Alfa Romeo Stelvio Q4 Veloce 2,2D 211Ps
My name is Giorgio
Στην Alfa Romeo Stelvio ακόμα και η πλατφόρμα έχει κανονικό όνομα, όχι MLB, GCB, LSC και λοιπά ψυχρά αρχικά που δίνουν συνήθως οι κατασκευαστές σε ένα κομμάτι σίδερο. Εδώ ο χαρακτήρας ξεκινάει από την πρώτη λαμαρίνα. Και τι πλατφόρμα... η καλύτερη που έχει βγει ποτέ από την Alfa Romeo. Πάνω της βασίστηκαν δυστυχώς μόνο δύο αυτοκίνητα της εταιρείας, αυτή εδώ η κούκλα και η «κοντή» αδερφή της, επίσης κούκλα, η Giulia. Δύο αυτοκίνητα που μακάρι να ήταν 20, αλλά τους πρόλαβε η συγχώνευση του Gruppo Fiat με την PSA και την Opel όπου πλέον ως ένας κολοσσός με το όνομα Stellantis θα βγάζει το ίδιο αυτοκίνητο με καμία δεκαριά διαφορετικά σήματα, ένα εκ των οποίων θα είναι και της Alfa Romeo. Πάνω που είχαμε χαρεί πως απαγκιστρώθηκε από την GM και θα ανοίξει τα φτερά της να ανταγωνιστεί την BMW, την Audi και την Mercedes-Benz, ήρθε μια ανοιχτή παλάμη που έγραφε μέσα... Peugeot και προσγειώθηκε στο μάγουλο των απανταχού Alfisti.
Προς το παρόν όμως υπάρχουν ακόμη αυτά τα δύο και εδώ έχουμε την κυρία Stelvio με τον 2,2lt diesel στην έκδοση Veloce που αποδίδει 211Ps και κυρίως 48kgm ροπής στις 1.750rpm, τα οποία με αρωγό το καταπληκτικό οκτατάχυτο κιβώτιο της ZF μπορούν να την κινήσουν ταχύτατα εντός και εκτός πόλης. Όσο για την μετάδοση αυτής της ροπής στην άσφαλτο (εγώ στο χώμα αυτό το αμάξι δεν θα το έβαζα ποτέ), είναι εξασφαλισμένη από την τετρακίνηση με τα τρία διαφορικά, με το κεντρικό transfer να είναι το ενεργό δισκάτο ATC (Active Transfer Case) με ηλεκτρονικά ελεγχόμενη εμπλοκή του πολύδισκου συμπλέκτη το οποίο μπορεί σε μόλις 0,15sec να μεταφέρει την μισή ροπή από τους πίσω στους εμπρός τροχούς. Προσέξτε, από τους πίσω στους εμπρός, όχι από τους εμπρός στους πίσω, αφού κατά βάση η Stelvio είναι πισωκίνητη με το μοτέρ στον διαμήκη άξονα. Το όλο σύστημα τετρακίνησης ζυγίζει μόλις 50kgm με τον κεντρικό άξονα να είναι από ανθρακονήματα και χαρίζει στην Stelvio εξασφαλισμένη πρόσφυση κάτω από όλες τις συνθήκες, ακόμα και για την απαιτητική χρήση εντός πίστας. Οι επιδόσεις της παρά τον αργόστροφο κινητήρα είναι ικανοποιητικές, ειδικά αν αναλογιστούμε το μεγάλο της βάρος, με τα πρώτα 100km/h από στάση να έρχονται σε 6,6sec και την τελική της ταχύτητα να φτάνει τα 215km/h, όλα αυτά με την χαμηλή κατανάλωση του κινητήρα diesel να μην ξεπερνά τα 8,5lt/100km κατά την διάρκεια της δοκιμής μας.
Εξοπλισμός και sport πολυτέλεια
Η έκδοση Veloce, εκτός από τον δυνατότερο κατά 50Ps -σε σχέση με την βασική- κινητήρα diesel, προσθέτει και το αισθητικό, αλλά και δυναμικό πακέτο στην Stelvio, το οποίο περιλαμβάνει σκούρα μάσκα, τροχούς 20in και μαύρα γυαλιστερά πλαστικά στα πλαίσια των παραθύρων, τα φτερά και τα μαρσπιέ. Στο εσωτερικό της ακολουθεί την ίδια σχεδιαστική γλώσσα με την Giulia που και αυτή μετά την διακριτική ανανέωση που υπέστη είναι ελαφρώς φρεσκαρισμένη, με πινελιές από την μικρότερη και πιο φρέσκια Tonale, όπως ο ψηφιακός πίνακας οργάνων -που δεν έχει πλέον βελόνες- με διαγώνιο 12,3in και τρεις διαφορετικές επιλογές διαμόρφωσης με όμορφα γραφικά, τις Evolved, Relax και Heritage.
Ο εσωτερικός διάκοσμος παραμένει ευχάριστος, ποιοτικός και αρκετά οδηγοκεντρικός, με σπορ δερμάτινα καθίσματα και τα καταπληκτικά σταθερά αλουμινένια paddles πίσω από το τιμόνι και τις καλαίσθητες επενδύσεις από αλουμίνιο να ολοκληρώνουν την σπορ εικόνα. Η οθόνη αφής στην κεντρική κονσόλα παραμένει ίδια, με διαγώνιο 8,8in, όπως και ο περιστροφικός επιλογέας για τον έλεγχο του συστήματος πολυμέσων, με τις υπηρεσίες Alfa Connect Services, να διαθέτουν αναβαθμίσεις over-the-air και να προσφέρουν έλεγχο του αυτοκινήτου (φώτα, κλειδαριές, κατάσταση συστημάτων, κ.α.) από απόσταση μέσω του Smartphone. Το κινητό σας μπορεί να φορτίζει ασύρματα κάτω από το κεντρικό υποβραχιόνιο, αλλά τα Android Auto και Apple CarPlay δεν συνδέονται ασύρματα, άρα απαιτείται καλώδιο. Νέα προσθήκη είναι η εισαγωγή της τεχνολογίας NFT που προσφέρει ένα πιστοποιητικό του ιστορικού του αυτοκινήτου, κάτι που σίγουρα θα σας φανεί πολύ χρήσιμο όταν θα θελήσετε να το πουλήσετε. Η τιμή της συγκεκριμένης έκδοσης βέβαια είναι αρκετά υψηλότερη από της βασικής πετρελαιοκίνητης, αφού κοστίζει €69.500 έναντι των €57.000 της 2,2lt Super, αλλά αν τις δείτε παρκαρισμένες δίπλα δίπλα, σίγουρα η Veloce τα αξίζει.
Πραγματική Alfa
Είναι μερικά αυτοκίνητα όμως, βρε παιδί μου, που ακόμα και παρκαρισμένα που τα κοιτάς ξέρεις πως θα είναι φανταστικά στην οδήγηση. Βλέπεις τώρα, κόκκινη Alfa με τεράστια φρένα, ζάντες, φαρδιά λάστιχα, μπορεί μεν να είναι SUV, αλλά φωνάζει «Οδήγησέ με!!!». Μετά το βάζεις εμπρός και ακούς το κροτάλισμα του λέβητα, εεε... τι λέω, συγνώμη, του πετρελαιοκινητήρα, και σε πιάνει μια ανησυχία πως μάλλον έχεις κάνει λάθος. Κι όμως, τον σώζει το αυτόματο κιβώτιο με την σφιχτή κλιμάκωση. Δεν χρειάζεται να τον στροφάρεις ψηλά που όλοι οι diesel πάσχουν. Η άφθονη ροπή, οι γρήγορες αλλαγές και οι πολλές ταχύτητες το κάνουν γρήγορο αβίαστα. Αν ήταν βέβαια να τις αλλάζεις με το χέρι θα ήταν εκνευριστικό, αλλά με το αυτόματο κιβώτιο που είναι ταχύτατο και ομαλό στις αλλαγές, η επιτάχυνση είναι αδιάκοπη και το μόνο που υποδηλώνει τις ταχύτητες που φεύγουν η μία μετά την άλλη είναι η αλλαγή στον ήχο. Τώρα ο ήχος... εντάξει, έχει και καλό ηχοσύστημα για όσους δεν τον θέλουν. Δεν μπορούμε να τα έχουμε όλα, μονά-ζυγά δικά μας. Η οικονομία καυσίμου εξάλλου με τις επιδόσεις ήταν ανέκαθεν εχθροί. Ο συμβιβασμός που έχει γίνει στην μεταξύ τους σχέση όμως στην περίπτωση της Stelvio diesel είναι από τους πιο επιτυχημένους, όχι κορυφαίος όπως στην περίπτωση των Porsche ή των μεγάλων BMW diesel, αλλά ok. Σε ανταμείβει η καρότσα του όμως, που είναι σαν μια ψηλότερη Giulia η οποία είναι απλώς κορυφαίο αυτοκίνητο. Αυτοκίνητο που είχαμε να δούμε από την Alfa Romeo δεκαετίες και πολύ φοβάμαι πως με το τέλος της παραγωγής της δεν θα ξαναδούμε, ούτε άλλη Giulia ούτε άλλη Stelvio. Αυτά τα δύο αυτοκίνητα ήταν σαν μια επίδειξη δύναμης από τους Ιταλούς (σαν να λένε στους Γερμανούς, εμείς με το δικό σας πελατολόγιο θα το κάναμε καλύτερα) και μετά, πίσω στις οικονομικά ορθές και βιώσιμες λύσεις. Λογικό, δεν μπορείς να χάνεις λεφτά για πάντα.
Στρίψιμο, γκάζι, φρένα, κορυφαία λοιπόν για την κατηγορία, με σίγουρο πάτημα στον δρόμο από την AlfaLink διάταξη των εμπρός διπλών ψαλιδιών και πλήρη έλεγχο των πίσω τροχών από τους πολλαπλούς βραχίονες της ανάρτησης, το κάνουν ένα τρένο που απλά σιδερώνει την άσφαλτο από όπου και με όσα κι αν το περάσεις, ακλόνητο, χωρίς αναπηδήσεις, χωρίς χτυπήματα από την ανάρτηση, χωρίς να σου φωνάξει κανένας από τους συνεπιβάτες «κόψε». Είναι λίγο δύσκολο να περιγράψεις με λόγια τι είναι αυτό που ξεχωρίζει ένα απλά καλό αμάξι από ένα τόσο πολύ καλό γιατί είναι δύσκολο να περιγράψεις την «αίσθηση», αλλά πάρτε σαν παράδειγμα πως αν κάνεις την ίδια διαδρομή με την Stelvio και με την Tonale ας πούμε, στον ίδιο χρόνο, με την Stelvio δεν θα ανοίξει ρουθούνι, ενώ με την Tonale, που σαφώς δεν είναι κακό αυτοκίνητο, μπορεί να πας και για διαζύγιο. Τώρα θα με πείτε περίεργο, αλλά προσωπικά το τιμόνι της νομίζω πως είναι λίγο παράξενο. Έχει σχεδόν το ίδιο άμεσο και κοφτερό τιμόνι της Giulia, χωρίς να έχει όμως τα ανάλογα δυναμικά χαρακτηριστικά, ούσα αρκετά ψηλότερη και βαρύτερη, αλλά το κυριότερο με πολύ μεγαλύτερου προφίλ ελαστικά. Αυτό δημιουργεί μια παράξενη αίσθηση απόκρισης στο τιμόνι, το οποίο ενώ είναι πολύ γρήγορο, έχει ένα μικρό lag στις πρώτες μοίρες μέχρι να πάρουν την θέση τους τα ψηλά λάστιχα, το οποίο δεν συμβαδίζει με την μετέπειτα αμεσότητα και απόκριση. Σου αφήνει δηλαδή την αίσθηση (ενώ για την κατηγορία είναι πραγματικά μαχαίρι) σαν να είναι drive-by-wire που απλά κάνει κάποια κλάσματα του δευτερολέπτου να μεταφέρει την εντολή των χεριών σου και μετά το κάνει απότομα. Παραξενιά δική μου βέβαια, που σε άλλο αυτοκίνητο δεν θα την πρόσεχα καν, αλλά εδώ μιλάμε για ακριβή και οδηγοκεντρική γνήσια Alfa Romeo, με τον κινητήρα στον διαμήκη άξονα και πραγματική τετρακίνηση, οπότε όλες οι λεπτομέρειες που έχουν να κάνουν με την οδήγηση και τα χειριστήρια μετράνε. Επίσης για το παρκάρισμα θα μπορούσε να «κόβει» λίγο ακόμα. Συμπερασματικά πάντως θα μπορούσα να πω ακριβώς το ίδιο που είπα και για την Giulia. Τέτοια αυτοκίνητα δεν θα ξαναβγούν, αν έχετε την οικονομική δυνατότητα και την διάθεση για πραγματικά καλό αμάξι, μην το αναβάλλετε γιατί σε λίγα χρόνια θα το ψάχνετε μεταχειρισμένο και δεν θα υπάρχει, αφού δεν έχουν κυκλοφορήσει και πολλές και είναι πιθανό να το πληρώσετε ακριβότερα από καινούργιο. Με κόστος σχεδόν 70.000 ευρώ για την έκδοση Veloce diesel, δεν την λες και ευκαιρία, αλλά πότε το καλό ήταν φτηνό; Ποτέ.
+
Εμφάνιση
Σπορ χαρακτήρας
Οδική συμπεριφορά
Τετρακίνηση
Κατανάλωση
Λειτουργία αυτόματου κιβωτίου
-
Τιμή
Τιμή βασικής έκδοσης Super 2.2 AT 160Ps Diesel RWD €57.000
Τιμή έκδοσης Veloce 2.2 AT 210Ps Diesel Q4 €69.500
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
@ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος: Τετρακύλινδρος diesel σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Θέση: Εμπρός στον διαμήκη άξονα
Κυβισμός: 2.143cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 83mm x 99mm
Σχέση συμπίεσης: 15,5:1
Τροφοδοσία: common rail diesel, VGT
@ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός: Διπλά ψαλίδια AlfaLink, αντιστρεπτική ράβδος
Πίσω: Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική ράβδος
@ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 8 σχέσεων
Διαφορικά: Μπλοκέ πίσω διαφορικό, ελεύθερο εμπρός
@ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος (mm): 4.687
Ύψος (mm): 1.693
Πλάτος (mm): 1.903
Μεταξόνιο (mm): 2.818
Βάρος (kg): 1.820
Χώρος αποσκευών (lt): 525/1.600
@ΦΡΕΝΑ
Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 330mm με τετραπίστονες δαγκάνες
Πίσω: Αεριζόμενοι δίσκοι 320mm με μονοπίστονες δαγκάνες
@ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες: 8J x 20in
Ελαστικά: 255/45
@ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm): 211/3.500
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 48/ 1.750
0-100km/h (sec): 6,6
Τελική ταχύτητα (km/h): 215
@ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 (gr/km): 167
@ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (lt/100km): 6,4
Δοκιμής (lt/100km): 8,3
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η ελληνική αντιπροσωπεία της VW ανακοίνωσε τον τιμοκατάλογο για το νέο Tayron, το οποίο θα έρθει στην ελληνική αγορά σε τρεις μήνες.