Toyota Starlet 1.3 Turbo 270Ps
Ο Δημήτρης από μικρό παιδί ήθελε ένα Glanza. Μόλις έγινε 18 και πήρε το δίπλωμα, ξεκίνησε να δουλεύει σαν το σκυλί μέρα και νύχτα για να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα. Το γεγονός ότι το συγκεκριμένο αυτοκίνητο είναι αξιόπιστο και γίνεται εύκολα ανταγωνιστικό τόσο στην ευθεία όσο και στην πίστα, ήταν κάτι που τον κέρδισε και τον έκανε να το επιλέξει. Ο σκοπός της βελτίωσής του ήταν φυσικά οι επιδόσεις στην ευθεία, αλλά, όταν για πρώτη φορά μπήκε στα Μέγαρα, γλυκάθηκε και από εκεί και πέρα η βελτίωση του τείνει περισσότερο προς το track-day.
Το πρώτο βήμα!
Το καλοκαίρι του 2008, ο Δημήτρης αγόρασε το Starlet EP91, μόνο που τότε είχε τον ατμοσφαιρικό κινητήρα 4E-FE και απέδιδε μόλις 75Ps. Μέσω της δουλειάς του είχε γίνει ήδη φίλος με τον Σπύρο Λιαρομάτη, αλλά και με τον Δημήτρη Μπαρμπαρή, οπότε ήταν καθαρά θέμα χρόνου (μόλις 7 μήνες) να μετατραπεί το Starlet του σε 1.3 GT Turbo. Μετά από ένα χρόνο, ο κινητήρας έγινε σφυρήλατος και πλέον έχει τη μορφή που θα μελετήσουμε παρακάτω. Λόγω της τεχνογνωσίας στα μοντέλα της Toyota που είχαν τόσο ο Δημήτρης όσο και ο Σπύρος, αλλά φυσικά και της δικής του γνώσης, που απέκτησε όσο δούλευε, ήταν λογικό επακόλουθο το να μην συναντήσει κάποια δυσκολία στη βελτίωση του αυτοκινήτου του.
Japoldschool
Ο 4E-FTE, στην εργοστασιακή του μορφή, απέδιδε 133Ps για τη γενιά EP82 και 140Ps στα EP91 Glanza. Χρησιμοποιεί μπλοκ από χυτοσίδηρο και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, ενώ έχει κούφιο στρόφαλο για μείωση βάρους και επίτευξη καλύτερης οικονομίας. Εδώ βέβαια η οικονομία καυσίμου δεν μας απασχολεί ιδιαίτερα, μιας και χρησιμοποιούνται τέσσερα μπεκ από Supra, τα οποία ψεκάζουν 650cc/min. Για να φτάσουμε όμως σε αυτό το σημείο και να αξιοποιείται όλο αυτό το καύσιμο, θα έπρεπε να γίνουν αρκετές αλλαγές στον κινητήρα για να μην πάρουμε στρόφαλο και πιστόνια στη μασχάλη. Τα εργοστασιακά πιστόνια έγιναν τασάκια και τη θέση τους πήραν τέσσερα σφυρήλατα της CP, τα οποία έχουν ελαφρά μεγαλύτερη διάμετρο κατά 0,5mm, με αποτέλεσμα ο κυβισμός από τα 1.331cc να ανέβει στα 1.350cc. Τα πιστόνια συνδυάστηκαν με ενισχυμένες μπιέλες Scat, οι οποίες δέθηκαν με το στρόφαλο με βίδες της ARP και χρησιμοποιήθηκαν τριμεταλλικά μέταλλα της ACL. Ο κινητήρας δέθηκε και βελτιώθηκε από τον Σπύρο Λιαρομάτη, ο οποίος ανέλαβε -μεταξύ άλλων- και την κυλινδροκεφαλή. Έκανε ροϊκή εξέλιξη στους αυλούς και πλάνισε αρκετά δέκατα το καπάκι για να ανεβάσει τη συμπίεση. Πριν μπει η κυλινδροκεφαλή στη θέση της, αλλάχθηκαν τα ελατήρια των βαλβίδων με κάποια από άλλο μοντέλο της Toyota και αφού χρησιμοποιήθηκε μία φλάντζα κεφαλής της TRD, δέθηκε με τον κορμό με μπουζόνια της ARP. Η PMC του Πέτρου Πολυζωΐδη ανέλαβε την κατασκευή της πολλαπλής εξαγωγής, πάνω στην οποία τοποθετήθηκε το turbo της Mitsubishi, με κωδικό TD04-T13, το οποίο για την ώρα σηκώνει πίεση μέχρι 1bar, με στόχο στο άμεσο μέλλον να φτάσει τα 1,7bar. Η PMC κατασκεύασε και το front mount intercooler παρέα με τις σωληνώσεις του και χρησιμοποιήθηκαν κολάρα σιλικόνης Samco Sport. Η εξάτμιση έχει διάμετρο 63,5mm και είναι και αυτή κατασκευασμένη από τον Πέτρο, με στόχο ο κινητήρας να ακούγεται όσο το δυνατόν λιγότερο. Βέβαια, όταν ανοίγει το external wastegate της TiAL, η προδιαγραφή αυτή πάει περίπατο, αλλά με χαλαρή οδήγηση ο κινητήρας όντως είναι ήσυχος. Τα μπεκ της Supra, που πατάνε πάνω στην εργοστασιακή μπεκιέρα, τροφοδοτεί μία Walbro αντλία με 320lt/hr και συνεργάζεται με το ρυθμιστή πίεσης της Weber. Το καύσιμο αναφλέγεται από τα μπουζί Platinum της NGK, ενώ μία φιλτροχοάνη της HKS στέλνει φρέσκο καθαρό αέρα στον κινητήρα. Κάπου εδώ πήρε τη σκυτάλη ο Δημήτρης Μπαρμπαρής και τοποθέτησε την piggy-back μονάδα διαχείρισης e-manage Ultimate της GReddy, την οποία φυσικά ανέλαβε και να προγραμματίσει.
Οι τελευταίες λεπτομέρειες
Στη μετάδοση, τώρα, αλλάχθηκαν αρκετά πράγματα. Το κιβώτιο του απλού 1,3lt κινητήρα δεν υπήρχε περίπτωση να αντέξει ούτε μία εβδομάδα και έτσι τοποθετήθηκε ένα αντίστοιχο από Corolla 20v, μαζί με ένα μπλοκέ διαφορικό τύπου Torsen. Παράλληλα, αλλάχθηκαν τα ημιαξόνια με τα αντίστοιχα από Starlet Glanza Turbo, ενώ τοποθετήθηκε και ένας custom μονόδισκος συμπλέκτης, κατασκευασμένος στην Ιταλία. Οι αλλαγές γίνονται από ένα χειροποίητο πυργολεβιέ, ο οποίος έχει και το κατάλληλο ύψος για να μην απομακρύνεται το χέρι από το τιμόνι. Ένα coilover kit της ΧΥΖ πήρε τη θέση του και τέλος, στα φρένα τοποθετήθηκαν οι μικρές και ελαφριές τετραπίστονες δαγκάνες ForgedDynalite της Wilwood μπροστά και πίσω, από το Glanza Turbo.
Και τώρα μετράμε!
Μπορεί ο Δημήτρης να μην έχει πάει στο δυναμόμετρο το Starlet και να το έχει ρυθμίσει με τον άλλο Δημήτρη, τον Μπαρμπαρή, στο δρόμο, αλλά αυτό δεν μας εμπόδισε από το να πάμε στην ευθεία των μετρήσεων και να δούμε τι χρόνους γράφει, αν και ο προσανατολισμός του αυτοκινήτου πλέον είναι η πίστα και όχι τα πατήματα στην ευθεία. Γι’ αυτό το λόγο, άλλωστε, δεν αλλάχθηκαν εκκεντροφόροι και δεν μπήκε κάποιο σημαντικά μεγαλύτερο turbo από το ήδη υπάρχον. Οι εκκινήσεις από στάση που κάναμε ήταν και οι πρώτες που έκανε ο Δημήτρης με αυτό το setup στο μοτέρ του. Σε κάθε πέρασμα που κάναμε οι χρόνοι έπεφταν διαρκώς, με καλύτερους αυτούς που θα δείτε παρακάτω. Η εκκίνηση πάντως δεν είναι το δυνατό του σημείο, αφού όσες προσπάθειες κι αν κάναμε, το σπινιάρισμα ήταν αρκετά έντονο και περιοριστήκαμε στα 2,83sec για τα πρώτα 18 μέτρα. Παρά τη μέτρια εκκίνηση, το χαμηλό βάρος του Starlet εξασφάλισε 0-100km/h σε 6,54sec, ενώ τα 400 μέτρα καλύφθηκαν σε 14,31sec με 172,54km/h ταχύτητα εξόδου. Με 3η σχέση χρειαστήκαμε 3,61sec από τα 50km/h μέχρι τα 80km/h, ενώ από τα 80km/h μέχρι τα 110km/h, που το turbo πλέον είχε ξυπνήσει, χρειαστήκαμε 2,21sec. Εντυπωσιακό είναι και το 60-160km/h σε 8,73sec, επίδοση που συνήθως βλέπουμε σε πιο δυνατά αυτοκίνητα. Είδατε τι είναι το χαμηλό βάρος?
Μικρό είναι το μάτι σου!
Μικρό σε μέγεθος, ναι, αλλά είναι ένα αυτοκίνητο που έχει ψυχή και έχει δεχθεί ιδιαίτερη φροντίδα από τον Δημήτρη, που το αγαπάει σαν να ήταν παιδί του. Γενικά πάντως το αυτοκίνητο είναι σε άριστη κατάσταση και κρύβει επιμελώς τα χρόνια του. Πρόσφατα μάλιστα το είχε βάψει, με αποτέλεσμα να φαίνεται σαν καινούργιο. Σκοπός του στο μέλλον θα είναι να πάρει ένα άλλο αυτοκίνητο για καθημερινό και το Starlet να γίνει 100% πιστάδικο. Όπως και να έχει πάντως, μας αρέσει να δοκιμάζουμε αυτοκίνητα που δείχνουν το μεράκι και την αγάπη των ιδιοκτητών τους, όποια χρήση κι αν έχουν.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 1.350cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 74,5mm x 77,4mm
Σχέση Συμπίεσης: 8,2:1
CP πιστόνια
Scat μπιέλες
ACL μέταλλα στροφάλου
ARP βίδες στροφάλου
ARP μπουζόνια κεφαλής
TRD φλάντζα κεφαλής
Ροϊκή εξέλιξη κυλινδροκεφαλής
GReddy Ulitmate ECU
TD04-13T turbo
PMC πολλαπλή εξαγωγής
PMC σωληνώσεις intercooler
PMC intercooler
PMC σύστημα εξαγωγής 63,5mm
Samco Sport κολάρα σιλικόνης
TiAL 38mm external wastegate
TiAL σκάστρα
Walbro αντλία καυσίμου
Toyota Supra μπεκ καυσίμου 650cc/min
Weber ρυθμιστής πίεσης καυσίμου
HKS φίλτρο αέρα
NGK Platinum μπουζί
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Starlet Glanza ημιαξόνια
Corolla 20V ταχυτήτων
Custom δίσκος συμπλέκτη
Custom επιλογέας ταχυτήτων
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
XYZ coilover kit
ΑΜΑΞΩΜΑ
Εργοστασιακό
ΦΡΕΝΑ
Wilwood τετραπίστονες δαγκάνες εμπρός
Goodridge σωληνάκια αεροπορικού τύπου
Starlet Glanza πίσω φρένα
ΤΡΟΧΟΙ
Team Dynamics 6,5Jx15in ζάντες
Yokohama Parada 195/50 R15 ελαστικά
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 3,86
0-80 5,23
0-100 6,54
0-120 7,94
0-140 9,99
0-160 12,24
ΡΕΠΡΙΖ
3η
ΚΜ/Η SEC
50-80 3,61
80-110 2,21
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,83 @ 47,07
60 5,22 @ 79,95
100 6,79 @ 103,60
200 9,72 @ 137,65
400 14,31 @ 172,54
Roll με 2α
ΚΜ/Η SEC
60-120 4,36
60-160 8,73
Tuned by
Barbaris Electric
Πελοποννήσου 12
Αργυρούπολη
Τηλ.: 210 96 33 590
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Γνωρίστε ψηφιακά την S-Class, καμία άλλη καινοτομία δεν έχει αλλάξει τόσο ριζικά τη λειτουργία μιας Mercedes-Benz όσο το MBUX Mercedes-Benz User Exper...