10 Χρόνια GearTech Engineering
H GearTech Engineering ιδρύθηκε το 2007 με σκοπό την παροχή ολοκληρωμένης υποστήριξης σε θέματα μηχανικής βελτίωσης, αναρτήσεων και φρένων. Fast Forward 10 χρόνια μετά και η GearTech αποτελεί ένα καθετοποιημένο βελτιωτικό οίκο, αντιπροσωπεύει πλήθος βελτιωτικών προϊόντων, έχει ιδιόκτητο δυναμόμετρο Dynapack σε ένα ειδικά διαμορφωμένο ηχομονωμένο και κλιματιζόμενο χώρο, καθώς και αυτόνομο και πλήρως εξοπλισμένο συνεργείο με μετρητικά όργανα ακριβείας για blueprinting κινητήρων, ευθυγράμμιση laser και flow bench. Με εξαίρεση κάποιες πολύ εξειδικευμένες μηχανουργικές κατασκευές, όλες οι εργασίες πραγματοποιούνται πλέον «in house», ξεκινώντας από τη μελέτη και τη συναρμολόγηση των κινητήρων και φτάνοντας μέχρι τη ρύθμιση των εργοστασιακών, αλλά και των aftermarket εγκεφάλων. Καλύτερα, όμως ,να αφήσουμε τον υπεύθυνο της εταιρείας, Γιώργο Ζόμπολα, να μας μιλήσει για την εταιρεία του.
Κλείσατε αισίως 10 χρόνια δραστηριότητας στην Ελληνική αγορά. Ποιά είναι η πορεία της Geartech Engineering όλα αυτά τα χρόνια στην αγορά της βελτίωσης?
Αν έπρεπε να την περιγράψουμε με μία λέξη, η απάντηση θα ήταν «συναρπαστική». Η πορεία ξεκίνησε το 2007 με πολύ μεγάλες βλέψεις για τη βελτίωση των παροχών υπηρεσίας σε επίπεδο tuning και συνεχίζει με την ίδια δυναμική παρά την αναπόφευκτη επιβράδυνση, που έφερε η κρίση σε όλες τις επιχειρήσεις της χώρας μας.
Μιλήστε μας για τις καθετοποιημένες πλέον εγκαταστάσεις σας και τις νέες υπηρεσίες, που παρέχετε στους πελάτες σας?
Ο χώρος των αρχικών εγκαταστάσεών μας, στη Σπύρου Πάτση, είχε αρχίσει να είναι πολύ περιοριστικός για τις υπάρχουσες και μελλοντικές μας δραστηριότητες. Στις καθετοποιημένες, πλέον, εγκαταστάσεις μας φιλοξενούνται τα γραφεία μας, οι αποθήκες, το δυναμόμετρο και φυσικά ο χώρος του πλήρως εξοπλισμένου συνεργείου.
Ποιές εταιρείες αντιπροσωπεύετε αυτήν τη στιγμή σε επίπεδο βελτίωσης και με ποιά αυτοκίνητα ασχολείστε?
Η κυριότερη και πιο ανταγωνιστική αντιπροσωπεία μας στο χώρο του tuning είναι αυτήν τη στιγμή οι εγκέφαλοι της Ultratech. Πρέπει να αναφερθεί ότι -πέρα από την καθαρά εμπορική δραστηριότητα- συμμετέχουμε ενεργά στην εξέλιξη των προϊόντων, τόσο σε επίπεδο hardware όσο και σε επίπεδο software. Πέρα από τους Ultratech, στο κατάστημά μας μπορεί κάποιος να βρει μεγάλη ποικιλία βελτιωτικών ειδών, κυρίως για Ιαπωνικά αυτοκίνητα, αλλά και επιλεγμένα Ευρωπαϊκά, όπως Skunk2, Supertech, Hondata, Syncrotech, MFactory, Golden Eagle, Injector Dynamics, AEM, ACT, Brian Crower, ACL, ARP, καθώς και πλήρη γκάμα ΟΕΜ Honda & Mitsubishi ανταλλακτικών σε πολύ χαμηλές τιμές.
Η γκάμα εξελιγμένων μονάδων ECU της Ultratech πρόσφατα αυξήθηκε με την προσθήκη της Pro EMS V2. Μιλήστε μας για τη νέα μονάδα και τις επιλογές, που προσφέρει, αλλά και τις διαφορές της από την Pro EMS?
Η νέα ECU αποτελεί τη ναυαρχίδα της σειράς για χρήση δρόμου, καθώς επίσης και την εισαγωγική πρόταση για χρήση Motorsport. Σε σχέση με την πολύ πετυχημένη μονάδα PRO EMS παρουσιάζει πολλές βελτιώσεις με σημαντικότερες τις εξής: την υποστήριξη ηλεκτρικής πεταλούδας χωρίς έξτρα controller, την πλήρη συμβατότητα με CAN Bus, το CNC περίβλημα με ψύκτρες, το εξαιρετικά compact μέγεθος, την IP65 αδιαβροχοποίηση, την -κατά ποσοστό 40%- ταχύτερη επικοινωνία με υπολογιστή, καθώς και τα βελτιωμένα ηλεκτρονικά με ενσωματωμένα φίλτρα και ισχυρότερα transistor εξόδου και με ακόμα περισσότερες εισόδους και εξόδους.
Δεν είναι όμως μόνο οι εγκέφαλοι και οι εγκαταστάσεις κάτι νέο για την Geartech Engineering. Ετοιμάζεστε να σοκάρετε την παγκόσμια αγορά σε επίπεδο Supercharging, σωστά?
Η έρευνα είναι στο DNA μας. Πιστεύουμε στο Ελληνικό ταλέντο και αποφασίσαμε να το εκμεταλλευτούμε. Το κυριότερο πρόβλημα στη χώρα μας είναι η έλλειψη κουλτούρας συνεργασίας. Τι προκύπτει, λοιπόν, όταν μία εταιρεία tuning (η GearTech εν προκειμένω) συνεργάζεται με μία ανερχόμενη εταιρεία στο χώρο των ηλεκτρονικών (PrD) και ένα πολύ γνωστό μηχανουργείο (TGS) για την υλοποίηση μίας ιδέας; Πιστεύουμε ένα πολύ καλό αποτέλεσμα, που, αν και το υποψήφιο καταναλωτικό κοινό στη χώρα μας είναι περιορισμένο, αποτελεί μία εξαιρετική εμπορική πρόταση για το εξωτερικό, καθώς και ευκαιρία προβολής της χώρας μας όσον αφορά την παραγωγή προϊόντων και συστημάτων. Ειδικότερα, οι κατασκευαστές των συμπιεστών τύπου Roots τοποθετούν μία βαλβίδα διαφυγής, που μοιάζει με μικρή πεταλούδα γκαζιού (bypass valve), η οποία ελέγχεται από μία μηχανική φούσκα. Όταν ο οδηγός απαιτεί μικρά φορτία από τον κινητήρα, η βαλβίδα bypass μένει ανοικτή και ουσιαστικά ο αέρας δεν συμπιέζεται, αλλά κάνει κύκλο μεταξύ εισαγωγής και εξαγωγής του συμπιεστή και η πεταλούδα του αυτοκινήτου κανονίζει την ισχύ του κινητήρα (ο οποίος με το bypass ανοικτό δουλεύει σαν ατμοσφαιρικός). Όταν η πίεση εισαγωγής πλησιάζει την ατμοσφαιρική (συνήθως στα 85kpa), η φούσκα κλείνει το bypass και ο συμπιεστής μπαίνει σε λειτουργία, ανεβάζοντας την πίεση εισαγωγής πάνω από την ατμοσφαιρική. Υπάρχει, όμως, μία σοβαρά προβληματική περιοχή λειτουργίας σε όλους τους Roots. Ας υποθέσουμε ότι σε ένα setup με Roots η μέγιστη πίεση υπερπλήρωσης στις 4.000rpm είναι 0,6bar. Στην περίπτωση, όμως, που ο οδηγός απαιτήσει μικρότερη ισχύ από τη μέγιστη (π.χ. για να κρατήσει σταθερή ταχύτητα σε μία ανηφόρα με 6η σχέση), θα κλείσει λίγο την πεταλούδα του γκαζιού και η είσοδος του συμπιεστή ουσιαστικά στραγγαλίζεται, ενώ προφανώς και η πίεση υπερπλήρωσης (έξοδος συμπιεστή) θα πέσει. Έστω, λοιπόν, ότι η πίεση πέφτει στα 0,2bar από τα 0,6 bar, πίεση που αρκεί για να συνεχίσει να κινείται με σταθερή ταχύτητα στην ανηφόρα. Το πρόβλημα εδώ είναι ότι ο λόγος πίεσης του συμπιεστή ανεβαίνει πάρα πολύ (αφού στραγγαλίζεται η εισαγωγή) και έτσι ο βαθμός απόδοσης πέφτει σημαντικά, ακόμα και κάτω από 50%! Το αποτέλεσμα: η θερμοκρασία εισαγωγής ανεβαίνει με πολύ γρήγορο ρυθμό, η απόδοση του κινητήρα πέφτει, η θερμοκρασία ευνοεί την προανάφλεξη, ενώ η κατανάλωση ανεβαίνει θεαματικά και μάλιστα σε μία συνθήκη που θέλουμε όσο το δυνατόν μικρότερη κατανάλωση (cruising στην Εθνική οδό).
Εδώ, λοιπόν, η GearTech ήρθε να δώσει τη λύση. Αντικαταστήσαμε τη φούσκα του bypass με ένα μηχανισμό servo, τον οποίο δανειστήκαμε από… τηλεκατευθυνόμενο ελικόπτερο. Οι μηχανισμοί αυτοί είναι χαμηλού κόστους και μεγάλης ταχύτητας απόκρισης (60 μοίρες σε 0,07sec, ιδανική τιμή για καλή απόκριση, αλλά και διατήρηση της πρόσφυσης. Σε τετρακίνητα οχήματα μπορούμε να βάλουμε ακόμα πιο γρήγορο σέρβο). Ο σερβομηχανισμός ελέγχεται από microcontroller της Ultratech (μοντέλο Chrono), ο οποίος δέχθηκε τις επεμβάσεις της Prd Electronics για να οδηγήσει το μηχανισμό, ενώ η TGS parts ανέλαβε το μηχανουργικό κομμάτι της στήριξης του σερβομηχανισμού στο συμπιεστή. Ο controller πλέον επιτρέπει οποιαδήποτε θέση στο bypass (και όχι μόνο on-off, όπως η φούσκα), σε συνάρτηση μάλιστα με τη γωνία πεταλούδας και τη σχέση μετάδοσης ή οποιαδήποτε άλλη συνθήκη επιλέξει ο προγραμματιστής! Έτσι, στο προηγούμενο υποθετικό παράδειγμα, ο οδηγός μπορεί προοδευτικά να πατάει γκάζι μέχρι η πίεση εισαγωγής να πιάσει την ατμοσφαιρική (bypass full open), ενώ αν χρειάζεται και άλλη ισχύ ενώ η πεταλούδα είναι ήδη τελείως ανοικτή, ο σερβομηχανισμός αρχίζει να κλείνει το bypass του συμπιεστή, ανεβάζοντας σταδιακά πίεση υπερπλήρωσης! Έτσι, ο οδηγός πλέον μπορεί να έχει τα 0,2bar υπερπλήρωσης που χρειάζεται στην ανηφόρα, αλλά αυτήν τη φορά με τέρμα ανοικτή πεταλούδα και το bypass σε ενδιάμεση θέση (ούτε ανοικτό, ούτε κλειστό δηλαδή). Αντί, λοιπόν, να στραγγαλίζουμε το συμπιεστή, ουσιαστικά αφήνουμε λίγο ανοικτό το bypass του, συνθήκη που οδηγεί σε αύξηση του βαθμού απόδοσης.
Σε δοκιμές στο δρόμο, η θερμοκρασία εισαγωγής σε cruising μπορεί να πέσει πάνω από 30ο C, ενώ η μέση κατανάλωση μειώνεται μεταξύ 10-15%. Οι δυνατότητες του συστήματος, όμως, δεν σταματούν εδώ:
- Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του πίεση ανά ταχύτητα, αφού μπορεί να ρυθμίσει διαφορετικά τη συμπεριφορά του bypass για κάθε σχέση, ακόμα και να το αφήσει τελείως ανοικτό στην πρώτη σχέση και έτσι ο κινητήρας να δουλεύει ατμοσφαιρικός για καλύτερο traction!
- Με ένα διακόπτη, ο οδηγός μπορεί να απενεργοποιήσει τελείως τον συμπιεστή, κάνοντας το μοτέρ ατμοσφαιρικό κατά βούληση (valet mode).
- Ο controller μπορεί να προγραμματιστεί για fail safe συνθήκες, όπου θα απενεργοποιεί το συμπιεστή σε περίπτωση π.χ. που ανέβει η θερμοκρασία λαδιού ή υπό οποιαδήποτε άλλη συνθήκη.
- Ο αγωνιζόμενος μπορεί να προσαρμόσει την ισχύ του κινητήρα και τη μορφή της καμπύλης ανάλογα με τις συνθήκες (π.χ. πιο ομαλή μετάβαση σε boost σε βροχή ή χαμηλότερη μέγιστη ροπή για καλύτερο traction). Πρακτικά, εφόσον ο χάρτης θέσης του bypass είναι 5D (RPM, TPS, gear, VSS), o προγραμματιστής μπορεί να φτιάξει οποιαδήποτε μορφή καμπύλης ισχύος-ροπής του ζητηθεί.
Αν και η aftermarket εφαρμογή των συμπιεστών Roots δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη στην Ελλάδα, υπάρχει ήδη μεγάλο ενδιαφέρον στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού για το setup μας κι έχουμε ήδη κλείσει συμφωνίες αποκλειστικής διάθεσης των προϊόντων μας στην τεράστια αγορά των muscle cars, ενώ και η Honda φαίνεται να στρέφεται τελευταία στη λύση των Roots (TVS), κυρίως γιατί διατηρούν τον εκρηκτικό χαρακτήρα των κινητήρων VTEC, κάνοντάς τους όμως να συμπεριφέρονται σαν πολυκύλινδροι. Για εμάς, πέρα από τις εμπορικές προεκτάσεις, ήταν μία πολύ καλή άσκηση και απόδειξη ότι στην Ελλάδα, όταν θέλουμε και δουλέψουμε ομαδικά, μπορούμε!
Τι σας ώθησε να εμπλακείτε με τις εναλλακτικές μορφές καυσίμων? Έχουν πλέον την ίδια ζήτηση όσο παλιότερα?
Η ζήτηση για τα εναλλακτικά καύσιμα εξακολουθεί να είναι πολύ μεγάλη, καθώς οι πολύ υψηλές τιμές της βενζίνης είναι απαγορευτικές για μεγάλη μερίδα συμπολιτών μας, που διανύουν πολλά χιλιόμετρα. Πιστεύουμε ότι οι βελτιωτές έχουν το αβαντάζ σε αυτόν το χώρο, καθώς η εμπειρία στη ρύθμιση κινητήρων επιδόσεων αποτελεί σημαντική δεξιότητα, που οδηγεί σε πιο επιτυχημένες εγκαταστάσεις εναλλακτικών καυσίμων.
Πού στηρίζετε τη μεγάλη σας επιτυχία στην αγορά της βελτίωσης?
Κυρίως στην αγάπη μας για το αυτοκίνητο και στην ειλικρινή σχέση με τους πελάτες μας. Ειδικά η τελευταία χτίζεται μέρα με τη μέρα εδώ και χρόνια και ευχαριστούμε θερμά όσους εμπιστεύτηκαν την GearTech για τη βελτίωση του οχήματός τους.
Πώς βλέπετε την ελληνική αγορά του Tuning?
Θα έλεγα αρκετά ώριμη. Διάφοροι, λιγότεροι καλοί, επαγγελματίες έχουν αποχωρήσει και όσοι έχουν μείνει βγάζουν εξαιρετικές δουλειές. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι συχνά η Ελλάδα κάνει «εξαγωγή» υπηρεσιών tuning σε γειτονικές χώρες με λιγότερη τεχνογνωσία.
Μιλήστε μας για τα τρέχοντα project cars της GearTech Engineering και τα σχέδια σας για το μέλλον…
Το σημαντικότερο project αυτήν τη στιγμή είναι ένα αγωνιστικό ατμοσφαιρικό EP3 Type-R, το οποίο ευελπιστούμε να είναι ένα από τα ταχύτερα Honda στον κόσμο για αναβάσεις. Επίσης, υποστηρίζουμε με πολύ μεράκι και αγάπη το dragster F20C powered CRX του φίλου μας Δημήτρη από τη Ναύπακτο και προβλέπουμε ότι σύντομα θα κάνει πολύ χαμηλούς χρόνους. Παράλληλα, έχουμε ήδη ξεκινήσει δράσεις προσέλκυσης ταλέντων στην εταιρεία μας από το χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με σκοπό την παραμονή τους στη χώρα και τη δημιουργία υψηλής προστιθέμενης αξίας στο χώρο της αυτοκίνησης με εξαγωγικό προσανατολισμό. Stay tuned, λοιπόν, κυριολεκτικά!
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Ford Fund επιστρατεύει gamers από την Ευρώπη για να βοηθήσει τους νέους να κατανοήσουν καλύτερα τους κινδύνους της οδήγησης σε κατάσταση μέθης, hang...