Mazda 3 e-Skyactiv-G 2.0lt 150Ps

Mazda 3 e-Skyactiv-G 2.0lt 150Ps

The last Samurai

Η Mazda είναι η εταιρεία που μπορεί να χαρακτηριστεί ως η «ιαπωνικότερη» όλων. Της αρέσει πάντα να κάνει τα πράγματα διαφορετικά, σωστά και δεν τα παρατάει ποτέ. Πώς γίνεται να βρίσκονται στην ίδια πρόταση οι λέξεις διαφορετικά και σωστά μαζί; Δηλαδή οι άλλοι κάνουν όλοι λάθος;...Ναι. Οι περισσότεροι ναι. Βλέπετε, υπάρχουν 2 ειδών αλήθειες. Η κανονική και η φαινομενική. Η φαινομενική είναι όταν σου λένε πως έχουν έναν τρικύλινδρο 1,2lt Turbo κινητήρα με 140Ps που εκπέμπει 120gr/km CO2 το οποίο ισχύει υπό προϋποθέσεις και η κανονική είναι πως έχεις σοβαρούς μηχανικούς που έβγαλαν τα μάτια τους και έφτιαξαν έναν κινητήρα διαμάντι που πραγματικά είναι οικονομικός και δεν ρυπαίνει, ανεξάρτητα από τις συνθήκες. Στην πρώτη περίπτωση, αν βάλεις μια 4η στο κιβώτιο και το «σανιδώσεις» σε μια ανηφόρα της εθνικής, θα βγάλει από την εξάτμιση δράκους, ενώ στην δεύτερη, θα συνεχίσει να εκπέμπει 120gr/km. Η Mazda λοιπόν δεν κοροϊδεύει. Δεν θα κατηγορηθεί ποτέ για κανένα dieselgate γιατί πολύ απλά δεν είναι αυτή η φιλοσοφία της. Έχει κώδικα τιμής, τον κώδικα των Samurai.

Πραγματική τεχνολογία

Η τεχνολογία στον χώρο του αυτοκινήτου έχει παρεξηγηθεί τόσο όσο σε κανένα άλλο κλάδο. Πλέον τεχνολογικά προηγμένα ο κόσμος θεωρεί αυτοκίνητα με μεγάλες οθόνες, με ledάκια στο ταμπλό και στις πόρτες, με πολλαπλές κάμερες κτλ. Ok, δεκτά όλα αυτά, ας πούμε πως τα θέλουμε. Δεν έχουν όμως καμία σχέση με το αυτοκίνητο. Είναι συστήματα επιπρόσθετα, βοηθητικά και άσχετα με το «αντικείμενο». Δεν είναι τεχνολογία αυτοκινήτου η καλή οθόνη και η μπαταρία λιθίου, είναι τεχνολογία κινητού τηλέφωνου που μπήκε και στο ταμπλό του αυτοκινήτου.

Αν το καλοσκεφτούμε, τα αυτοκίνητα σαν αυτοκίνητα είναι πρακτικά ίδια εδώ και 15 χρόνια. Ούτε στους κινητήρες εσωτερικής καύσης έχει έρθει καμία επαναστατική εξέλιξη ούτε στις αναρτήσεις ουτε πουθενά. Λίγοι είναι αυτοί που έχουν φέρει πραγματικά καινούργιες ιδέες και ένας από αυτούς είναι η Mazda με τους κινητήρες της σειράς Skyactive. Ειδικά στην τελευταία και πιο σύγχρονη εκδοχή τους, με την υψηλή συμπίεση, τον βελτιωμένο βαθμό απόδοσης και την τεχνολογία “SPCCI - Spark Controlled Compression Ignition” συνδυάζουν τα πλεονεκτήματα του Diesel (βαθμός απόδοσης) χωρίς όμως τα μειονεκτήματα (NOx, σωματίδια, θόρυβος). Αυτός ο κινητήρας είναι ο Skyactive-X και θα τον συναντήσετε στην έκδοση του Mazda 3 με τα 186Ps.

Το "δικό μας" δίλιτρο μοτέρ είναι το Skyactive-G με συμπίεση 13:1, άμεσο ψεκασμό, ειδικά διαμορφωμένη πολλαπλή εξαγωγής, μπεκ πολλαπλών οπών για ταχύτερη διαδικασία καύσης και διπλό χρονισμό βαλβίδων που αποδίδει 150Ps στις 6.000rpm και ροπή 21,7kgm στις 4.000rpm. Επίσης, χρησιμοποιεί υβριδική τεχνολογία 24V Mild Hybrid, με γεννήτρια εκκίνησης με ιμάντα (B-ISG), μία μικρή μπαταρία χωρητικότητας 0,16kWh και μετατροπέα τάσης σε 12V, ώστε να μπορεί να τροφοδοτεί και τα ηλεκτρικά συστήματα του αυτοκινήτου μέσω της κανονικής μπαταρίας. Τέλος διαθέτει σύστημα απενεργοποίησης των 2 από τους 4 κυλίνδρους σε συνθήκες χαμηλού φορτίου για περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης, η οποία απέχει μεν από την εργοστασιακή τιμή των 5,6lt/100km, αλλά με λίγη σύνεση και με χαμηλούς ρυθμούς τα 7,4lt/100km είναι απόλυτα εφικτά. Αν παρασυρθείς από το εξαιρετικό κιβώτιο και την ατμοσφαιρική φύση του κινητήρα, τα 8,5lt/100km δεν είναι μακριά.

Homura

Άκρως ιαπωνική και η ονομασία της έκδοσης εξοπλισμού του συγκεκριμένου, η οποία περιλαμβάνει μαύρες ζάντες αλουμινίου 18in, μαύρα καπάκια στους καθρέφτες, φιμέ πίσω τζάμια, είσοδο χωρίς κλειδί, αισθητήρες στάθμευσης εμπρός και πίσω, κάμερα οπισθοπορείας, θερμαινόμενα καθίσματα και τιμόνι, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό και κόκκινες ραφές στο σαλόνι. Και τι σαλόνι... ένα από τα πιο καλοφτιαγμένα και όμορφα εσωτερικά όχι απλά της κατηγορίας, αλλά γενικά. Λιτό ταμπλό, με μαλακή επένδυση και ήμι-ενσωματωμένη την διακριτική οθόνη των 8,8in, η οποία παραδόξως δεν είναι αφής και ο χειρισμός της γίνεται με έναν περιστροφικό επιλογέα πίσω από τον μοχλό ταχυτήτων.

Το Mazda 3 εφοδιάζεται με την σουίτα των εξελιγμένων τεχνολογιών ασφαλείας i-Activsense που περιλαμβάνει -μεταξύ άλλων- σύστημα παρακολούθησης οδηγού (Driver Monitoring), προειδοποίησης εμπρός διασταυρούμενης κυκλοφορίας (Front Cross Traffic Alert) και σύστημα υποβοήθησης οδήγησης σε μποτιλιάρισμα (Cruising & Traffic Support). Η θέση οδήγησης είναι χαμηλά και τα θερμαινόμενα καθίσματα προσφέρουν άνεση τόσο μέσα στην πόλη όσο και στο ταξίδι. Πίσω έχει αρκετό χώρο για τα πόδια και το κεφάλι αν είσαι μέχρι 1,85m, ενώ ο χώρος αποσκευών είναι αρκετά κάτω από τον μέσο όρο της κατηγορίας με 351lt. Ο πίνακας οργάνων είναι αναλογικός, με όμορφο λιτό σχεδιασμό και ευανάγνωστα όργανα. Το Mazda 3 είναι το ιδανικό αυτοκίνητο για αυτούς που νοσταλγούν το παλιό «καλό» αμάξι, αλλά θέλουν και όλες τις σύγχρονες ανέσεις που συνοδεύουν ένα μοντέλο του 2023.

Drivers Car

Το Mazda 3 είναι μπορώ να πω το μοναδικό αυτοκίνητο από όσα έχω οδηγήσει τα τελευταία χρόνια που διατηρεί την «ζωντάνια» των μοντέλων της δεκαετίας του ’90, χωρίς φυσικά τα μειονεκτήματα που τα συνόδευαν, όπως ο θόρυβος, τα χτυπήματα από την ανάρτηση κ.λπ. Η απόκριση στο γκάζι είναι τέτοια που θα έχανες 100% στοίχημα πως έχει μηχανική πεταλούδα (παρακαλούνται όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων να προμηθεύονται πεταλούδες από την Mazda), το τιμόνι είναι κοφτερό και ακριβές, ο λεβιές κουμπώνει με σιγουριά και οι διαδρομές του είναι μικρές, γενικά η αίσθηση της οδήγησής του είναι καταπληκτική και δυστυχώς μοναδική για την κατηγορία του. Έχει εξαιρετικά άκαμπτο αμάξωμα και ιδανικά ρυθμισμένη -σχετικά σφιχτή- ανάρτηση που αγγίζει την χρυσή τομή ανάμεσα στην άνεση και στο κράτημα, είναι ρυθμίσιμο με το γκάζι και το τιμόνι, παρά τον ημιάκαμπτο άξονα πίσω, εξαιρετικά συμμετοχικό στο παιχνίδι, με το G-Vectoring Control Plus να επεμβαίνει διακριτικά σε φρένα και κινητήρα χωρίς να χαλάει το «παιχνίδι». Αν θα έπρεπε να το χαρακτηρίσεις με μία λέξη αυτή θα ήταν «Ζωντανό».

Είναι ζωντανό αυτοκίνητο, νευρικό όταν θες, άμεσο και με απόλυτη αίσθηση του πού πατάει και πώς. Σαν καλό hot-hatch των 90’s, το οποίο όμως στο φανάρι δεν βουίζει, δεν τρίζει μέσα τίποτα και όταν θέλεις, μπορείς να το κυκλοφορείς  ήσυχα και οικονομικά, με 2 από τους 4 κυλίνδρους σβηστούς. Εδώ να σημειώσουμε πως υπάρχει ένα μικρό αντίτιμο το οποίο βρίσκεται στις βάσεις της μηχανής. Καλή απόκριση και αμεσότητα στις εντολές του γκαζιού με μαλακές βάσεις μηχανής δεν υπάρχει. Όλα τα καινούργια μοντέλα (ειδικά τα τρικύλινδρα που έχουν περισσότερους κραδασμούς) έχουν βάσεις που όταν ζεσταθούν, ακούς το μοτέρ να κόβει βόλτες μέσα στο μηχανοστάσιο. Στο Mazda 3 αυτό δεν υπάρχει, υπάρχει όμως ένας ελαφρύς κραδασμός όταν ο κινητήρας απενεργοποιεί τους 2 κυλίνδρους, αμελητέα ποσότητα βέβαια σε σχέση με τα πλεονεκτήματα που προσφέρουν. Ένα από αυτά είναι και το γρήγορο και ακριβές κούμπωμα των σχέσεων στο μηχανικό κιβώτιο, που γίνεται απροβλημάτιστα, ενώ στα λίγα μοντέλα με μηχανικό κιβώτιο που έχουν απομείνει, αν πας να αλλάξεις ταχύτητα «όπως παλιά» με το γκάζι στο πάτωμα και το μοτέρ να μετακινείται μαζί με τις ντίζες 10 πόντους εμπρός και πίσω, θα ακούσεις τα ευρώ να σου χτυπάνε το τζάμι...

Με αρωγό λοιπόν αυτόν τον εξαιρετικό επιλογέα και την “muscle memory” του πώς μετράμε χειροκίνητο hot-hatch, το Mazda 3 έδειξε στην οθόνη του V-BΟΧ 7,78sec για τα πρώτα 100km/h από στάση, 1,3sec λιγότερο από το 9,1 που δηλώνει η Mazda και 15,75sec για το τετρακοσάρι, με ταχύτητα εξόδου 146,63km/h. Δεν το λες αργό... και αν συνυπολογίσουμε τον αγνό και μηχανικό τρόπο με τον οποίο επιτυγχάνονται αυτοί οι χρόνοι, φαντάζει ακόμα πιο γρήγορο σε αίσθηση. Αν λοιπόν αναζητείτε ένα όμορφο, μεσαίο οικογενειακό αυτοκίνητο, με ποιοτικό εσωτερικό, χαμηλή κατανάλωση και οδηγικά απολαυστικό, μην ψάχνετε άλλο, γιατί δεν υπάρχει ή μάλλον... υπάρχει ένα ακόμα καλύτερο, το Mazda 3 με τον Skyaktiv-X των 186Ps.

Μας Άρεσε (+)

Χαρακτήρας

Οδική συμπεριφορά

Εσωτερικός-εξωτερικός σχεδιασμός

Ποιότητα κατασκευής

Κατανάλωση

Δεν μας άρεσε (-)

Τιμή

Ορατότητα πίσω

Χώρος αποσκευών

Τιμή βασικής έκδοσης 3 e-Skyactiv-G 122PS: €26.071

Τιμή έκδοσης δοκιμής 3 e-Skyactiv-G 150PS 6ΜΤ Ηomura: €29.038

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Τύπος: Τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά, μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, με 2ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο

Κυβισμός: 1.998cc

Διάμετρος x Διαδρομή: 83,5mm x 91,2mm

Σχέση συμπίεσης: 13:1

Τροφοδοσία: Άμεσος ψεκασμός

ΑΜΑΞΩΜΑ

Μήκος (mm): 4.460

Ύψος (mm): 1.435

Πλάτος (mm):  1.795

Μεταξόνιο (mm): 2.725

Βάρος (kg): 1.317

Χώρος αποσκευών (lt): 334

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Εμπρός: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός

Πίσω: Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Κίνηση: Στους εμπρός τροχούς

Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσων

Διαφορικό: Ελεύθερο

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 295mm με μονοπίστονες δαγκάνες

Πίσω: Συμπαγείς δίσκοι 265mm με μονοπίστονες δαγκάνες

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες: 7,5J x 18in

Ελαστικά: 215/45

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm): 150/6.000

Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 21,7/4.000

0-100km/h (sec): 9,1

Τελική ταχύτητα (km/h): 206

ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ

C02 (gr/km): 128 (WLTP)

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Ονομαστική (lt/100km): 5,6 (WLTP)

Δοκιμής (lt/100km): 7,4

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

ΚΜ/Η:      SEC

0-60:         3,83

0-80:         5,59

0-100:       7,78

0-120:       10,97

0-140:       14,38

0-160:       19,24

0-180:       24,07

ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

Μ:       SEC:        ΚΜ/Η

18:        2,68:          47,11

60:        5,12:          75,11

100:      6,84:          92,01

200:     10,29:         115,62

400:     15,75:         146,63   

 

Αρθρογράφος

 

H Porsche δοκιμάζει τα δικά της συνθετικά καύσιμα

H Porsche δοκιμάζει τα δικά της συνθετικά καύσιμα

Η Porsche κάνει ένα ακόμα βήμα προς την πράσινη τεχνολογία, δοκιμάζοντας τα δικά της συνθετικά καύσιμα, eFuel.