Abarth 124 Spider 1.4Multiair turbo 170Ps AT
Πάει καιρός
Χρειάστηκαν περισσότερα από 10 χρόνια για να μας δώσει η Ιταλική εταιρεία ένα γνήσιο διθέσιο roaster (θυμάστε τη Barchetta??), αλλά το έκανε με εντυπωσιακό τρόπο. Βέβαια, χρειάστηκε η βοήθεια των ninja της Mazda για να δώσουν την εξαιρετική πρώτη ύλη του MX-5 ND πάνω στην οποία βασίστηκε το Fiat/Abarth 124 Spider. Οι Ιταλοί, όμως, μηχανικοί της Abarth έβαλαν το χεράκι τους σε ανάρτηση και μηχανικά μέρη για να δώσουν τη δική τους, μοναδική γεύση, όχι μόνο από το ιαπωνικό roadster, αλλά και από το ομόσταυλο Fiat 124 Spider. Η σχεδίαση του αμαξώματος αποδίδει φόρο τιμής στο Abarth 124 Rally της δεκαετίας των 70’s, με τα δύο φουσκώματα στο καπό, το μυτερό ρύγχος και τα πίσω φανάρια. Οποιασδήποτε σχολής κι αν είστε fan, δεν υπάρχει περίπτωση να μην γυρίσετε να κοιτάξετε το Abarth 124 Spider. Σε σχέση με το πιο ήπιο Fiat, το Abarth διαθέτει νέους προφυλακτήρες με μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα, diffuser με τέσσερις απολήξεις εξάτμισης (περισσότερα γι’ αυτό παρακάτω…), ζάντες 18 ιντσών, κόκκινες τετραπίστονες δαγκάνες φρένων και μαύρες ματ επενδύσεις σε καπό και πορτ-μπαγκάζ. Είναι αναμφίβολα ένα πολύ όμορφο σύνολο με μπόλικες ιταλικές πινελιές και έντονο δυναμισμό, παρά το γεγονός ότι από κάτω κρύβεται ένας καθαρόαιμος Ιάπωνας. Όσο περίεργη κι αν είναι αυτή η συμμαχία και μόνο το γεγονός ότι από κάτω βρίσκεται ένα Miata είναι πολλά υποσχόμενο -και συνάμα καθησυχαστικό-, ενώ τα δύο αυτοκίνητα μοιάζουν ελάχιστα μεταξύ τους. Το μεταξόνιο είναι πανομοιότυπο (2.310mm) και στα δύο αυτοκίνητα, ενώ το 124 Spider είναι ελάχιστα μακρύτερο (4.054 mm) και πιο φαρδύ (1.740mm). Η υφασμάτινη οροφή με τη χειροκίνητη λειτουργία παραμένει ίδια και αποτελεί ύμνο στην απλότητα και τη διατήρηση του χαμηλού βάρους.
Roadster Sting
Ωραίο πράγμα τα roadster. Οδηγώντας το Abarth Spider δεν σας κρύβω ότι μου έλειψε το Miata NC. Ζούμε βλέπετε σε μία χώρα που έχει τις ιδανικές συνθήκες για να απολαύσεις ένα πισωκίνητο roadster. Στριφτερές διαδρομές, άφθονη καλοκαιρία, εύκολη πρόσβαση σε θάλασσα και παραλίες. Δεν υπάρχει καλύτερο αγχολυτικό από μία καλοκαιρινή, βραδινή βόλτα με ένα roadster ανοιχτό. Ήθελα το Abarth να μου αρέσει πολύ. Η γεύση του, όμως, είναι αρκετά διαφορετική σε σχέση με τα προηγούμενα Miata. Καταρχάς είναι πολύ πιο σκληροπυρηνικό. Οι επεμβάσεις των μηχανικών της Abarth στα νέα αμορτισέρ της Bilstein και στα σκληρότερα ελατήρια σε συνδυασμό με τις αντιστρεπτικές μεγαλύτερης διαμέτρου δεν αφήνουν το αμάξωμα να παίρνει κλίσεις και αφήνουν την άνεση σε δεύτερη μοίρα. Η καµπίνα είναι φανερά σχεδιασμένη γύρω από τον οδηγό. Το πάνω μέρος του ταμπλό είναι από ποιοτικό πλαστικό, ενώ ένα μεγάλο μέρος του καλύπτεται από μία πανέμορφη φάσα από alcantara. Από το ίδιο απολαυστικό υλικό είναι επενδεδυμένο το πλαίσιο του κιβωτίου και του χειρόφρενου, καθώς και η μικρή θέση για αντικείμενα πίσω τους. Οι καθημερινές ανέσεις είναι άγνωστες λέξεις εδώ, αφού δεν υπάρχει ντουλαπάκι, ούτε και θέσεις στις πόρτες για μικροαντικείμενα. Το μόνο που παίρνεις είναι ένα αρκετά μεγάλο ντουλαπάκι ανάμεσα στα καθίσματα. Η κεντρική οθόνη -παρά το μέτριο χειρισμό του συστήματος infotainment- προσφέρει το απαιτούμενο τεχνολογικό υπόβαθρο, αν και αυτά είναι, λίγο ή πολύ, περιττά πράγματα για ένα αυτοκίνητο σαν το Abarth 124 Spider. Πιο σημαντικά είναι η εξαιρετική θέση οδήγησης. Κάθεσαι χαμηλά στα πανέμορφα δερμάτινα bucket καθίσματα και νιώθεις ότι φοράς το αυτοκίνητο. Οι οδηγοί άνω του 1,90m θα δυσανασχετήσουν με τα ελάχιστα εκατοστά, που απέχει το τιμόνι από τα πόδια τους ακόμα και στην πιο ψηλή του θέση, αφού δεν ρυθμίζεται τηλεσκοπικά. Ακόμα πιο περίεργος, όμως, είναι ο τρόπος που κάθεται ο συνοδηγός, με το ασύμμετρο δάπεδο τύπου S2000, προφανώς λόγω του τούνελ μετάδοσης. Ο πίνακας οργάνων, με το κόκκινο στροφόμετρο στο κέντρο, είναι μία όμορφη λεπτομέρεια και δεν βλέπεις την ώρα να πατήσεις το κουμπί εκκίνησης του κινητήρα!
Ο βελζεβούλ!
Μόνο με αυτήν τη λέξη θα μπορούσα να χαρακτηρίσω τον τρόμο, που προκαλεί αυτό το Abarth μόλις παίρνει μπροστά! Η Record Monza εξάτμιση είναι αντίστοιχη με του 595 Competizione, αλλά, στην περίπτωση του Spider, πρέπει να είναι σχεδόν straight-piped! Είναι ευχάριστη και διασκεδαστική για λίγο, αλλά ο θόρυβος μετά από ώρα κουράζει, ιδιαίτερα αν προσπαθείς να κινηθείς χαλαρά. Άσε που όλοι θα νομίζουν ότι αυτό το πράμα έχει τουλάχιστον 250 άλογα. Αργό δεν το λες, στα σίγουρα. Σπάει οριακά το φράγμα των 7sec για τα πρώτα 100km/h και έχει τελική 229km/h. Οι επιδόσεις του, όμως, δεν δικαιολογούν τον ακραίο ήχο της εξάτμισης. Ο γνωστός 1.4 Multiair turbo αποδίδει -για την περίσταση- 170Ps, με 25,4kgm ροπής από τις 2.500rpm. Οι επιταχύνσεις, που προσφέρει στο ελαφρύ αμάξωμα, είναι αρκετά γρήγορες, αρκεί να είσαι στο ωφέλιμο powerband. Στο φάσμα 3.000-5.500rpm η ισχύς είναι άφθονη. Αν πέσεις κάτω από τις 2.500rpm, εισπράττεις γενναία υστέρηση από την τουρμπίνα της Garrett, ενώ μετά τις 5.500rpm η πτώση της ισχύος είναι πολύ έντονη. Το σύνολο κινητήρας-πλαίσιο θέλει και μπορεί, το αυτόματο όμως 6άρι, που εξόπλιζε το αυτοκίνητο δοκιμής, δεν μας ικανοποίησε. Ακόμα και στη ρύθμιση sport δεν αλλάζει αρκετά γρήγορα, ενώ ορισμένες φορές καθυστερεί αρκετά να εκτελέσει τις εντολές του οδηγού από τα paddles. Επίσης, πατινάρει το αυτοκίνητο υπερβολικά πολύ. Με χειροκίνητο κιβώτιο, αυτό το Abarth θα είναι σίγουρα πολύ καλύτερο σύνολο. Τουλάχιστον δεν αλλάζει σχέση, ακόμα και στον κόφτη των 6.600rpm. Το στιβαρό και καλοζυγισμένο πλαίσιο, σε συνδυασμό με το άμεσο τιμόνι, σε προκαλούν να κινείσαι με γρήγορους ρυθμούς, αρκεί να έχεις πάρει το κολάι. Αν θέλεις να χαρείς την πίσω κίνηση, πρέπει να εναρμονιστείς με το προφίλ του μοτέρ (lag χαμηλά, ξέσπασμα στις μεσαίες) και τις ιδιοτροπίες του σασμάν. Θέλει λίγο τιμόνι και αρκετό γκάζι αρχικά για να διώξεις την ουρά, άλλα έπειτα θέλει μετρίαση για να ελέγξεις αποτελεσματικά το πίσω μέρος. Μόλις το βρεις, το χαμόγελο είναι εξασφαλισμένο. Το Abarth 124 Spider έχει άμεσο και ακριβές turn-in, παίρνει ελάχιστες κλίσεις, χωρίς όμως να κοπανάει. Το μπλοκέ λειτουργεί αποτελεσματικά και συνεργάζεται άψογα με το γρήγορο μπροστινό. Σε γενικές γραμμές, το Ιταλικό roadster εξ Ιαπωνίας ελίσσεται ντελικάτα, είτε αποφασίσεις να το στρίψεις με γραμμές είτε με την ουρά σε ρόλο διαβήτη. Το Abarth 124 Spider είναι αναμφίβολα ένα ενθουσιώδες και απολαυστικό αυτοκίνητο, αρκεί να «βρεις τα κουμπιά του». Με τιμή που ξεκινάει από τα €47.000 (+€2.000 για το αυτόματο), σίγουρα δεν το επιλέγεις βασιζόμενος στη λογική. Ζητάει ένα πολύ ειδικό κοινό, που ψάχνει ένα διθέσιο αυτοκίνητο που να το εξιτάρει με την εμφάνιση, τον ήχο και την οδική του συμπεριφορά. Ένα αυτοκίνητο δηλαδή που να μιλάει ξεκάθαρα στο συναίσθημα. Σε αυτήν την περίπτωση, το Abarth 124 Spider είναι μία πολύ καλή επιλογή. Αλλά με το χειροκίνητο κιβώτιο…
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Τιμή βασικής έκδοσης 124 Spider 1.4Multiair 170Ps ΜT: €47.000
Τιμή έκδοσης δοκιμής 124 Spider 1.4Multiair 170Ps ΑT: €49.000
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣ Τετρακύλινδρος σε σειρά με μπλοκ από χυτοσίδηρο και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, με 1ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο
ΘΕΣΗ Εμπρός, εγκάρσια
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) 1.368
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) 72 x 84
ΣΧΕΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ 9,8:1
ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ Σειριακός ψεκασμός πολλαπλών σημείων, υπερτροφοδότης Garrett
ΑΝΑΦΛΕΞΗ Ηλεκτρονική με ξεχωριστό πηνίο για κάθε μπουζί
ΒΑΡΟΣ kg 1.155
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
ΚΙΝΗΣΗ Πίσω
ΚΙΒΩΤΙΟ Αυτόματο 6 σχέσεων με σειριακή λειτουργία
ΔΙΑΦΟΡΙΚΟ Περιορισμένης ολίσθησης Abarth D.M.S.
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕΜΠΡΟΣ Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αμορτισέρ Bilstein, αντιστρεπτική δοκός
ΠΙΣΩ Διάταξη πολλαπλών συνδέσμων, αμορτισέρ Bilstein, αντιστρεπτική δοκός
ΤΡΟΧΟΙ
ΖΑΝΤΕΣ 7,5Jx17in
ΕΛΑΣΤΙΚΑ 205/45
ΦΡΕΝΑ
ΕΜΠΡΟΣ Αεριζόμενοι δίσκοι 280x22mm με τετραπίστονες δαγκάνες Brembo
ΠΙΣΩ Συμπαγείς δίσκοι 279x9,5mm με μονοπίστονες δαγκάνες
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ (Ps/rpm) 170/ 5.500
ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ (kgm/rpm) 25,4/ 2.500
0-100km/h 6,9sec
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ km/h 229
Εκπομπές Ρύπων
C02 (gr/km) 153
Μέση κατανάλωση
Ονομαστική (lt/100km) 6,6
Δοκιμής (lt/100km) 9,4
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το ιδανικό αυτοκίνητο πόλης, ειδικά ελληνικής πόλης, χρειάζεται τρία βασικά χαρακτηριστικά. Να είναι μικρό, ελαφρύ και ψηλό.