Renault Clio e-Tech Hybrid 140Ps
Σταθερή αξία
Το Renault Clio γενικά σαν μοντέλο, σε όλες του τις εκδόσεις, από το 1990 που παρουσιάστηκε ως αντικαταστάτης του Renault 5, έγινε το πιο δημοφιλές αυτοκίνητο της κατηγορίας στην Ευρώπη, με περισσότερες από 15 εκατομμύρια πωλήσεις. Έχει ανακηρυχθεί δύο φορές αυτοκίνητο της χρονιάς, το 1991 και το 2006 και όλα αυτά τα χρόνια κυριαρχεί στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων κυρίως λόγω της εμφάνισης και της πολύ καλής του οδικής συμπεριφοράς.
Στην πέμπτη του γενιά βασίζεται στην αρθρωτή πλατφόρμα CMF-B της Renault-Nissan και είναι ελαφρώς μικρότερο εξωτερικά από το προηγούμενο, με καλύτερη όμως εκμετάλλευση χώρων στο εσωτερικό. Έχει μήκος 4.050mm, πλάτος 1.798mm, ύψος 1.440mm, μεταξόνιο 2.583mm και χώρο αποσκευών 391lt, παρά την ύπαρξη της μπαταρίας που βρίσκεται κάτω από το δάπεδο του πορτ μπαγκάζ.
Στο εσωτερικό του, η εικόνα είναι αυτή ενός μοντέρνου, φρέσκου αυτοκινήτου, με τη μεγάλη κάθετη οθόνη αφής (ανάλογα με την έκδοση μπορεί να είναι 7 ή 9,3in) -χαρακτηριστική των νέων Renault- στο κέντρο και τον ψηφιακό πίνακα οργάνων των 7 ιντσών που -πέρα από τις ενδείξεις που διαθέτουν και τα υπόλοιπα Clio- διαθέτει μερικά επιπλέον εικονίδια που ενημερώνουν για τη λειτουργία του υβριδικού συστήματος. Η μόνη «παρασπονδία» είναι η έλλειψη κουμπιού ανοίγματος του χώρου αποσκευών, το οποίο ή δεν υπάρχει ή είναι τόσο καλά κρυμμένο που είναι σαν να μην υπάρχει. Επίσης, αν δεν κλείσετε καλά την πίσω πόρτα και δεν κουμπώσει, δεν ανοίγει ούτε με το κουμπί στην κάρτα, αφού την θεωρεί ανοιχτή χωρίς να το δείχνει κάπου... Σας το λέω επειδή είναι εύκολο να συμβεί και, όπως καταλαβαίνετε, συνέβη σε εμένα.
Εμπνευσμένο από την F1
Η έκδοση Hybrid E-TECH, που είχαμε στην διάθεσή μας, μηχανικά συνδυάζει έναν ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα 1.6lt με έναν ηλεκτροκινητήρα, με τη συνδυαστική τους απόδοση να φτάνει τα 140Ps, 91Ps από τον θερμικό και 49Ps από τον ηλεκτροκινητήρα. Πρόκειται για ένα παρόμοιο σε αποτέλεσμα σύστημα με αυτό της Toyota όπου το αυτοκίνητο ξεκινάει πάντα με τον ηλεκτροκινητήρα και στη συνέχεια επιλέγει αυτόματα τον βέλτιστο τρόπο κίνησης ανάλογα με τις συνθήκες φορτίου και κίνησης, πάντα φυσικά με γνώμονα την ελάχιστη δυνατή κατανάλωση ενέργειας. Όταν όμως ο οδηγός το απαιτήσει, υπάρχει δύναμη και μάλιστα αρκετή, πολύ περισσότερη από το Yaris, αλλά και απ' ό,τι δηλώνουν οι αριθμοί, μιας και η συνεχής παροχή ροπής από τον ηλεκτροκινητήρα το κάνει να μοιάζει εξαιρετικά γρήγορο. Να σημειώσω ότι στην εθνική επιταχύνει από τα 150km/h σαν να πηγαίνεις με 120km/h. Στο προφίλ Sport, το Clio ξεκινάει και πάλι ηλεκτρικά, αλλά πάνω απ’ τα 10 km/h ενεργοποιεί αυτόματα την υβριδική λειτουργία για να έχει πάντα τη μέγιστη διαθέσιμη ισχύ και από τον θερμικό και τον ηλεκτρικό κινητήρα.
Εκτός από τον ηλεκτροκινητήρα που προορίζεται για την κίνηση, το Clio E-TECH Hybrid διαθέτει ακόμα έναν επιπλέον ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος λειτουργεί σαν γεννήτρια που φορτίζει τις μπαταρίες κατά την επιβράδυνση, αλλά και έχει αναλάβει όλα τα περιφερειακά ηλεκτρικά συστήματα, όπως το ηλεκτρικό τιμόνι, τον συμπιεστή του κλιματισμού, τις αντλίες νερού-λαδιού κτλ. Αυτό σημαίνει ότι τα 91Ps του θερμικού κινητήρα, φτάνουν όλα στο δρόμο. Αυτός ο τρίτος κινητήρας έχει ισχύ 20Ps και παίζει και τον ρόλο της μίζας για την ομαλή εκκίνηση του θερμικού. Ο τρόπος λειτουργίας του συστήματος είναι είτε σε σειρά είτε παράλληλα είτε συνδυαστικά, αναλόγως των απαιτήσεων για την κίνηση του Clio. Φυσικά υπάρχει ακόμα και η 12V κανονική μπαταρία, για τα φώτα, τους υαλοκαθαριστήρες και την καμπίνα. Χαμούλης από ηλεκτρικά γίνεται βασικά, λυπάμαι τους ηλεκτρολόγους που θα χρειαστεί να βάλουν χέρι σε ένα τέτοιο σύστημα.
Στη μετάδοση τα πράγματα είναι εξίσου πολύπλοκα, με την κίνηση να μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς μέσω αυτόματου κιβωτίου το οποίο έχει δύο σχέσεις, όταν το όχημα κινείται με τον ηλεκτροκινητήρα και τέσσερις, όταν κινείται με τον βενζινοκινητήρα. Το αποτέλεσμα, συνολικά, μπορεί να έχει 15 διαφορετικές σχέσεις μετάδοσης ανάλογα με τον τρόπο που θα επιλέξει να κινηθεί. Το κιβώτιο αυτό καθεαυτό δεν έχει συμπλέκτες ή συγχρονιζέ και οι σχέσεις εμπλέκονται με τη βοήθεια των ηλεκτρομοτέρ, το ένα αναλαμβάνει να μην διακοπεί η κίνηση κατά την διάρκεια των αλλαγών και το άλλο να αλλάξει ταχύτητα. Μπορεί να φαίνεται λίγο περίεργο το όλο σύστημα της Renault, αλλά δουλεύει τέλεια. Αν δεν τα έψαχνα όλα αυτά στα τεχνικά του αυτοκινήτου για να γράψω αυτό το κείμενο, δεν θα είχα αντιληφθεί τίποτα. Η λειτουργία του συστήματος είναι εξαιρετική, με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να συνεργάζονται στην εντέλεια και το χρησιμοποιείς σαν κανονικό αυτόματο αυτοκίνητο. Πέραν της κανονικής λειτουργίας D, στο κιβώτιο υπάρχει και το B όπου ενισχύεται η ανάκτηση ενέργειας μόλις σηκώσεις το πόδι σου από το γκάζι.
Στο δρόμο
Αυτό μάλιστα που μου έκανε την καλύτερη εντύπωση είναι το πόσο δύναμη και αδιάκοπη ροπή έχει το μικρό Clio, από την κίνηση εντός πόλης μέχρι ένα μικρό ταξίδι που έκανα. Δείχνει δυνατότερο απ’ όσο είναι και είναι εξαιρετικά άνετο και ξεκούραστο εντός πόλης αφού επιταχύνει πάντα και παντού άμεσα. Μόνο όταν το ζορίσεις αρκετά σε γλιστερό δρόμο θα διαπιστώσεις ότι ενώ το αυτοκίνητο κρατάει και έχει αρκετά περιθώρια πρόσφυσης, το ESP του είναι ρυθμισμένο να μην του επιτρέπει τη γρήγορη οδήγηση. Η ανάρτηση είναι λίγο πιο σφιχτή από τις συμβατικές εκδόσεις του Clio και παρέχει πολύ καλή ποιότητα κύλισης, με μοναδικά μελανά σημεία στο σύνολο τη μέτρια ηχομόνωση της καμπίνας και το αδιάφορο τιμόνι του.
Σύμφωνα με την Renault, το Clio E-TECH Hybrid μπορεί να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά για 65km εντός πόλης, με ταχύτητα έως 135km/h και βάσει του πρωτοκόλλου WLTP μπορεί να κινηθεί ως ηλεκτροκίνητο σε ποσοστό ακόμη και έως 80%. Θεωρητικά πάντα και σε ιδανικές συνθήκες, γιατί η μπαταρία ιόντων λιθίου που διαθέτει είναι μόλις 1,2kWh. Οι επιδόσεις του είναι ικανοποιητικές για αυτοκίνητο πόλης και, όπως είπα, μην αφήσετε το 9,9sec για τα πρώτα 100km/h να σας ξεγελάσει, γιατί στις εν κινήσει επιταχύνσεις είναι πολύ πιο σβέλτο και «ακούει» πολύ στο πάτημα του γκαζιού. Η τελική του ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180km/h. Φυσικά τη μέση κατανάλωση που ανακοινώνει η Renault (3,7-4,5lt/100km) δεν είχαμε την υπομονή να την επιτύχουμε, αλλά και τα 6,1lt/100km που έκαψε χωρίς να το προσέχει κανείς δεν είναι πολλά.
Τα 25.230 ευρώ όμως που κοστίζει, όπως το βλέπουμε στις φωτογραφίες στην πλούσια έκδοση Dynamic, είναι πολλά. Πολλά για αυτοκίνητο πόλης, πολλά για Clio, πολλά για 140Ps. Αλλά έτσι είναι η τεχνολογία, ακριβή και το νέο Clio E-TECH Hybrid, όπως ισχυρίζεται η Renault, την έχει ψωνίσει απευθείας από την Formula 1, που, όπως ξέρουμε, είναι ακριβό μαγαζί.
Μας Άρεσε (+)
Λειτουργία υβριδικού συστήματος
Άνεση ανάρτησης
Λειτουργία αυτόματου κιβωτίου
Οικονομία καυσίμου
Εξοπλισμός
Δεν μας άρεσε (-)
Τιμή
Ρύθμιση ESP
Αίσθηση τιμονιού
Χώροι πίσω επιβατών
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Τιμή βασικής έκδοσης Clio E-TECH Hybrid Expression 140Ps: €22.990 (Με τρέχουσα προωθητική ενέργεια)
Τιμή έκδοσης δοκιμής Clio E-TECH Hybrid Expression 140Ps: €25.230 (Με τρέχουσα προωθητική ενέργεια)
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣ: Τετρακύλινδρος σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Κυβισμός: 1.598cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 78 x 83,6mm
Σχέση συμπίεσης: 10,8:1
Τροφοδοσία: Πολλαπλός ψεκασμός καυσίμου
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός
Πίσω: Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση: Στους μπροστινούς τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 4+2 σχέσεων
Διαφορικό: Ελεύθερο
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες
Πίσω: Ταμπούρα
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες: 6J x 16in
Ελαστικά: 195/55 R16
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος (mm): 4.050
Πλάτος (mm): 1.798
Ύψος (mm): 1.440
Μεταξόνιο (mm): 2.583
Βάρος (kg): 1.323
Χώρος αποσκευών (lt): 391
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm): 91/5.600 (140Ps συνδυαστικά)
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 14,7/3.200 +21kgm ηλεκτρικά
0-100km/h (sec): 9,9
Τελική ταχύτητα (km/h): 180 (Ηλ. περιορισμένη)
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 (gr/km): 96-114
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (lt/100km): 3,7-4,5
Δοκιμής (lt/100km): 6,1
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Mercedes-AMG παρουσίασε σήμερα την κορυφαία της σειράς C, την C63 E Performance, με τα 671Ps της.