Mini Cooper 1.6
Όσα χρόνια και να περάσουν το MINI Cooper -της BMW- θα παραμένει ένα από τα αγαπημένα παιχνίδια του ενθουσιώδη οδηγού. Τόσο από την πρώτη γενιά (R53) του 200,1 όσο και με την τελευταία του μετενσάρκωση το 2006 με κωδικό πλαισίου R56, το μικρό χαριτωμένο Cooper είχε να επιδείξει εκπληκτική οδική συμπεριφορά που αποτελούσε το σημείο αναφοράς της κατηγορίας. Βέβαια, αναφέρομαι κυρίως στο γρήγορο Cooper S, που στην πρώτη του γενιά φορούσε τον κομπρεσσοράτο Tritec και που στην τελευταία του εκδοχή έχει έναν σαφώς βελτιωμένο τουρμπάτο κινητήρα άμεσου ψεκασμού. Πόσοι όμως γρήγοροι POWERάδες έχουν οδηγήσει την απλή έκδοση με τον ατμοσφαιρικό κινητήρα των 1,6lt? Είμαι σίγουρος ελάχιστοι και δεν σας κρύβω πως είμαι ένας από αυτούς. Μέχρι πρόσφατα.
Τουρμπάτο? Nope
Κάτω από το «MINI» καπό συναντάμε το προϊόν συνεργασίας BMW-PSA Group με κωδικό N16B16. Είναι τετρακύλινδρος, κατασκευασμένος εξολοκλήρου από αλουμίνιο, με εξαίρεση τα χιτώνια που είναι από χυτοσίδηρο για αυξημένη ακαμψία. Η σχέση συμπίεσης είναι αρκετά υψηλή, για κινητήρα που διαθέτει συμβατικό ψεκασμό, φτάνοντας το 11:1. Αποδίδει στα χαρτιά 122Ps, με 16,2kgm ροπής. Βέβαια θα μου πεις, τέτοια νούμερα έβγαζαν τα 106 Rallye πριν 15 χρόνια. Ναι και θα συμφωνήσω, όμως η μεγαλύτερη διαφορά δεν είναι πόσα έβγαζαν, αλλά πως τα έβγαζαν... Αν συγκρίνουμε τους δυο αυτούς κινητήρες, οι μεγαλύτερες διαφορές έχουν να κάνουν με την καμπύλη ροπής και με την κατανάλωση καυσίμου. Το Cooper καίει σε μικτό κύκλο εύκολα 7,5lt/100km, ενώ μπορείς να βυθίσεις το γκάζι από τις 1.200rpm χωρίς να νομίζεις ότι το πιστόνι θα βγει να σε κοπανίσει στο κεφάλι για τους τόνους κρουστικής καύσης στο οποίο το υπέβαλες.
Funky as always
Ανοίγοντας τη βαριά -γερμανική γαρ- πόρτα, βρίσκεσαι σε ένα πανέμορφο εσωτερικό, με φετιχιστικές λεπτομέρειες, όπως οι old school διακόπτες στην κεντρική κονσόλα, το μπουτόν engine start και το τεράστιο ταχύμετρο στο κέντρο που μπορείς να δεις με πόσα πηγαίνεις από το Enterprise ενώ ταξιδεύεις στον Γαλαξία της Ανδρομέδας. Ναι, τόσο μεγάλο είναι. Τουλάχιστον για τα δικά μου γούστα. Στο κέντρο βρίσκεται η μεγάλη οθόνη υγρών κρυστάλλων, που διαθέτει πλήθος πληροφοριών για το εξαιρετικό σύστημα πλοήγησης, το ηχοσύστημα, τον υπολογιστή ταξιδίου, την προεγκατάσταση κινητού με Bluetooth, αλλά και ένα πολύ χρήσιμο check-up κατάστασης αυτοκινήτου που περιλαμβάνει τακάκια, υγρά φρένων, λιπαντικό κινητήρα και πίεση ελαστικών.
Η ποιότητα των υλικών, όπως και η συναρμογή, είναι πολύ ανώτερα από το μέσο όρο της κατηγορίας και παραπέμπουν σε πιο ακριβά αυτοκίνητα, ενώ οι λευκές δερμάτινες επενδύσεις του αυτοκινήτου της δοκιμής έδιναν έναν ακόμα πιο εντυπωσιακό τόνο στο εσωτερικό. Μοναδική παραφωνία του εσωτερικού είναι οι χώροι για τους πίσω επιβάτες, που πρέπει να είναι μεγέθους mini-me για να αισθάνονται άνετα. Την funky ατμόσφαιρα ολοκληρώνει το πακέτο φωτισμού, με το οποίο ο οδηγός μπορεί να μετατρέψει το εσωτερικό του Cooper σε disco των 70's μεταβάλλοντας το χρώμα του φωτισμού της κεντρικής κονσόλας και των επιβατών από γαλάζιο μέχρι μωβ, ανάλογα με τη διάθεσή του.
Οδηγοκεντρικό? Φυσικά!
Ναι, το απλό Cooper δεν έχει τουρμπίνα, δεν έχει 175Ps, δεν έχει 17άρες ζάντες και δεν έχει 10 σηματάκια με το διακριτικό "S". Εχει όμως φοβερά οδηγικά χαρακτηριστικά, που δεν έχουν να ζηλέψουν σχεδόν τίποτα από το μεγάλο αδερφάκι του. Το άκαμπτο πλαίσιο, σε συνδυασμό με την σφιχτή ανάρτηση καθιστούν το Cooper ταχύτατο στις στροφές, ενώ τα παιχνίδια με την ουρά γίνονται γλυκά και ελεγχόμενα. Αρκεί να έχεις απενεργοποιήσει το DSC που -thank God- απενεργοποιείται πλήρως.
Η θέση οδήγησης είναι πολύ καλή ακόμα και για ψηλούς επιβάτες, ενώ πίσω από το τιμόνι βρίσκονται όλες οι πληροφορίες που χρειάζεται πραγματικά ο οδηγός: Rpm κινητήρα και km/h σε ψηφιακή μορφή. Το εξατάχυτο κιβώτιο της Getrag είναι ίσως ότι καλύτερο στην κατηγορία, με πυκνή κλιμάκωση και εξαιρετική αίσθηση, χωρίς να σκαλώνει ποτέ. Το τιμόνι διαθέτει μεταβλητή ηλεκτρομηχανική κρεμαγιέρα EPAS (Electrical Power Assisted Steering), με την BMW να παραδίδει μαθήματα αίσθησης σε αντίστοιχα συστήματα διεύθυνσης πολλών κατασκευαστών. Είναι άμεσο, σαφές, γρήγορο και περνάει στα χέρια του οδηγού όλη την απαιτούμενη πληροφορία για το μπροστινό σύστημα.
Ο κινητήρας έχει εξαιρετική ροπή χαμηλά, σε σημείο που νόμιζα ότι οι μηχανικοί της BMW έχουν κρύψει κάπου μια μικροσκοπική τουρμπίνα που δουλεύει σε πίεση 0,2bar. Τόσο καλή ροπή έχει ο κινητήρας, που υποστηρίζεται φυσικά από το κοντό 6άρι κιβώτιο. Οι επιδόσεις είναι αρκετά καλές για την κατηγορία, με το 0-100km/h να έρχεται σε 9,7sec και το 400άρι σε 17sec, με έξοδο 135km/h. Ευκαιρία λοιπόν να πιέσω το «Sport» μπροστά από τον επιλογέα που μεταβάλει την απόκριση του κινητήρα και την υποβοήθηση στο τιμόνι, καθιστώντας το Cooper ακόμα πιο απολαυστικό.
Βέβαια, αυτό που σε νοιάζει δεν είναι τόσο τα νούμερα των επιδόσεων, αλλά η συνολική γεύση που σου αφήνει το μικρό, «απλό», Cooper. Είναι μοδάτο, με έντονη προσωπικότητα, πολύ ποιοτικό και πλούσια εξοπλισμένο εσωτερικό, ροπάτο κινητήρα με χαμηλή κατανάλωση και διαθέτει οδική συμπεριφορά για σεμινάριο. Είδατε που δεν είναι μόνο το γρήγορο S πραγματικό Cooper?
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Ferrari ανάρτησε ένα video-teaser όπου δείχνει τον παγκόσμιο πρωταθλητή F1 Pro Series David Tonizza να οδηγεί σε simulator ένα νέο αυτοκίνητο.