Audi S3 2.0 TFSI 1010wHP
Τα demo cars είναι μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα περίπτωση. Τα εξετάζεις και βλέπεις τις δυνατότητες που έχει ένας μηχανικός, όταν θέλει να σπάσει κάθε ρεκόρ που υπάρχει. Όσο τα παρατηρείς, τόσα περισσότερα πράγματα ανακαλύπτεις και συζητώντας με το μηχανικό βλέπεις λύσεις που πολλές φορές είναι και πρωτοποριακές και μετά από λίγο διάστημα έχουν αντιγραφεί από τον ανταγωνισμό. Τότε καταλαβαίνεις και ποιος είναι στην κορυφή και ποιοι είναι αυτοί που τον ακολουθούν. Το ζητούμενο φυσικά σε ένα demo car είναι να έχει άψογη δουλειά σε όλα τα επίπεδα είτε αφορά την απόδοση είτε ακόμα και την εμφάνιση, γιατί στο κάτω-κάτω είναι και το αυτοκίνητο το οποίο και θα διαφημίσει τη δουλειά σου.
Το κόσμημα
Όλα τα παραπάνω που περιγράφω αντικατοπτρίζουν πλήρως το Audi S3 2.0 TFSI του Μιχάλη Ντέμου, το οποίο παράλληλα είναι και το τρέχον demo car της 0-400 Tune 2 Race, μαζί φυσικά με το μπλε S3 που κοσμούσε το εξώφυλλο του τεύχους #35. Είναι ένα εκπληκτικό σύνολο που μας έδειξε, σε έναν αναγνωριστικό πρώτο αγώνα που έτρεξε, τι μπορεί να κάνει χωρίς full πίεση. Το νέο setup του αυτοκινήτου έχει δώσει τρομερές δυνατότητες τις οποίες θα τις δούμε πολύ σύντομα. Κάθε σημείο του είναι ψαγμένο όσο δεν πάει και έχουν χρησιμοποιηθεί και αρκετές κρυφές λύσεις, που ο Τάκης δεν θέλει να αποκαλύψει. Οι υποδομές του αυτοκινήτου είναι τρομερές, αφού ο σκοπός δεν είναι μόνο η αξιοπιστία, αλλά και η κατάκτηση ορισμένων ρεκόρ. Στόχος της ομάδας είναι το αυτοκίνητο να μπει στα 7sec και να πάρει τον πρώτο χρόνο στα DSG, που αυτή τη στιγμή είναι στα 8,267sec και στα 2.0 TFSI. Ήδη το τελευταίο το πέτυχε με το καλημέρα και όσο για τα υπόλοιπα, μην ξεχνάτε ότι η ομάδα αυτή φημίζεται για την κατάκτηση των στόχων της. Και αυτό είναι κάτι που το αποδεικνύει συχνά και έμπρακτα με τα αυτοκίνητα που έχει βελτιώσει κατά καιρούς και φυσικά έχουν περάσει από τις σελίδες μας. Για να λειτουργήσει σωστά και να βγάλει τα αποτελέσματα που είδαμε μέχρι στιγμής αυτό το αυτοκίνητο, χρειάστηκε να εργαστεί μια ομάδα ανθρώπων, με επικεφαλής φυσικά τον Τάκη Παρασκευόπουλο. Εδώ δεν έχουμε απλά ένα δυνατό, δίλιτρο, τουρμπάτο αυτοκίνητο, αλλά ένα δυνατό project car με υψηλούς στόχους. Ένα καλό δείγμα των τρομερών δυνατοτήτων το είδαμε στον αγώνα που έγινε στο Τυμπάκι στις 11 και 12 Μαΐου. Ο Μιχάλης είχε κουμπώσει το Dragy και οι επιδόσεις στην οθόνη απλά κόβουν την ανάσα. Τα πρώτα 100km/h έρχονται σε μόλις 1,98sec, ενώ για το 100-200km/h θέλει μόλις 2,84sec. Είπε κανείς κάτι για GT-R? Στα πρώτα 200 μέτρα το χαρτάκι των χρονομέτρων έγραψε 5,484sec με 218,31km/h έξοδο, ενώ στα 400 μέτρα σταμάτησε στα 8,435sec με 266,46km/h ταχύτητα εξόδου. Μπορείτε να καταλάβετε περίπου με πόσα άλογα έγινε το πέρασμα, έτσι? Σκεφτείτε λοιπόν ότι δουλεύει με Import, οπότε στο ταβάνι των αλόγων που ανακοινώνει η Precision ρίξτε κάτι παραπάνω…
Άμεσος ψεκασμός? Last year!
Τα μπεκ του άμεσου ψεκασμού καταργήθηκαν και χρησιμοποιεί τέσσερα θηριώδη συμβατικά με παροχή στα 1.650cc/min της Fuel Injector Clinic, τα οποία τροφοδοτούνται από δύο αντλίες Bosch 044 και πατάνε επάνω σε μία custom μπεκιέρα, παρέα με ένα ρυθμιστή πίεσης καυσίμου της Aeromotive. Γιατί έγινε αυτό? Γιατί για να δουλέψει σωστά με τον άμεσο ψεκασμό ένας TFSI που θέλουμε να βγάλει πολλά άλογα, θα πρέπει να επέμβουμε στην αντλία υψηλής, η οποία έχει κάποιο συγκεκριμένο όριο, παράλληλα να μπουν τέσσερα επιπλέον μπεκ, συν τα μπεκ της μεθανόλης και ο παράλληλος εγκέφαλός τους, οπότε γίνεται ένας αχταρμάς, ο οποίος, για να δουλέψει σωστά, θέλει αρκετό ψάξιμο και πλέον έχει και ένα ταβάνι στην ιπποδύναμη. Οπότε ο Τάκης, καταργώντας τον άμεσο ψεκασμό, έλυσε όλα του τα προβλήματα, χρησιμοποιώντας ως μονάδα διαχείρισης την plug&play ECU της MS Labs. Πρόκειται για μια ελληνικής κατασκευής μονάδα, με πάρα πολλές δυνατότητες, πλήρως συνεργάσιμη με όλες τις εργοστασιακές λειτουργίες του αυτοκινήτου, όπως για παράδειγμα το ABS. Στα S3 8P, αν αφαιρεθεί το καντράν του αυτοκινήτου, όπως έχει γίνει εδώ, η μονάδα του ABS παύει να λειτουργεί. Οπότε εδώ χρειάστηκε να αντιγραφούν τα δεδομένα από την εργοστασιακή ECU και να περαστούν στη μονάδα της MS Labs για να λειτουργήσουν όλα σωστά. Το καντράν έχει αφαιρεθεί και τη θέση του έχει πάρει η οθόνη πολλαπλών ενδείξεων SDM-300 της Plex Tuning. Η μονάδα αυτή έχει μία οθόνη των 4,3in, μέσω της οποίας μπορούν να προβληθούν μέχρι και 256 διαφορετικά κανάλια από την ECU, έχει data-logging και έρχεται με πλήρως προγραμματιζόμενο CAN BUS και με είκοσι διαφορετικές προειδοποιήσεις, καθώς και με peak τιμές, όπως για παράδειγμα στροφές, πίεση κτλ. Όλα τα παραπάνω, μαζί με τη διαχείριση του DSG, τα ανέλαβε, όπως ήταν αναμενόμενο, ο Γιάννης Πιτόσογλου της Dynodrome. Το αυτοκίνητο πέρασε αρκετές δύσκολες ώρες επάνω στο δυναμόμετρο και ο Γιάννης τις αντίστοιχες ώρες έπαιζε με χάρτες, αναφλέξεις, advance κτλ για να ρυθμίσει σωστά το αυτοκίνητο, πάντα με χρήση βενζίνης VP Import.
Θωρακίζοντας το θηρίο
Ο 2.0 TFSI είναι ένας αρκετά ανθεκτικός κινητήρας και σηκώνει πολλά παραπάνω άλογα από το αρχικό του setup, όταν όμως θέλουμε να ξεπεράσουμε τα 1.000Ps, θα πρέπει να ασχοληθούμε εκτενώς με ορισμένα καίρια σημεία, όπως τα χιτώνια, ο στρόφαλος, η παροχή λαδιού και η φλάντζα κεφαλής. Μην ξεχνάμε ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με έναν κινητήρα, ο οποίος στροφάρει απροβλημάτιστα μέχρι και τις 9.700rpm, ενώ δέχεται μέχρι και 4,3bar πίεσης από το turbo! Ο Τάκης ασχολήθηκε πολύ με το μπλοκ του κινητήρα ενισχύοντας τα χιτώνια, ενώ κατασκεύασε και μία custom πλάκα στροφάλου για να αντέχει τις έξτρα καταπονήσεις που δέχεται ο στροφαλοθάλαμος και ο ίδιος στρόφαλος σε αυξημένα φορτία. Η πλάκα αυτή καταργεί φυσικά τον αντικραδασμικό άξονα των TFSI που είναι «liability», όταν μιλάμε για ένα μοτέρ που στροφάρει στις 9.700rpm. Η εργοστασιακή αντλία λαδιού, όπως καταλαβαίνετε, δεν μπορεί να παρέχει επαρκή πίεση και ροή λιπαντικού για τέτοιες στροφές, οπότε και αντικαταστάθηκε από μία custom, κατασκευασμένη και αυτή από τον Τάκη. Εννοείται φυσικά ότι τα πιστόνια είναι σφυρήλατα, διατηρώντας όμως τις εργοστασιακές διαστάσεις και είναι κατασκευασμένα από την CP-Carillo, όπως και οι ενισχυμένες μπιέλες. Η Custom φλάντζα κεφαλής έριξε ελαφρά τη συμπίεση στο 9,5:1. Ο στρόφαλος παρέμεινε ο εργοστασιακός, αφού με την πλάκα στροφάλου που τοποθετήθηκε δεν θα έχει κανένα θέμα και χρησιμοποιήθηκαν τριμεταλλικά μέταλλα της ACL. Στη μία του άκρη πάντως μπήκε ένα custom ελαφρωμένο βολάν από την 0-400 Tune 2 Race και στην άλλη άκρη μία τροχαλία στροφάλου της Fluidampr. Οι τροχαλίες αυτές είναι μια σοβαρή λύση για δυνατούς κινητήρες, αφού έχουν σαφέστατα μεγαλύτερη αντοχή από τις αντίστοιχες εργοστασιακές, μειώνουν τις παρασιτικές απώλειες καθώς και τις καταπονήσεις στο στρόφαλο. Τα πάντα, δηλαδή μπιέλες, στρόφαλος και κυλινδροκεφαλή δέθηκαν στη συνέχεια με τις κορυφαίες βίδες L19 της ARP, οι οποίες έχουν ιδιαίτερα αυξημένη αντοχή στις δυνάμεις εφελκυσμού.
Η ψυχή του κινητήρα
Το κυριότερο σημείο του κινητήρα, που θα βγάλει τη δύναμη, είναι φυσικά η κυλινδροκεφαλή. Ο Τάκης έκανε ροϊκή εξέλιξη στους αυλούς εισαγωγής και εξαγωγής και άλλαξε όλο το valvetrain με τα αντίστοιχα aftermarket της Supertech, δηλαδή μεγαλύτερες βαλβίδες, διπλά ελατήρια, retainers και οδηγούς, ενώ κατασκεύασε ο ίδιος τις έδρες. Οι εκκεντροφόροι έχουν αρκετά «άγρια» χαρακτηριστικά και είναι κατασκευασμένοι και αυτοί από τον Τάκη, ο οποίος δεν ήθελε να δώσει περισσότερα στοιχεία γι’ αυτούς. Λογικό, όταν μιλάμε για ένα μοτέρ που κυνηγάει παγκόσμια ρεκόρ. Αφού δέθηκε ο κινητήρας, πάτησε επάνω σε νέες billet ενισχυμένες βάσεις της Torque Solution, οι οποίες στηρίζουν σταθερά το μοτέρ στη θέση του.
Ένα αρκετά ενδιαφέρον σημείο είναι η custom πολλαπλή εισαγωγής που αντικατέστησε την εργοστασιακή. Είναι και αυτή κατασκευασμένη από τον Τάκη σε CNC, από billet αλουμίνιο, έχει ένα σημαντικά μεγαλύτερο plenum που φτάνει τα 3,5lt, τη στιγμή που η εργοστασιακή είναι μόλις στο 1lt, χρησιμοποιεί μεγαλύτερα -σε μήκος- runners και έχει αναμονές για τέσσερα μπεκ βενζίνης, καθώς και για μπεκ ψεκασμού μεθανόλης. Στην άκρη της μπήκε μια μεγάλη πεταλούδα γκαζιού των 80mm και χρησιμοποιήθηκαν σωληνώσεις αλουμινίου που κατασκεύασε η PPM Exhaust, με 86mm διάμετρο.
Turbo power!
Το turbo που χρησιμοποιήθηκε προέρχεται από τη γκάμα της Precision και έχει κωδικό PT7275 Gen II. Το θηρίο αυτό έχει πάτημα Τ4, λόγο A/R στην εξαγωγή 0.96, διάμετρο συμπιεστή 72mm και στροβίλου 75mm και είναι ικανό για ιπποδυνάμεις που φτάνουν τα 1.100Ps. Το turbo υποστηρίζεται από ένα external wastegate της Turbosmart των 65mm, μία σκάστρα της TiAL και από ένα τεράστιο αλουμινένιο intercooler της Energie Racing Parts, σε διαστάσεις 600x300x100mm, με custom σωληνώσεις κατασκευασμένες από την 0-400 Tune 2 Race. Το καπάκι της κυλινδροκεφαλής αντικαταστάθηκε από ένα billet αλουμινένιο, κατασκευής 0-400 Tune 2 Race, το οποίο έχει αναμονές για τις αναθυμιάσεις λαδιού, οι οποίες οδηγούνται σε ένα επίσης custom δοχείο, κατασκευασμένο και αυτό από αλουμίνιο. Επάνω του συναντάμε τέσσερις πολλαπλασιαστές από Audi R8 και από κάτω τους έχουν μπει τα μπουζί F5 της Bosch. Είμαι σίγουρος ότι εκεί στην Audi θα έχουν πάθει την πλάκα τους με το πόσους πολλαπλασιαστές έχουν πουλήσει αναλογικά με τα ταξινομημένα R8 που κυκλοφορούν επίσημα εδώ πέρα! Εδώ πάντως, οι πολλαπλασιαστές αυτοί ήταν αναγκαίοι, ο Τάκης δεν βάζει τυχαία το οτιδήποτε επάνω σε έναν κινητήρα. Όλες οι πλεξούδες και τα ηλεκτρονικά του αυτοκινήτου κατασκευάστηκαν από την αρχή από την Delectronics και έτσι έπρεπε να γίνει, ώστε να λειτουργήσουν όλα όπως πρέπει. Η εικόνα του μηχανοστασίου είναι πραγματικά υποδειγματική, με custom σωληνώσεις αεροπορικού τύπου για τις παροχές καυσίμου, με διάμετρο στα 12mm, αλλά και για τις παροχές λαδιού, ποιοτικά κολάρα σιλικόνης όπου χρειάζεται, καθώς και σωληνώσεις αλουμινίου κατασκευασμένες από την PPM Exhaust για τις παροχές αέρα.
Δεν τελειώσαμε!
Με το κεφάλαιο κινητήρα έτοιμο, επόμενο βήμα ήταν η μετάδοση και φυσικά το στήσιμο του αμαξώματος. Από το εσωτερικό αφαιρέθηκαν καθίσματα, ταμπλό και επενδύσεις και κατασκευάστηκε ένα roll-cage με έγκριση FIA, από την Giannopoulos Roll-cage, που έχει έδρα στην Τρίπολη. Ο Ντέμος κάθεται πάνω σε ένα Sparco Pro 2000, δεμένος με ζώνες τεσσάρων σημείων και παρέα του κάνει το σύστημα πυρόσβεσης της Sparco. Στη δίαιτα του αυτοκινήτου συνέβαλε το carbon καπό και η θύρα του χώρου αποσκευών της Seibon, ενώ στο φρενάρισμα ανέλαβε το κιτ φρένων με τετραπίστονες δαγκάνες Wilwood DynaLite, με απαραίτητη προσθήκη, για την κατηγορία του αυτοκινήτου, το αλεξίπτωτο της Simpson. Στη μετάδοση τώρα, έχει χρησιμοποιηθεί όλο το Sportsman Plus kit της Dodson Motorsport, με δύο μπασκέτες και 8 ενισχυμένα δισκάκια για τους συμπλέκτες, ενώ έχει τοποθετηθεί ένα custom ψυγείο για καλύτερη ψύξη. Παράλληλα τοποθετήθηκαν custom ημιαξόνια και κεντρικός άξονας, για να διαχειρίζονται την τρομερή δύναμη που τρώει στα μούτρα η μετάδοση. Ένα πλήρως ρυθμιζόμενο coilover κιτ της Bilstein, με κωδικό Β16, ήταν κάτι παραπάνω από απαραίτητο για ένα τέτοιο setup, γιατί καλά τα άλογα, αλλά η σωστή διαχείρισή τους είναι εξίσου σημαντικό κομμάτι που πολλές φορές περνάει απαρατήρητο. Όχι όμως εδώ. Εννοείται ότι τα λάστιχα είναι slick για χρήση dragster, σε διάσταση 24,5x8,5x15” και χρησιμοποιούν τις πανάλαφρες ζάντες της Rota Wheels.
Παγκόσμια καταξίωση
Είμαι απόλυτα σίγουρος ότι στο άμεσο μέλλον θα δούμε τρομερά πράγματα από το S3 του Μιχάλη. Το 8,435sec, που σημείωσε, είναι όντως αναγνωριστικό, αφού μιλάμε για τον πρώτο αγώνα του αυτοκινήτου με ένα ολοκαίνουριο setup που ετοιμαζόταν για μήνες. Αυτοκίνητα σαν αυτό κρατάνε ψηλά την ελληνική σημαία του tuning και μας κάνουν γνωστούς στο εξωτερικό. Και αυτό δεν είναι καθόλου υπερβολή, η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει δείξει τρομερά αυτοκίνητα και όλοι ξέρετε τι χρόνους έχουν πετύχει και τι αντιδράσεις έχουν προκαλέσει σε παγκόσμιο επίπεδο. Το S3 της 0-400 Tune 2 Race σύντομα θα είναι ένα από αυτά και θα κάνει παρέα στο άλλο παγκόσμιο μπλε S3.
BOX-ON
Θέλω να ευχαριστήσω τον Τάκη Παρασκευόπουλο και την 0-400 Tune 2 Race, τον Δημήτρη Στασινόπουλο για την ΕCU, την Energie Racing Parts, τον Γιάννη Πιτόσογλου και την Dynodrome, καθώς και την PPM Exhaust για το εξαιρετικό αποτέλεσμα στο αυτοκίνητό μου.
BOX-OFF
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ Κυβισμός: 1.984cc Διάμετρος x Διαδρομή: 82,5mm x 92,8mm
Σχέση Συμπίεσης: 9,5:1 CP 82,5mm πιστόνια
Carrillo μπιέλες
0-400 Tune 2 Race ροϊκή εξέλιξη κυλινδροκεφαλής
0-400 Tune 2 Race custom ενίσχυση μπλοκ στα χιτώνια
0-400 Tune 2 Race custom πλάκα στροφάλου
0-400 Tune 2 Race custom φλάντζα κεφαλής
Fluidampr τροχαλία στροφάλου
Supertech ελατήρια βαλβίδων
Supertech βαλβίδες
Supertech retainers τιτανίου
0-400 Tune 2 Race έδρες βαλβίδων
0-400 Tune 2 Race εκκεντροφόροι custom
0-400 Tune 2 Race billet πολλαπλή εισαγωγής
0-400 Tune 2 Race πεταλούδα 80mm
ARP L19 βίδες κεφαλής
ARP L19 βίδες στροφάλου λ19
ARP L19 βίδες μπιελών
ACL μέταλλα στροφάλου
0-400 Tune 2 Race custom βολάν
Torque Solution βάσεις κινητήρα
Precision PT7275 Gen II v-band turbo
Energie Parts intercooler 600x300x10mm
0-400 Tune 2 Race σωληνώσεις intercooler
TiAL σκάστρα
Turbosmart external wastegate 65mm
Bosch 044 x2 αντλίες καυσίμου
Custom σωληνώσεις καυσίμου αεροπορικού τύπου 12mm
FIC 1.650cc/min μπεκ καυσίμου
PPM Exhaust πολλαπλή εξαγωγής
Aeromotive ρυθμιστής πίεσης καυσίμου
Bosch F5 μπουζί
Audi R8 πολλαπλασιαστές
Energie Parts κολάρα σιλικόνης
Delectronics πλεξούδα
MS Labs ECU
Dynodrome ECU
PPM Custom σωληνώσεις 86mm αέρα
0-400 Tune 2 Race billet ψευτοκάπακο
0-400 Tune 2 Race ενισχυμένη -chain driven- αντλία λαδιού
Plex Tuning MFD SDM-300 οθόνη
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Bilstein PSS10 coilover kit
ΜΕΤΑΔΟΣΗ 0-400 Tune 2 Race custom ημιαξόνια
0-400 Tune 2 Race custom άξοναςμετάδοσης
Dodson Performance δισκάκιασυμπλέκτη Dodson καμπάνα
0-400 Tune 2 Race ψυγείο λαδιού σασμάν
ΑΜΑΞΩΜΑ
Seibon carbon καπό Seibon carbon καπό πίσω
Giannopoulos Roll Cages roll-cage
Simpson αλεξίπτωτο
Sparco πυρόσβεση
Sparco Pro 2000 κάθισμα bucket
ΦΡΕΝΑ
Wilwood lite κιτ φρένων
ΤΡΟΧΟΙ
Rota Wheels 8,5Jx15in ζάντες Μ/Η 24,5/8,5 R15 ελαστικά
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο Dynapack της Dynodrome
Μέγιστη ισχύς (WHP/rpm) 1.010/8.030
Μέγιστη ροπή (kgm/rpm) 95,1/7.250
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 1,364
200 5,484 218,31
400 8,435 @ 266,46
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
H Opel Βελμάρ στη HORECA 2023 με τα ηλεκτρικά επαγγελματικά οχήματα της Opel