Παρουσίαση Εταιρείας: DNA Filters
Είναι γεγονός ότι τα φίλτρα αέρος της DNA δεν είναι ευρύτερα γνωστά στο ελληνικό κοινό, τουλάχιστον όσο θα έπρεπε, παρά το γεγονός ότι η εταιρεία δραστηριοποιείται από το 2002 και πρόκειται για φίλτρα όχι απλά εφάμιλλα, αλλά σε πολλές περιπτώσεις καλύτερα από αυτά γνωστών αμερικανικών και ευρωπαϊκών εταιρειών, όπως η K&N, η Green, η BMC και άλλες. Και επειδή νιώθω την καταιγίδα να έρχεται, πρέπει να πω ότι η προαναφερόμενη φράση αποδεικνύεται έμπρακτα με εργαστηριακές μετρήσεις! Απλά διαβάστε μέχρι τέλους… Το ότι δεν είναι ευρύτερα γνωστά στην χώρα που τα γέννησε οφείλεται στο απλούστατο γεγονός ότι η εταιρεία, από τα πρώτα της βήματα, πολύ έξυπνα εστίασε στις εξαγωγές αντί στην εγχώρια αγορά. Σαν αποτέλεσμα, σήμερα το 95% της παραγωγής εξάγεται στις μεγαλύτερες αγορές του κόσμου, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Μ. Βρετανία, η Αυστραλία και η Κίνα.
Αγωνιστική εμπλοκή
Για μια εταιρεία after market που θέλει να αποδείξει την αξία της σε παγκόσμιο επίπεδο, η αγωνιστική εμπλοκή είναι μονόδρομος, έτσι ήδη από το 2004 η DNA συνεργάζεται με γνωστές αγωνιστικές ομάδες σε Μ. Βρετανία, Ιταλία, Ν. Αφρική, Ισπανία, Πορτογαλία, αλλά και Ελλάδα στα εγχώρια πρωταθλήματα Superbike και Supermoto, ενώ το 2004 ήρθε η μεγαλύτερη αγωνιστική διάκριση με την κατάκτηση του World Endurance Championship με την γαλλική ομάδα GMT94 Team, με Yamaha YZF R1. Το 2006 συνεχίστηκε η γεύση από Παγκόσμιο, συμμετέχοντας στο WSB (World SuperBike) με την ομάδα της Hawk Kawasaki.
Στον χώρο του αγωνιστικού αυτοκινήτου η DNA μπήκε πιο πρόσφατα, σαν technical sponsor της Trackspeed Racing, η οποία αγωνίζεται στο British GT, στο FIA GT Championship και στο Porsche Manufactures Cup (το οποίο και κέρδισε τις δύο τελευταίες χρονιές) με Porsche 911 GT3RS και RSR με την παράλληλη υποστήριξη της «μαμάς» Porsche A.G. η οποία και εγκρίνει τα after market εξαρτήματα. Με άλλα λόγια τα φίλτρα της DNA έχουν την έγκριση της Porsche.
Μελέτη στα σημεία
Όσο απλή κατασκευή και αν φαίνεται ένα φίλτρο αέρα, υπάρχουν τεράστια περιθώρια εξέλιξης σε κάθε του σημείο. Στην DNA μελέτησαν κάθε τμήμα του φίλτρου ξεχωριστά, ώστε να πετύχουν τον τελικό τους στόχο που είναι μεγαλύτερη παροχή αέρα με ταυτόχρονα αυξημένη συγκράτηση σωματιδίων.
Ξεκινώντας από την ίδια την γάζα φιλτραρίσματος, πρόκειται για χειρουργική βαμβακερή γάζα που έχει γίνει ειδική παραγγελία στην Dupont με συγκεκριμένες προδιαγραφές σε νήμα και πλέξη. Έχει πολύ υψηλά επίπεδα ροής και ικανότητα φιλτραρίσματος που φτάνει το 98%.
Το συρμάτινο πλέγμα κατασκευάζεται από αλουμίνιο θαλάσσης σειράς 5000 και η βαφή του έχει γίνει με ειδική εποξειδική επίστρωση η οποία είναι αρκετά ελαστική ώστε να μην σπάει με την κάμψη, προστατεύοντας το μέταλλο από την οξείδωση για όλη την διάρκεια ζωής του.
Η γάζα και το μεταλλικό πλέγμα συνθέτουν το στοιχείο φιλτραρίσματος το οποίο αποτελείται από 4 στρώματα γάζας και δύο στρώματα πλέγματος. Εδώ δεν υπάρχει περιορισμός στα χαρακτηριστικά της πτύχωσης του στοιχείου, έτσι μπορεί να έχει ύψος από 8 έως 50mm και απεριόριστη επιλογή «βήματος», επιτρέποντας την κατασκευή φίλτρων αέρα για οποιαδήποτε απαίτηση, από δίκυκλο παπί μέχρι φίλτρα βιομηχανικού τύπου. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό στην πτύχωση του στοιχείου φιλτραρίσματος είναι ότι η κορυφή κάθε πτυχής δεν είναι απότομη «τσάκιση», αλλά καμπύλη με αρκετά μεγάλη ακτίνα, επιτρέποντας την ροή του αέρα ακόμη και από τις ακμές της πτύχωσης, κάτι το οποίο δεν συμβαίνει σε ανταγωνιστικά φίλτρα. Έτσι για την ίδια επιφάνεια φίλτρου, η πραγματική επιφάνεια ροής είναι πολύ μεγαλύτερη. Το μειονέκτημα της συγκεκριμένης σχεδίασης είναι ότι το στοιχείο φιλτραρίσματος δεν είναι τόσο άκαμπτο πλέον, οπότε χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή κατά την διαδικασία παραγωγής και την συναρμολόγηση του φίλτρου, αυξάνοντας τελικά το κόστος παραγωγής αφού το παραμικρό λάθος σημαίνει πέταμα στα σκουπίδια.
Το λάδι της DNA που καλύπτει το στοιχείο φιλτραρίσματος έχει εντυπωσιακή αντίσταση στην υγρασία, ακόμα και αν το φίλτρο βυθιστεί στο νερό. Αυτή η ιδιότητα παίζει σημαντικό ρόλο κατά την λειτουργία του φίλτρου υπό βροχή ή μεγάλη υγρασία, καθώς έχει παρατηρηθεί ότι το λάδι ανταγωνιστικών φίλτρων μετατρέπεται σε πηχτό γαλάκτωμα σε τέτοιες περιπτώσεις (εικόνα που έχετε γνωρίσει οι άτυχοι που πέρασε νερό στο κάρτερ του κινητήρα σας). Αντίθετα, το λάδι της DNA διατηρεί αμετάβλητες τις ιδιότητές του σε τέτοιες συνθήκες.
Το πλαίσιο των φίλτρων, αυτό που συγκρατεί το στοιχείο φιλτραρίσματος στο σχήμα του και συνδέει το φίλτρο αέρα με την υπόλοιπη εισαγωγή του κινητήρα, κατασκευάζεται από ελαστομερή πολυουρεθάνη (PU) η οποία διαθέτει άριστες ιδιότητες χύτευσης, αλλά και υψηλή αντοχή σε θερμοκρασίες, καύσιμο, λάδι και κραδασμούς. Παίζει βασικό ρόλο στο ότι τα φίλτρα της DNA έχουν εγγύηση εφ’ όρου ζωής. Ο σχεδιασμός του πλαισίου είναι μελετημένος ώστε να επιτυγχάνεται όσο το δυνατόν πιο ομαλή ροή, με στρογγυλοποιημένες ακμές που δημιουργούν venturi και διαστάσεις ακριβείας ώστε να αποφεύγονται τα κενά.
Στο σημείο επαφής του πλαισίου του φίλτρου με τα υπόλοιπα μέρη της εισαγωγής χρησιμοποιούνται αφρώδεις φλάντζες EVA, οι οποίες είναι κολλημένες με απόλυτη ακρίβεια και επιτρέπουν απεριόριστες επανατοποθετήσεις του φίλτρου, αντίθετα με τις αυτοκόλλητες φλάντζες του ανταγωνισμού οι οποίες είναι μιας χρήσης.
Η τεχνολογία όμως για την οποία είναι υπερήφανοι στην DNA είναι ο σχεδιασμός FCd (Full Contour design). Αντίθετα με τα παραλληλόγραμμα (ή τραπεζοειδή) στοιχεία φιλτραρίσματος που χρησιμοποιούνται στα ΟΕΜ φίλτρα, αλλά και στα after market του ανταγωνισμού, στα φίλτρα της DNA το στοιχείο φιλτραρίσματος καλύπτει την μέγιστη δυνατή επιφάνεια του φίλτρου, ακολουθώντας το περίγραμμα του φιλτροκουτιού. Έτσι αυξάνεται από 20 έως 80% η επιφάνεια φιλτραρίσματος με αντίστοιχο όφελος σε όγκο εισερχόμενου αέρα, αλλά και συγκράτησης σωματιδίων, καθώς η μεγαλύτερη επιφάνεια μειώνει την ταχύτητα ροής, οπότε το φίλτρο φιλτράρει πιο αποτελεσματικά. Ταυτόχρονα βελτιώνεται η κατανομή του αέρα μέσα στο φιλτροκούτι, εξαλείφοντας τα νεκρά σημεία που δημιουργούν στροβιλισμούς.
Η ιστορία της DNA
H DNA Filters ή «DNA Φίλτρα ΕΠΕ» ιδρύθηκε το 2002 από τον Ντίνο Νικολαΐδη και την Μαρία Ράλλη, αξιοποιώντας την εμπειρία από τις βελτιώσεις μοτοσυκλετών χρησιμοποιώντας τα φίλτρα της K&N, όντας επίσημος εισαγωγέας της εταιρείας μέχρι τότε.
Οι φίλοι της μοτοσυκλέτας θα ξέρουν τον Ντίνο Νικολαΐδη σαν τον άνθρωπο πίσω από την TecnoMoto Racing, από τις πρώτες εταιρείες που ασχολήθηκαν σοβαρά με την βελτίωση μοτοσυκλετών στην Ελλάδα, όντας η πρώτη που χρησιμοποίησε ποτέ ιδιόκτητο δυναμόμετρο στη χώρα μας και εισαγωγέας των γνωστών jet kits της Dynojet για καρμπυρατέρ μοτοσυκλετών. Η εμπλοκή της TecnoMoto με την βελτίωση δημιούργησε αυξημένες απαιτήσεις για εξειδικευμένα προϊόντα υψηλής απόδοσης οπότε άρχισαν οι custom παραγγελίες και η εμπλοκή με το R&D των φίλτρων αέρος, πάντα σε συνεργασία με την αμερικάνικη εταιρεία, η οποία κάποια στιγμή δεν μπορούσε να ακολουθήσει τις επιταγές της TecnoMoto για ειδικά σχεδιασμένα προϊόντα.
Έτσι αποφασίστηκε η ίδρυση της πρώτης και μοναδικής ελληνικής εταιρείας κατασκευής φίλτρων αέρος υψηλής απόδοσης και μία από τις ελάχιστες παγκοσμίως. Η παραγωγή ξεκίνησε το 2003 και το πρώτο φίλτρο αέρος με το λογότυπο της DNA βγήκε τον Αύγουστο της ίδιας χρονιάς και ήταν για το Yamaha TDM 900.
Σήμερα, η DNA Filters εξάγει φίλτρα αέρος σε περισσότερες από 42 χώρες παγκοσμίως, με μια γκάμα που περιλαμβάνει πάνω από 500 κωδικούς για μοτοσυκλέτες και αυτοκίνητα. Η εταιρεία εδράζεται σε ιδιόκτητη μονάδα παραγωγής των 1.300m2 στην Μάνδρα Αττικής, σχεδιασμένη εξ αρχής σαν μονάδα παραγωγής φίλτρων και απασχολεί μια εξειδικευμένη ομάδα αποτελούμενη αποκλειστικά από Έλληνες εργαζόμενους.
Η κατασκευή ενός φίλτρου DNA
Η σχεδίαση του φίλτρου ξεκινάει από την διαστασιολόγηση του φιλτροκουτιού, μέσω μετρητικού βραχίονα 3DCAM και στην συνέχεια το φίλτρο σχεδιάζεται ηλεκτρονικά και κατασκευάζονται μερικά πρόχειρά πρωτότυπα
Για την μέτρηση της ροής του φίλτρου και σύγκριση με το ΟΕΜ ή τα ανταγωνιστικά χρησιμοποιείται ένα ροόμετρο Rotronics Flowscan, το οποίο μετράει την ροή ακόμη και με το φίλτρο τοποθετημένο στο φιλτροκούτι
Η κατασκευή των μεταλλικών καλουπιών γίνεται μέσω τριαξονικής φρέζας CNC
Η κατασκευή του στοιχείου φιλτραρίσματος με πτύχωση του μεταλλικού πλέγματος και της γάζας γίνεται σε αυτό το μηχάνημα. Να σημειώσουμε ότι τα περισσότερα από τα μηχανήματα είναι σχεδίασης και κατασκευής DNA!
Η χύτευση της πολυουρεθάνης στα μεταλλικά καλούπια. Ο χειριστής έχει στην διάθεσή του περίπου 20sec για να τοποθετήσει το στοιχείο του φίλτρου, πριν αρχίσει να στερεοποιείται η πολυουρεθάνη
Ο ψεκασμός του λαδιού γίνεται σε αυτό το πλήρως αυτοματοποιημένο μηχάνημα το οποίο φροντίζει να ξεχαστεί ομοιόμορφα η απολύτως σωστή ποσότητα λαδιού
Ακόμη και η συσκευασία των φίλτρων γίνεται στις ίδιες εγκαταστάσεις
Φτιάξε το δικό σου φίλτρο
Οι Ντίνος και Μάριος Νικολαΐδης, μπαμπάς και γιος και οι δύο άνθρωποι-κλειδιά πίσω από την δυναμική της DNA Filters, για να μας δώσουν άμεση γεύση από τον τρόπο κατασκευής ενός φίλτρου είχαν την ιδέα να κατασκευάσω μόνος μου ένα, το οποίο θα κρατήσω για ενθύμιο στην συνέχεια. Η διαδικασία ξεκίνησε από την σωστή αμφίεση…
Χύτευση του πλαισίου στο προκατασκευασμένο καλούπι. Καθώς το μηχάνημα είναι εντελώς αυτόματο, το μόνο που χρειάζεται είναι σταθερό χέρι ώστε όλη η ποσότητα της πολυουρεθάνης να μείνει στο καλούπι και όχι στον πάγκο
Τοποθέτηση του στοιχείου φιλτραρίσματος με ευλαβική προσοχή, ώστε να μην δημιουργηθούν φυσαλίδες και κενά. Ευλαβικά είπαμε…
Αφού κρυώσει εντελώς η πολυουρεθάνη, μετά από 20 λεπτά περίπου, το φίλτρο είναι έτοιμο για τον ψεκασμό λαδιού
Ευτυχώς και το μηχάνημα ψεκασμού είναι πλήρως αυτοματοποιημένο…
Συγχαρητήρια, προσλαμβάνεστε!
Βραβείο σχεδιασμού Red Dot
Μία σημαντική διάκριση της DNA ήρθε πέρσι (2012) με την βράβευση Red Dot Design Award για το «DNA Φιλτροκούτι Stage 3 Mk3» για την σειρά κινητήρων μοτοσυκλετών ΚΤΜ 990. Είναι η πρώτη φορά που δίνεται βραβείο Red Dot σε φίλτρο υψηλής απόδοσης και η βράβευση είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς έγινε ανάμεσα σε 4.515 βιομηχανικά προϊόντα. Τα βραβεία Red Dot Design Awards ξεκίνησαν σαν θεσμός το 1995 και σήμερα είναι ένας από τους μεγαλύτερους διαγωνισμούς βιομηχανικού σχεδίου παγκοσμίως.
INFO
Έδρα:
Βιθυνίας 61, Νίκαια, 18450
Αθήνα, Ελλάδα
Tel: 0030-210 4926278
Fax: 0030-210 4926279
e-mail: account@dnafilters.com
Εργοστάσιο:
Κωνσταντινουπόλεως & Θεοτοκόπουλου, Βιομηχανική Περιοχή Παπακώστα, 19600 Μάνδρα Αττικής, Ελλάδα
Tel: 0030-210 5559983
Fax: 0030-210 5559984
e-mail: info@dnafilters.com
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το τρίθυρο MINI Cooper S είναι ένα εμβληματικό μικρό hot-hatch. Αλλάζει κάτι στην πεντάθυρη έκδοσή του; Χάνει κάτι από τον σπορ χαρακτήρα του;