επανέρχεται στο βασικό του ύψος (μεσαία επιλογή) όπου και μένει σχεδόν μόνιμα. Βέβαια αν πας στην εθνική με πάνω από 105km/h για κάμποση ώρα, θα χαμηλώσει κατά 10mm ώστε να βελτιστοποιηθεί η ροή του αέρα κάτω απ' το πάτωμα και να μειωθεί ακόμη περισσότερο η κατανάλωση ισχύος (αύξηση αυτονομίας).
Τη μεγαλύτερη όμως διαφορά η ανάρτηση την κάνει στη γρήγορη οδήγηση. Στη στροφή, το αμάξωμα παίρνει αρχικά μια μικρή κλίση ώστε να σου δείξει ότι υπάρχει ένα μεγάλο βάρος και...αυτό ήταν. Το I-Pace δεν στρίβει σαν ψηλό SUV, αλλά σαν sport sedan, στην πραγματικότητα είναι καλύτερα ρυθμισμένο για γρήγορη οδήγηση από τα περισσότερα sport sedan. Traction control στο Off και αρχίζεις να πηγαίνεις πιο γρήγορα, πολλές φορές και διασκεδαστικά! Μπορείς να μπεις λίγο πιο αργά στη στροφή, να στρίψεις απότομα το γρήγορο τιμόνι -2,5 στροφές από άκρη σε άκρη- και να πατήσεις τέρμα το δεξί πεντάλ, με την ουρά να ανοίγει ελαφρά την τροχιά της και εσύ θα χρειαστεί να κάνεις μία μικρή δόση ανάποδου τιμονιού! Το ESP δεν απενεργοποιείται εντελώς, σε αφήνει να παίξεις κάμποσο, όμως είναι καλό που υπάρχει ένα τελευταίο σύστημα ασφαλείας, 2,2 τόνοι βάρους είναι αυτοί. Στο βρεγμένο αποτελεί ασφαλέστερη και ταχύτερη λύση απ’ τα υπόλοιπα γρήγορα SUV, αν αποφασίσεις να κινηθείς με υψηλότερες ταχύτητες. Τα φρένα κάνουν σωστά τη δουλειά τους μολονότι είναι μεγάλα μονοπίστονα (δίσκοι 350mm εμπρός, 325mm πίσω). Η υποβοήθηση απ' το regen φρενάρισμα των ηλεκτροκινητήρων βοηθά να τα βγάζουν πάντα πέρα, ενώ το πεντάλ είναι καλά ρυθμισμένο και δεν σε παραξενεύει σε αίσθηση.
Η άνεση είναι δεδομένη, σε Jaguar είσαι, αλλά εδώ η ανάρτηση είναι σχετικά σφιχτά ρυθμισμένη για να χειρίζεται σωστά τη μεγάλη μάζα του οχήματος όταν κινείσαι γρήγορα σε στριφτερές διαδρομές. Τα 255/40 ελαστικά προσφέρουν άφθονο grip και οι τεράστιες 22άρες ζάντες, εκτός του ότι ταιριάζουν εκπληκτικά στο look του I-Pace, περνάνε λόγω της τεράστιας διαμέτρου με χαρακτηριστική άνεση από κάθε ανωμαλία του οδοστρώματος. Η ανάρτηση κάνει αποτελεσματική δουλειά στο να μην καταλαβαίνεις το πόσο χάλια μπορεί να είναι το οδόστρωμα όταν κινείσαι γρήγορα. Ακόμη και σε απότομες εγκάρσιες ανωμαλίες, όπου τα σκληρά SUV πάντα «πονάνε», εδώ πιο πολύ θα το δεις το απότομο «πάνω-κάτω» παρά θα το νιώσεις!
EV400AWD
Πριν τον Covid και τις καραντίνες του, ένα βράδυ αργά, οδηγούσα ένα δυνατό sport sedan και πέτυχα στο δρόμο ένα I-Pace. Ο ιδιοκτήτης του φαίνεται ότι είχε όρεξη εκείνο το βράδυ, οπότε στο φανάρι φύγαμε και οι 2 γρήγορα. Ο τρόπος και η άνεση που με τιμώρησε το βρετανικό ηλεκτρικό μου έχει χαραχθεί στο μυαλό. Έβλεπα συνεχώς το πίσω μέρος του Jaguar να απομακρύνεται και το σηματάκι EV400AWD συνεχώς να μικραίνει.
Ο κωδικός είναι πλήρως επεξηγηματικός. 400Ps (και 70,9kgm) βγάζουν οι δύο ηλεκτροκινητήρες και σε συνδυασμό με την έλλειψη θορύβου και την αμεσότητα τους ευθύνονται που θα ακούς συχνά το «ωχ, αμάν, πως πάει έτσι γρήγορα;;;» απ' τους συνεπιβάτες σου όταν ξεκινήσεις γρήγορα από στάση. Έχοντας όλα συστήματα στο Dynamic, θέλεις μόνο 4,93s για το 0-100km/h (4,8 ανακοινώνει η βρετανική εταιρεία), ενώ μόλις μετά από 13,24s έχεις περάσει το 400άρι με 171,39km/h, κάμποσα μέτρα ακόμη και έχεις χτυπήσει την ηλεκτρονικά περιορισμένη τελική των 200km/h. Ιδίως στην εκκίνηση, για το 18άμετρο θέλει μόνο 2,34s (53,45km/h), που σημαίνει ότι έχεις κολλήσει γερά στο κάθισμα!
Όταν επιλεγείς το Dynamic, το ηλεκτρικό Jaguar δεν γίνεται πιο γρήγορο, απλά γίνεται πιο άμεσο. Στο παραμικρό άγγιγμα του δεξιού πεντάλ τινάζεται εμπρός, ενώ το τιμόνι «ζωντανεύει» στα χέρια σου. Η αίσθηση δεν είναι κορυφαία, όμως είναι πολύ πιο άμεσο και ακριβές από τα περισσότερα premium SUV. Στο Comfort όλα είναι ρυθμισμένα για χαλάρωση και άνεση, ό,τι πρέπει για καθημερινή χρήση.
Οι επιδόσεις αδειάζουν τη μεγάλη μπαταρία των 90kWh, αλλά πιο αργά απ’ ό,τι περίμενα. Με νορμάλ χρήση βλέπεις μία αυτονομία γύρω στα 380-390km (408km ανακοινώνει η εταιρεία), που σημαίνει ότι ένας κάτοικος ευρωπαϊκής πόλης χρειάζεται να το φορτίζει κάθε 6 ημέρες χρήσης (μέση ημερήσια διαδρομή τα 60km). Η μέση κατανάλωση που είδα τις ημέρες της δοκιμής ήταν 23-24kWh/100km, μπορείς να πέσεις και μέχρι τα 22kWh/100km με αποκλειστική χρήση του προφίλ ECO και τη χρήση του One Pedal mode. Μία απ’ τις αναβαθμίσεις είναι ότι πλέον μπήκε 11άρης ενσωματωμένος φορτιστής, οπότε μόλις το συνδέσεις στο αντίστοιχο wallbox (που όλοι οι ιδιοκτήτες Jaguar σίγουρα έχουν!), θέλεις 8,5 ώρες για πλήρη φόρτιση. Ό,τι πρέπει την ώρα που εσύ πας για ύπνο.
Είναι γνήσιο Jaguar;
Οι αναβαθμίσεις είναι λίγες και καμία δεν πείραξε τον αρχικό σχεδιασμό του I-Pace, κάτι που δείχνει πόσο σωστά σχεδιασμένο και κατασκευασμένο ήταν εξαρχής! Με ένα πολύ όμορφο και άκρως εντυπωσιακό look (ένα μικρό κόλλημα το έφαγα!), σπορ οδική συμπεριφορά, σοβαρές επιδόσεις, άνετο, πολυτελές και με περιβάλλον που σε χαλαρώνει, όπως επίσης και παραπάνω από ικανοποιητική ποιότητα κύλισης, δείχνει ότι άξια έχει το σηματάκι με το αιλουροειδές στη μάσκα. Ήταν απ’ τους πρωτοπόρους στην κατηγορία, είναι από τις κορυφαίες επιλογές ακόμα και σήμερα!
Τιμή βασικής έκδοσης I-Pace EV400 AWD S: €83.774
Τιμή έκδοσης δοκιμής I-Pace EV400 AWD HSE: €97.790
+
Design
Επιδόσεις
Πολυτέλεια
Οδική συμπεριφορά
Εξοπλισμός
-
Χώροι για τους πίσω επιβάτες
Πολύπλοκη κεντρική κονσόλα
Μικρός χώρος αποσκευών (με ρεζέρβα 22in)
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος: Δύο ηλεκτροκινητήρες AC, σύγχρονου τύπου και μόνιμου μαγνήτη
Θέση: Εμπρός και πίσω
ΜΠΑΤΑΡΙΑ
Τύπος: Συστοιχία ιόντων λιθίου
Χωρητικότητα: 90kWh (84,7kWh ωφέλιμη)
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος (mm): 4.682
Πλάτος (mm): 1.895
Ύψος (mm): 1.566
Μεταξόνιο (mm): 2.990
Βάρος (kg): 2.208
Χώρος αποσκευών (lt): 450
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός: Διπλά ψαλίδια, αερανάρτηση, αντιστρεπτική δοκός
Πίσω: Διάταξη πολλαπλών συνδέσμων, αερανάρτηση, αντιστρεπτική δοκός
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: 1 σχέσης
Διαφορικό: Ελεύθερο
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 350mm με μονοπίστονες δαγκάνες
Πίσω: Αεριζόμενοι δίσκοι 325mm με μονοπίστονες δαγκάνες
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες: 10Jx22in
Ελαστικά: 255/40
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm): 400
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 70,9
0-100km/h (sec): 4,8
Τελική ταχύτητα (km/h): 200 (Ηλ. περιορισμένη)
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 (gr/km): 0 (WLTP)
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (kWh/100km): 22kWh/100km (WLTP)
Δοκιμής (kWh/100km): 25kWh/100km (WLTP)
AYTONOMIA
Ονομαστική (km): 408 (WLTP)
Δοκιμής(km): 420
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 2,19
0-80 3,65
0-100 4,93
0-120 6,57
0-140 8,65
0-160 11,35
0-180 14,81
0-200 19,18
AΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,34 @ 53,45
60 4,39 @ 91,84
100 5,80 @ 111,38
200 8,65 @ 140,00
400 13,24 @ 171,39
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Στα χνάρια του πολύχρωμου E-MEHARI Art Car, που αποκαλύφθηκε τον Μάϊο του 2018 και το C3 JCC+, με π