Toyota Supra RZ 860PS
Χιλιόμετρο
Το POWER #55 ήταν ένα τεύχος γεμάτο εκπλήξεις. Σας έχω πάει πίσω, στο 2003 αν δεν καταλάβατε. Το τεύχος αυτό για εμένα προσωπικά είναι μία ολόκληρη ιστορία, καθώς έγιναν πολλά μεγάλα γεγονότα ταυτόχρονα, που δεν θα ξεχάσω ποτέ. Βρισκόμουν ήδη αρκετό καιρό στην ομάδα του POWER, αλλά δεν είχα γράψει ακόμα κανένα κείμενο. Έκανα όμως όλα τα υπόλοιπα. Έτρεχα σε φωτογραφήσεις, έκανα μετρήσεις, συμμετείχα σε αποστολές... τα πάντα. Στο τεύχος 55 λοιπόν, το όνομά μου μπήκε για πρώτη φορά στις σελίδες του περιοδικού, στην δοκιμή ενός Peugeot Rallye Nitro. Κάτι ακόμα που θα μου μείνει αξέχαστο, καθώς και στα υπόλοιπα 3.000 άτομα περίπου που το έζησαν, ήταν το event της Shell με καλεσμένο τον Rubens Barrichello, το μονοθέσιό του καθώς και την ομάδα F1 της Ferrari και όλα αυτά στο πρώην Αεροδρόμιο του Ελληνικού. Ήταν μεγάλη δουλειά να ακουμπάς και να βρίσκεσαι δίπλα στην F1 και τον Rubbens, ειδικά αν σκεφτείτε πως τότε ήμουν 20 ετών. Το πιο POWER θέμα που έχει γίνει ever όμως, είχε λάβει χώρα ήδη, λίγες μέρες πριν στον ίδιο χώρο. Αναφέρομαι στην δοκιμή 11 βελτιωμένων και εντυπωσιακών αυτοκινήτων για 1.000m από στάση, δοκιμή που μας κράτησε δύο μέρες στο Ελληνικό. Πίσω στο 2003 λοιπόν, ήταν μεγάλη δουλειά να βλέπεις μαζί Porsche 911 Turbo, Ferrari F355, BMW M3, Mitsubushi Lancer Evo VI, Toyota Supra… ωπ... Toyota Supra!
Κι όμως!
Πρόκειται για την ίδια με αυτή που βλέπετε σήμερα μπροστά σας! Ο Δημήτρης Κεραμίδας είναι παλιός φίλος του POWER και βρισκόταν πάντοτε δίπλα μας σε κάθε μεγάλο και περίεργο τόλμημα που κάναμε, όπως το πρώτο μας «χιλιόμετρο». Με πολλές γνώσεις από τότε πάνω στα Toyota Supra, έχει εξελιχθεί πλέον σε expert του είδους και πράγματι, οι λιγοστοί ιδιοκτήτες Supra που υπάρχουν στην Ελλάδα, έχουν έρθει σε επαφή μαζί του. Δεν είναι βελτιωτής, αλλά βελτιώνει αυτοκίνητα από χόμπι στο προσωπικό του γκαράζ, παρέα με τον φίλο του και μηχανικό, Δημήτρη Πρίγκα, έναν ακόμα γνώριμο του περιοδικού μας. Τότε λοιπόν, η Supra έπαιζε στα 700 άλογα και μέχρι σήμερα, έχει αλλάξει δεκάδες setup και έχουν εξελιχθεί αρκετά μοτέρ για χάρη της. Τα 860 άλογα που απέδωσε πριν λίγες μέρες στο δυναμόμετρο της Unlimited Exelixis είναι μερικά από αυτά που έχει συνολικά.
Αναπόφευκτο
Πιο είναι το θέμα όμως? Ότι όσο τα άλογα ανεβαίνουν και η κίνηση εξακολουθεί να μεταφέρεται στους δύο από τους τέσσερις τροχούς, ένα πράγμα είναι εύκολο να συμβεί και αυτό ονομάζεται «σπινάρισμα». Αυτό ακριβώς συμβαίνει με αυτό το αυτοκίνητο σε πίστες, δρόμο και δυναμόμετρο. Τo 11,2sec που έγραψε στον τελευταίο Drag Battle αγώνα φυσικά και δεν είναι αντιπροσωπευτικό της δύναμης και αυτό φαίνεται από τα «μόλις» 203,61sec της ταχύτητας εξόδου. Με λίγα λόγια, η πίεση ήταν συγκρατημένη σε χαμηλά επίπεδα καθώς δεν υπήρχε αρκετή πρόσφυση για τέτοιου είδους αυτοκίνητα. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τα δυναμόμετρα, καθώς ελάχιστα είναι σε θέση να μετρήσουν αυτή τη Supra όταν σηκώσει «σοβαρή» πίεση. Σπινάρει στα ράουλα και απλά δεν έχουμε αξιόλογη μέτρηση. Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή...
Η AEM σε συνεργασία με την Telematica, διοργάνωσαν ένα επίσημο σεμινάριο με θέμα την νέα ECU Infinity. Ευτυχώς, στο σεμινάριο συμμετείχαν αρκετοί προγραμματιστές από όλη την Ελλάδα, πράγμα που δείχνει ότι υπάρχει η όρεξη και η θέληση να πάμε μπροστά. Το σεμινάριο έλαβε χώρα στον χώρο της Unlimited Exelixis, εκεί όπου βρίσκεται και το MAHA LPS3000 δυναμόμετρο. Η συγκεκριμένη Supra ήταν το «πειραματόζωο» στο οποίο τοποθετήθηκε η νέα ECU και γίνονταν real time οι διάφορες ρυθμίσεις. Τι σημαίνει αυτό? Περισσότερες από 30 δυναμομετρήσεις, με την Supra να μπορεί να σηκώσει μέχρι 1,6bar πίεση μιας και με παραπάνω, οι πίσω τροχοί σπίναραν πάνω στα ράουλα με αποτέλεσμα να μην υπάρχει έγκυρη μέτρηση. Οι παρατηρητικοί θα δείτε στον πίνακα τεχνικών χαρακτηριστικών τα νούμερα της δυναμομέτρησης και θα βγάλετε αμέσως συμπέρασμα. Πιο συγκεκριμένα, ιπποδύναμη και ροπή, έχουν αποδώσει τα μέγιστά νούμερά τους στις ίδιες ακριβώς στροφές, πράγμα που σημαίνει ότι ο κινητήρας είχε ακόμα αρκετές στροφές παραπάνω για να ανεβάσει και σίγουρα, πολλή παραπάνω πίεση να σηκώσει. Οπότε, όπως πολύ απλά περιγράφω παραπάνω, τα 860 άλογα είναι μόνο μερικά από αυτά που μπορεί να αποδώσει…
Πως?
Ο 2JZ-GTE είναι κινητήρας φτιαγμένος για να βελτιωθεί. Εξακύλινδρος σε σειρά, απόλυτα τετράγωνος (86mm x 86mm), με συμπίεση 8,5:1 και δύο turbo Hitachi CT12B τα οποία λειτουργούν «σειριακά». Όλα αυτά, στην εργοστασιακή μορφή. Είναι σχεδιασμένος με τέτοιο τρόπο που σε κάνει να σκέφτεσαι ότι οι Ιάπωνες ήθελαν ένα μοτέρ το οποίο θα μπορεί να αποδώσει απροβλημάτιστα τα τριπλάσια άλογα. Όταν αντικρίζεις τα εφτά κουζινέτα βάσης του στροφάλου, είσαι σίγουρος ότι δεν έχεις δει μεγαλύτερα. Ακόμα και ο ίδιος ο στρόφαλος και τα έδρανά του είναι «γαϊδούρια» και γι αυτό τα περισσότερα παντοδύναμα Supra διατηρούν τον εργοστασιακό τους στρόφαλο, όπως και στην δική μας περίπτωση. Κάτι που χρειάζεται όμως αναβάθμιση, είναι η αντλία λαδιού. Μετά από αρκετά πειράματα και μελέτες, το team της κόκκινης Supra έχει εξελίξει μία αντλία λαδιού πραγματικά υπερανθεκτική. Πλεόν, όπως μας δήλωσαν, δεν φοβούνται τίποτα.
Εκεί όμως που έχουν επενδύσει πολύ χρόνο, είναι στην κυλινδροκεφαλή του 2JZ-GTE. Εφόσον επιλέχτηκε μία μεγάλη τουρμπίνα για να κάνει την δουλειά, όπως η HKS T51SPL, πρέπει και η κυλινδροκεφαλή να μπορεί να διαχειριστεί τους τεράστιους όγκους αέρα που πρόκειται να δεχθεί. Έτσι, οι αυλοί «άνοιξαν» περίπου 1,7mm –καλά διαβάσατε- και νέα ελατήρια βαλβίδων της West Coast πήραν την θέση τους. Ο κινητήρας, βλέπετε, στροφάρει έως και τις 8.500rpm. Οι συμμετρικοί εκκεντροφόροι της HKS έχουν διάρκεια 272 μοίρες και ανύψωση βαλβίδας 9,3mm και συνδυάζονται με ρυθμιζόμενα γρανάζια της ίδιας εταιρείας. Εκτός από τον ανθεκτικό ιμάντα εκκεντροφόρων της GReddy, υπάρχουν και διάφορα άλλα περιφερειακά τα οποία τοποθετήθηκαν με σκοπό να φροντίζουν για την αξιοπιστία του συνόλου. Ο τεντωτήρας της BoostLogic για παράδειγμα, είναι κατασκευασμένος από chrome moly, σε αντίθεση με τον εργοστασιακό ο οποίος είναι κατασκευασμένος από αλουμίνιο και με τον καιρό ραγίζει και σπάει. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με την εργοστασιακή τροχαλία στροφάλου. Το κέντρο της είναι αλουμινένιο και λόγω των κραδασμών, σπάει επίσης. Η BoostLogic έχει κατασκευάσει νέα τροχαλία η οποία, εκτός από το ότι διαθέτει ατσάλινο κέντρο, είναι και σημαντικά ελαφρύτερη. Η εργοστασιακή ζυγίζει 3,28kg σε αντίθεση με της BoostLogic η οποία ζυγίζει 2,6kg. Οι περισσότερες Supra που αποδίδουν πάνω από 1.000 άλογα, φορούν τα δύο παραπάνω aftermarket.
Μέσα τι γίνεται?
Στο εσωτερικό του μπλοκ, πέραν του στροφάλου, όλα τα υπόλοιπα είναι αλλαγμένα. Oversized κατά 0,5mm είναι τα έμβολα της Mahle και μάλιστα της σειράς Pro Series, ειδικά για εφαρμογή σε αγωνιστικούς κινητήρες. Διαθέτουν φυσικά και αντιτριβική επίστρωση στις φούστες τους, την οποία η Mahle ονομάζει Grafal. Πλέον, με τα νέα έμβολα, ο κυβισμός έχει φτάσει στα 3.023cc. Οι μπιέλες της Carrillo σφίγγουν πάνω στον στρόφαλο με βίδες ARP Custom Age 625+. Ανάμεσά τους έχουν τοποθετηθεί μέταλλα Race Series της ACL. Ενδιάμεσα από μπλοκ και κυλινδροκεφαλή έχει πάρει θέση μία εργοστασιακή φλάντζα της Toyota. Πάμε παραπάνω τώρα...
Η εργοστασιακή πολλαπλή εισαγωγής έχει πάρει πόδι και στην θέση της βρίσκεται μία της Virtual Works. Αρκετές Supra των 8sec φορούν τέτοια εισαγωγή. Αυτή συνδυάζεται με την classic 90άρα πεταλούδα από Infiniti και δέχεται δροσερό αέρα από το τεράστιο και τετράσειρο front mount intercooler της GReddy. Εντυπωσιακή είναι και η κατασκευή της εισαγωγής αέρα του turbo. Υπεύθυνη είναι η ελληνική εταιρεία κατασκευής aftermarket φίλτρων αέρα DNA, για την οποία σας έχουμε πει τα καλύτερα. Χαρήκαμε που αντικρίσαμε την τεράστια, αλλά μελετημένη, φιλτροχοάνη της όταν ανοίξαμε το καπό. Τα DNA φίλτρα «βάζουν κάτω» μεγάλα ονόματα του χώρου και αν θέλουμε να στηρίζουμε την ελληνική βιομηχανία και το ελληνικό tuning γενικότερα, οφείλουμε να τα προτιμούμε. Thumbs up λοιπόν!
HKS T51SPL
Από την HKS είναι το τεράστιο turbo T51SPL. Ικανό να αποδώσει αρκετά πάνω από 1.000 άλογα, πατάει πάνω σε μία πολλαπλή επίσης της HKS, σχεδιασμένη για Supra. Με λίγα λόγια, στο 1,6bar «κοιμάται» αυτό το turbo αλλά και πάλι, τα 860 άλογα με χρήση 100άρας βενζίνης από πρατήριο είναι νούμερο που δηλώνει πως έχει γίνει σοβαρή δουλειά. Συνεχίζουμε τα μεγάλα νούμερα, με την 100άρα εξάτμιση τιτανίου της HKS και την external wastegate των 60mm, φυσικά και πάλι της HKS. Για να κλείσουμε με την HKS, η οποία έχει κάνει party πωλήσεων στο συγκεκριμένο project, περνάμε στον τομέα ανάφλεξης και τροφοδοσίας. Μία ανάφλεξη DLi της HKS φροντίζει να στέλνει πιο δυνατό σπινθήρα στα μπουζί. Της Injector Dynamics είναι τα ID1000 μπεκ, τα οποία έχουν παροχή 1.015cc/min στα 3bar και θεωρούνται από τις top επιλογές της αγοράς. Όλες οι γραμμές καυσίμου από τις δύο αντλίες Bosch Motorsport 044 έως την μπεκιέρα της HKS είναι αεροπορικού τύπου της Aeroquip.
Overall
Ευτυχώς, το team του Δημήτρη Κεραμίδα δεν έχει σταθεί μόνο στην απόλυτη δύναμη, αλλά έχει ασχοληθεί και με τους υπόλοιπους τομείς, όπως μετάδοση, ανάρτηση και φρένα. Ο τρίδισκος συμπλέκτης της OS Giken στέλνει την δύναμη στο μπλοκέ διαφορικό της TRD και από εκεί στα stock ημιαξόνια, τα οποία για την ώρα αντέχουν στις πιέσεις μας, μιας και η πρόσφυση δεν είναι αρκετή για να τα ζορίσει. Μία αρκετά ακριβή και full ρυθμιζόμενη coilover ανάρτηση της AST έχει αντικαταστήσει την εργοστασιακή και όλοι οι σύνδεσμοι έχουν αντικατασταθεί με σινεμπλόκ της PowerFlex.
Η JBT Racing είναι μία εταιρεία που κατασκευάζει performance συστήματα φρένων. Οι ψαγμένοι ίσως γνωρίζετε ότι πρόκειται για τον κατασκευαστή και των φρένων Rotora. Όπως και όλα τα υπόλοιπα, έτσι και αυτά είναι τεράστια και μεταξύ μας, έτσι πρέπει. Διαιρούμενοι αεριζόμενοι δίσκοι με 365mm διάμετρο και εξαπίστονες δαγκάνες έχουν τοποθετηθεί στον εμπρός άξονα και αντίστοιχα πίσω, αλλά με τετραπίστονες δαγκάνες και 355mm δίσκους. Και τώρα να πουμε και κάτι που δεν μας αρέσει, αλλά όπως μας εξήγησαν τα παιδιά, υπάρχει θέμα πρακτικότητας πίσω από αυτή την επιλογή. Μιλάμε για τις ζάντες που αν σας θυμίζουν κάτι, έχετε δίκιο. Προέρχονται από Audi R8 και έχουν διάμετρο 20in. Ναι, δεν ταιριάζουν ιδιαίτερα στην Supra είναι όμως πολύ ελαφριές και τις βρίσκεις στην αγορά σε λογική τιμή. Θα μου πεις... με περίπου 1.000 άλογα, με τις ζάντες θα ασχολούμαστε?
Και όμορφη!
Πριν 10 χρόνια, αυτή η μεγάλη-σήμα κατατεθέν αεροτομή της Supra μου άρεσε. Με τα χρόνια αυτή η μόδα πέρασε και προσωπικά, προτιμώ πολύ περισσότερο την παρούσα φάση της. Το bodykit Ridox της Varis, εκτός από εμπρός προφυλακτήρα και πλαϊνά μαρσπιέ, έχει και πίσω φαρδύτερα φτερά. Δεν επιλέχθηκαν κατά τύχη, μιας και στους αγώνες dragster, η Supra προσπαθεί να βρει πρόσφυση με «μπαλόνια» τα οποία είναι φαρδύτερα.
Να έχεις το VBOX και να μην μπορείς να μετρήσεις
Εμείς το είχαμε μαζί μας το VBOX, όμως όταν κατά την διάρκεια της φωτογράφισης δοκιμάσαμε να πατήσουμε τέρμα γκάζι με πίεση χαμηλότερη των 1,6bar, η Supra έκανε ότι φαντάζεστε. Σπίναρε ανελέητα. Όταν τα «μπαλόνια» δεν της φτάνουν, δεν υπάρχει περίπτωση τα νορμάλ ελαστικά να κάνουν κάτι καλύτερο. Βέβαια το POWER ανέκαθεν μετρούσε τα βελτιωμένα αυτοκίνητα ακόμα και όταν οι συνθήκες δεν ήταν ιδανικές. Όσο περνάνε τα χρόνια όμως, τα αυτοκίνητα δυναμώνουν ολοένα και περισσότερο και αν η κίνηση δεν βρίσκεται και στους τέσσερις τροχούς, τότε η διαδικασία μετρήσεων στον δρόμο αρχίζει να μην έχει σημασία. Το να κουράσουμε το οποιοδήποτε αυτοκίνητο με 800 και 1000 άλογα για να γράψει από στάση 0-100 σε 5,5sec και 400άρι σε 13sec σπινάροντας για όλη την απόσταση, δεν έχει κανένα νόημα. Κι εμείς θέλουμε να τα μετράμε αλλά όταν υπάρχει κάποιο νόημα. Επίσης, όταν αυτή η Supra σπινάρει ακόμα και στα 200km/h, δεν νομίζω να είμαστε τόσο τρελοί ώστε να δοκιμάζουμε σε δημόσιο δρόμο να χαροπαλεύουμε. Αυτή η Supra όμως έπρεπε να φιγουράρει στο εξώφυλλό μας. Και αυτό γιατί με το συγκεκριμένο αυτοκίνητο μας συνδέει μια πολύχρονη σχέση, όπως και με εσάς τους αναγνώστες μας. Παράλληλα είναι η δυνατότερη στην Ελλάδα και εκτός αυτού, η ίδια η AEM την επέλεξε σαν demo car για το σεμινάριο της πάνω στις νέες Infinity ECU. Πραγματοποιώντας περισσότερες από 30 δυναμομετρήσεις πάνω στο MAHA LPS3000 δυναμόμετρο, έχουμε να πούμε πως είναι σίγουρα πολύ αξιόπιστη. Και πολύ γρήγορη είναι επίσης, αλλά αυτό θα το αποδείξει όταν καταφέρει να βρει πρόσφυση σε ελληνική πίστα. Κι εμείς αναμένουμε λοιπόν, μαζί σας!
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
|
|
TUNING SPECS
| ΑΝΑΡΤΗΣΗ
|
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
| |
ΑΜΑΞΩΜΑ
| |
ΦΡΕΝΑ
| ΤΡΟΧΟΙ
|
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΔΥΝΑΜΟΜΕΤΡΗΣΗΣ Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο MAHA LPS3000 της Unlimited-Exelixis
|
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το compact crossover Mazda CX-50 αποτελεί το πρώτο αυτοκίνητο που θα παραχθεί από τις νέες εγκαταστάσεις των ΗΠΑ τον Ιανουάριο του 2022.