Abarth 500 1.4T-Jet 298Ps
Κρίμα
Κρίμα που η Fiat αποφάσισε να αφήσει το χαρακτήρα του προσιτού hot hatch, που είχε χτίσει στο παρελθόν με τα Uno Turbo και Punto GT και να βαφτίσει τα γρήγορα μοντέλα της Abarth ως premium, πουλώντας τα ακριβά. Ειδικά αυτό, το 500, θα μπορούσε να έχει ξεπεράσει τις πωλήσεις του Punto GT, όντας σαφώς πιο όμορφο, αλλά η αύξηση -κατά 30%- στην τιμή του το έριξε στην επόμενη κατηγορία τιμής, όπου οι αντίπαλοι «παίζανε» με 180-200Ps. Ακόμα και εσωτερικό ανταγωνισμό είχε από το Grande Punto Abarth, που είχε την ίδια τιμή, το ίδιο μοτέρ με περισσότερα άλογα, καλύτερο στήσιμο και περισσότερους χώρους. Αυτό όμως δεν αλλάζει το γεγονός ότι εύκολα μπορεί να χαρακτηριστεί το ομορφότερο μικρό αυτοκίνητο, που μπορείς να αγοράσεις ακόμα και σήμερα και, αν η δύναμή του σου φαίνεται κάπως λίγη, οι λύσεις υπάρχουν, όπως θα διαβάσεις και στη συνέχεια, όπου χωρίς πολλά-πολλά μπορείς να το κάνεις ένα πραγματικό πυραυλάκι τσέπης, που δεν θα έχει τίποτα να ζηλέψει ακόμα και από πολύ ακριβότερα αυτοκίνητα. Ειδικά αν είσαι και συνειδητοποιημένος, μπορείς να το κάνεις σχετικά εύκολα και με χαμηλό κόστος, αλλά θα πρέπει να γνωρίζεις τις δυνατότητες και τις αδυναμίες του, για να το βοηθήσεις σαν χρήστης και να σε ανταμείψει και αυτό σαν εργαλείο.
Easy busy
Αυτό έκανε και ο φίλος μας ο Βαγγέλης, που αγόρασε αυτό εδώ το κουκλάκι για δεύτερο αυτοκίνητο και μετά αποφάσισε να το βελτιώσει, γιατί, γιατί όχι? Αφού γίνεται, καλύτερα 300Ps παρά 135. Το πήγε, λοιπόν, στο φίλο του, τον Βασίλη Στεφανάτο, που διατηρεί την εταιρεία εμπορίας ανταλλακτικών Stefanatos Autoparts στο Γέρακα και κάθισαν μαζί να δουν τι μπορούν να κάνουν στο 500, ώστε να αποκτήσει περισσότερη δύναμη και να γίνει πιο ενδιαφέρον οδηγικά. Αυστηρή προϋπόθεση ήταν να μην γίνει το αυτοκίνητο κροκόδειλος και να συνεχίσει να είναι εύχρηστο στην πόλη και στην καθημερινή οδήγηση, γιατί δεν είναι δουλειά αυτή, να παίρνεις ένα αμάξι για την πόλη, να το κάνεις μπαμπούλα και μετά να ψάχνεις άλλο αυτοκίνητο για να μπορείς να κινηθείς καθημερινά… Έτσι, λοιπόν, αποφάσισαν να το βελτιώσουν με περιφερειακά, χωρίς να ανοίξουν το μοτέρ και μάλιστα να παραμείνει με τον εργοστασιακό συμπλέκτη, για να μην τους ταλαιπωρεί και στα φανάρια. Έτσι κι αλλιώς, το αυτοκίνητο δεν θα ξημεροβραδιάζεται στα νυχτερινά στέκια, απλώς όταν θα χρειαστεί να κάνει ένα πατηματάκι, να μπορεί. Η εργοστασιακή τουρμπίνα όμως αποδεικνύεται λίγη για μία καλή αύξηση στην ιπποδύναμη, γι’ αυτό η λύση του πρώτου σταδίου απορρίφθηκε κι έτσι η μικρή μας χαιρέτησε για το ράφι και έδωσε τη θέση της σε μια αρκετά μεγαλύτερη Mitsubishi TD04, η οποία και πάρα πολύ καλή είναι και την βλέπουμε και συχνά τελευταία, κάτι που σημαίνει ότι είναι οικονομική και εύκολο να βρεθεί. Τα μπεκ αλλάχτηκαν με μεγαλύτερα της Bosch, ενώ η τρόμπα έμεινε εργοστασιακή, αφού η παροχή της επαρκούσε. Ένα μεγαλύτερο intercooler της Energy Racing Parts, μαζί με κολάρα σιλικόνης της ίδιας φίρμας και μία σκάστρα Gen 2 της Forge και είμαστε σχεδόν έτοιμοι. Το μόνο, που μένει, είναι μία χειροποίητη εξάτμιση χωρίς καταλύτη από την JSRacing Exhaust και ένα ενισχυμένο wastegate actuator από την Forge, που ελέγχεται από το GReddy profec boost controller, που βρίσκεται στο ταμπλό και το εργαλείο είναι έτοιμο. Τον προγραμματισμό έκανε ο Άγγελος Παπαηλίας στην AP+Power και το μικρό τέρας έβγαλε 297,7Ps και 37kgmροπής από το stock-blockμπιζουδάκι T-Jetτων 1,4lt. Ριψοκίνδυνο? Λοιπόν, υπάρχει μία θεωρία, που λέει ότι, όταν όλα δουλεύουν ρολόι, δεν υπάρχει μεγάλος κίνδυνος. Δηλαδή, δες το σαν μία βίδα που ξέρουμε ότι αντέχει 100 κιλά. Θεωρητικά, όσες φορές και να της φορτώσεις 100 κιλά θα αντέξει, είτε μία είτε χίλιες, αν αντέχει τόσο, δεν θα κοπεί. Τώρα, βέβαια, τα μοτέρ δεν είναι τόσο απλά, υπάρχει ζέστη, υπάρχει κρύο, υπάρχουν ανοχές, υπάρχει τριβή, φθορά κτλ. Επίσης, υπάρχουν και εξωτερικοί παράγοντες, όπως κακή βενζίνη, ταλαιπωρημένα λάδια, πειράκια, παράγοντες στους οποίους τα σφυρήλατα δείχνουν μεγαλύτερη αντοχή, αλλά να ξέρετε ότι τα σφυρήλατα έμβολα κανονικά δεν είναι για πολλά χιλιόμετρα και αν δεν είναι απαραίτητη η χρήση τους, καλύτερα να αποφεύγεται. Οι μπιέλες είναι άλλο καπέλο, μπορούν να χρησιμοποιηθούν παντού. Τα έμβολα, όμως, έχουν μεγαλύτερο βαθμό διαστολής από τα απλά, χρειάζονται μεγαλύτερες ανοχές, προβλέπεται να προκαλούν κατανάλωση λαδιού και φθείρουν και φθείρονται πιο γρήγορα. Αν φτιάξεις μοτέρ με σφυρήλατα έμβολα και δεν καίει λάδι, τότε να ξέρεις ότι είναι περισσότερο «σφιχτό» απ’ όσο πρέπει με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε θερμοκρασίες, κατανάλωση, φθορά και χαμένη δύναμη. Οπότε, όσο αντέχουν τα εργοστασιακά, τα κρατάμε. Στην τελική, αν κάνει και καμία «γέννα», το φτιάχνεις μετά. Θα πάει παραπάνω, βέβαια, αλλά και εγώ θα το έπαιζα κορώνα-γράμματα.
Το αποτέλεσμα
Το αποτέλεσμα είναι φανταστικό! Πρόκειται για ένα αυτοκινητάκι, που, αν έβγαινε έτσι από το εργοστάσιο, θα έκανε πραγματικά πάταγο. Φυσικά ξέρω ότι δεν θα μπορούσε ποτέ να βγει έτσι, γιατί ούτε τις προδιαγραφές ρύπων-θορύβου θα περνούσε, αλλά ακόμα και να τις περνούσε και να είχε εγγύηση και… και… και.., η Abarth θα το πουλούσε -με τη σημερινή πολιτική της- τουλάχιστον 50.000 ευρώ. Δεν πειράζει, όμως, καλύτερα. Και οι Tuners τι θα κάνουν, αν είναι να βγάζουν τέτοια τα εργοστάσια; Κλέφτες θα γίνουν; Καλύτερα, λοιπόν, να κάνουμε τη δουλειά μόνοι μας, μιας και τα ανταλλακτικά υπάρχουν και οι φόροι αποφεύγονται και οι νόρμες των καυσαερίων παρακάμπτονται και σαν ιδιοκτήτης έχεις την ευχαρίστηση του customizing ότι, δηλαδή, αυτό το αυτοκίνητο έχει μία μοναδικότητα, την οποία του την έχεις δώσει εσύ. Όπως και ο Βαγγέλης σε αυτό το 500, που το έχει φέρει στα μέτρα του, χωρίς να του αφαιρέσει τον πολιτισμένο χαρακτήρα, ειδικά με την coilover PSS9 της Bilstein σε μαλακή ρύθμιση και με τον εργοστασιακό συμπλέκτη, αλλά και με ένα μοτέρ, που αποδίδει 300Ps, ψηλότερα φυσικά από πριν, αλλά αρκετά γραμμικά, ώστε να είναι αξιοποιήσιμα και μάλιστα το αποτέλεσμα είναι και πολύ γρήγορο, αν δεις και το 0-100km/h που έκανε εύκολα σε 6,1sec, αλλά και το καλό τετρακοσάρι με 14,26sec. Οι ρεπρίζ, βέβαια, με χαμηλές στροφές έχουν χάσει και στο προσπέρασμα θα χρειαστεί να κατεβάσεις μία ταχύτητα, αλλά νομίζω ότι η διαφορά που έχει στις ψηλές το αντισταθμίζει. Η εξάτμιση βγάζει ωραίο και μπόλικο ήχο, χωρίς όμως να είναι υπερβολική και να κουράζει, ενώ τα σκασίματα στον κόφτη προδίδουν ότι κάτι τρέχει με αυτό το 500. Σε γενικές γραμμές, είναι ένα πολύ ευχάριστο αυτοκίνητο, που μπορείς να το χαίρεσαι χωρίς ιδιαίτερους συμβιβασμούς, με προσοχή όμως και σύνεση με το γκάζι, γιατί τα 300Ps δεν είναι λίγα για κλειστό μοτέρ 1,4lt και ειδικά για το συγκεκριμένο, που δεν είναι και από τα ξακουστά για την αντοχή του σε εργοστασιακή μορφή. Όταν όμως είσαι ψαγμένος σαν ιδιοκτήτης και ξέρεις τι έχεις και πώς να το χρησιμοποιείς, δεν υπάρχει φόβος. Αν από την άλλη κάποιος νομίζει ότι με μία τουρμπίνα και τέσσερα μπεκ θα βγάλει 215Ps/lt και θα πάει να τρέξει στο Dakar, σύντομα θα μάθει την αλήθεια με το δύσκολο τρόπο.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
| TUNED BY
|
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
| ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
|
ΤΡΟΧΟΙ
| |
DYNOTEST
| ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
|
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ ΚΜ/Η SEC STOCK CAR* 0-60 3,50 3,7 0-80 4,65 5,4 0-100 6,06 7,9 0-120 8,06 11,0 0-140 10,23 15,3 0-160 13,29 21,3 0-180 17,14 32,6
| ΡΕΠΡΙΖ 3η ΚΜ/Η SEC 50-80 3,94 80-110 2,61
4η KM/H SEC 100-140 5,04
|
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ M SEC @ KM/H 18 2,65 @ 48,25 60 4,93 @ 84,30 100 6,45 @ 102,61 200 9,48 @ 133,56 400 14,26 @ 166,08
| Roll on SEC 60-120 4,45 60-160 9,43
|
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Ο Matt Windle αναλαμβάνει τα ηνία της Lotus μετά την παραίτηση του Phill Popham.