Skoda Rapid Spaceback 1.6TDI 90Ps
Σπαρταράει!
Η Skoda εδώ και μια δεκαετία είχε standard συνταγή δημιουργίας μοντέλων. Έπαιρνε ένα πάτωμα του Group VW, το έβαζε στο μπλέντερ, αφαιρούσε περιττά μπιχλιμπίδια εντυπωσιασμού, κρατούσε μονάχα τα ουσιώδη και μας έδινε προσιτά και ολοκληρωμένα μοντέλα τα οποία έπαιζαν συνήθως σε διπλό ταμπλό ανάμεσα σε δύο κατηγορίες. Όμως με την τελευταία γενιά της Octavia η οποία ανέλαβε δικαιοδοσίες λιμουζίνας στο D-segment, έπρεπε να γεμίσει το κενό ανάμεσα σε αυτήν και τη Fabia. Η αρχή έγινε πριν 2 χρόνια με το εύστοχο Rapid sedan. Τεχνολογικές καινοτομίες της μεγάλης Octavia με πιο μαζεμένο… κοστούμι. Spot on. Όμως η τσέχικη εταιρία δεν επαναπαύθηκε εκεί. Μόλις ένα χρόνο μετά, μας παρουσιάζει το πρώτο μικρομεσαίο hatchback στην ιστορία της. Και έτσι η Skoda απέκτησε το δικό της Golf. Και το όνομα αυτού, Rapid Spaceback.
Simply Clever
Το Rapid Spaceback, παρότι ακολουθεί την σχεδιαστική ταυτότητα της Skoda, δεν έχει υποπέσει στον πανομοιότυπο σχεδιασμό που έχει υιοθετήσει το μεγαλύτερο ποσοστό των νέων μοντέλων του Group VW την τελευταία τριετία. Δεν με πιστεύετε? Συγκρίνετε το πίσω μέρος των νέων A3, Golf και Leon και… βρείτε τις διαφορές. Το σχήμα του Spaceback μέχρι την μεσαία κολώνα είναι σχεδόν ίδιο με το Rapid sedan, όμως το πίσω μέρος και ειδικότερα η πίσω κολώνα θυμίζει αρκετά station wagon. Συμπαγές, αρμονικό και δυναμικό, ταιριάζει απόλυτα στο νεανικό κοινό στο οποίο αναφέρεται. Στην πραγματικότητα όμως, το μόνο κοινό που έχει με ένα station wagon είναι οι άπλετοι χώροι και η πρακτικότητα. Για παράδειγμα, ο χώρος αποσκευών είναι 415lt (διαθέτοντας μάλιστα και διπλό δάπεδο) την στιγμή που η πλειοψηφία του ανταγωνισμού κυμαίνεται στα 360-380lt. Στα πίσω καθίσματα το Spaceback εμφανίζεται ιδιαίτερα γαλαντόμο, αφού προσφέρει τους καλύτερους χώρους στην κατηγορία με 64mm για τα πόδια και 980mm για το κεφάλι. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μπορούν να βολευτούν άνετα ακόμα και 3 επιβάτες στο πίσω μέρος του Spaceback. Κάτι σαν Superb σε συσκευασία τσέπης δηλαδή.
Στο εσωτερικό η εικόνα είναι γνώριμη από το Rapid sedan, ίσως υπερβολικά γνώριμη. Καλοφτιαγμένο και εργονομικό, όμως του λείπει η φινέτσα που διαθέτει το εσωτερικό της Octavia αφού τα υλικά και τα χειριστήρια “δείχνουν” την οικονομία στο κόστος κατασκευής μεταξύ των δυο αυτοκινήτων. Πάντως για ένα αυτοκίνητο που -επιτυχημένα- αναφέρεται σε πιο νεανικό κοινό απότι η Octavia και το Rapid sedan, περιμέναμε πιο ανοιχτόχρωμο διάκοσμο στο εσωτερικό. Εδώ κυριαρχεί το σκούρο γκρι και το “μουντό” μαύρο. Την κατάσταση βελτιώνει σημαντικά η μεγάλη πανοραμική οροφή η οποία αναβαθμίζει την φωτεινότητα στο εσωτερικό και πραγματικά σου φτιάχνει την διάθεση. Το τριάκτινο τιμόνι έχει σπορτίφ σχεδίαση και ο πίνακας οργάνων είναι ευδιάκριτος και διαθέτει πολύ περισσότερες από τις -απολύτως- απαραίτητες ενδείξεις. Όπως και για τους πίσω επιβάτες, έτσι και για τους μπροστά οι χώροι του Rapid Spaceback είναι εξαιρετικοί ενώ στοιχεία πρακτικότητας όπως η βάση στήριξης πολυμέσων και smartphone, ο αποσπώμενος κάδος απορριμμάτων στην πλαϊνή πόρτα του συνοδηγού, η θήκη για τα γυαλιά ηλίου στον εσωτερικό καθρέφτη και οι άπειρες ποτηροθήκες αναδεικνύονται σε σημαντικούς “συμμάχους” της καθημερινότητας.
No MQB?
Σε αντίθεση με την πλειοψηφία των υπολοίπων μικρομεσαίων στο Group (βλέπε Golf, Leon, A3), το Rapid Spaceback δεν χρησιμοποιεί την νέα “πολυτάλαντη” πλατφόρμα MQB της VW. Σύμφωνα με την Skoda, το Spaceback εστιάζει στην πρακτικότητα, την άνεση και τους χώρους, παρά στις καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις και τα δυναμικά οδηγικά χαρακτηριστικά. Έτσι το μπροστινό μέρος προέρχεται από το νέο Polo, ενώ το πίσω είναι μια τροποποιημένη διάταξη του προηγούμενου Octavia. Το Rapid Spaceback υιοθετεί διαφορετικό σύστημα διεύθυνσης, αλλά και νέα ρύθμιση των αμορτισέρ σε σχέση με το Rapid sedan. Οι μηχανικοί της Skoda προέβησαν σε αυτές τις αλλαγές προκειμένου η Spaceback εκδοχή του μοντέλου να είναι πιο άνετη στο δρόμο, ενώ οι αλλαγές αυτές στο άμεσο μέλλον μάλλον θα υιοθετηθούν και από το Rapid sedan.
Ανοίγοντας το καπό (και ξεπερνώντας το αρχικό σοκ της εμφάνισης του κινητήρα χωρίς το πλαστικό καπάκι) συναντάμε τον 1.6TDI που ανήκει στην προηγούμενη γενιά ΕΑ827 κινητήρων diesel του VW Group. Σε αντίθεση με τους νεότερους ΕΑ288 (που φοράει η νέα Octavia) προορίζεται για αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα Α05 (Polo, Fabia και Ibiza) και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να έχει ελαφρώς μεγαλύτερη κατανάλωση και αυξημένες εκπομπές CO2. Πιο συγκεκριμένα 4,4lt/100km και 114gr/km. Τα 4,4lt στην πράξη είναι περίπου 5,8lt/100km με σβέλτη οδήγηση και τα 114gr σημαίνουν τέλη κυκλοφορίας €103. Όχι και άσχημα. H απόδοση του 1.6TDI στην δική μας περίπτωση ήταν 90Ps (διατίθεται και με 105Ps) με 23,5kgm ροπής σταθερά από τις 1.500-2.500rpm.
Trust worthy
Οι αλλαγές στο σύστημα διεύθυνσης και στην ανάρτηση καθιστούν το Spaceback ακόμα πιο άνετο από το saloon αδερφάκι του. Βέβαια, το ότι λέμε «πιο άνετο» δεν σημαίνει και πιο πλαδαρό. Αντιθέτως, είναι όσο σφιχτό χρειάζεται ένα οικογενειακό αυτοκίνητο για μέσα στην πόλη, απορροφώντας ιδανικά τις θεόρατες λακκούβες του “καλοπληρωμένου” οδικού μας δικτύου. Εκτός πόλης το Rapid Spaceback αισθάνεται ακόμα πιο άνετα. Τα επίπεδα θορύβου από τον κινητήρα και το περιβάλλον είναι χαμηλά ενώ το 5άρι κιβώτιο είναι πολύ μακρύ, πράγμα που σημαίνει χαμηλές rpm στο ταξίδι. Παρόλα αυτά ένα 6άρι με πιο πυκνή κλιμάκωση θα ωφελούσε ακόμα περισσότερο την κατανάλωση και τις επιδόσεις. Όχι ότι το Rapid Spaceback με τα 90Ps είναι αργό. Εμείς είδαμε 11,74sec για το 0-100km/h ενώ σε ρεπρίζ τα πράγματα είναι ακόμα καλύτερα, με τη μέτρηση 50-80km/h με 3η να ολοκληρώνεται σε 4,72sec και το 80-110km/h με 4η σε 8,9sec. Ναι, ok, δεν είναι πύραυλος, αλλά τα 23,5kgm ροπής που αποδίδει ο TDI μόλις περνάει τις 1.500rpm, δεν σε αφήνουν σχεδόν ποτέ ξεκρέμαστο.
Το τιμόνι με την ηλεκτρική υποβοήθηση C-EPS (Column-Electric Power Steering) εξοικονομεί περίπου 2,5kg ενώ παράλληλα δίνει μια πιο σταθερή αίσθηση. Στην πράξη είναι ελαφρύ και άνετο στις χαμηλές ταχύτητες και έχει ικανοποιητικό βάρος στα πολλά km/h. Παρόλα αυτά δεν σε προτρέπει με την αίσθηση του να κυνηγήσεις τα υψηλά περιθώρια της πρόσφυσης στις στροφές αφού νιώθεις λίγο αποκομμένος από το στρίψιμο του μπροστινού συστήματος. Βέβαια, ας μην ξεχνάμε ότι δεν απευθύνεται στον ενθουσιώδη “στροφάκια”, αλλά στον συνειδητοποιημένο 30άρη (και κάτι ψιλά) οικογενειάρχη που θα κινεί την “φαμίλια” και τα μπαγάζια της με απόλυτη ασφάλεια.
Το νέο Skoda Rapid Spaceback με τον κινητήρα 1.6TDI των 90Ps ξεκινάει από τα €15.790 (€14.590 με απόσυρση) για την βασική έκδοση Active και αποτελεί ένα πολύ ολοκληρωμένο πακέτο value for money αφού έχει δυναμική σχεδίαση, ασφαλή οδική συμπεριφορά, εξαιρετικούς χώρους και έναν αποδοτικό και οικονομικό κινητήρα. Σε όποια έκδοση και αν το προτιμήσετε σκεφτείτε σημαντικά την διάθεση των €850 για την extra πανοραμική οροφή. Σας εγγυώμαι ότι κάθε φορά που θα μπαίνετε μέσα, θα σας φτιάχνει τη διάθεση. Αρκεί να έχει και λίγο ήλιο…
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
| ΑΝΑΡΤΗΣΗ
|
ΦΡΕΝΑ
| ΜΕΤΑΔΟΣΗ
|
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ KATAΣΚΕΥΑΣΤΗ
ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
| ΤΡΟΧΟΙ
|
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ ΚΜ/Η SEC | ΡΕΠΡΙΖ 3η 4η 5η |
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ Μ SEC @ ΚΜ/Η |
|
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το νέο Opel Grandland είναι το πρώτο μοντέλο παραγωγής που φέρει πολλά στοιχεία από το Opel Experimental, το πρωτότυπο μοντέλο στο οποίο θα στηριχθεί ...