Toyota Starlet 5S-FE AWD 595WHP
Keep it simple
Πολλές φορές το έχω πει και μέσα από τις σελίδες του Power Automotive Magazine, αλλά και σε συζητήσεις που έτυχε να κάνω με άτομα που τους αρέσουν τα αυτοκίνητα, όμως πιστεύουν ότι είναι ένα πολύ ακριβό γι' αυτούς hobby. Για να ευχαριστηθείς την οδήγηση, δεν είναι ανάγκη να πάρεις Porsche Boxter, μπορείς να κάνεις την πλάκα σου και με ένα παλιό Miata, για να έχεις γκάζι, δεν χρειάζεσαι καινούργιο Civic Type R, μπορείς και με φτιαγμένο Civic EG να κάνεις πλάκα στα φανάρια και για να κάνεις μπάντες, δεν είναι ανάγκη να πάρεις BMW M2, μπορείς και με ένα BMW 325 E30 με ραμμένο διαφορικό να σβαρνάς ολημερίς, θέλοντας και μη.
Κάθε φορά που βλέπω ένα τέτοιο αυτοκίνητο από την Stroked Up, πάντα μετανιώνω που μεγαλοπιάστηκα το 2009 και ξεκίνησα να φτιάχνω από την αρχή ένα αγωνιστικό Sierra RS500, για το οποίο πούλησα ένα Daihatsu Sirion που είχα πάρει καινούριο με 3.000 ευρώ (είχε πνιγεί σε μία πλημμύρα μέσα στην έκθεση...) τότε που δούλευα στην Daihatsu. Μετά ήρθε η κρίση, το παράτησα στη μέση και τελικά το πούλησα μετά από 5 χρόνια -ευτυχώς- σχεδόν όσο μου κόστισε. Αν είχα δώσει αυτά τα χρήματα για να φτιάξω εκείνο το Sirion (ήταν και μαύρο Sporty, το μοναδικό που βλέπεται κάπως...), όπως είναι αυτό εδώ το Starlet του φίλου μου του Σωτήρη και θα το είχα τελειώσει και τον χαβαλέ μου θα έκανα, γιατί κανένας δεν περιμένει να «την αρπάξει» από ένα Sirion και δεν θα υπήρχε άλλο τέτοιο σε όλον τον κόσμο. Αυτό που κάνει και ο Σώτος, που τόσα χρόνια κάνει τον χαβαλέ του με αυτό το αυτοκίνητο, όπου του δίνεται η ευκαιρία. Εκτός από τον δρόμο, που έχει καραφλιάσει κόσμο και κοσμάκη, το πηγαίνει από αγώνες dragster μέχρι track days στα Μέγαρα και στις Σέρρες και τρελαίνει τα χρονόμετρα. 10,2sec, με ταχύτητα εξόδου 235km/h είχε κάνει στην πίστα της Κωπαΐδας, το 2015 και τώρα είναι ακόμα πιο γρήγορο.
Stroked Up
Το αυτοκίνητο του ίδιου του Σωτήρη δεν επιτρέπεται να μην είναι όντως stroked up. Μπορεί να φοράει τον ήδη υπερκυβισμένο, από την Toyota, 5S-FE, ο οποίος είναι μία εξέλιξη του δίλιτρου 3S-GTE, με στρόφαλο που έχει διαδρομή 91mm αντί για 86mm και 1mm μεγαλύτερη διάμετρο εμβόλων, αλλά αυτό είναι ακόμα πιο υπερκυβισμένο, με ατσάλινο στρόφαλο της ZRP που έχει διαδρομή 93mm και αντί για 2.164cc είναι 2.210cc. Θα μου πεις, καλά, άλλαξε στρόφαλο για να πάρει 50 κυβικά ακόμα στα 2.200; Όχι βέβαια, ο στρόφαλος της ZRP είναι κατασκευασμένος από billet αεροπορικού τύπου ατσάλι 4340, άρα πολύ πιο ανθεκτικός από τον εργοστασιακό και αφού είχε σκοπό να το κάνει τέρας, θα τον έβαζε έτσι κι αλλιώς. Το ίδιο και με τα υπόλοιπα σωθικά του μοτέρ, που έχουν αλλαχθεί με σφυρήλατα. Μπιέλες, έμβολα και μπουζόνια-βίδες είναι όλα της Ελληνικής DP Engine Parts, τα μέταλλα είναι της ACL και η φλάντζα είναι και αυτή ενισχυμένη μεταλλική. Στο καπάκι έχει γίνει ακόμα περισσότερη δουλειά, με custom εκκεντροφόρους της Kelford, που έχουν διάρκεια 270° και βύθισμα 10,5mm, μαζί με σκληρότερα ελατήρια βαλβίδων της Brian Crower, ενώ τα γρανάζια τους είναι ρυθμιζόμενα της HKS. Τα ωστήρια είναι από Nissan RB26, με shims για τη ρύθμισή τους από την DP.
Here comes the power
Έξω τώρα από το μοτέρ βρίσκεται η μεγάλη τουρμπίνα GTX3582R Gen I της Garrett, η οποία είναι ικανή να πρεσάρει αέρα ακόμα και για 750Ps, βιδωμένη σε ένα χειροποίητο χταπόδι της Power Up Exhaust, με external wastegate της TiAl. Η υπόλοιπη εξάτμιση 80mm είναι επίσης από την Power Up. Στην εισαγωγή, οι σωληνώσεις είναι custom από την Stroked Up, όπως και η πολλαπλή εισαγωγής. Για την τροφοδοσία σε καύσιμο φροντίζουν δύο αντλίες 044 της Bosch που τροφοδοτούν τέσσερα μεγάλα μπεκ 1.200cc/min της Denso. Για να δουλέψουν όλα αυτά ρολόι και να μην έχουμε απρόοπτα, επιστρατεύτηκε ένας εγκέφαλος Ultratech Ecu Master V2, που τον έχει προγραμματίσει ο Γιώργος Ζόμπολας στην Geartech Engineering. Έτσι, το Starlet του Σωτήρη γυρίζει στους δρόμους και τις πίστες εδώ και πόσα χρόνια, χωρίς να παρουσιάζει προβλήματα και είναι πάντα ετοιμοπόλεμο.
Το μεγάλο του ατού όμως δεν το έχουμε αναλύσει ακόμα. Αυτό το Starlet είναι τετρακίνητο και μάλιστα με την τετρακίνηση από το Toyota Celica GT4, ένα από τα λίγα rally bred αυτοκίνητα της Toyota. Ο πίσω άξονας με το διαφορικό και τα ημιαξόνια είναι αυτούσιος από την Celica, το ίδιο και το σασμάν που φοράει, όμως ο συμπλέκτης είναι ένα δίδισκο set της OS Giken. Με όλα αυτά τα πράγματα πάνω του και με το roll-cage, το Starlet ζυγίζει μόλις 1.170kg, πράγμα που σημαίνει ότι την καρότσα μόνη της, χωρίς τα μηχανικά, την παίρνουν δύο άτομα στην πλάτη και την πάνε βόλτα. Το τιμόνι του είναι ηλεκτρο-υδραυλικό, με αντλία από Toyota MR2.
Ατελείωτο παιχνίδι
Εντάξει, τι να σας περιγράψω τώρα; Πώς είναι ένα αυτοκίνητο με 595wHp που βρίσκει πρόσφυση με το τσουβάλι και ζυγίζει 1.170kg; Είναι πολύ αστείο, γιατί μέσα έβλεπα αυτό το ταμπλό και τις εμπρός κολώνες που μου θύμιζαν ένα ίδιο που είχε καλός μου φίλος το 1995, που ήταν το παλιό εκπαιδευτικό του πατέρα του και το είχε κρατήσει αυτός σαν πρώτο αυτοκίνητο, με το οποίο βλέπαμε ανηφόρα και φοβόμασταν μην πατήσει καμία τσίχλα κάτω και μείνουμε εκεί. Αυτό το αυτοκίνητο, που θεωρούσαμε σαράβαλο πριν 25 χρόνια, στα χέρια του Σωτήρη έχει γίνει βρικόλακας και σκάβει τον τόπο...
Δεν υπάρχει η επιτάχυνσή του και η εικόνα που έχεις, όταν βρίσκεσαι μέσα, την κάνει ακόμα πιο εντυπωσιακή, γιατί αδυνατεί να το χωνέψει ο εγκέφαλός σου ότι αυτός ο τενεκές μπορεί να πηγαίνει έτσι! Κάναμε ένα χαλαρό πάτημα από στάση σε ένα σημείο χωρίς κίνηση και έγραψε για πλάκα 3,61sec για το 0-100km/h. Το Starlet. Του '84. 3,61sec. Ούτε το Ferrari F40, το μεγαλύτερο τέρας της τότε δεκαετίας δεν έκανε τόσο. Τετρακοσάρι αυτόν τον μήνα δεν ήταν εύκολο να μετρήσουμε, γιατί αν μας σταματούσε η αστυνομία και να γλιτώναμε την κλήση για την ταχύτητα, θα τρώγαμε 300 ευρώπουλα έκαστος για άσκοπη μετακίνηση, αλλά ακόμα και με αυτό το μικρό πατηματάκι στη ζούλα, φάνηκε αμέσως το τι μπορεί να κάνει. Εξάλλου, ξέρουμε τι κάνει από τις επίσημες χρονομετρήσεις στα dragster, όπου μπορείτε να το αναζητήσετε στο YouTube για να το δείτε και με εικόνα.
Αυτό που μου έκανε επίσης εντύπωση είναι ότι στρίβει κιόλας μια χαρά, ειδικά με τα coilovers της XYZ στη μαλακή ρύθμιση και με τα σχετικά μαλακά ελατήρια που πολύ σωστά προτιμάει ο Σωτήρης, μια χαρά τα πηγαίνει. Δεν χοροπηδάει στις ανωμαλίες για να χάνει πρόσφυση και, λόγω χαμηλού βάρους, δεν γέρνει ενοχλητικά. Έχει και την τετρακίνηση και πιο πολύ μοιάζει με Celica παρά με Starlet, που, ομολογουμένως, στις στροφές ήταν εφιάλτης. Όπως σας είπα όμως και στην αρχή, όλα αυτά είναι σχετικά. Δεν θα περίμενε κανείς ένα μικρό Toyota της δεκαετίας του '80 να είναι Porsche, εδώ το πρώτο μικρό Toyota που οδήγησα και μου άρεσε σαν αυτοκίνητο ήταν το νέο Yaris που βγήκε φέτος. Από εδώ και πέρα, όμως, να περιμένετε πολλές εκπλήξεις από την Toyota, όπως το GR Yaris που είναι ένα αυτοκίνητο που αν μου έλεγε κάποιος πριν δύο χρόνια ότι θα βγει το 2020 ένα Yaris με αυτά τα χαρακτηριστικά, θα έχανα σε στοίχημα ό,τι χάνεται. Και ο ίδιος ο Toyoda να μου το έλεγε, δεν θα τον πίστευα. Είναι κρίμα βέβαια που βγαίνει τόσο πολύ ακριβό, αλλά είπαμε, δεν είναι ανάγκη να έχεις τόσα λεφτά, μπορείς να πας το χρυσαφί Yaris ΜΚ1 της γιαγιάς σου στο Σωτήρη, να το κάνει 600 άλογα!!!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣ: Toyota 5S-FE
Τετρακύλινδρος σε σειρά, μπλοκ από χυτοσίδηρο, κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, με 2ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο
Κυβισμός (cc): 2.210
Διάμετρος x Διαδρομή (mm): 87 x 93
Σχέση συμπίεσης: 10:1
Στρόφαλος ZRP
Σφυρήλατες μπιέλες DP Engine Parts
Σφυρήλατα έμβολα DP Engine Parts
Βίδες DP Engine Parts
Μέταλλα ACL
Custom φλάντζα καύσης
Μπεκ 1200cc-min Denso
2 τρόμπες βενζίνης Bosch 044
Εισαγωγή Custom by Stroked-Up
Eγκέφαλος Ultratech ECU Master V2
Χταπόδι Power Up Exhaust
Εξάτμιση Power Up Exhaust
Custom συμμετρικοί εκκεντροφόροι Kelford 270ο /10,5mm
Ωστήρια από Nissan RB26DETT
Ελατήρια βαλβίδων Brian Crower
Σκάστρα TiAl
External wastegate TiAl
Turbo Garrett GTX3582R Gen I
Γρανάζια εκκεντροφόρων HKS
Σωληνώσεις Custom Stroked-Up
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Σύστημα τετρακίνησης από Toyota Celica GT4
Δίδισκος συμπλέκτης OS Giken
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Οθόνη πολλαπλών ενδείξεων PRD 700
Apexi REV/Speed Meter
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
XYZ coilovers
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες ΑTS 7Jx16in
Λάστιχα Falken Ziex ZE912 205/50
TUNED BY:
Stroked Up
Ελαιώνων 14, Παλλήνη
τηλ: 210 60 30 976
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗΣ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 1,82
0-80 2,99
0-100 3,61
0-120 4,78
0-140 5,66
0-160 7,10
0-180 8,88
ROLL ON
ΚΜ/Η SEC
60-120 2,96
60-160 5,28
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Ο οδηγός της Nissan Formula E, Sébastien Buemi, “υιοθετεί” την ηλεκτρική κινητικότητα, εντός και εκτός πίστας, με το Nissan LEAF.