Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 116Ps
Το μικρό crossover της Toyota έγινε best seller πριν ακόμα εισαχθεί στην Ελλάδα, αφού οι πωλητές έπαιρναν παραγγελίες από αγοραστές που δεν είχαν δει καν το αυτοκίνητο μπροστά τους! Η πιο ενδιαφέρουσα και αποδοτικότερη έκδοσή του είναι φυσικά η δικίνητη υβριδική που δοκιμάζουμε. Η Toyota είναι μια εταιρεία που πλέον έχει χτίσει ένα όνομα συνώνυμο με την αξιοπιστία. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου ότι τα μοντέλα της βρίσκονται στην πρώτη θέση των κατηγοριών τους και σε αρκετές περιπτώσεις με μεγάλες διαφορές στις ταξινομήσεις με τα αυτοκίνητα της δεύτερης θέσης.
Το Yaris Cross διατίθεται με τον ατμοσφαιρικό τρικύλινδρο κινητήρα M15A, που αποδίδει 125Ps (M15A-FKS) και συνδυάζεται είτε με χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων είτε με αυτόματο CVT, καθώς και σε υβριδική έκδοση, με την απόδοση να είναι στα 116Ps (M15A-FXE), με την κίνηση να μεταδίδεται είτε στους μπροστά είτε και στους τέσσερις τροχούς, συνδυαζόμενο σε αυτές τις περιπτώσεις μόνο με το e-CVT αυτόματο κιβώτιο.
Το μεγάλο αδερφάκι
Το Yaris Cross χρησιμοποιεί και αυτό την ίδια πλατφόρμα με το Yaris, την TNGA-B, με τις μεταξύ τους διαφορές στις διαστάσεις να εντοπίζονται στα επιπλέον 240mm στο μήκος, τα οποία μοιράστηκαν σε 60mm εμπρός και σε 180mm πίσω, με το συνολικό να φτάνει τα 4.180mm. Αντίστοιχα μεγάλωσε και το πλάτος κατά 20mm, φτάνοντας τα 1.765mm, ενώ το ύψος αυξήθηκε κατά 90mm. Η ελάχιστη απόσταση από το έδαφος είναι στα 17cm. Τα επιπλέον 180mm που έχει αποκτήσει σε μήκος στο πίσω τμήμα του το Yaris Cross, το βοηθούν να κερδίσει 111lt στο χώρο αποσκευών, ο οποίος φτάνει τα 397lt έναντι των 286lt του απλού Yaris. Το μεταξόνιο είναι κοινό, στα 2.560mm, με τους εσωτερικούς χώρους να είναι αντίστοιχοι με το κανονικό Yaris. Το εξωτερικό design είναι αρκετά μοντέρνο και εντυπωσιακό, έχοντας ξεκάθαρη σχεδιαστική γλώσσα Toyota, αποπνέοντας δυναμισμό. Η εμφανισιακή «συγγένεια» με το Yaris είναι πολύ μικρή και κανείς δεν θα το περάσει για μία «υπερυψωμένη» έκδοση του μικρού hatchback.
Στο εσωτερικό από την άλλη υπάρχουν αρκετά κοινά σημεία με το Yaris, με κύρια διαφορά την ψηφιακή οθόνη 7in στο κέντρο του πίνακα οργάνων που στο επίπεδο εξοπλισμού Style της δοκιμής συνδυάζεται με οθόνη αφής 9in, η οποία είναι αιωρούμενη στο κέντρο του ταμπλό. Μία μικρή ιδιαιτερότητα είναι η περίεργη τοποθέτηση του panel για τους διακόπτες των παραθύρων αρκετά μπροστά, σχεδόν δίπλα από το τιμόνι. Τα υλικά που απαρτίζουν το εσωτερικό είναι μαλακά στο πάνω μέρος του ταμπλό, σκληρότερα στο κάτω, με πολύ καλή ποιότητα συναρμολόγησης, με μία μικρή παραφωνία τις θήκες για τα αντικείμενα, οι οποίες θα μπορούσαν να είναι λίγο μεγαλύτερες, ειδικά αυτές που βρίσκονται στις πόρτες. Η κεντρική οθόνη έχει νέο μενού, γρήγορη απόκριση και ευδιάκριτα, όχι όμως και ευφάνταστα γραφικά. Πλαισιώνεται από ελάχιστους φυσικούς διακόπτες (για την ένταση του ηχοσυστήματος και την επαναφορά στο αρχικό μενού), ενώ λίγο πιο κάτω θα συναντήσουμε ένα πλήρες panel χειρισμού του κλιματισμού.
Ο βασιλιάς της οικονομίας
Κάτω από το καπό θα συναντήσουμε έναν ατμοσφαιρικό τρικύλινδρο κινητήρα 1.490cc, ο οποίος προκύπτει από τον τετρακύλινδρο των 2.0lt, που συναντάμε στα C-HR και Corolla, με την αφαίρεση του ενός κυλίνδρου. Ο κινητήρας αυτός διαθέτει υψηλό λόγο στατικής συμπίεσης 14:1, λειτουργώντας στον κύκλο Atkinson, με θερμοδυναμική απόδοση που φτάνει το 41%, ενώ χρησιμοποιεί άμεσο ψεκασμό με μπεκ δέκα οπών για πιο ομοιόμορφη βεντάλια. Το αλουμινένιο μπλοκ είναι σχεδίασης open deck, με επίστρωση από χυτοσίδηρο στο εσωτερικό των κυλίνδρων. Τα κανάλια ψυκτικού και λαδιού είναι τοποθετημένα κοντά το ένα στο άλλο, για γρήγορη θέρμανση όταν ο κινητήρας είναι κρύος, αλλά και για καλύτερη ψύξη, όταν ανεβάσει θερμοκρασία. Ο στροφαλοφόρος άξονας είναι τοποθετημένος παράκεντρα κατά 10mm για να αποφευχθεί το piston slapping. Τα πιστόνια είναι κατασκευασμένα από ελαφρύ κράμα αλουμινίου, ενώ οι φούστες έχουν ειδική αντιτριβική επίστρωση. Η αντλία νερού είναι ηλεκτρική και ελέγχεται από τη μονάδα διαχείρισης του κινητήρα, ενώ η ταχύτητα περιστροφής της φτερωτής ρυθμίζεται ηλεκτρονικά, ανάλογα με το φορτίο, τη θερμοκρασία του ψυκτικού και τις συνθήκες του περιβάλλοντος. Ηλεκτρονικά ελεγχόμενος είναι και ο μεταβλητός χρονισμός των βαλβίδων εισαγωγής, ενώ της εξαγωγής γίνεται παραδοσιακά, με υδραυλική πίεση.
Η μέγιστη ισχύς του αποδίδεται στις 5.500rpm και είναι 90Ps, με τη ροπή να είναι 12,3kgm, μεταξύ 3.600rpm και 4.800rpm. Ο θερμικός κινητήρας συνδυάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη, που αποδίδει 80Ps και 14,4kgm ροπής, με την συνδυαστική ισχύ του συνόλου να είναι στα 116Ps και τη ροπή στα 21,1kgm. Χάρη σε αυτά, το Yaris Cross χρειάζεται 11,2sec για να φτάσει από στάση 100km/h, ενώ η τελική του ταχύτητα φτάνει τα 170km/h. Τιμές που είναι αποδεκτές, με δεδομένο ότι το αυτοκίνητο σχεδιάστηκε για να καίει τη μικρότερη δυνατή ποσότητα καυσίμου.
Η συστοιχία των μπαταριών ιόντων λιθίου, χωρητικότητας 0,76kWh, είναι τοποθετημένη κάτω από τα πίσω καθίσματα και ζυγίζει μόλις 27kg, αποτελούμενη από 48 κυψέλες. Από τη στιγμή που είναι φορτισμένη, επιτρέπει την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση του αυτοκινήτου για ταχύτητες που φτάνουν μέχρι και τα 130km/h. Ακόμα όμως και όταν η στάθμη της μπαταρίας δεν είναι πλήρης, ο θερμικός κινητήρας λειτουργεί όσο το δυνατόν λιγότερο, με στόχο φυσικά τη μέγιστη δυνατή οικονομία στην κατανάλωση καυσίμου, αλλά και τους λιγότερο δυνατόν εκπεμπόμενους ρύπους που φτάνουν τα 102gr/km. Η μπαταρία μπορεί να αποθηκεύσει κατά την ανάκτηση ενέργειας την διπλάσια ποσότητα (σε σχέση με το HSD προηγούμενης γενιάς), με αποτέλεσμα να έχει τη δυνατότητα να προσφέρει 50% παραπάνω ενέργεια κατά την επιτάχυνση.
Οδηγώντας με στυλ
Η θέση οδήγησης είναι άνετη και προσφέρει ικανοποιητική ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις. Όλα τα χειριστήρια είναι εργονομικά τοποθετημένα σε σωστές θέσεις και σχεδόν αμέσως ο οδηγός θα ξέρει πού βρίσκεται τι. Η αίσθηση του τιμονιού είναι αρκετά καλή, χωρίς να διεκδικεί δάφνες, είναι όμως άμεσο και σωστά ρυθμισμένο για το πλαίσιο του αυτοκινήτου. Αποδοτικά και με καλή αντοχή είναι και τα φρένα που χρησιμοποιούν αεριζόμενους δίσκους εμπρός και συμπαγείς πίσω, με μονοπίστονες δαγκάνες.
Το πλαίσιο είναι ιδιαίτερα στιβαρό και η ρύθμιση της ανάρτησης -που στη δικίνητη έκδοση χρησιμοποιεί ημιάκαμπτο άξονα πίσω-, τέτοια που επιτρέπει άνετες μετακινήσεις, απορροφώντας την πλειοψηφία των κακοτεχνιών του οδοστρώματος, ενώ παράλληλα περιορίζει και τις έντονες κλίσεις στο στρίψιμο με γρήγορους ρυθμούς. Δυστυχώς όμως η μέτρια πρόσφυση των ελαστικών Contintental EcoContact6 χαλάει την οδηγική συνταγή, αφού το Yaris Cross υποστρέφει και αποσταθεροποιείται όταν βρεθεί σε δρόμο με όχι και τόσο καλή πρόσφυση και συμπεριφέρεται κάπως άτσαλα αφήνοντας το ESP να μαζέψει την κατάσταση. Η επιλογή αυτών των ελαστικών μπορεί να φαίνεται καλή π.χ. για χώρες όπως η Γερμανία που έχει σωστή άσφαλτο ακόμα και στο πιο μικρό χωριό της περιφέρειας, αλλά όχι για τους ελληνικούς δρόμους.
Στις καθημερινές μετακινήσεις πάντως, το Yaris Cross είναι ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο, αφού μεταφέρει με άνεση τους επιβάτες του, αλλά κατά κύριο λόγο τους μεταφέρει τρομερά οικονομικά. Η απόδοση του υβριδικού συστήματος είναι τέτοια, που με φυσιολογική οδήγηση θα δείτε τιμές στη μέση κατανάλωση που φτάνουν τα 4,2-4,3lt/100km, τη στιγμή μάλιστα που η Toyota ανακοινώνει 4,4-5lt/100km! Το δε ρεζερβουάρ των μόλις 36lt είναι ικανό να χαρίσει αυτονομία που θα φτάσει ακόμα και για 700km. Και κάπου εδώ αντιλαμβάνεστε όλοι γιατί το Yaris Cross βρίσκεται στην κορυφή των πωλήσεων της κατηγορίας του. Με την ίδια άνεση που θα κινηθεί εντός πόλης, θα κινηθεί και στο ταξίδι, με ένα μόνο μελανό σημείο. Τον αεροδυναμικό θόρυβο που δημιουργούν οι καθρέφτες μετά τα 110km/h, αλλά και του κινητήρα, που λόγω του e-CVT κιβωτίου, όταν πατάμε το γκάζι για να επιταχύνουμε, ακούγεται και αυτός έντονα.
Μία από τις πιο τίμιες προτάσεις
Η βασική έκδοση Active του Yaris Cross, εξοπλισμένη με τον συμβατικό κινητήρα των 125Ps και το χειροκίνητο κιβώτιο των έξι σχέσεων, ξεκινάει από τα €19.170, ενώ η βασική υβριδική ξεκινάει από τα €22.020. Η έκδοση Style της δοκιμής κοστίζει €25.070 και περιλαμβάνει, εκτός από την ομπρέλα συστημάτων ασφαλείας Toyota Safety Sense, η οποία είναι στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις, οθόνη αφής με το νέο σύστημα πολυμέσων Smart Connect, αυτόματο κλιματισμό, δίχρωμες αλουμινένιες ζάντες των 17in, φώτα LED μπροστά-πίσω, αποτελώντας μία συμφέρουσα πρόταση. Ο ανταγωνισμός προσφέρει περισσότερα σε αντίστοιχη τιμή, όμως κανένα μοντέλο δεν έχει τόσο χαμηλή τιμή κατανάλωσης, με το όνομα Toyota να δίνει επιπλέον αποδεδειγμένη ποιότητα και αξιοπιστία σε βάθος χρόνου.
Μας Άρεσε (+)
Πολύ χαμηλή κατανάλωση
Απόδοση υβριδικού συστήματος
Τιμή
Άνεση ανάρτησης
Χώρος αποσκευών
Δεν μας άρεσε (-)
Αεροδυναμικός θόρυβος
Θόρυβος κινητήρα κατά την επιτάχυνση
Επιδόσεις
Τιμή βασικής έκδοσης Yaris Cross 1.5l 125Ps Active: €19.170
Τιμή έκδοσης δοκιμής Yaris Cross 1.5l Hybrid 116Ps Style: €25.070
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος: Τρικύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Κυβισμός: 1.490cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 80,5mm x 97,6mm
Σχέση συμπίεσης: 14:1
Τροφοδοσία: Ψεκασμός πολλαπλών σημείων
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός: Γόνατα MacPherson, αντιστρεπτική δοκός
Πίσω: Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων
Διαφορικό: Ελεύθερο
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες
Πίσω: Συμπαγείς δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες: 7Jx17in
Ελαστικά: 215/55
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος (mm): 4.180
Πλάτος (mm): 1.765
Ύψος (mm): 1.560
Μεταξόνιο (mm): 2.560
Βάρος (kg): 1.175
Χώρος αποσκευών (lt): 397/1.097
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm): 92/5.500
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 12,2/3.600-4.800
Ονομαστική ισχύς ηλεκτροκινητήρα (Ps): 80
Ονομαστική ροπή ηλεκτροκινητήρα (kgm): 14,4
Τελική ταχύτητα (km/h): 170
Επιτάχυνση 0-100km/h (sec): 11,2
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 (gr/km): 100-112
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (lt/100km): 4,4-5
Δοκιμής (lt/100km): 4,3
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το πετυχημένο Toyota C-HR περνάει από μια μικρή αναβάθμιση προκειμένου να διατηρήσει την θέση του στην κορυφή των πωλήσεων της κατηγορίας C-SUV.