Mini Cooper S R56 589WHP
MINI Maniac;
Κι έλεγα κι εγώ ότι μου αρέσουν πολύ τα MINI Cooper S και θέλω να πάρω ένα τώρα που νοιώθω πως το παλικάρι μου, το RX-8, είναι έτοιμο να παραδώσει το πνεύμα μετά από 18 χρόνια συνεχόμενου ξυλοδαρμού με συντήρηση του τύπου «έμεινε - το φτιάχνω». Τι να πει και ο φίλος μας ο Νώντας από την Engitech... που έχει φτιάξει «μπαούλο» εκείνο το κόκκινο που είχαμε στο τεύχος #64 και επειδή κάποιος του είπε ότι βγάζει τόσα άλογα επειδή έχει μεγάλη τουρμπίνα, αντί να βάλει μικρότερη για να του αποδείξει ότι δεν είναι μόνο αυτό, αγόρασε άλλο MINI και το έκανε ελάχιστα πιο δυνατό, αλλά με μικρότερο turbo! Από πού να αρχίσω; Από το ότι είναι ψυχάκιας; Από το ότι δίνει σημασία στο τι λέει ο κάθε κακομοίρης στο internet; Ή από το ότι θα μπορούσε να αλλάξει μία τουρμπίνα για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και να τελειώνει.
Θα ήθελα να σταθώ λίγο σε αυτό το «αντί να μου πουν ένα μπράβο, βγαίνουν και λένε μ@λ@κίες...» που μου ανέφερε ο Νώντας πολλές φορές και φαινόταν ότι τον πειράζει. Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που την κακιά κουβέντα την έχουν εύκολη. Την έχουν εύκολη γιατί έχουν πρόβλημα με τον εαυτό τους και κατηγορώντας τους άλλους νομίζουν πως δεν φαίνονται χειρότεροι. Η ανωνυμία του internet, μάλιστα, τους έχει δώσει το βήμα -που δεν θα είχαν ποτέ στον έξω κόσμο- να μιλήσουν, αλλά και ασφαλή απόσταση από την καρπαζιά που θα έπεφτε αν έλεγαν ό,τι τους κατέβει face-to-face. Αν ερχόταν δηλαδή ένα παιδάκι 16 χρονών με Honda Chally και σου έλεγε «χαχα... σιγά το σαράβαλο», θα καθόσουν να του απαντήσεις; Αυτό είναι το internet, τα Forums, οι ομάδες στο FB κτλ... Αυτό ακριβώς, χαζά παιδάκια που δεν τα παίζουν στο σχολείο και γυρίζουν σπίτι τους να κράξουν στο internet. Το ίδιο γίνεται και στη δική μας σελίδα στο FB... Γιατί αυτό το MINI με λιγότερα άλογα έχει καλύτερους χρόνους από το άλλο; ...Γιατί και το ίδιο αμάξι να μετρήσεις 10 φορές στο ίδιο μέρος και την ίδια ώρα, θα κάνει 10 διαφορετικά 0-100kmh και 10 διαφορετικά τετρακοσάρια, ανάλογα με το πού και πώς πάτησε στο δρόμο. Πόσο μάλλον διαφορετικό αμάξι, μέρος, άσφαλτος, βάρος, ζέστη, υγρασία, σκόνη, λάστιχα, βενζίνες, οδηγός και ό,τι άλλο. Αλλά αν οι γνώσεις και η εμπειρία σου είναι από το Gran Turismo και το Forza Motorsport... λογικό είναι να λες βλακείες...
Black Mamba
Μπορεί, λοιπόν, αυτό εδώ το μαύρο MINI να έχει μικρότερο Turbo -Garrett GTX3071R Gen II αντί για την GTX3076R Gen II- από το κόκκινο, αλλά τελικά αποδίδει την ίδια -και λίγο παραπάνω- δύναμη και λογικό είναι, αφού για κυβισμό 1,6lt, σε full πίεση, αρκούν για 600+Ps και τα δύο. Αυτά τα δύο Cooper είναι τα δυνατότερα με κινητήρα 1.6THP στον κόσμο, από ό,τι μου είπε ο Νώντας, διευκρινίζοντας πως διατηρεί τον άμεσο ψεκασμό και τον εργοστασιακό εγκέφαλο, γιατί αν καταργηθούν αυτά, δεν είναι πλέον THP, αλλά ένα οποιοδήποτε μοτέρ 1,6lt με τεράστια τουρμπίνα, άγραφο και άπειρη βενζίνη που μπορεί να φτάσει... όσα να ΄ναι.
Εδώ η εργοστασιακή τροφοδοσία έχει παραμείνει με μπεκ μέσα στο θάλαμο καύσης, πιο συγκεκριμένα με μπεκ από Opel GT, μεγαλύτερη αντλία 340lt/h της ΑΕΜ μέσα στο ρεζερβουάρ και την προσθήκη ψεκασμού μεθανόλης με kit επίσης της AEM. Φυσικά το μοτέρ δεν είναι εργοστασιακό, αφού μόνο το μπλοκ έχει παραμείνει ίδιο. Φοράει σφυρήλατα πιστόνια της Wossner στην εργοστασιακή διάσταση, με ελαφρωμένο Billet στρόφαλο και ενισχυμένες I-beam μπιέλες της ZRP, μονταρισμένα με μέταλλα της ACL και βίδες ARP L19. Στην κεφαλή έχει κάνει ροϊκή ο ίδιος ο Νώντας και εκεί επίσης δεν υπάρχει τίποτα εργοστασιακό, αφού όλο το valvetrain είναι aftermarket της Supertech, βαλβίδες, ελατήρια, οδηγοί και retainers. Οι εκκεντροφόροι είναι stage 2 reprofile της Boubis Cams (με διάρκεια 256/260ο και lift 10,4mm) το όνομα του οποίου θα το ακούμε ακόμα για πολλά χρόνια και ας τον χάσαμε μέσα στο καλοκαίρι, αφού τη δουλειά εδώ και χρόνια την έχει αναλάβει και την συνεχίζει ο γιος του, o Δημήτρης. Η φλάντζα κεφαλής είναι μια μεταλλική της Athena, η οποία κατεβάζει και τη σχέση συμπίεσης από το 10,5:1 στο 10,1:1. (παχιά παχιά).
Η φοβερά αποδοτική GTX3071R Gen II χωράει τσίμα-τσίμα ανάμεσα από το μοτέρ και τη μετόπη, χάρη σε ένα χειροποίητο χταπόδι της Mavroidakos Racing Exhaust, ο οποίος έχει κατασκευάσει και την υπόλοιπη εξάτμιση των 76mm, η οποία στο ρελαντί ακούγεται απλώς λίγο μπάσα, αλλά στο φορτίο είναι πολύ ψαρωτική και πάντα πρόθυμη να βγάλει φλόγες. Σε συνδυασμό με τον χαρακτηριστικό ήχο από το external wastegate της TiAL, με διάμετρο εμβόλου 44mm, το ακούς να έρχεται από ένα χιλιόμετρο μακριά. Το intercooler είναι custom από την Hercules Parts και το κύκλωμα «ανακουφίζεται» με μια σκάστρα επίσης της TiAL, η οποία ξεφυσάει σφυρίζοντας περισσότερο από όσες παρόμοιες έχω συναντήσει, πιθανόν από κάποιο στροβιλισμό που κάνει ο αέρας στο σημείο που βγαίνει κάτω από το καπό. Τα μπεκ υψηλής πίεσης του άμεσου ψεκασμού προέρχονται, όπως είπα και πριν, από Opel GT και έχουν παροχή 550cc/min, τα μεγαλύτερα του είδους, αλλά και πάλι δεν φτάνει το καύσιμο για τέτοια ιπποδύναμη, άρα το υπόλοιπο συμπληρώνεται με ψεκασμό μεθανόλης από το kit της ΑΕΜ. Ο εργοστασιακός εγκέφαλος και η πεταλούδα έχουν παραμείνει, παρά τη μεγαλύτερη αλουμινένια billet πολλαπλή εισαγωγής της Kakarakis Performance, η οποία μάλλον μας έχει βγει λίγο μεγαλύτερη απ’ όσο θέλαμε, γιατί παρά τη μικρότερη τουρμπίνα, το MINI έχει αρκετό lag.
Δεν είναι περίεργο βέβαια να έχει turbo lag ένα μοτέρ 1,6lt με 600+Ps, αλλά ο Νώντας πιστεύει ότι θα μπορούσε να έχει λιγότερο. Η λύση για να μην κρεμάει τόσο στις αλλαγές θα ήταν ένα flat-shift στο πρόγραμμα, αλλά κάποιες φορές αυτό το σύστημα προκαλεί backfire στην εισαγωγή και στέλνει την πλαστική πεταλούδα στον Κρόνο, οπότε καλύτερα να αργεί λίγο να φουσκώσει, παρά να το φορτώνεις κάθε τόσο σε γερανό. Θα μου πεις, γιατί δεν καταργεί την εργοστασιακή πεταλούδα να βάλει μια μεταλλική; Γιατί το θέλει με τον εργοστασιακό εγκέφαλο και όλες τις λειτουργίες του, να είναι δηλαδή κανονικό, βολτάδικο Cooper S, αλλά όσο το δυνατόν πιο δυνατό. Αυτό ήταν το στοίχημα για τον Νώντα και εκεί βρίσκεται και ο λόγος που το καμαρώνει. Δεν είναι απλά τα 589wHp που έδειξε στο Mustang δυναμόμετρο, αλλά και ο τρόπος που επετεύχθη αυτή η ιπποδύναμη. Τον προγραμματισμό του εγκεφάλου ανέλαβε ο Γρηγόρης Δημητριάδης της ACE Motorsport.
Το στοίχημα
Το στοίχημα, όπως είπα πριν, για τον Νώντα και την Engitech ήταν να ξεπεράσει τα 550wHp, ένα θεωρητικό -κατά την άποψη των πολλών- «ταβάνι» γι’ αυτά τα μοτέρ χωρίς να χρησιμοποιηθεί επιπλέον ψεκασμός και άλλος εγκέφαλος. Έτσι πριν 2 χρόνια έφτασε στα 584wHp, με τη χρήση της GTX3076R στα 2,6bar και τώρα με την πιο μικρή GTX3071R στα 3,0bar έφτασε τα 589wHp! Και στις δύο δυναμομετρήσεις είχε απλώς καλή βενζίνη πρατηρίου 100 οκτανίων και μεθανόλη. Όπως μάλιστα αποδεικνύεται από τα 17.000km που έχει διανύσει το πρώτο αυτοκίνητο, δεν είναι setup «αυτοκτονίας», γιατί ο ιδιοκτήτης του μόνο νορμάλ δεν το πηγαίνει, όσοι το αναγνωρίζεται από τη δοκιμή ή το ξέρετε γενικά από την πιάτσα, συνέχεια σκασμένο το πηγαίνει.
Εμείς αυτό εδώ, στη δοκιμή, το μετρήσαμε μέσα στο κατακαλόκαιρο, με απλή 100άρα βενζίνη, μία Κυριακή βράδυ στα πεταχτά... (μου έβγαλε το χτικιό ο Νώντας, από αύριο σε αύριο, ήθελα να πάω να του κλέψω τα κλειδιά, να το πάρω να το μετρήσω μόνος μου..), οπότε πατήσαμε μια μόνο φορά με μεσαία πίεση 2,0bar, όπου δεν ξέρω πόσα άλογα βγάζει, σίγουρα πολύ λιγότερα από 589 στους τροχούς, αλλά δεν έχει σημασία, ακόμα και έτσι πολύ γρήγορο είναι και για όποιον το αμφισβητεί, ο Νώντας δηλώνει πρόθυμος να πατήσει με full πίεση. Τώρα από την ώρα που θα το πείτε μέχρι να γίνει μπορεί να περάσουν 2-3 μήνες, αλλά καλή θέληση να υπάρχει. Τέλος πάντων, με αυτά και με αυτά, έκανε ένα πολύ καλό για FWD με τόσο μεγάλο turbo 5,7sec από στάση για τα πρώτα 100km και 13,02sec με 201,97km/h έξοδο για τα 400m, παρά την κλασική πλέον γκάφα που κάνουν όλοι με τα πολύ δυνατά αυτοκίνητα στις μετρήσεις. Τους εξηγώ, πάτα μέχρι τα 200km/h ή μέχρι κάτω από τη γέφυρα (που είναι τα 400m από εκεί που ξεκινάμε), ό,τι έρθει δεύτερο, δηλαδή αν πιάσει 200km/h πριν τη γέφυρα, πάτα κι άλλο, αν περάσεις τη γέφυρα και δεν τα έχει πιάσει ακόμα, μην κόψεις μέχρι να τα πιάσει. Όταν βλέπουν 200 στην οθόνη της Racelogic πριν τη γέφυρα, το αφήνουν όλοι και περνάνε το 400αρι τσουλητοί, συνήθως από τα 370m και μετά. Θα έβαζα την εκκίνηση πιο πίσω, αλλά δεν γίνεται, γιατί τα Σκοτάδια είναι λίγο κατηφόρα. Το μικρότερο turbo φαίνεται να ευνόησε το μαύρο MINI, αφού από στάση ήταν 1,27sec ταχύτερο στα 100km/h και 1,1sec ταχύτερο στα 200km/h, όμως εδώ θα πρέπει να υπολογίσουμε και την οδήγηση του Νώντα που ξεκίνησε αρκετά καλύτερα το μαύρο Cooper σε σχέση με τον Βασίλη (ιδιοκτήτης του κόκκινου) που δεν τον απασχολούν ιδιαίτερα τα πατήματα από στάση. Στο 100-200km/h η μεγαλύτερη GTX3076 του κόκκινου Cooper παίρνει το αίμα της πίσω, με διαφορά 0,27sec (6,97sec έναντι 7,24sec).
Για εμένα βέβαια έχει περισσότερη σημασία το αυτοκίνητο να είναι ευχάριστο, γρήγορο και διασκεδαστικό και αυτό το μαύρο MINI του φίλου μας εδώ είναι πολύ διασκεδαστικό. Χαλάει τον κόσμο με τα σκασίματά του στον κόφτη, με τις άπειρες φλόγες που βγάζει στο άφημα λόγω μεθανόλης, με το ωραίο και άμεσο τιμόνι που έχουν όλα τα Cooper S και αν είσαι προσεκτικός και δεν παρασύρεσαι, μπορείς να το κυκλοφορείς κάθε μέρα, σαν κανονικό αυτοκίνητο και να το πατάς μόνο όταν ο δρόμος, η κίνηση και οι συνθήκες το επιτρέπουν, για να μην βρει πουθενά ξαφνικά πολλή πρόσφυση και μπουκάρεις σε κανένα Qashqai να πεις την καλησπέρα σου. Σας παρακαλώ, όμως, αν μπορείτε, μην τον προκαλέσετε πάλι και μου έρθει σε κανένα εξάμηνο με άλλο ένα ίδιο ξέρω' γω... με GTX2867R.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 1.598cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 77mm x 85,8mm
Σχέση συμπίεσης: 10,1:1
Έμβολα Wossner
ZRP heavy-duty μπιέλες
ZRP billet στρόφαλος
ACL μέταλλα στροφάλου
ACL μέταλλα μπιελών
ARP βίδες μπιελών
ARP βίδες κεφαλής
Supertech βαλβίδες
Supertech ελατήρια βαλβίδων
Supertech οδηγοί βαλβίδων και retainers
Athena μεταλλική φλάντζα κεφαλής
Garrett GTX3071R Gen II turbo
TiAL 44mm external wastegate
TiAL σκάστρα
Boubis Cams Stage 2 reprofiled εκκεντροφόροι
Kakarakis Performance πολλαπλή εισαγωγής
Hercules Parts intercooler
Opel GT μπεκ καυσίμου 550cc/min
ΑΕΜ αντλία βενζίνης 340lt/hr
Mavroidakos Racing Exhaust πολλαπλή εξαγωγής
Mavroidakos Racing Exhaust εξάτμιση 76mm
EngiTech ροϊκή εξέλιξη κυλινδροκεφαλής
ACE Motorsport ECU remapping
ΑΕΜ κιτ ψεκασμού μεθανόλης
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Δίδισκο σετ συμπλέκτη Sachs Performance
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εργοστασιακή
ΑΜΑΞΩΜΑ
JCW gen 2 aero kit
Καθίσματα Cooper S F56
ΦΡΕΝΑ
Ferodo DS2500 τακάκια μπρος-πίσω
ΤΡΟΧΟΙ
Japan Racing JR11 8Jx18in
Bridgestone Potenza Sport 225/40 ελαστικά
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο Mustang της ACE motorsport
Μέγιστη ισχύς (wHp/rpm): 589/7.250
Μέγιστη ροπή (kgm/rpm): 60,8/ 6.200
Stage: 3
Επίπεδο βελτίωσης: +279%
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 3,39
0-80 4,54
0-100 5,70
0-120 7,32
0-140 8,47
0-160 9,97
0-180 11,42
0-200 12,84
ROLL ON
60-160 6,58
100-200 7,24
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
M SEC @ KM/H
18 2,64 @ 46,11
60 4,90 @ 86,24
100 6,36 @ 107,35
200 9,17 @ 153,11
400 13,02 @ 201,97
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Με πολλά νέα μοντέλα συμμετέχει στην Έκθεση Αυτοκινήτου στο Τόκιο η Nissan. Στο περίπτερό της υπάρχουν πολλές ειδικές εκδόσεις των δημοφιλών μοντέλων ...