Mini Cooper S F56 285Ps & Mini Clubman S 274Ps
Τρελοπαρέα...
Το μοναδικό αυτοκίνητο απ’ όλη την τεράστια γκάμα των MINI που μου αρέσει, εκτός φυσικά από το κλασσικό τρίπορτο Cooper, είναι το Clubman. Και αυτό όχι ως MINI, αλλά ως ένα ξεχωριστό αυτοκίνητο, με δικό του χαρακτήρα και περίεργη πίσω πόρτα. Σε αυτήν εδώ τη δοκιμή λοιπόν ήμουν πολύ τυχερός, γιατί τα είχαμε μαζί και τα δύο και μάλιστα βελτιωμένα έτσι ακριβώς όπως θα τα έκανα κι εγώ αν ήταν δικά μου. Εξάλλου, όπως έχουμε ξαναδεί στο παρελθόν, δεν χρειάζονται και πολλά-πολλά τα F56 MINI για να πάρουν σχεδόν άλλα 100Ps. Αχχχ... βρε παλιόπαιδα, που σας πουλάνε αυτοκίνητα με 192Ps και άλλα 90 κρυμμένα κάτω από το χαλάκι. Πού να τα βλέπαμε ρε εμείς τα παππούδια αυτά; Για να πάρουμε επιπλέον 90 άλογα εμείς, ή αλλάζαμε το μισό αμάξι ή το αλλάζαμε ολόκληρο και παίρναμε άλλο. Φίλτρο-πρόγραμμα-εξάτμιση είναι και τα δύο και έχουν γίνει 280Ps. Πού να έμπαινες το 2000 σε καφετέρια και να έλεγες «έκανα το αμάξι πρώτο στάδιο και πήρε 90Ps» και να μην σε έλουζαν με τους φραπέδες; Μέχρι και το βάζο με το νεραντζάκι θα σου πέταγε η σερβιτόρα πίσω από τον πάγκο! Να ξέρετε υπάρχουν ακόμα πολλοί που δυσκολεύονται να το πιστέψουν. Πολλοί φίλοι μου που παλιά ασχολούνταν με τα αυτοκίνητα και τις βελτιώσεις, αλλά μετά έχασαν την επαφή με το αντικείμενο, άρα δεν παρακολουθούν πια τις εξελίξεις, τους λέω για κάτι τέτοια και με κοιτάζουν περίεργα, με μια απορία του στυλ, «τώρα μας κάνει πλάκα ή με τα χρόνια έγινε και αυτός παραμυθάς;». Μετά τους εξηγώ βέβαια τον λόγο και το καταλαβαίνουν. Ποιος είναι αυτός ο λόγος όμως; Ο λόγος είναι οι προδιαγραφές ρύπων. Κι όμως, όσο κακό και βάρβαρο είναι για τα εργοστασιακά αυτοκίνητα που πρέπει να τις πληρούν, τόσο καλό και βολικό είναι για εμάς τους μαϊμουδιάρηδες μετά που τους γράφουμε στα πα...λιά μας τα παπούτσια. Για να έχει λοιπόν δύναμη ένα σύγχρονο μοντέλο, αλλά παράλληλα να περνάει τις προδιαγραφές των πιγκουίνων, τα εργοστάσια αναγκάζονται να το έχουν να δουλεύει «χαλαρό», χωρίς να εκμεταλλεύονται τις πλήρεις δυνατότητες του κινητήρα, γιατί εκεί ανεβαίνουν πολύ οι θερμοκρασίες, οι ρύποι και η κατανάλωση. Επίσης, οι εξατμίσεις πλέον έχουν, εκτός από τον κλασσικό καταλύτη, προκαταλύτη και φίλτρο μικρο-σωματιδίων και δεν ξέρω και εγώ τι άλλο, που σε λίγο δεν θα φαίνεται σωλήνα πουθενά, θα είναι μία συστοιχία από καζάνια σαν λουκάνικα από την τουρμπίνα μέχρι την απόληξη. Για να βγάλει λοιπόν το MINI και το κάθε MINI πλέον 192Ps πληρώντας όλες αυτές τις προδιαγραφές, στην ουσία έχουν κατασκευάσει ένα αυτοκίνητο που είναι 300Ps και από εκεί έχουν αρχίσει και κόβουν. Βάλε αυτό, αντίο 35Ps, βάλε και εκείνο, πάνε άλλα 30, ρύθμισε το μείγμα έτσι εδώ, τέζα άλλα 18, κόψε κι άλλο αβάνς εκεί, φόλα άλλα 15 και πάει λέγοντας. Τι κάνουμε λοιπόν εμείς; Ξηλώνουμε το αυτό και το εκείνο (τα αφήνουμε στην αποθήκη για το KTEO), ρυθμίζουμε ξανά το μείγμα στην κανονική-δολοφονική ποσότητα για τους μπλε κορμοράνους της ακτής ελεφαντοστού και ξανά-ρυθμίζουμε το αβάνς, αντρικά, λίγο πριν μας πάρουν πρέφα οι knock sensors. Ύστερα κοιτάζουμε προς τον ουρανό και αναφωνούμε με θαυμασμό: -Τι έφτιαξα ο πού..ης!!!
Έτσι απλά;
Ναι, έτσι απλά, αν ξέρεις πώς να το κάνεις. Όπως για παράδειγμα στην RT Dynamics που έχει τεράστια εμπειρία στη βελτίωση των μοντέλων της MINI και που έχει φτιάξει και τα δύο αυτά τα πυραυλάκια, τα οποία λειτουργούν άψογα και δεν φαίνεται ότι έχουν πρόγραμμα πουθενά. Δεν κομπιάζουν, δεν «φουσκώνουν» χωρίς λόγο πουθενά, το πεντάλ του γκαζιού τους είναι ακόμη αναλογικό, ο θόρυβος είναι σε φυσιολογικά επίπεδα και γενικότερα τα αυτοκίνητα είναι όπως θα ήταν αν αγόραζες μια πιο γρήγορη έκδοση από το εργοστάσιο, μόνο που εδώ έχεις δώσει ένα διχίλιαρο, ενώ αυτοί θα ήθελαν επιπλέον 20. Δέκα το εργοστάσιο και άλλα δέκα το ελληνικό δημόσιο, που επειδή αδυνατεί να φτιάξει ένα φορολογικό σύστημα της προκοπής, από εκεί που μπορεί παίρνει τα διπλά για να ρεφάρει. Έτσι λοιπόν με ένα πρόγραμμα, ένα φίλτρο της BMC και από μία εξάτμιση, της Scorpion για το Cooper S του Παναγιώτη και χειροποίητη από τον Μάνο στην PPM για το Clubman του Δημήτρη, έχουν γίνει και τα δύο πολύ γρήγορα, παραμένοντας ταυτόχρονα το ίδιο λειτουργικά με πριν. Οι διαφορές που έχουν στη δυναμομέτρηση μπορεί να είναι λόγω διαφορετικής θερμοκρασίας περιβάλλοντος, διαφορετικής βενζίνης, κατάστασης των μπουζί και πολλών άλλων προσωρινών παραγόντων. Το Cooper S έβγαλε 285Ps στις 5.225rpm, με μέγιστη ροπή 41kgm στις 2.045rpm και το Clubman S, 274Ps στις 5.970rpm, με μεγαλύτερη όμως ροπή, 47kgm, στις 2610rpm. Πιθανότατα σπινιάρισε λίγο στο δυναμόμετρο και όταν ξανά πάτησε, «φούσκωσε» παραπάνω και έκοψε πίεση ο εγκέφαλος, ίσως γι’ αυτό ψηλά να έβγαλε λιγότερα. Πάντως και τα δύο από το ίδιο συνεργείο είναι, οπότε δεν υπάρχει κίνδυνος παρεξηγήσεων. Την ίδια μικρή διαφορά έχουν και στις μετρήσεις, όπου όμως πρέπει να λάβουμε υπ' όψιν και τα 1.400kg του Clubman, που είναι 160 περισσότερα από του τρίπορτου, σαν να έχει δηλαδή άλλους 2 ενήλικες στο πίσω κάθισμα ή εναλλακτικά την πεθερά μου και ένα αρνί ψητό... Το Cooper S χρειάστηκε 5,95sec για το 0-100km/h και 13,98sec για το τετρακοσάρι, με ταχύτητα εξόδου τα 171,65km/h, ενώ το βαρύτερο Clubman S χρειάστηκε 6,62sec για το 0-100km/h και 14,69sec για το τετρακοσάρι, με ταχύτητα εξόδου τα 161,31km/h. Και τα δύο έχουν βελτιωμένα φρένα για να αντισταθμίζονται τα επιπλέον άλογα, με τετραπίστονες δαγκάνες της DTM, με δίσκους 330mm και τα Coilovers της BC για το Cooper S και τα τετραπίστονα από το JCW για το Clubman να φροντίζουν για την άμεση και αποτελεσματική επιβράδυνση, γιατί άλλο 200Ps και άλλο σχεδόν 300. Είναι και αυτό το αυτόματο κιβώτιο που έχουν και τα δύο, το αγαπημένο μου εφτάρι διπλού συμπλέκτη της BMW, που στο πρόγραμμα Sport είναι κυριολεκτικά πιστόλι. Δεν καταλαβαίνεις για πότε αλλάζει ταχύτητες, ακόμα και στο διάγραμμα της επιτάχυνσης από το V-Box, όσο κι αν μεγαλώσω την ανάλυση στο γράφημα, δεν φαίνεται η αλλαγή πουθενά. Σαν να είναι ηλεκτρικό επιταχύνει. Πολύ γρήγορα λοιπόν και τα δύο, αλλά, όπως πάντα με τα MINI, δεν είναι μόνο η ταχύτητα που έχει σημασία.
Τι άλλο;
Αυτό που κάνει τα MINI να ξεχωρίζουν από τα υπόλοιπα αυτοκίνητα της κατηγορίας τους και είναι ο κύριος λόγος που έχουν τόσο φανατικό κοινό. Μάλλον είναι δύο οι λόγοι. Ο πρώτος είναι ο λόγος που τα αγαπούν οι άντρες, ο οποίος είναι η ζωντανή και άμεση οδική συμπεριφορά τους, το κοφτερό τιμόνι και το εξαιρετικό κράτημα, ενώ ο δεύτερος είναι ο λόγος που τα αγαπούν και οι γυναίκες, που δεν είναι άλλος από την ξεχωριστή τους εμφάνιση μέσα και έξω, τα ποιοτικά υλικά στο εσωτερικό και το μοναδικό τους στυλ. Είναι στολίδι τα MINI, ειδικά το Cooper S με τα ωραία του καθίσματα και τον πλούσιο εξοπλισμό. Μάλιστα και τα δύο αυτοκίνητα της δοκιμής είναι αγορασμένα από κοινή επιλογή του Πάνου και του Δημήτρη με τις γυναίκες τους, όπως πιστεύω είναι αγορασμένα σχεδόν όλα τα Cooper S από ανθρώπους που είναι από 30 χρονών και πάνω. Μεγάλο πράγμα αυτό, να υπάρχει ένα γρήγορο Hot Hatch που να το θέλει εξίσου και η γυναίκα σου, για σκεφτείτε το, άντε να πείσεις την κυρία Κοκοβίκου να πάρει, ας πούμε, Fiesta ST... καλή τύχη…
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
MINI Cooper S F56
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος: Τετρακύλινδρος σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο
Κυβισμός: 1.998cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 82mm x 94,6mm
Σχέση Συμπίεσης: 11:1
Πρόγραμμα RT Dyamics
Εξάτμιση της Scorpion 70mm
Φίλτρο αέρος BMC
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Εργοστασιακή
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Εργοστασιακό
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
BC Racing coilovers
Τετραπίστονες δαγκάνες DTM με δίσκους 330mm
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες: 7Jx17in
Λάστιχα: Michelin pilot sport 4 225/45
TUNED BY
RT Dynamics
Αλικαρνασσού 3, Νέα Σμύρνη 171 22
Τηλ.: 210 93 38 965
www.rt-dynamics.com
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο Maha LPS 3000 PKW της Petropoulos Dynocenter
Μέγιστη ισχύς (PS/rpm) 285,3/5.225
Μέγιστη ροπή (kgm/rpm) 41/2045
Στάδιο βελτίωσης: Stage 1
Ποσοστό βελτίωσης μέγιστης ισχύος: +50%
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC STOCK CAR
0-60 3,32 3,5
0-80 4,45 4,8
0-100 5,95 6,9
0-120 7,61 9,1
0-140 9,74 12,3
0-160 12,24 16,3
0-180 15,53 22,1
0-200 19,49 31,4
0-220 24,66 52,6
ΡΕΠΡΙΖ
3η
ΚΜ/Η SEC
50-80 2,39
80-110 2,69
4η
KM/H SEC
80-110 3,56
100-140 4,67
ROLL ME 2A SEC
60-120 4,29
60-160 8,92
100-200 13,54
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
M SEC @ KM/H
18 2,66 @ 48,49
60 4,88 @ 85,73
100 6,39 @ 105,39
200 9,34 @ 136,44
400 13,98 @ 171,65
MINI Clubman S
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος: Τετρακύλινδρος σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο
Κυβισμός: 1998cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 82mm x 94,6mm
Σχέση Συμπίεσης: 11:1
Πρόγραμμα RT Dynamics
Χειροποίητη εξάτμιση της PPM Exhaust
Φίλτρο αέρος BMC
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Εργοστασιακή
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Εργοστασιακό
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Τετραπίστονες δαγκάνες και δίσκοι από John Cooper Works
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες 7Jx17in
Λάστιχα Michelin pilot sport 4 225/45
TUNED BY
RT Dynamics
Αλικαρνασσού 3, Νέα Σμύρνη 171 22
Τηλ.: 210 93 38 965
www.rt-dynamics.com
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο Maha LPS 3000 PKW της Petropoulos Dynocenter
Μέγιστη ισχύς (PS/rpm) 273,4/5.970
Μέγιστη ροπή (kgm/rpm) 47/2610
Στάδιο βελτίωσης: Stage 1
Ποσοστό βελτίωσης μέγιστης ισχύος: +44%
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC STOCK CAR
0-60 3,54 3,9
0-80 5,04 5,6
0-100 6,62 8,0
0-120 8,69 10,8
0-140 11,27 14,6
0-160 14,44 19,8
0-180 18,24 27,7
0-200 23,88 42,0
ΡΕΠΡΙΖ
3η
ΚΜ/Η SEC
50-80 2,34
80-110 2,71
4η
KM/H SEC
80-110 3,44
100-140 4,91
ROLL ME 2A SEC
60-120 5,15
60-160 10,90
100-200 17,24
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
M SEC @ KM/H
18 2,73 @ 45,77
60 5,06 @ 80,35
100 6,65 @ 100,25
200 9,77 @ 129,01
400 14,69 @ 161,31
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Citroën έδωσε το παρόν στο 35ο Festival Automobile International, που πραγματοποιήθηκε από τις 29 Ιανουαρίου έως τις 2 Φεβρουαρίου του 2020, στο Les...