Παρουσίαση εταιρείας DP Engine Parts
Η DP Engine Parts είναι μια καινοτόμος εταιρεία που σχεδιάζει, εξελίσσει και κατασκευάζει εξαρτήματα κινητήρων υψηλών προδιαγραφών. Και αν το madeinGreece αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για κάποιους, καλό θα ήταν να αναθεωρήσουν, αφού πολλές αγωνιστικές ομάδες στο εξωτερικό προτιμούν τα προϊόντα της DP έναντι πολλών εταιρειών με «τρανταχτά» ονόματα
Everything matters
Αυτόν το μήνα επισκεφτήκαμε την DP Engine Parts, την πρώτη (και μοναδική) εταιρεία στην Ελλάδα που σχεδιάζει και κατασκευάζει έμβολα, μπιέλες και διάφορα ακόμη εξαρτήματα για κάθε κινητήρα και για κάθε εφαρμογή. Η σχεδίαση όλων των εξαρτημάτων γίνεται με τη βοήθεια 3D modelling, ενώ στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στεγάζονται τέσσερα τετραξονικά και ένα τριαξονικό κέντρο κατεργασίας CNC, τρεις τόρνοι CNC αλλά και διάφορα ακόμη αυτόματα και χειροκίνητα -συμβατικά-μηχανήματα κατεργασίας. Η ποιότητα των εργασιών αλλά και η ακρίβεια των μετρήσεων αποτελούν το κλειδί της επιτυχίας για την υψηλή απόδοση και αξιοπιστία των εξαρτημάτων της DP, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Ας μάθουμε, όμως, καλύτερα όλες τις πληροφορίες από τον Παναγιώτη Μαυρακάκη, ιδιοκτήτη και τεχνικό διευθυντή, και τον Γιάννη Σακελλαρίου, εμπορικό διευθυντή της εταιρείας:
Αρχικά θα θέλαμε να μας μιλήσετε για την ιστορία της εταιρείας μέχρι σήμερα?
Γιάννης Σακελλαρίου: Η εταιρεία ξεκίνησε πριν από περίπου μια δεκαετία από τον Παναγιώτη Μαυρακάκη με τον διακριτικό τίτλο Dynotech, αντιπροσωπεύοντας κορυφαίες εταιρείες βελτίωσης από το εξωτερικό. Κάποια στιγμή είχε φτάσει να διαθέτει 14 αντιπροσωπείες. Ο Παναγιώτης σπούδασε στην Αγγλία και επηρεάστηκε ιδιαίτερα από τη νοοτροπία των Βρετανών στο performance engineering. Στη σημερινή της μορφή η εταιρεία λειτουργεί στις δικές τις εγκαταστάσεις, τα έξι τελευταία χρόνια ως DP Engine Parts, φυσικά υπό την καθοδήγηση του Παναγιώτη Μαυρακάκη.
Πώς έγινε η μετάβαση από βελτιωτική εταιρεία σε εταιρεία κατασκευής μηχανικών εξαρτημάτων κινητήρα?
Παναγιώτης Μαυρακάκης: Η αλλαγή της εταιρείας από βελτιωτικό οίκο σε εταιρεία κατασκευής εξαρτημάτων έγινε αναγκαστικά λόγω προβλημάτων που είχαμε με τις εταιρείες στο εξωτερικό. Η Dynotech ήταν αντιπρόσωπος των Wiseco, CP και ACL. Είχαμε, δηλαδή, τουλάχιστον δυο εταιρείες που κατασκεύαζαν έμβολα, δυο που κατασκεύαζαν μπιέλες αλλά και ενισχυμένα μέταλλα για όλους τους τύπους κινητήρων. Το 2005, λοιπόν, ήρθαμε σε αντιπαράθεση με τη Wiseco καθότι είχαμε φτάσει το όριο των πωλήσεων που θεωρούσαν εκείνοι ότι δεν μπορεί να ανέβει άλλο και επέλεξαν τότε να αφήσουν την πόρτα ανοιχτή για παράλληλη εισαγωγή των προϊόντων τους στη χώρα μας, τη στιγμή που εμείς ήμασταν αποκλειστικοί αντιπρόσωποι. Εμείς, φυσικά, δεν μπορούσαμε να συνεχίσουμε με αυτό το καθεστώς και ενημερώσαμε την εταιρεία ότι αν δεν λυθεί το πρόβλημα, θα πρέπει να στραφούμε αλλού. Την ίδια χρονιά όμως ξεκινούσε η CP Pistons, η οποία απαρτιζόταν από αρκετούς τεχνικούς που ήταν προηγουμένως στη Wiseco. Επειδή γνωριζόμουν προσωπικά με ορισμένους από αυτούς, μόλις ξεκίνησε η λειτουργία της εταιρείας με πήραν τηλέφωνο και μου είπαν: «Πάνο, ήρθε η ώρα να γίνεις αντιπρόσωπος της CP». Φυσικά το timing ήταν ιδανικό και ξεκινήσαμε αμέσως τη συνεργασία μας, στέλνοντας πάνω από 70 κωδικούς που είχαμε στη διάθεσή μας και βάζοντας την πρώτη παραγγελία προϊόντων. Όμως τα εξαρτήματα καθυστερούσαν υπερβολικά πολύ και εμείς δεν μπορούσαμε να καλύψουμε τους πελάτες μας, αφού είχαμε ήδη διακόψει τη συνεργασία με τη Wiseco. Έτσι έκανα μια μεγάλη έρευνα στην παγκόσμια αγορά προκειμένου να βρούμε μια ικανή και αξιόπιστη εταιρεία που θα κατασκευάζει για λογαριασμό μας πιστόνια και μπιέλες με το λογότυπο DP (Dynotech Performance). Καταλήξαμε, λοιπόν, σε δυο διαφορετικές εταιρείες, μια για κατασκευή εμβόλων και μια για κατασκευή μπιελών. Για τα επόμενα δυο χρόνια εμπλουτίζαμε συνεχώς την γκάμα προϊόντων μας με εκκεντροφόρους, βαλβίδες και ελατήρια, γρανάζια εκκεντροφόρων κ.λπ., ενώ αναπτύσσαμε και ένα ευρωπαϊκό δίκτυο πωλήσεων. Στα τέλη του 2006 είχαμε όμως τις πρώτες αστοχίες σε set εμβόλων που οφείλονταν αποκλειστικά στους πίρους. Τότε κάναμε πολλές δοκιμές με τους πίρους χρησιμοποιώντας διαφορετικό πάχος, διαφορετικά υλικά κ.λπ. και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι τους πίρους πρέπει να τους κατασκευάζουμε μεμονωμένα σε άλλη εταιρεία. Όμως ήταν πολύ δύσκολο το outsourcing των πίρων σε άλλη εταιρεία, αφού απαιτούσαν πολύ μεγάλες παραγγελίες σε κάθε ένα κωδικό. Έτσι πήραμε τη μεγάλη απόφαση το 2008 να ξεκινήσουμε την κατασκευή των πίρων εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα με μόλις ένα τόρνο, μια φρέζα και ένα centerless grinder για τη λείανση και το φινίρισμα. Τα αποτελέσματα ήταν κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικά, αφού έκτοτε δεν είχαμε ποτέ πρόβλημα αστοχίας set εμβόλων που χρησιμοποιούσε τους δικούς μας πίρους. Στην πορεία ορισμένοι αντιπρόσωποί μας στην Ευρώπη μας ζητούσαν μικρότερους αριθμούς μπιελών, πολλές φορές ακόμα και ένα set. Έτσι ζητήσαμε από την εταιρεία που συνεργαζόμασταν για την κατασκευή των μπιελών να μας στέλνει και ορισμένα ημιτελή set προκειμένου να κάνουμε εμείς το final finishing και να γλιτώνουμε πολύτιμο χρόνο. Ολοκληρώνοντας τα πρώτα μας set με επιτυχία, αποφασίσαμε να προβούμε σε μια επιπλέον επένδυση σε μηχανήματα και υλικά forging, προκειμένου να κατασκευάζουμε εξ ολοκλήρου τις μπιέλες μόνοι μας για custom εφαρμογές, κυρίως αγωνιστικών ομάδων. Όταν η ποιότητα της μπιέλας που κατασκευάζαμε έφτασε σε ποιότητα εφάμιλλη με εκείνης που αγοράζαμε από το εξωτερικό, τότε αρχίσαμε να διαθέτουμε μπιέλες πέραν των custom εφαρμογών. Έπειτα από μερικούς μήνες και με τους πελάτες μας να είναι πολύ ευχαριστημένοι με τις μπιέλες μας, σκεφτήκαμε: «Φτιάχνουμε τους πίρους, φτιάχνουμε τις μπιέλες, γιατί συνεχίζουμε και παίρνουμε τα έμβολα από άλλο κατασκευαστή?». Έτσι επενδύσαμε για μία ακόμη φορά τόσο σε μηχανήματα όσο και σε ανθρώπινο δυναμικό δημιουργώντας μια ολοκληρωμένη γραμμή παραγωγής μηχανικών εξαρτημάτων. Πλέον όλα τα εξαρτήματα της DP είναι κατασκευασμένα εξ ολοκλήρου από εμάς.
Υπάρχει η δυνατότητα επιλογής των υλικών κατασκευής?
Π.Μ: Σαφέστατα! Και όχι μόνο το υλικό κατασκευής αλλά καιτι χημική ανάλυση θα χρησιμοποιηθεί.Δηλαδή, ανάλογα με την εφαρμογή, επιλέγουμε τη χημική ανάλυση του υλικού, η οποία γίνεται στην Ελλάδα από δυο πιστοποιημένους συνεργάτες μας. Τα υλικά κατασκευής επιπρόσθετα διαθέτουν πιστοποιητικά και προδιαγραφές που στην πλειοψηφία των περιπτώσεων υπερκαλύπτουν τις ανάγκες της εφαρμογής. Κάθε υλικό περνάει από σκληρομέτρηση και πλήρη έλεγχο από τους τεχνικούς μας προκειμένου να είμαστε σίγουροι για το προϊόν μας. Δεν υπάρχει αστοχία υλικού. Όταν ένα υλικό έχει τη σωστή χημική ανάλυση, φέρει το ανάλογο πιστοποιητικό και είναι σωστά ελεγμένο δεν υπάρχει περίπτωση αστοχίας του υλικού. Σχεδόν σε κάθε περίπτωση αστοχίας ευθύνεται ο ανθρώπινος παράγοντας. Ποτέ, όμως, δεν φταίει η πρώτη ύλη από τη στιγμή που είναι ελεγμένη και πιστοποιημένη. Όλα μας τα υλικά είναι ευρωπαϊκών προδιαγραφών και δεν συμβιβαζόμαστε με δεύτερη ποιότητα, καθώς δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για την αξιοπιστία των εξαρτημάτων μας.
Τι υπηρεσίες και τι ανάγκες μπορεί να καλύψει η DPengineparts?
Γ.Σ: Η DP αυτήν τη στιγμή κατασκευάζει πίρους εμβόλων, έμβολα, μπιέλες, μπιελόβιδες, οδηγούς και έδρες βαλβίδων, retainers και χιτώνια. Το μόνο που δεν κατασκευάζουμε -ακόμα- είναι τα ελατήρια των εμβόλων. Κατόπιν συνεννόησης, η εταιρεία μας αναλαμβάνει τη μελέτη και το «χτίσιμο» ενός κινητήρα, όχι μόνο στα κινούμενα μέρη αλλά και στα περιφερειακά του μέχρι και το μοντάρισμά του αλλά αυτό είναι μια υπηρεσία που παρέχουμε μόνο σε αγωνιστικές ομάδες.
Σε τι διαφέρει ένα προϊόν της DP σε σύγκριση με μια επώνυμη εταιρεία του εξωτερικού?
Π.Μ: Το πιο σημαντικό είναι ότι αυτές οι εταιρείες κάνουν μαζική παραγωγή. Εμείς κατασκευάζουμε όλα τα έμβολα και τις μπιέλες ένα προς ένα. Και το κάθε set είναι για διαφορετική εφαρμογή. Όλα τα προϊόντα μας είναι hand-crafted και έτσι ο ανθρώπινος παράγοντας παίζει σημαντικό ρόλο. Όλα μας τα set μετρούνται και ζυγίζονται ένα προς ένα, ενώ μια μεγάλη εταιρεία κάνει δειγματοληπτικούς ελέγχους στη γραμμή παραγωγής τους. Επίσης, κάτι που μας διαφοροποιεί σε σχέση με τους μεγάλους κατασκευαστές εξαρτημάτων είναι ότι δεν διαθέτουμε προϊόντα stock ή off the shelf. Δηλαδή όλα μας τα προϊόντα είναι custom κατασκευασμένα για custom εφαρμογές. Όταν κάποιος θέλει να αγοράσει σφυρήλατα έμβολα π.χ. για έναν κινητήρα, υπάρχουν σε κάθε εταιρεία περίπου 4-5 επιλογές: 2 για μετατροπή σε turbo με λίγο ή πολύ χαμηλότερη συμπίεση και 2-3 κωδικοί για αυξημένη συμπίεση. Σε κάθε περίπτωση ο πίρος είναι εφάμιλλος με τον εργοστασιακό (σε ορισμένες περιπτώσεις και χειρότερος) χωρίς να διαθέτει ειδική σχεδίαση, ενώ η αντοχή του συγκεκριμένου εμβόλου μπορεί να φτάσει σε ένα ποσοστό βελτίωσης της ισχύος 200-300%. Τα δικά μας προϊόντα, όμως, δεν αναφέρονται σε κινητήρες με απόδοση 400 ή 500Ps. Αναφέρονται σε κινητήρες με απόδοση 800, 900 και 1.000+Ps. Δεν έχει νόημα για εμάς να ανταγωνιστούμε τα προϊόντα off the shelf τη στιγμή που οι περισσότεροι αμερικανοί κατασκευαστές φτιάχνουν τα προϊόντα τους στην Κίνα. Εμείς προσφέρουμε ανώτερη ποιότητα κατασκευής και σχεδίασης σε σχέση με αυτές τις εταιρείες.
Γ.Σ: Αξίζει επίσης να αναφέρουμε ότι το πρώτο στάδιο εμβόλου ή μπιέλας της DP είναι για αντοχή μέχρι 800Ps. Τα υλικά και η σχεδίαση δεν διαφοροποιούνται αν είναι για 500 ή 600Ps. Όταν οι προδιαγραφές του κινητήρα ξεπερνούν τα 800Ps τότε έχουμε αλλαγές τόσο στη σχεδίαση όσο και στα υλικά κατασκευής. Για παράδειγμα, αυτήν τη στιγμή η κορυφαία εταιρεία βιδών σύσφιξης, η ARP, διαθέτει τρεις σειρές για τις μπιέλες: τη 2000, την L19 και την 625. Σε εμάς το πρώτο στάδιο βίδας είναι επιπέδου L19. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τους πίρους μας. Οπότε καταλαβαίνετε ότι τα προϊόντα μας ξεκινούν στην ουσία από το δεύτερο στάδιο των κορυφαίων κατασκευαστών παγκοσμίως.
Πώς βλέπετε αυτήν τη στιγμή την ελληνική αγορά? Πόσο πιστεύετε ότι έχει επηρεαστεί η αγορά της βελτίωσης από την οικονομική κρίση?
Π.Μ: Προσωπικά πιστεύω ότι τα τελευταία τρία χρόνια έχουμε μια μεγάλη άνοδο στην ποιότητα παρά στην ποσότητα. Και αυτό γιατί απομακρύνθηκαν οι «αλεξιπτωτιστές» του χώρου που τόσα χρόνια έκαναν κακό στην αγορά. Αυτήν τη στιγμή ο καταναλωτής έχει λιγότερα σημεία να φτιάξει το αυτοκίνητό του, αλλά οι άνθρωποι που έχουν επιζήσει είναι οι πραγματικά αξιόλογοι και σοβαροί επαγγελματίες. Αυτό φαίνεται έμπρακτα και από το επίπεδο των αυτοκινήτων που πρωταγωνιστούν στους αγώνες, όπως τα dragster, όπου τα τελευταία χρόνια όλη η Ευρώπη παραμιλάει με τους χρόνους που σημειώνουν ελληνικά αυτοκίνητα. Τα οποία σημειωτέον αγωνίζονται και σε πολύ υποδεέστερες πίστες.
Κλείνοντας, πείτε μας ποια είναι τα άμεσα σχέδια της DP για το μέλλον?
Γ.Σ: Αυτήν τη στιγμή ο όγκος των πωλήσεών μας είναι περίπου 80% εξαγωγή σε όλη την Ευρώπη και 20% στην Ελλάδα. Στο άμεσο μέλλον έχουμε σκοπό να ασχολούμαστε σε ποσοστό 100% με τις εξαγωγές των προϊόντων μας και να ασχολούμαστε μόνο με custom εφαρμογές για την εγχώρια αγορά.
Τα τελευταία δυο χρόνια, αρκετά από τα αυτοκίνητα που πρωταγωνιστούν στους αγώνες Dragster τρέχουν με δικά μας προϊόντα. Έχουμε σκοπό μέσα στην επόμενη χρονιά να μαζέψουμε όλα αυτά τα αυτοκίνητα και να πάμε σε έναν αγώνα Dragster στη Μάλτα. Θέλουμε να δείξουμε σε όλη την Ευρώπη για τι πραγματικά είναι ικανοί οι Έλληνες. Όλα αυτά τα αυτοκίνητα θα γράψουν ρεκόρ. Και το καθένα από αυτά θα φοράει εξαρτήματα της DP.
Τέλος, είμαστε σε διαπραγματεύσεις με ορισμένες μεγάλες αγωνιστικές ομάδες του εξωτερικού, οι οποίες επιθυμούν να επενδύσουν στην εταιρεία μας, προκειμένου να δημιουργήσουμε ένα engine building facility, που σημαίνει να κατασκευάζουμε από την αρχή μέχρι το τέλος έναν κινητήρα με εξ ολοκλήρου δικά μας κινούμενα μέρη.
Μέχρι το 2015 θέλουμε να έχουμε ολοκληρώσει το ευρωπαϊκό μας δίκτυο πωλήσεων με dealers σε όλη την Ευρώπη και θα εμπλακούμε ενεργά στους αγώνες Dragster του εξωτερικού με ελληνικές συμμετοχές.
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το νέο Ford Ranger Raptor μπήκε δυναμικά στο περίπτερο της Ford στο εμπορικό κέντρο «Golden Hall».