Suzuki Jimny 1,6lt & Vitara 1,6lt
Πλησιάζω τα 2 Suzuki και με πιάνουν τα γέλια! Στο πλάι του καπό στο χρυσαφί Jimny ο Στέλιος έχει βάλει αυτοκόλλητο Jimnycon (χαβαλέ με το εκπληκτικό Rubicon που είναι η κορυφαία έκδοση του Jeep Wrangler), ενώ πάνω στο καπό του Vitara ο Ανέστης έχει αφήσει κουτιά με κεφτεδάκια και τηγανητές πατάτες (από το κατάστημα του στο Χαλάνδρι), για να μας κεράσει το κατιτίς μας! Καλά θα πάει και αυτή η φωτογράφιση με τους «τρελούς» που μπλέξαμε!
Η τρέλα πάει στα βουνά!
Έχουμε πάει σε κάτι κατσάβραχα στην Πεντέλη και βλέπω κάτι γκρέμια, κάτι χαράδρες, μία μικρογραφία του Γκραντ Κάνιον και λέω: «Δεν είναι δυνατόν και με monster truck εδώ δεν θα τολμούσα, θα μας ψάχνουν για μήνες». Μπροστά το Jimny, πίσω το Vitara, ξεκινάνε αποφασιστικά και αρχίζουν την έντονη κατάβαση! Στρίβουν λίγο στην μέση της κατηφόρας για να αποφύγουν έναν κορμό και άνετα συνεχίζουν το κατέβα. Μόλις φτάνουν χαμηλά σε κάτι νεροφαγώματα, σαν να έχει περάσει Leopard 2, πατάνε γκάζι και τα περνάνε χοροπηδώντας με μια σχετική ευκολία! Όμως εκεί που όλοι μας, φωτογράφος και συντάκτες, είπαμε μπράβο, ήταν σε μια σκληροπυρηνική ανηφόρα που βλέπεις μόνο σε ντοκιμαντέρ του Discovery Channel. Τα βλέπεις να σπινιάρουν, να παλεύουν, να κοπανιούνται, νομίζεις πως θα κοπούν στην μέση, ουρλιάζουν, κρεμάνε οι αναρτήσεις τους, τραμπαλίζουν επικίνδυνα, παίρνουν τρελές κλίσεις, αλλά τελικά την ανέβηκαν την χαράδρα. Και κάπου εκεί ακούω τους Στέλιο και Ανέστη να λένε: μπορούσαμε να το ανεβούμε πανεύκολα, αλλά το κάναμε να φανεί πιο δύσκολο για να είναι εντυπωσιακότερες οι φωτό!
Micro off roaders!
Μιλάμε για οχήματα με κινητήρες μικρών επιβατηγών αυτοκινήτων, οπότε λες ότι έτσι και πέσουν σε μεγάλη λακκούβα δεν θα μπορέσουν καν να βγουν από μόνα τους. Άρα πως τα καταφέρνουν όλα αυτά; Τους λόγους είμαι σίγουρος ότι ήδη τους φαντάζεσαι...μικρό βάρος και διαστάσεις. Και τα 2 έχουν μήκος μικρότερο από 4m, ενώ σε βάρος δεν ξεπερνούν τον τόνο. Έτσι δεν χρειάζονται ούτε τεράστιες ροπές, ενώ μπορούν να εξερευνήσουν περισσότερες γραμμές για να «επιτεθούν» σε ένα μεγάλο εμπόδιο. Όμως ας τα πάρουμε με την σειρά. Ο Στέλιος επέλεξε το Jimny γιατί ήθελε κάτι σχετικά φτηνό για off roading, με μεγάλες δυνατότητες βελτίωσης, ταυτόχρονα οικονομικό, θα έπρεπε όμως να έχει άξονες εμπρός-πίσω και μικρό βάρος. Το Jimny εδώ και χρονιά είναι ο βασιλιάς στα lightweight (παλεύει για την πρωτιά με το Samurai) off-roaders, αλλά σε σχέση με το τελευταίο είναι ένα πιο σύγχρονο και συνολικά καλύτερο αμάξι.
Αρχικά ο Στέλιος ξεκίνησε με την βελτίωση της ανάρτησης όπου πλέον, μετά από συνεχόμενες αλλαγές και ψάξιμο, φοράει ελατήρια 12cm της Sun με αμορτισέρ της KYB (τα πίσω είναι από διαφορετικό όχημα σε χειροποίητες βάσεις) με τροποποιημένα πιατέλα. Μόνο απ’ την ανάρτηση πλέον το Jimny έχει κερδίσει 7,5cm ύψους και το βοηθάει να περνάει σχεδόν οτιδήποτε βρεθεί μπροστά του. Μετά μπήκαν μεγάλα λάστιχα, τώρα πλέον το βλέπεις με τα 32ιντσα Special Track της Insa Turbo σε 15άρες ζάντες. Με αυτές τις αλλαγές το G13ΒΒ 13άρι μοτεράκι του Jimny δεν άντεχε ούτε να το ξεπαρκάρει οπότε έγινε ένα swap και μπήκε το κτήνος μοτερ...G16B (1,6lt με μονό εκκεντροφόρο) από Baleno! Για να ξυπνήσει κάπως το μοτέρ, έγινε μια ροϊκή εξέλιξη στην κεφαλή, αυξήθηκε ελάχιστα η συμπίεση, φόρεσε μια πιο ελεύθερη εξάτμιση απ’ την Nino R&D Exhaust και ένα ελεύθερο φίλτρο εισαγωγής της K&N παρέα με το snorkel kit της TJM Airtec. Τα ρεύματα παρέμειναν απ’ το δεκατριάρι, όμως αντλία βενζίνης και μπεκ είναι του δεκαεξαριού. Πλέον βγάζει περίπου 102Ps και 16kgm, 23Ps και 5,5kgm κέρδος απ’ το προηγούμενο μοτέρ. Γιατί όμως επιλέχθηκε αυτός ο κινητήρας; Μπαίνει πανεύκολα, είναι ΦΤΗΝΟΣ και εφόσον μιλάμε για έναν καθημερινό απλό Suzuki κινητήρα, είναι και φοβερά αξιόπιστος. Όλα αυτά είναι απίστευτα σημαντικά για ένα όχημα που του ζητάς να είναι ένα οικονομικό παιχνίδι που δεν αδειάζει τραπεζικούς λογαριασμούς, αλλά και να μην σε αφήνει από ζημιές μέσα στις κακοτοπιές.
Μετάδοση
Εδώ έχουμε ίσως τον πιο σημαντικό τομέα (παλεύει με την ανάρτηση για την πρωτιά) οπότε παίζουν αρκετές αλλαγές. Το transfer είναι από Suzuki Samurai και μπήκε γιατί είναι πολύ πιο αξιόπιστο απ’ το εργοστασιακό του Jimny. Στο νεότερο μοντέλο το κάνανε να μεταδίδει κίνηση με καδένα και δεν αντέχει πολλά-πολλά, ιδίως όταν αρχίζεις να το ζορίζεις με περισσότερη δύναμη και να συναντά δύσκολα εμπόδια. Αντίθετα, στο Samurai είναι με κλασικό άξονα (με γρανάζια) αρκετά υψηλότερης αντοχής, οπότε αλλάζοντας οικονομικά το transfer με μεταμόσχευση από παλιότερο μοντέλο βελτιώνεις πολύ την αξιοπιστία του μικρού Suzuki. Οι βάσεις στήριξης και η πλάκα ενίσχυσης είναι της Calmini, το ίδιο και ο μειωτήρας 5,14:1 (κοντά).
Σειρά είχαν οι ενισχυμένοι κεντρικοί άξονες της Πρωτεύς, ενώ απ’ την Longfield Super Axles ήρθαν τα ενισχυμένα ημιαξόνια εμπρός-πίσω (μπροστά έχουμε και ενισχυμένους μπιλιοφόρους). Τα δυο διαφορικά είναι Air Locker της ARB με μεγάλο κομπρεσέρ αέρα. Ουσιαστικά έχεις ανοιχτά διαφορικά και με το πάτημα ενός κουμπιού (για το καθένα), το κομπρεσέρ στέλνει αέρα και τα κλειδώνει (100% μπλοκέ) ώστε να μπορείς να ξεπεράσεις τα εμπόδια που υπάρχουν μπροστά σου. Ο Στέλιος είναι αυτός που έφτιαξε και τις κόντρες των διαφορικών για μέγιστη αντοχή. Τέλος, μπήκαν και ρυθμιζόμενες μπάρες Πανάρ (Panhard), οι οποίες κρατάνε το αμάξωμα στο σωστό σημείο- κεντραρισμένο- σε σχέση με τον άξονα. Ανάλογα με το πόσο ψηλώνεις ή χαμηλώνεις την ανάρτηση, ρυθμίζεις και το μήκος της Πανάρ για να μην κάθεται ο άκαμπτος άξονας έκκεντρα στο αμάξωμα.
Το μαύρο καμπριολέ
Ο Ανέστης ήταν απίστευτα ξεκάθαρος: «επέλεξα το Vitara τυχαία και με μοναδικό κριτήριο ότι μπορείς να βρεις ανταλλακτικά παντού». Για τα δικά του δεδομένα, που είναι με λίγα λεφτά να ακολουθεί μεγαλύτερα και ακριβότερα εκτός δρόμου οχήματα, του αρέσει που το Suzuki του είναι εξαρχής μια ικανότατη καρότσα και θέλει λίγες μόνο βελτιώσεις για να γίνει ένα αξιόλογο πακέτο. Αλλά το λέει καλύτερα ο ίδιος: «Ξεκίνησα με τρεις πόντους ανάρτηση, μετά από μια εβδομάδα τα έβγαλα όλα και το έκανα πέντε πόντους, εεε μετά μας πήρε η κάτω βόλτα, το ένα έφερε το άλλο, μπήκαν μεγάλα ζαντολάστιχα, μετά άντε να μπει ένας εργάτης για τα δύσκολα, ξαφνικά έβγαλε μια ζημιά στο μοτέρ, βάλαμε χέρι και εκεί να ανεβάσει λίγα άλογα ώστε να πάρει τα πόδια του»! Αρχικά ξεκινάμε με το ότι το εργοστασιακό μοτέρ του Vitara είναι ολόιδιο με αυτό που φοράει το Jimny τώρα! Άρα και εδώ έχουμε το G16B κάτω απ' το καπό, ενώ έχουν γίνει και οι παρόμοιες βελτιώσεις, πολλές απ’ τον ίδιο τον Στέλιο. 102Ps και 16,6kgm χάρη στην ροϊκή εξέλιξη, την αύξηση συμπίεσης, του ελεύθερου φίλτρου αέρα της K&N με snorkel kit της 4WheelersHouse και της ολόσωμης εξάτμισης, μόνο που εδώ είναι φτιαγμένη απ' την Theophilos Exhaust.
Στην μετάδοση έγιναν κάποιες αλλαγές με τις σοβαρότερες να είναι του εμπρός διαφορικού με μαντεμένιο καβούκι (πολύ περισσότερη αντοχή απ’ το OEM αλουμινένιο που σπάει συνεχώς) από Grand Vitara XL7 με βάσεις χαμηλώματος για αλλαγή της γωνίας των ημιαξονίων, το πίσω διαφορικό Air Locker της ARB που μετατρέπεται σε ανοιχτό ή μπλοκέ με το πάτημα ενός διακόπτη, τις ανθεκτικότερες πλήμνες της AVM και, τέλος, εμπρός τα αναβαθμισμένα γιαπωνέζικα πράσινα ημιαξόνια από άλλο μεγαλύτερο Vitara. Τα μαύρα, σύμφωνα με τα λεγόμενα των παιδιών, είναι σαν πήλινα και κόβονται πανεύκολα. Οπότε η Suzuki, ακούγοντας τα παράπονα, παρήγαγε τα πράσινα που είναι ανθεκτικότερα, να μια φτηνή και αξιόπιστη βελτίωση. Ο Ανέστης εδώ τονίζει ότι στην μετάδοση θέλει ένα μπροστά μπλοκέ και είναι τελειωμένος σε αυτόν τον τομέα.
Για την ανάρτηση οι αλλαγές κρατήθηκαν σε νορμάλ/οικονομικά επίπεδα. Ψήλωμα του αμαξώματος κατά 7,5cm με ανάρτηση της Calmini (πίσω custom αμορτισέρ από άλλο όχημα της Suzuki) με χειροποίητες ρυθμιζόμενες κόντρες και χειροποίητες βάσεις για τα εμπρός αμορτισέρ. Οπότε σε αυτή την ανάρτηση στηρίζονται οι 15άρες ζάντες που φοράνε λάστιχα Extreme 31in της Silverstone και βοηθάνε το Vitara να πάει σε μέρη που δεν μπορείς να πας ούτε με τα πόδια! Ακολουθεί σύντομο Off-Road ερωτηματολόγιο των 2 οδηγών:
1) Τι σε φτιάχνει και τι σε ξενερώνει στο αμάξι σου;
Σ. Το χαμηλό του βάρος με τους άξονες μπρος-πίσω. Ξενέρα είναι οι χώροι του.
Α. Οδηγικά είναι πολύ καλύτερο από πολλούς αντιπάλους. Θέλω επειγόντως όμως περισσότερη δύναμη.
2) Μελλοντικές κινήσεις;
Σ. Τίποτα! Τώρα είναι στο peak του γι΄ αυτό που το θέλω.
Α. Μπροστά μπλόκε και στο μέλλον τούρμπισμα!
3) Αντιμετώπισες δυσκολίες στη βελτίωση του;
Σ+Α. Πολύ ψάξιμο και συνεχείς αλλαγές σε setup.
Υπερβολές;
Κι όμως, καθόλου! Εκεί που σε πατημένα κομμάτια μπορούσα να τα προλάβω εύκολα και να τα προσπεράσω με το Jeep Compass που είχα για δοκιμή εκείνες τις μέρες, σου κόβεται απότομα το γέλιο όταν δεις τι μπορούν κάνουν μόλις τα πράγματα δυσκολέψουν. Στην πραγματικότητα είναι πολλοί οι ιδιοκτήτες μεγάλων, ακριβών και εντυπωσιακών off road οχημάτων που απορούν πώς και δεν καταφέρνουν καν να ακολουθήσουν τα lightweight Σουζουκάκια, όσο περισσότερο κακοτράχαλο είναι το τοπίο! Τώρα ξέρεις και εσύ πώς θα φτιάξεις ένα ικανό και διασκεδαστικό εκτός δρόμου όχημα, χωρίς να αδειάσεις τον λογαριασμό σου.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
(SUZUKI VITARA)
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣ: Τετρακύλινδρος με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 1ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο
Κυβισμός: 1.590cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 75mm x 90mm
Σχέση συμπίεσης: 10,2:1
Ροϊκή εξέλιξη στην κεφαλή και αύξηση συμπίεσης
Ολόσωμη ελεύθερη εξάτμιση και ελεύθερος καταλύτης από την Theophilos Exhaust
Φίλτρο της Κ&Ν
Snorkel kit της 4WheelersHouse
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Μπλοκέ διαφορικό πίσω Air Locker της ARB
Μαντεμένιο διαφορικό εμπρός από Grand Vitara XL7 με βάσεις χαμηλώματος γι’ αλλαγή της γωνίας των ημιαξονίων
Ενισχυμένες πλήμνες της AVM
Ενισχυμένα ημιαξόνια εμπρός (από JDM Vitara)
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Τιμόνι της OMP
Δερμάτινο σαλόνι
Βολτόμετρο
LED bar με χειροποίητες βάσεις
Εργάτης Powerwinch 12.000lbs
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Ρυθμιζόμενη ανάρτηση της Calmini με 3in lift kit
Χειροποίητες ρυθμιζόμενες κόντρες
Χειροποίητοι αποστάτες ελατηρίων
Χειροποίητες βάσεις για τα εμπρός αμορτισέρ
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες 8J×15in
Ελαστικά 31x10,5R15 Silverstone MT-117 Xtreme
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
Μέγιστη ισχύς (Ps): 102
Μέγιστη ροπή (kgm): 16,6
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
(SUZUKI JIMNY)
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣ: Τετρακύλινδρος με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 1ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο
Κυβισμός: 1.590cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 75mm x 90mm
Σχέση συμπίεσης: 10,2:1
Ροϊκή εξέλιξη στην κεφαλή και αύξηση συμπίεσης
Ολόσωμη ελεύθερη εξάτμιση και ελεύθερος καταλύτης απ’ την Nino R&D Exhaust
Φίλτρο της Κ&Ν
Μπεκ και αντλία βενζίνης από 1,6lt
Snorkel kit της TJM Airtec
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Transfer case 4,13 από Suzuki Samurai
Βασεις στήριξης και πλάκα ενίσχυσης της Calmini
Μειωτήρας 5,14:1 της Calmini
Ενισχυμένοι κεντρικοί άξονες της Πρωτεύς
Εμπρός ενισχυμένα ημιαξόνια και μπιλιοφόροι της Longfield Super Axles
Πίσω ενισχυμένα ημιαξόνια της Longfield Super Axles
Εμπρός-πίσω μπλοκέ διαφορικά Air Locker της ARB
Χειροποίητες κόντρες διαφορικών
Σινεμπλόκ πολυουρεθάνης
Χειροποίητες Πανάρ μπάρες ρυθμιζόμενες εμπρός-πίσω
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Τιμόνι της Sparco
Roll-bar της OMP
Βολτόμετρο και όργανο AFR
LED bar με χειροποίητες βάσεις
Εργάτης ComeUp BV9000 σε custom βάση
Χειροποίητες βάσεις για ρυμούλκηση
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Ελατήρια 12cm της Sun
Τροποποιημένα πιατέλα
Αμορτισέρ της KYB
Χειροποίητες πίσω βάσεις ανάρτησης
Αύξηση ύψους αμαξώματος κατά 7,5cm
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες 7J×15in
Ελαστικά 31x10,5R15 Insa Turbo Special Track
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
Μέγιστη ισχύς (Ps): 102
Μέγιστη ροπή (kgm): 16,6
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Nissan φέρνει για πρώτη φορά, επί Ευρωπαϊκού εδάφους, τον ενθουσιασμό της οδήγησης του LEAF NISMO RC