Πρώτη Επαφή: Νέο Ford Focus ST 280Ps
Lommel Proving Ground
Πριν αρχίσω να σας μιλάω για το νέο Focus ST, θέλω να σας πω δύο πραγματάκια για τους ανθρώπους που κρύβονται πίσω από αυτό, αλλά και τις εγκαταστάσεις που δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία τέτοιων αυτοκινήτων. Είχα την τύχη και την τιμή να τους γνωρίσω από κοντά, να δω τον τρόπο που δουλεύουν, αλλά και το μέρος στο οποίο δοκιμάζονται όλα τα μοντέλα της Ford, κάνοντας χιλιάδες χιλιόμετρα εξαντλητικών δοκιμών πριν περάσουν στην παραγωγή. Το Lommel proving ground είναι ένα πραγματικό «πεδίο μάχης» για το αυτοκίνητο και περιλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος των συνθηκών που θα συναντήσει στη ζωή του, από καλή και τραχιά άσφαλτο, μέχρι πλακόστρωτο και καρόδρομους με λακκούβες και σαμαράκια. Μάλιστα έχουν φέρει ασφαλτοτάπητα από 25 διαφορετικές χώρες για να προσομοιώνουν τις συνθήκες πρόσφυσης (δεν είχε Ελλάδα, αλλά δεν πειράζει, είναι το ίδιο με βρεγμένη Γερμανία..). Φυσικά άλλες τόσες δοκιμές γίνονται και έξω από το Lommel, σε πολλές χώρες και κλίματα του κόσμου, αλλά η βάση τους είναι εδώ, στο Βέλγιο. Με κάθε καινούριο μοντέλο συνολικά ασχολούνται 115 μηχανικοί, 200 δοκιμαστές οδηγοί και διανύονται 500.000km πριν περάσει τελικά στην παραγωγή. Δεν έχω το χώρο εδώ για να σας περιγράψω αναλυτικά τι κάνουν στα αυτοκίνητα, αλλά πιστέψτε με, θα τα λυπόσασταν. Θα αναφέρω μόνο ότι οι 30 μέρες εδώ αντιστοιχούν σε 10 χρόνια χρήσης και ότι μία από τις πολλές δοκιμασίες είναι να δουλεύουν τέρμα γκάζι σε συνθήκες πόλης για 46 μερόνυχτα....
Εδώ συναντήσαμε την ομάδα των τεχνικών της Ford Performance, μία ομάδα από ανθρώπους που στο μάτι ενός καλού ψυχολόγου (όπως εγώ) φαίνονται τι είναι από το πρώτο λεπτό. Ντυμένοι κανονικά, σαν άνθρωποι, με το T-shirt, τα jeans παντελόνια και τα άνετα παπούτσια, είναι εκεί για να δουλέψουν και να περάσουν τη γνώση και την εμπειρία τους στο αυτοκίνητο που αύριο θα πας εσύ να αγοράσεις και να δώσεις τα ωραία σου λεφτουδάκια και όχι για να κοροϊδέψουν. Είναι μία ομάδα τρομερών μηχανικών, που αγαπούν τη δουλειά τους και το αυτοκίνητο και δεν το βλέπουν σαν προϊόν που θα τους αποφέρει μόνο κέρδη, αλλά με καμάρι και υπερηφάνεια, σαν να σου λένε «καλό; καλό; εγώ το έφτιαξα». Αν τους έβλεπα με κοστούμια και γραβάτες, δεν θα έπιανα κουβέντα μαζί τους, θα βούταγα απλά ένα Focus και θα έμπαινα στην πίστα, αλλά αυτοί οι τύποι εμπνέουν πραγματικά σεβασμό. Είναι τόσο σοβαροί και μετρημένοι, που όταν οδηγήσεις το αυτοκίνητο, οι ερωτήσεις είναι μισές-μισές. Μία κάνεις εσύ, μία κάνουν αυτοί. Σε ρωτάνε πώς σου φάνηκε, τι δεν σου άρεσε, αν είναι γραμμικά τα φρένα, αν άκουσες κανένα θόρυβο, αν σου άρεσαν τα λάστιχα κτλ. Είναι επαγγελματίες με Ε κεφαλαίο, γνώστες, μηχανικάρες και άνθρωποι που «νιώθουν» τι είναι καλό αυτοκίνητο, γι' αυτό μας έχουν γεμίσει με τόσο καλά αμάξια τα τελευταία χρόνια. Δεν υπάρχει λόγος να κρυβόμαστε εξάλλου, όλη η πιάτσα το ξέρει ότι τα τελευταία Fast Fords είναι -με κλειστά μάτια- τα κορυφαία αυτοκίνητα που μπορείς να αγοράσεις σε λογική τιμή.
Ford Focus ST
Και φυσικά ένα από αυτά (και πιθανότατα το πιο ολοκληρωμένο) είναι και το καινούριο Focus ST. Τώρα εδώ που τα λέμε, οι μηχανικοί της Ford Performance που πήραν το κανονικό Focus και το εξέλιξαν σε αυτό, δεν είχαν και πολύ δύσκολο έργο, μιας και από την αρχή είχαν να κάνουν με ένα αυτοκίνητο που, οδηγικά τουλάχιστον, είναι εξαιρετικό. Άλλο όμως τα 150Ps του απλού, άλλο τα διπλά του ST... και λέω τα διπλά γιατί είναι και παραπάνω, ας δηλώνουν μόνο 280Ps. Όταν μάλιστα τους ρώτησα γιατί το κάνουν αυτό με τις ιπποδυνάμεις, μου απάντησαν ότι δηλώνουν το minimum, δηλαδή το λιγότερο που μπορεί να βγάλει ένα μοτέρ από τη γραμμή παραγωγής στις χειρότερες δυνατές συνθήκες. Επίσης, τα 43kgm ροπής είναι τα περισσότερα στην κατηγορία και είναι πραγματικά απολαυστικά. Μάλιστα στην έκδοση με το αυτόματο κιβώτιο έμαθα πως, ενώ ανακοινώνουν ότι είναι επτατάχυτο, στην πραγματικότητα είναι το γνωστό οχτατάχυτο της Ford, αλλά λόγω υψηλής ροπής δεν χρησιμοποιεί μία σχέση. Με λίγα λόγια, έχει μέσα 8 σχέσεις, αλλά επιλέγει τις 7 και μάλιστα όταν ανεβάζεις, «πηδάει» διαφορετική σχέση απ’ όταν κατεβάζεις. Δηλαδή ανεβάζει 1235678 και κατεβάζει 8764321. Αυτό δεν θα το διαβάσετε πουθενά αλλού, μου το είπαν το βράδυ πίνοντας μπύρες. Επίσης, το anti-lag δεν είναι φυσικά πραγματικό anti-lag, αλλά μία προσομοίωση που αφήνει λίγο ανοιχτή την πεταλούδα του γκαζιού στο άφημα για να μην φρενάρει την τουρμπίνα στις αλλαγές και στο «πάτα-άσε». Δεν θα μπορούσε ένα αυτοκίνητο δρόμου που πρέπει να περάσει WLTP και έχει start-stop να ρίχνει βενζίνες στο χταπόδι και να φτύνει φλόγες από την εξάτμιση, όπως καταλαβαίνετε, ούτε να καταστρέφει μία τουρμπίνα κάθε 10.000km.
Ο αλουμινένιος 2,3lt EcoBoost δεν είναι ο ίδιος με αυτόν του mk3 Focus RS και του Mustang, αλλά μία βελτιωμένη εκδοχή, με ενισχυμένο μπλοκ και ανασχεδιασμένη φλάντζα καύσεως, για μεγαλύτερη αξιοπιστία. Το Focus ST θα διατίθεται και με κινητήρα 2.0lt Diesel με 190Ps και 41kgm ροπής, καθώς και σε Station Wagon αμάξωμα, αλλά σε αυτά η ενεργητική ανάρτηση με τα τριπλού σωλήνα αμορτισέρ θα είναι προαιρετική, ενώ στο πεντάπορτο με τον 2,3lt Ecoboost είναι standard. Το εμπρός διαφορικό του δεν είναι μηχανικό μπλοκέ (όπως το Quaife του Fiesta ST), αλλά ένα πιο σοφιστικέ ηλεκτρονικό, μέσα στο οποίο τα ημιαξόνια είναι το ένα μέσα στο άλλο και όταν χρειάζεται, κομπλάρουν μεταξύ τους με έναν συνεκτικό συμπλέκτη, σε ποσοστό που αποφασίζει η κεντρική μονάδα ελέγχου ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης. Αυτή η λύση μπορεί να ακούγεται λίγο light σε εμάς τους petrolheads, αλλά είναι εξαιρετικό στην πράξη και μάλιστα είναι προγραμματισμένο να προβλέπει πότε θα χάσει ο τροχός την πρόσφυση, σύμφωνα με τις πληροφορίες από το ESP, το γκάζι και το τιμόνι και έτσι μπορεί και κλειδώνει από πριν, μην αφήνοντας την υποστροφή να εκδηλωθεί καν. Δουλεύει πάντα άψογα και ευνοεί πολύ την άνεση, την προοδευτικότητα και την αίσθηση του τιμονιού. Μιλώντας για το τιμόνι, αυτό διαθέτει την πιο γρήγορη κρεμαγιέρα που έχει φορεθεί ποτέ σε Ford, πιο γρήγορη και από του Fiesta, με δύο στροφές από άκρη σε άκρη, αλλά με καλύτερη αίσθηση και λιγότερο torque steer, το οποίο εξουδετερώνεται και ηλεκτρονικά από την κολώνα του τιμονιού, αλλά και λόγω της συνδεσμολογίας του ημίμπαρου στο άκρο, σε διαφορετική θέση από του απλού Focus, που έχει καλύτερη αίσθηση και απόκριση. Τα φρένα του έχουν -για πρώτη φορά σε τέτοιο αυτοκίνητο- ηλεκτρική υποβοήθηση (brake-by-wire) που φροντίζει έτσι ώστε το πεντάλ να έχει την ίδια καλή αίσθηση ανεξαρτήτως θερμοκρασίας των υλικών τριβής και των υγρών και έτσι η αίσθηση του brake fading δεν θα υπάρχει πια, όσο και να ταλαιπωρηθούν τα φρένα. Επίσης, η αίσθηση του πεντάλ θα προσαρμόζεται ανάλογα με το drive mode που έχει επιλεγεί και έτσι στα sport και race θα είναι πιο άμεση, ενώ στα slippery/wet και normal πιο προοδευτική. Το Focus ST εξοπλίζεται επίσης με όλες τις νέες τεχνολογίες ασφαλείας και όλα τα οδηγικά βοηθήματα για τον οδηγό που έχουν όλα τα μοντέρνα Ford για τα οποία δεν θα μιλήσουμε αναλυτικά εδώ, μιας και είναι δευτερεύουσας σημασίας σε ένα μοντέλο ST.
Ο μπαμπάς του Fiesta ST
Το Fiesta ST το λες πυραυλάκι, το λες δυναμίτη, το λες σπίρτο αλλά δεν το λες αμαξάρα συνολικά. Αυτό εδώ το λες! Γιατί; Γιατί το Fiesta είναι όλα αυτά που λέμε, αλλά είναι μόνο αυτά. «Αμαξάρα» είναι ένα αυτοκίνητο που σου κάνει το κέφι πάντα, σε όλες τις ώρες και σε όλες τις διαδρομές, ανάλογα με τη διάθεση και την όρεξή σου και το Fiesta μπορεί να είναι ταχύτατο και απολαυστικό σε στριφτερές διαδρομές, αλλά δεν μπορεί να σε πάει ένα άνετο και χαλαρό ταξίδι με την οικογένεια. Αυτό εδώ είναι πιο ώριμο και ολοκληρωμένο σύνολο, είναι αυτοκίνητο που μπορεί, όταν θέλεις, να καταπιεί το δρόμο και όταν δεν θέλεις, να σε πάει απλά μία ωραία βόλτα και να βγεις από μέσα ατσαλάκωτος. Δεν είναι μόνο τα διαφορετικά modes που έχει για την ανάρτηση, το γκάζι και το τιμόνι, είναι αυτό που λέμε «καλύτερη καρότσα» γενικά. Είναι το καλύτερο πλαίσιο της κατηγορίας, ακόμα και σε απλή μορφή ενός Focus 1,5lt και στην έκδοση ST έχει διατηρήσει όλα τα χαρακτηριστικά του συν, φυσικά, το νέο στήσιμο, το γρήγορο τιμόνι, την ειδικά ρυθμισμένη ανάρτηση, τα 280Ps και τα 43kgm ροπής. Σαν all-around αυτοκίνητο, δεν νομίζω ότι υπάρχει καλύτερο σε αυτήν την τιμή, αλλά και γενικά στην κατηγορία. Υπάρχουν πιο γρήγορα, πιο σκληροπυρηνικά, πιο όμορφα, αλλά σαν σύνολο και σαν αυτοκίνητο γενικής χρήσης, δεν υπάρχει καλύτερο. Ακόμα και όταν θα βγει η έκδοση RS, συνολικά καλύτερη δεν θα είναι, γιατί θα είναι πολύ πιο σκληρή και «ειδική» από αυτό. Αυτό το αυτοκίνητο μπορείς να το αγοράσεις και να το παρουσιάσεις σαν το «νέο μας αυτοκίνητο», δηλαδή να πας το πρώτο βράδυ μία βόλτα την οικογένειά σου και να μην πάρει χαμπάρι κανένας περί τίνος πρόκειται, ενώ, ας πούμε, με ένα Civic Type-R θα έβρισκες το μπελά σου μόλις η σύζυγος έριχνε το βλέμμα της στο αμάξωμα και μετά από 20 χιλιόμετρα βόλτας, θα μίλαγες με δικηγόρο. Το Focus ST είναι οδηγικά ό,τι και το Fiesta ST και κάτι περισσότερο λόγω καλύτερου πλαισίου και ανάρτησης στο Sport και Race mode, αλλά στα υπόλοιπα είναι ένα κανονικό Focus με άνεση, κράτημα και πολύ υψηλά περιθώρια πρόσφυσης (είναι και τα Pilot Sport 4S που δεν παίζονται). Άλλη μία πληροφορία, που δεν θα βρείτε πουθενά, είναι ότι αυτά τα λάστιχα είναι Ford Specific και δεν θα τα βρείτε στο εμπόριο ποτέ ξανά. Είναι διαφορετικά από τα κανονικά 4S και δεν διατίθενται στο δίκτυο της Michelin. Αν κάποιος σκίσει, για παράδειγμα, ένα και θέλει να βρει το ίδιο, θα πρέπει να το ζητήσει από την αντιπροσωπεία και να του το στείλουν από εκεί, από την Ford Performance.
Σε γενικές γραμμές, πάντως, το νέο Ford Focus ST είναι ένα φοβερά καλοστημένο αυτοκίνητο που από αυτή τη σύντομη βόλτα που το έκανα εκεί, φαίνεται ότι είναι άλλο ένα Ford που για να το βγάλεις από το δρόμο θα πρέπει να είσαι αυτόχειρας. Περιμένω να το οδηγήσω και στην Ελλάδα, αν και ξέρω πλέον, γιατί το ίδιο νόμιζα και με το Fiesta ότι κρατάει τόσο γιατί έξω έχουν καλή άσφαλτο, αλλά όχι, κρατάει τόσο γενικά. Κρατάει, στρίβει όπως έρχεται που λέμε και παράλληλα είναι και άνετο. Φανταστικό αυτοκίνητο πραγματικά.
Μας Άρεσε (+)
Επιδόσεις
Φρένα
Οδική συμπεριφορά
Λειτουργία ανάρτησης
Ομοιογένεια συνόλου
Δεν μας άρεσε (-)
Υψηλός Κυβισμός
Focus ST2 5Θ 2.3Lt €37.593
Focus ST3 5Θ 2.3Lt €43.589
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος: Τετρακύλινδρος σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Κυβισμός: 2.261cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 87,6mm x 94mm
Σχέση Συμπίεσης: 10:1
Τροφοδοσία: Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότης
Βάρος (kg): 1.543
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ τριπλού σωλήνα
Πίσω: Πολλαπλών συνδέσμων με υποπλάισιο, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ τριπλού σωλήνα
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση: Στους μπροστινούς τροχούς
Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
Διαφορικό: Ηλεκτρονικά ελεγχόμενο περιορισμένης ολίσθησης
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 330mm με διπίστονες δαγκάνες
Πίσω: Συμπαγείς δίσκοι 302mm με μονοπίστονες δαγκάνες
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες: 8J x 19in
Ελαστικά: 235/35 R19 Michelin pilot sport 4S
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm): 280/5.500
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) 43/3.000-4.000
0-100km/h (sec): 5,7
Τελική Ταχύτητα (km/h): 250
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 (gr/km): 179
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (lt/100km): 7,9
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Δοκιμάζουμε το Jeep Compass, που στα πλαίσια του downsizing εξοπλίζεται με τον κινητήρα 1.3GSE με 150Ps και με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη.