Nissan 350Z Turbo 683wHp
Ένα για όλα
Γίνεται; Γίνεται το ίδιο αυτοκίνητο να μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε όλες τις μορφές του μηχανοκίνητου αθλητισμού και να είναι καλό σε όλα; Ναι, τελικά γίνεται, αρκεί να είναι τόσο βελτιωμένο όσο αυτό εδώ το Nissan του καλού μας φίλου, του Αντώνη, που κατά καιρούς μας έχει φέρει όλα του τα αυτοκίνητα και όλα είναι πολύ προσεγμένα και πολύ «πληρωμένα». Φανταστείτε ότι ανάμεσα στα άλλα που μας έχει φέρει για δοκιμή περιλαμβάνονται Audi R8 και μία Lamborghini Gallardo, αλλά για τις πίστες και τον χαβαλέ του έχει αυτό εδώ το Nissan 350Ζ, οπότε σας βάζω λίγο στο κλίμα για το τι 350Ζ είναι αυτό. Αρχικά, να σας πω ότι το συνοδεύει με διάφορα σετ λάστιχα για όλες τις χρήσεις και γι’ αυτό στις φωτογραφίες το βλέπετε με διαφορετικές ζάντες. Δεν είναι από διαφορετική μέρα, επί τόπου τα άλλαζε. Με άλλα ήρθε, άλλα «έκαψε» και με άλλα θα πήγαινε την επόμενη μέρα στα Μέγαρα για track-day. Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι το αυτοκίνητο ήρθε οδικώς από την Αθήνα, έκανε πάνω από 10 γύρους στο test-rig “Θριάσιο”, έφυγε από εκεί με όσο λάστιχο έμεινε για μετρήσεις, γύρισε σπίτι και την επόμενη έκανε τις γύρες του στα Μέγαρα χωρίς να κάνει «κιχ». Ξεκούραστο, με σχεδόν μηχανική πίεση 0,75bar, όπου αποδίδει περίπου 500 άλογα, τα οποία είναι αρκετά για όλες αυτές τις «αθλοπαιδίες», ενώ στο 1,2bar έδειξε στο DynoJet της Stratis Autosport 683Whp/6.300rpm. Δουλεύει και περισσότερη πίεση αν χρειαστεί, αλλά δεν έχει και ιδιαίτερο νόημα, μιας και ως πισωκίνητο ακόμα και στο 1,2bar σπινιάρει ακόμα και την 5η, άρα δεν έχει ιδιαίτερο νόημα να την ανεβάσεις κι άλλο.
More than numbers
Το εντυπωσιακό στην όλη υπόθεση δεν είναι τόσο οι αριθμοί, αλλά το ότι δουλεύει εξαιρετικά, σχεδόν σαν εργοστασιακό, με ένα πρώτο στάδιο με φασαριόζα εξάτμιση και βαρβάτο συμπλέκτη. Ακόμα και μετά από συνεχόμενους γύρους, δεν άνοιγαν καν τα βεντιλατέρ και η εισαγωγή ήταν ακόμα δροσερή, δείγμα ότι ενώ από έξω έβλεπες τα σύννεφα του καπνού από τα λάστιχα, αυτό πήγαινε «κοιμισμένο» λες και βγήκε ένα απόγευμα βόλτα για καφεδάκι. Αυτό είναι το καλό με τα σωστά βελτιωμένα αυτοκίνητα, ότι έχουν απόθεμα. Μπορούν να σου κάνουν το κέφι για ώρες, χωρίς να ανησυχείς ότι τους πίνεις το αίμα και τα φτάνεις στα όρια της αντοχής τους. Αυτό με 500Ps μπορεί να κάνει ολόκληρο ταξίδι τέρμα γκάζι και να είναι το intercooler κρύο. Πώς γίνεται όμως αυτό; Γιατί δεν είναι όλα τα βελτιωμένα έτσι; Πάρτε χαρτί και μολύβι και σημειώστε. Ξύστε το όμως καλά το μολύβι, γιατί ο κατάλογος του «γιατί» είναι μακρύς.
Powertrain
Όταν έχεις σκοπό να δημιουργήσεις ένα αυτοκίνητο που θα του κάνεις πολύ σκληρή χρήση και δεν θέλεις να έχεις συνεχώς ζημιές και προβλήματα ξέρεις ότι κάποια πράγματα πρέπει να τα πληρώσεις από την αρχή αδρά. Εδώ που τα λέμε... τι είναι καλύτερο, να σου κοστίσει ένα μοτέρ από την αρχή τα διπλά ή να σπάσεις άλλο ένα μέχρι να βάλεις μυαλό; Μάλλον το πρώτο. Έτσι το VQ35DE της Nissan κατέβηκε και λύθηκε εντελώς, για να θωρακιστεί και να χτιστεί από την αρχή σωστά. Τα τοιχώματα των κυλίνδρων έχουν ενισχυθεί με ατσάλινα χιτώνια της Darton, με ελαφρώς oversize (κατά 0,5mm) custom order σφυρήλατα έμβολα της Wossner (96mm) και ανάλογες heavy duty μπιέλες I-beam της ZRP.
O εργοστασιακός στρόφαλος έχει υποστεί και αυτός διαδικασία σκλήρυνσης, έχει ζυγιστεί και έχει ξανά τοποθετηθεί με μέταλλα βάσεως και μπιελών της Cosworth και με βίδες της ARP. Μία ενισχυμένη τρόμπα λαδιού της Nismo φροντίζει να μην στεγνώσουν ποτέ από λάδι όλα αυτά ακόμα και στις 8.500rpm και τώρα μπορούν να τοποθετηθούν πίσω οι κεφαλές, με φλάντζες της Cosworth και καινούργιες βίδες κεφαλής ARP L19. Οι κεφαλές είναι εξοπλισμένες με Stage 3 συμμετρικούς εκκεντροφόρους της Brian Crower, με διάρκεια 272o και βύθισμα 11,6mm, ενώ τα ελατήρια βαλβίδων και τα retainers είναι και αυτά της Brian Crower.
Τώρα λοιπόν που η D-Project Workshop του Αχιλλέα Λαδά έκλεισε το μοτέρ σαν χρηματοκιβώτιο, μπορούμε από έξω να κάνουμε παιχνίδι... Δύο Aeroflow Boosted 5455 τουρμπίνες, με φτερωτές συμπιεστή 54mm (πρακτικά ίδιο μέγεθος με GTX3071R) σε χταπόδια της SnD Tuning του Νίκου Πούλια, με δύο μεγάλα wastegates της Tial 44mm να προβάλλουν από αντίστοιχες τρύπες στο καπό και δύο downpipes της PMC, διαμέτρου 70mm, να καταλήγουν σε μία μονή εξάτμιση 100mm με ένα τελικό, που παραδόξως καταφέρνει να κρατά τα προσχήματα, τουλάχιστον σε χαμηλό φορτίο, αλλά και να αφήνει την ωραία χροιά του V6 να ξεδιπλωθεί στο τέρμα γκάζι. Φυσικά δεν λείπουν οι τυμπανοκρουσίες από τον κόφτη στροφών, αλλά ο Αντώνης έχει αφαιρέσει από τον προγραμματισμό τα σκασίματα στο άφημα του γκαζιού γιατί δεν θέλει να προκαλεί, όπως μας είπε. Συγκεκριμένα, επειδή είναι ένας νομοταγής και φιλήσυχος οδηγός, κάθε φορά που έβλεπε περιπολικό, για να μην τραβήξει την προσοχή, άφηνε το γκάζι ασυναίσθητα, από συνήθεια, με αποτέλεσμα να πέφτουνε μπαλοθιές από την εξάτμιση και να συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο.
Για την τροφοδοσία του φροντίζουν ούτε μία ούτε δύο, αλλά τρεις αντλίες βενζίνης της Aeroflow, με παροχή 340lt/h, σε κύκλωμα σχεδιασμένο από την SnD Tuning, με custom σωληνώσεις παροχής/επιστροφής και αλουμινένιες μπεκιέρες με έξι χιλιάρια μπεκ της Injector Dynamics. Ο ρυθμιστής πίεσης είναι της Aeroflow, όπως και το surge tank που φροντίζει να μην στεγνώσει το μοτέρ ποτέ από καύσιμο. Το ρεζερβουάρ είναι αγωνιστικό της Fuel safe Motorsport.
Επειδή πάντα η διαφορά κρύβεται στη λεπτομέρεια, όλα τα υπόλοιπα στο μηχανοστάσιο, σημαντικά και μη, είναι και αυτά κορυφαίας ποιότητας, όπως το ψυγείο νερού της Mishimoto με τάπα της HKS, ψυγείο λαδιού της Aeroflow και όλα τα αναλώσιμα επίσης της HKS. Ο εγκέφαλος που έχει αναλάβει τη διαχείριση όλων αυτών είναι της σειράς Platinum από την Haltech και μπορεί να αξιοποιήσει τους εργοστασιακούς αισθητήρες της Nissan, δίνοντάς σου όμως την δυνατότητα να δημιουργήσεις εντελώς δικούς σου χάρτες και διαθέτοντας κόφτες πίεσης, στροφών, ρυθμιζόμενο Launch Control, boost control ανά ταχύτητα και πολλές ακόμα λειτουργίες. Για να περάσει όλη αυτή η δύναμη, αλλά κυρίως η ροπή στους πίσω τροχούς χρειάστηκε ένα δίδισκο σετ συμπλέκτη της Xtreme Clutch και ένα φανταστικό μπλοκέ δύο δρόμων της KAAZ, το οποίο δεν «κουρδίζει» στους ελιγμούς, αλλά όταν πατήσεις γκάζι, κλειδώνει ακαριαία και δεν χάνει ούτε μισή στροφή, λες και είναι ραμμένο. Για το κιβώτιο, που παραδόξως έχει παραμείνει το εργοστασιακό (ο Αντώνης και ο Αχιλλέας περιμένουν πότε θα συγχωρεθεί για να παραγγείλουν ένα Samsonas, αλλά το μαμά δεν τους κάνει τη χάρη..), έχει φτιάξει η SnD ένα πολύ ωραίο custom Short-shift με επίσης φτιαχτό επιλογέα.
Chassis
Σε ένα αυτοκίνητο που δεν προορίζεται μόνο για κόντρες και πρέπει να μπορεί να σταθεί σε πίστα και δρόμο, το δυνατό μοτέρ είναι η μισή δουλειά. Η άλλη μισή είναι να μπορεί να χρησιμοποιηθεί όλη αυτή η δύναμη, χωρίς να τα κόψει όλα στο πρώτο πάτημα και χωρίς να βλέπεις τον χάρο να σου κάνει οτοστόπ κάθε φορά που έρχεται η στροφή. Έτσι και το στήσιμό του είναι εξίσου προσεγμένο με τον κινητήρα και τα περιφερειακά, με λύσεις που καλύπτουν όλες τις χρήσεις στο έπακρο. Για παράδειγμα, στο μπροστινό του σύστημα έχει σωληνωτά ψαλίδια με ball-joints, τα οποία του δίνουν μεν μια μεγαλύτερη γωνία camber, χωρίς όμως να βγάζουν τους τροχούς τόσο έξω όπως στα drift cars, που δείχνουν άθλια και δεν κάνουν για τίποτε άλλο παρά να στρίβουν σαν κάβουρες! Η κρεμαγιέρα του είναι ηλεκτρική με custom kit από την D-Project Workshop για μεγαλύτερη γωνία στριψίματος και τα silent blocks έχουν αντικατασταθεί με σκληρότερα της Whiteline, τόσο εμπρός όσο και στην πίσω γέφυρα. Στη βάση του διαφορικού όμως χρησιμοποιήθηκε ένα ενισχυμένο kit της SPL, γιατί με σχεδόν 85kgm δεν θέλουμε να κάνει τη γέφυρα, τα ημιαξόνια και το πάτωμα «κοκορετσάδα».
Τα πίσω ψαλίδια είναι και αυτά ενισχυμένα της Megan Racing και η ανάρτηση είναι ρυθμιζόμενα coilovers της Ohlins. Μήπως να κάνουμε ένα διάλειμμα να ξύσετε λίγο ακόμα το μολύβι; Τα φρένα του αποτελούνται από εξαπίστονες δαγκάνες της Brembo, με διαιρούμενους δίσκους επίσης της Brembo, διαμέτρου 345mm, με custom υδραυλικό χειρόφρενο της SnD και υγρά φρένων της HKS... (ποιος βάζει υγρά φρένων HKS, ρε φίλε, δεν ήξερα καν ότι υπάρχουν!).
Αφού λοιπόν το έχουμε τερματίσει με την ενεργητική ασφάλεια και το κράτημα, ειδικά με τα full-slick λάστιχα της Pirelli είναι φοβερό και κάνει για πλάκα καταπληκτικούς χρόνους, τώρα πρέπει να φροντίσουμε και για την περίπτωση που τελικά κάτι πάει στραβά. Ακόμα και σύστημα πυρόσβεσης της Takata έχει βάλει ο Αντώνης, μαζί με τις ζώνες τεσσάρων σημείων και τα καθίσματα της Cobra. Γενικά, το εσωτερικό του είναι ένα μείγμα αγωνιστικού, πολιτικού, με δόσεις κοντράδικου και με το υδραυλικό χειρόφρενο να προσθέτει μια νότα drift. Είναι ένα αυτοκίνητο παιχνίδι, το οποίο κάνει για πολλά σπορ. Έχει όργανα ελέγχου της Shadow, boost controller της Aeroflow, αποσπώμενο τιμόνι με quick release κώνο της NRG και όλα αυτά μέσα σε ένα αρκετά διακριτικό περιτύλιγμα, το οποίο είναι βαμμένο σε αυτό το πολύ ωραίο μαύρο ματ χρώμα, με τον εμπρός προφυλακτήρα της Nismo και το carbon καπό με τις quick release ασφάλειες και τους αεραγωγούς της SnD.
Στο δρόμο/πίστα/βουνό/αλάνα
Το setup της ανάρτησης, ένα και πολύ καλό, με την ποιότητα και την απόδοση της Ohlins να είναι υποδειγματική σε όλες τις περιπτώσεις. Κρατάει όσο θες, «ξεκολλάει» με τη δύναμη όσο θες, επανέρχεται στο άφημα άμεσα και χωρίς ίχνος άτσαλης κίνησης και στο δρόμο είναι παραδόξως αρκετά άνετο. Η κτηνώδης ροπή των 84kgm και τα 3,5 λίτρα του V6 το κάνουν να μην έχει κενό στην απόδοση πουθενά, να μην έχει δηλαδή σημείο στο φάσμα των στροφών που να μην του είναι παιχνιδάκι το σπινιάρισμα, ακόμα και με τα slicks της Pirelli, τα οποία όταν είναι σε θερμοκρασία λειτουργίας, είναι από τα καλύτερα λάστιχα που μπορείς να φορέσεις. Επίσης είναι και αρκετά ανθεκτικά, με μπόλικη γόμα, αφού υπάρχουν περιπτώσεις που σε πιο αδύναμα αυτοκίνητα μπορούν να βγάλουν και ολόκληρη σεζόν αναβάσεων. Εδώ όμως, με 84 κιλά ροπή, τα βρίσκουν σκούρα ακόμα και μέσα στην πίστα, για την οποία είπαμε να τα φυλάξουμε και έτσι για τις ανάγκες της φωτογράφισης βάλαμε ένα σετ δρόμου σε ζάντες από Mazda RX-8, γιατί είναι κρίμα ένα τόσο καλό και ακριβό λάστιχο να γίνει απλά καπνός. Με τόση δύναμη λοιπόν και με street λάστιχα, η δύναμη του Twin-Turbo VQ35DE περνάει πολύ δύσκολα στην άσφαλτο από στάση, όπου πρέπει να το ξεκινήσεις «πουλημένα» γιατί του είναι πολύ εύκολο να σπάσει την πρόσφυση και να μετατρέψει την κινητική ενέργεια σε σκέτη θερμότητα. Έτσι το μετρήσαμε κιόλας, αφού δεν είχε μείνει και πολύ γόμα μετά από τη φωτογράφιση και τα slicks δεν είχε νόημα να τα ξαναβάλει γιατί μέχρι να ζεσταθούν στο δημόσιο δρόμο, θα έγραφαν τους ίδιους ή και χειρότερους χρόνους. Με 0,75bar, λοιπόν, τη χαμηλή του ρύθμιση στο boost controller έκανε 5,05sec για τα πρώτα 100km/h από στάση και μόλις 6,76sec για τα επόμενα 100km/h μέχρι τα 200km/h. Ακόμα και παρά το έντονο σπινιάρισμα στις 2 πρώτες σχέσεις, κατάφερε να περάσει τα 400m σε 12,44sec, με έξοδο 207km/h! Για πλάκα δηλαδή με ζεστά slick σε καλή άσφαλτο θα κάνει 2sec λιγότερα για το 100-200km/h, αλλά δεν είχαμε τη δυνατότητα και τον χρόνο τη συγκεκριμένη μέρα. Όπως και να έχει, αυτό που εντυπωσιάζει πάντα σε τέτοια αυτοκίνητα δεν είναι οι χρόνοι αυτοί κάθε αυτοί. Καλούς χρόνους από στάση μπορεί να κάνει οποιοδήποτε «ξεβρακωμένο» πυροτέχνημα, που θα κάνει δύο πατήματα και μετά θα μπει στην «εντατική» για ένα δίμηνο... Εδώ μιλάμε για διαφορετική περίπτωση. Μιλάμε για ένα bulletproof αυτοκίνητο, με μοτέρ που δεν χαμπαριάζει τίποτα και κακώς είχε αποκτήσει κακή φήμη κατά το παρελθόν (προφανώς από κακοτεχνίες που προκαλούσαν extreme ανατινάξεις), που έχει ένα φορτηγό πράγματα πάνω του, ποιοτικά, ακριβά και σωστά επιλεγμένα και ταιριασμένα, το οποίο πραγματικά είναι σαν ένα καλό αγωνιστικό δρόμου. Σου δίνει την αίσθηση ότι θα του πίνεις το αίμα με το καλαμάκι για πολλές ώρες συνεχόμενα, χωρίς να πάθει το παραμικρό και μετά την επιβεβαιώνει, όπως το έχει κάνει ήδη τόσες φορές στα χέρια του Αντώνη, ο οποίος δείχνει να μην ξεχωρίζει το βελτιωμένο από το εργοστασιακό και φυσικά όχι από άγνοια... Είναι ένα από τα καλύτερα αυτοκίνητα που έχουμε συναντήσει τον τελευταίο καιρό, βελτιωμένο παντού, προσεγμένο στη λεπτομέρεια, από ανθρώπους που γνωρίζουν τη βελτίωση, αλλά και το συγκεκριμένο μοντέλο, όπως ο Αχιλλέας Λαδάς της D-Project Workshop και ο Νίκος ο Πούλιας που το έχουν επιμεληθεί, τον οποίο Νίκο τον θυμάμαι από το 2005 να ασχολείται με αυτά τα αμάξια και 17 χρόνια δεν είναι λίγα. Είναι αρκετά και για να πάθεις και για να μάθεις.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣ: Εξακύλινδρος σε V, με μπλοκ και κυλινδροκεφαλές από αλουμίνιο, με 4ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο
Κυβισμός (cc): 3.533
Διάμετρος x Διαδρομή (mm): 96 x 81,4
Συμπίεση: 9,75:1
Χιτώνια της Darton
Custom έμβολα Wossner 96mm
Custom μπιέλες I-beam της ZRP
Εκκεντροφόροι Stage 3 της Brian Crower (272/11.6mm)
Ελατήρια βαλβίδων και retainers Brian Crower
Cosworth φλάντζες κεφαλών
Cosworth Racing μέταλλα στροφάλου και μπιελών
Βίδες κεφαλής ARP L19
Αντλία λαδιού Nismo
Blueprinting ζύγισμα και σκλήρυνση στροφάλου SnD Tuning
Τουρμπίνες Aeroflow Boosted 5455
Custom intercooler system
Tial 44mm MV-R wastegates
Tial Q 50mm σκάστρα
Custom πολλαπλές εξαγωγής SnD Tuning
PMC 2 x 70mm downpipes σε 100mm custom εξάτμιση
Custom μπεκιέρες SnD Tuning
Custom γραμμές καυσίμου SnD Tuning
Μπεκ Injector Dynamics 1000cc/min
Aeroflow ρυθμιστής πίεσης
Τρεις αντλίες βενζίνης Aeroflow 340l/h
Haltech Platinum ECU
NGK Iridium μπουζί
HKS racing λάδια
HKS φίλτρο λαδιού
Ψυγείο νερού Mishimoto
HKS 1,1bar τάπα ψυγείου νερού
Custom σωληνώσεις νερού
Aeroflow custom ψυγείο λαδιού
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Xtreme Clutch δίδισκο σετ συμπλέκτη
KAAZ 2-way μπλοκέ διαφορικό
Redline βαλβολίνη σασμάν
HKS βαλβολίνη διαφορικού LSD
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
D-Project custom kit ηλεκτρική κρεμαγιέρα
Nismo v.2 εμπρός προφυλακτήρας
Nismo αμορτισέρ καπό
SnD Tuning ασφάλειες καπό
Nfakar customs πλαίσιο ενίσχυσης εμπρός
SnD Tuning Carbon αεραγωγοί
Fuel safe Motorsport ρεζερβουάρ
Aeroflow surge tank
Sabelt σύστημα πυρόσβεσης
Ζώνες 4 σημείων της Takata
Cobra racing καθίσματα
Nfakar custom σιδηρόδρομοι
SnD Tuning Custom Short shift
Turn One τιμόνι
NRG quick release κώνος τιμονιού
Aeroflow Boost Controller
Όργανα ελέγχου της Shadow
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Max Super Angle Front wide angle kit
Whiteline full reinforced racing kit silent block μπροστινού συστήματος
Whiteline kit silent block πίσω γέφυρας
SPL silent block racing kit διαφορικού
Megan Racing πίσω ρυθμιζόμενα ψαλίδια
Ohlins Track custom coilover ρυθμιζόμενη ανάρτηση
Εξαπίστονες δαγκάνες Brembo με δίσκους 345mm
Custom υδραυλικό χειρόφρενο SnD
HKS υγρά φρένων
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες: Japan Racing JR11 9J x 18in
Λάστιχα: Pirelli P-Zero slicks 235/40 – 255/35
TUNED BY:
SnD Tuning Shop
Προκοπίου 13, Περιστέρι
210 57 57 014
6946798949
D-Project Workshop
Ηρώς Κωνσταντοπούλου 21, Αγ. Δημήτριος Αττικής
211 41 77 517
6945261522
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΔΥΝΑΜΟΜΕΤΡΗΣΗΣ
Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο Dynojet της Stratis Autosport
Μέγιστη ισχύς (Whp/rpm): 683/6.300
Μέγιστη ροπή (kgm/rpm): 84,6/4.550
Στάδιο βελτίωσης: Stage 3
Ποσοστό βελτίωσης μέγιστης ισχύος: +280%
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗΣ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC STOCK CAR*
0-60 2,97
0-80 4,15
0-100 5,05
0-120 5,93
0-140 7,31
0-160 8,46
0-180 10,03
0-200 11,81
ROLL ME 2A SEC
60-120 2,96
60-160 5,49
100-200 6,76
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
M SEC @ KM/H
18 2,53 @ 51,16
60 4,65 @ 90,49
100 6,01 @ 122,02
200 8,56 @ 161,70
400 12,44 @ 206,97
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Είναι αδύνατο να φανταστεί κανείς έναν καλύτερο δάσκαλο Drift, από τον ίδιο τον Michael “Mad Mike” Whiddett.