Toyota Yaris T-Sport Turbo 280wHP
Η αλήθεια είναι ότι Toyota Yaris δεν δοκιμάζουμε συχνά, η τελευταία φορά ήταν πριν από τέσσερα χρόνια περίπου, πριν ακόμα μπω στην ομάδα του περιοδικού, όταν ο Βούρβαχης είχε δοκιμάσει το τετραπετάλουδο Yaris του Κυριάκου στο τεύχος #02. Μόλις μάθαμε ότι κυκλοφορεί τουρμπισμένο Yaris 1.5lt, βάλαμε τα «Power» μέσα για να το εντοπίσουμε ευθύς αμέσως. Σπάνιο θέμα, πόσο μάλλον το γεγονός ότι ανήκει και σε κοπέλα, η οποία μάλιστα το κυνηγάει κιόλας! Βέβαια, αυτό θα μπορούσατε να το υποθέσετε και μόνοι σας βλέποντας το μεταλλικό ροζ χρώμα, στο οποίο είναι βαμμένο το Yaris.
Τα YarisT-Sport δεν φτιάχνονται λένε…
Κουραφέξαλα. Φυσικά και φτιάχνονται, όπως όλα εξάλλου τα μοτέρ. Ο κινητήρας έχει κωδικό 1NZ-FE και δεν έχει καμία σχέση με το Paseo και το Starlet GT και το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν όσοι πάνε να αλλάξουν μπιέλες είναι ότι οι aftermarket χτυπάνε σε ένα σημείο στον κορμό. Εδώ όμως έχουν μπει ενισχυμένες μπιέλες και ο στρόφαλος γυρνάει μια χαρά και μάλιστα εδώ και οκτώ χρόνια, από τότε δηλαδή που βελτιώθηκε το Yaris! Το συνεργείο που ανέλαβε το εγχείρημα αυτό ονομάζεται Top Speed Garage και για να μπουν οι ενισχυμένες μπιέλες χρειάζεται να φαγωθεί εσωτερικά το μπλοκ σε ένα συγκεκριμένο σημείο και, από εκεί και πέρα, όλα λειτουργούν όπως πρέπει. Στο μοτέρ αυτό έχουν κρατηθεί τόσο ο εργοστασιακός στρόφαλος όσο τα χιτώνια και οι εκκεντροφόροι. Τα πιστόνια είναι σφυρήλατα της CP-Carillo και παίζουν μαζί με τις μπιέλες από την Crower, ενώ η μόνη αλλαγή που έχει γίνει στο στρόφαλο είναι η τοποθέτηση των τριμεταλλικών μετάλλων της Toga. Οι εκκεντροφόροι μπορεί να είναι οι μαμά, αλλά έχουν αλλαχθεί τα ελατήρια βαλβίδων με διπλά από Yaris Cup, όπως και οι βαλβίδες. Η GP Exhaust ανέλαβε να κατασκευάσει μια πολλαπλή εξαγωγής, διατομής των 42mm, για να πατήσει πάνω μία GTX2863R GenI της Garrett, μαζί με ένα external wastegate TiAL των 38mm. Μεγαλούτσικη η 2863 για τα 1.497cc, αλλά μόνο έτσι θα έβγαιναν τα 280 στους τροχούς που αποδίδει το Yaris. Το σύνολο δεν έχει φυσικά την πολιτισμένη και ομοιογενή λειτουργία που συναντάμε στους εργοστασιακούς κινητήρες turbo, ακόμα και στους βελτιωμένους, αλλά μην ξεχνάτε ότι μιλάμε για ένα δύσκολο μοτέρ, στο οποίο έχει τριπλασιαστεί η ιπποδύναμή του και λειτουργεί χωρίς προβλήματα εδώ και αρκετά χρόνια. Το υπόλοιπο σύστημα εξαγωγής έχει έναν 200άρη καταλύτη της HJS και αποτελείται από σωληνώσεις των 70mm με ένα τελικό καζανάκι. Μπροστά από το ψυγείο τοποθετήθηκε ένα universal intercooler με custom σωληνώσεις και κολάρα σιλικόνης για τη σωστή ψύξη του εισερχόμενου αέρα, ενώ λίγο πριν την εργοστασιακή πεταλούδα μπήκε και η σκάστρα της Emsa των 50mm. Τέσσερα μπεκ της Denso, με παροχή 650cc/min τροφοδοτούνται από μία HRC αντλία καυσίμου, που στην ουσία είναι μία ανακατασκευασμένη Walbro με έναν χρόνο επιπλέον εγγύηση και παροχή 255lt/hr.
Γεμάτο όργανα
Το εσωτερικό του Yaris τα έχει τα χρονάκια του, αφού όσο λειτουργεί ο κινητήρας υπάρχουν αισθητοί κραδασμοί και διάφορα τριξίματα από τα πλαστικά μέρη. Όταν ανοίγει όμως το external, όλα αυτά τα ξεχνάς, γιατί απλά δεν τα ακούς. Στην κολώνα του οδηγού έχουν τοποθετηθεί τρία όργανα, ένα για την πίεση του λαδιού και ένα πυρόμετρο της Daemon, μαζί με έναν wideband της ΑΕΜ. Εκεί που σε ένα κανονικό αυτοκίνητο βρίσκεται ο πίνακας, έχουν τοποθετηθεί ένα μπαρόμετρο, ένα στροφόμετρο και ένα όργανο θερμοκρασίας νερού, πάλι από την Daemon και όλο το υπόλοιπο εσωτερικό έχει παραμείνει εργοστασιακό. Η μετάδοση έχει παραμείνει η εργοστασιακή και μας έκανε εντύπωση η αντοχή της, αφού πλέον έχει να διαχειριστεί, όπως είπαμε, τα τριπλάσια άλογα. Τα αμορτισέρ και τα ελατήρια της μαμάς Toyota μπήκαν στην άκρη και στη θέση τους βρίσκεται το coilover kit της ΧΥΖ. Τέλος, τα φρένα χρησιμοποιούν μεγάλες δαγκάνες από Toyota Avensis 2.0lt και αεριζόμενους δίσκους 305mm, με σωληνάκια υψηλής.
Κάνοντας δοκιμές
Την ημέρα των μετρήσεων είχε αρκετή υγρασία ο δρόμος, ενώ ο οδηγός του αυτοκινήτου -ο άντρας της Ράνιας- δεν είναι εξοικειωμένος να κάνει κόντρες από στάση. Αυτό το καταλάβαμε από τα 2,93sec που χρειάστηκαν για να καλυφθούν τα πρώτα 18 μέτρα, αλλά και από τα 6,99secγια το 0-100km/h. Τα 402 μέτρα έγιναν σε 14,52sec, με 176,57km/h. Παρά την υγρασία και το σπινιάρισμα, είναι γρήγορο το διαολάκι! Στις ρεπρίζ με 3η ήταν ξεκάθαρο ότι ο κινητήρας αποδίδει στις υψηλές στροφές, αφού για το 50-80km/h χρειάστηκαν 2,78sec, ενώ για το 80-110km/h μόλις 2,02sec. Με 2η σχέση, από τα 60km/h μέχρι τα 160km/h χρειαστήκαμε 8,42sec και για το 100-200km/h, 11,39sec. Το σπινιάρισμα ήταν αρκετά έντονο σχεδόν σε όλες τις σχέσεις και το αυτοκίνητο πάταγε κάτω, αφού κουμπώναμε 4η και μετά. Εδώ την κατάσταση θα βοηθούσε ένα καλό boost controller με δυνατότητα boost by gear, αλλά και ένα καινούργιο σετ performance ελαστικών.
Συμπεράσματα
Το Yaris T-Sport της Ράνιας, παρά τα χρόνια του, είναι μάχιμο και, με λίγο παραπάνω ψάξιμο στο σετάρισμα της πίεσης και το στήσιμο για να κάνει καλύτερες εκκινήσεις, θα γράψει ακόμα καλύτερους χρόνους. Οι αλλαγές γίνονταν αρκετά νωρίς, χωρίς να απλώνονται οι σχέσεις και το σπινιάρισμα ήταν αρκετά έντονο ακόμα και με 3η σχέση. Κάποια σημεία στον κινητήρα θα τα προτιμούσαμε να είχαν καλύτερο φινίρισμα, όπως για παράδειγμα η βάση στήριξης του turbo, αλλά το βασικό είναι ότι όλα λειτουργούν σωστά, χωρίς προβλήματα. Μεγάλη υπόθεση είναι το πώς αντέχει η μαμά μετάδοση τόση παραπάνω δύναμη! Βέβαια, ένας αναβαθμισμένος συμπλέκτης θα βοηθούσε λίγο παραπάνω την υπόθεση, αλλά ακόμα και έτσι, το αυτοκίνητο λειτουργεί σωστά. Αν δείτε ροζ Yaris στο φανάρι δίπλα σας, τώρα ξέρετε. Προσοχή όμως γιατί η Ράνια δεν χαρίζει κάστανα…
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 1.497cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 75mm x 84,7mm
Σχέση Συμπίεσης: 9,8:1
CP πιστόνια
Crower μπιέλες
Toga μέταλλα στροφάλου
Yaris Cup ελατήρια βαλβίδων
Yaris Cup βαλβίδες
Denso 650cc/min μπεκ καυσίμου
HRC 255lt/hr αντλία καυσίμου
Κολάρα σιλικόνης
Intercooler
GP Exhaust πολλαπλή εξαγωγής 42mm
HJS 200CPI καταλύτης
GP Exhaust σύστημα εξαγωγής 70mm
GTX2863R Gen I
External wastegate 38mm
Emasa σκάστρα 50mm
Simota φιλτροχοάνη
Daemon πίεση λαδιού
Daemon πυρόμετρο
ΑΕΜ wideband
Daemon μπαρόμετρο
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Εργοστασιακή
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΧΥΖ coilover kit
ΑΜΑΞΩΜΑ
Εργοστασιακό
ΦΡΕΝΑ
Toyota Avensis διπίστονες δαγκάνες
Αεριζόμενοι δίσκοι 305mm
Custom σωληνώσεις αεροπορικού τύπου
ΤΡΟΧΟΙ
6Jx16in ζάντες
Yokohama Advan 195/45 R16 ελαστικά
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 4,21
0-80 5,75
0-100 6,99
0-120 8,25
0-140 10,15
0-160 12,09
0-180 15,02
0-200 18,30
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,93 @ 46,16
60 5,45 @ 75,68
100 7,08 @ 101,54
200 10,03 @ 138,69
400 14,52 @ 176,57
ΡΕΠΡΙΖ
3η
ΚΜ/Η SEC
50-80 2,78
80-110 2,02
Rollμε 2α
ΚΜ/Η SEC
60-120 4,55
60-160 8,42
60-200 14,62
100-200 11,39
Tuned by
TOP SPEED GARAGE
Ιερά Οδός 216
Χαϊδάρι
Τηλ.: 210 58 21 521
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Τα κράτη που έχουν παραγωγή πετρελαίου ή φτηνά εργατικά χέρια ετοιμάζονται να αποκτήσουν εργοστάσια κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων.