Mazda RX-8 Renesis Turbo 296Ps vs Mazda RX-8 13B RE 300+Ps
Λατρεία
Το Mazda RX-8, όπως θα έχετε αντιληφθεί ήδη οι περισσότεροι από εσάς που διαβάζετε τακτικά το Power Automotive Magazine, είναι ένα από τα αγαπημένα αυτοκίνητα των συντακτών. Έχουμε μάλιστα και δύο στην ομάδα, ένα μαύρο εγώ, εδώ και 14 χρόνια και ένα γκρι ο Κλιβανόπουλος, που είναι γνωστός ζηλιάρης και, αφού κράτησε το δικό μου μερικές βδομάδες, όταν του έκλεψαν το Leon, με το που πήρε την αποζημίωση βρήκε -πιθανότατα- το καλύτερο στο car.gr και το πήρε. Δεν υπάρχει άλλο αυτοκίνητο στα λεφτά που βρίσκεις μεταχειρισμένο ένα RX-8, που να μπορεί να συγκριθεί μαζί του σε τίποτα πέραν της κατανάλωσης. Μία κατανάλωση που -στη δική μου περίπτωση- έχει αγγίξει συνολικά το κόστος αγοράς του αυτοκινήτου καινούριο, αφού το πήρα 32.000 ευρώ και στις 135.000km, που έχει, με μέσο όρο τα 15lt/100km, έχει κάψει περίπου 30.500 ευρώ αμόλυβδη. Αυτό που έχω όμως να πω είναι χαλάλι του. Έχει 135 ευρώ τέλη κυκλοφορίας, 200 ευρώ το χρόνο ασφάλεια, μηδέν τεκμήριο, ανταλλακτικά βρίσκεις παντού μεταχειρισμένα και είναι αυτοκίνητο με Α κεφαλαίο. Κανένα άλλο τόσο καλό αμάξι δεν έχει τόσα λίγα πάγια έξοδα, σε βαθμό που αξίζει να πάρεις ένα και να το βγάζεις βόλτα δύο φορές το μήνα. Θα τα αξίζει τα λεφτά του ακόμα και έτσι. Αν μάλιστα το πας μια βόλτα από την Top Secret του φίλου μας του Στέφανου, στην Αργυρούπολη, να σου το κάνει τουρμπάτο, θα γίνει το καλύτερο παιχνίδι που είχες ποτέ.
Δυο δρόμους έχει ο ρότορας
Δύο διαφορετικούς μεν, αλλά με παρόμοιο αποτέλεσμα. Ο ένας είναι να αφήσεις τον εργοστασιακό κινητήρα Renesis και να τον μετατρέψεις σε Turbo και ο άλλος, ο πιο ακριβός, είναι να πάρεις έναν 13Β, που είναι προηγούμενης γενιάς, από κάποιο RX-7 ή άλλο μοντέλο, όπως στην περίπτωση του λευκού της δοκιμής, που το μοτέρ του προέρχεται από διρότορο (13Β-RE) Mazda Eunos Cosmo. Αυτό το μοτέρ ήταν turbo από το εργοστάσιο, αλλά είχε κάποιες μικροδιαφορές από το 13B-REWτου RX-7 FD και απέδιδε 230Ps σε εργοστασιακή μορφή. Τέλος πάντων, αυτό δεν είναι το ζητούμενο εδώ, το θέμα μας είναι ποια λύση από τις δύο είναι καλύτερη για ένα project car RX-8 που θα αποτελεί ένα αυτοκίνητο διασκέδασης, γιατί εδώ που τα λέμε, αν θέλεις τουρμπάτο ρότορα για να πηγαίνεις το πρωί στη δουλειά και το απόγευμα στο supermarket, τότε μάλλον έχεις λεφτά και για καλύτερο αυτοκίνητο. Το λευκό του Στέφανου από την Top Secret είναι ακόμα σε στάδιο εξέλιξης και δεν έχει ολοκληρωθεί, αλλά όταν πήγα από το μαγαζί του για να βρω τον Μάρκο που ήρθε από τη Ρόδο και δεν τον έσωνε ούτε το GPS, τον ρώτησα αν δουλεύει και μου απάντησε, φυσικά και δουλεύει, απλώς δεν του ανεβάζουμε ακόμα πίεση, γιατί λείπουν πολλά πράγματα από τροφοδοσία. Έτσι όπως είναι, με μηχανική σχεδόν πίεση, πρέπει να βγάζει γύρω στα 310-320Ps, αλλά, αν θέλεις, το βάζουμε παρέα με το κόκκινο. Την απάντηση την μαντεύετε...
Παρόμοιοι δρόμοι, παρόμοιο αποτέλεσμα
Προσωρινά τουλάχιστον, μέχρι να σηκώσει κανονική πίεση το λευκό, τα δύο αυτοκίνητα είναι κοντά και σε δύναμη και σε επιδόσεις. Το κόκκινο Challenge του Μάρκου έχει βελτιωμένο θυρίδωμα στα πλευρικά του κινητήρα -το λεγόμενο streetport- για περισσότερη και ευκολότερη «αναπνοή», κάτι που είναι βασικό στους Renesis, όταν θέλεις να μπορούν να λειτουργήσουν με υπερτροφοδότηση, ειδικά από μία Garrett GTX3071R Gen 2, που δεν την λες και μικρή. Φυσικά συνοδεύεται και από τα παρελκόμενα ψυγεία, intercooler, σωληνώσεις και 76άρα εξάτμιση, όλα χειροποίητα custom της Top Secret. Για πολλαπλασιαστές, που είναι γενικά ένα σημείο που «πονάνε» τα RX-8, ο Στέφανος από την Top Secret έχει βρει μια λύση που πρώτη φορά την συναντάω, ενώ έχω ασχοληθεί ιδιαίτερα με το θέμα λόγω του δικού μου καημού -που δεν το χορταίνω πολλαπλασιαστές το καμάρι μου- και έχει τοποθετήσει πολλαπλασιαστές Bosch Motorsport, οι οποίοι είναι coil on plug, δηλαδή είναι όπως στους καινούριους εμβολοφόρους κινητήρες πάνω στο μπουζί. Αυτή είναι μία λύση που στα δύο αυτοκίνητα της δοκιμής δουλεύει και μάλιστα καλά, οπότε την επόμενη φορά που θα τους τηγανίσει αυτούς που έχω βάλει (περίπου 2 χρονάκια θέλει), θα πάω στον Στέφανο να βάλω Bosch. Δεν είναι απλό, θέλει πλεξούδα και πατέντες, αλλά σίγουρα είναι καλύτεροι από τους Hitachi που έχω τώρα και σίγουρα θα ζήσουν περισσότερο. Ο εγκέφαλος του κόκκινου RX-8 είναι ο εργοστασιακός, αλλά είναι προγραμματισμένος από τον Σωκράτη Νουχουτίδη, στην Auto Veltiosis. Το αποτέλεσμα είναι να βγάλει 296Ps με πολύ χαμηλή πίεση, της τάξης του 0,6-0,7bar και γι’ αυτό χρησιμοποιεί μεγάλη τουρμπίνα, γιατί ο Renesis έχει μεν τον όγκο καυσαερίων για να την γυρίσει, έχει όμως και μια αντιπάθεια στη μεγάλη πίεση και στις υψηλές θερμοκρασίες καυσαερίων λόγω του σχεδιασμού του.
Βλέπετε, η κύρια και ουσιαστική διαφορά του Renesis από τον 13Β-REW είναι ότι έχει τις τρύπες για την εισαγωγή και την εξαγωγή στα πλευρικά τοιχώματα του ρότορα και όχι στο στάτορα. Αυτό η Mazda το έκανε για να γλυτώσει σε κατανάλωση (σωθήκαμε...), αλλά κυρίως σε καυσαέρια και άκαυτες που έφευγαν από τον παλιό κινητήρα λόγω της θέσης των θυρίδων. Με αυτήν την αλλαγή, λοιπόν, ο Renesis ήταν βελτιωμένος σε αυτούς τους τομείς, τα καυσαέρια όμως βγαίνοντας από το μοτέρ δεν φεύγουν ευθεία, όπως γυρνάει ο ρότορας, αλλά από το πλάι, στρίβοντας με το που βγαίνουν, οπότε οι πολύ μεγάλες θερμοκρασίες σε εκείνο το σημείο δεν του πολυαρέσουν και καλό είναι -για τη μακροβιότητα- να μην τον τεντώνεις στην πίεση. Βέβαια, ο Στέφανος μας είπε ότι ακόμα και με την GTX3071R Gen 2 μπορεί να σηκώσει μέχρι και 0,8bar πίεση, απλά ο Μάρκος είναι από τους γερούς «κάφτες» του νησιού, οπότε του setαρε την πίεση αυστηρά στο 0,55bar!
The White Noise
Ο 13Β του λευκού, από την άλλη, είναι μια διαφορετική ιστορία. Φοράει και αυτός μία τεράστια Borg Warner S300, η οποία είναι ικανή για σχεδόν 800Ps, αλλά τα rotary -γενικώς- χρειάζονται μεγάλη τουρμπίνα όχι μόνο για να φτάσουν σε αυτές τις ιπποδυνάμεις, αλλά για να έχουν αρκετό χώρο να φύγουν τα καυσαέρια. Βλέπετε, δεν έχουν βαλβίδες που να ανοιγοκλείνουν και να στεγανοποιούν απόλυτα το μοτέρ κι έτσι το back pressure τους πνίγει. Καλύτερα να έχουν μεγάλη τουρμπίνα κι ας μην την χρησιμοποιούν στο έπακρο, παρά μικρή και να μην μπορούν να ανασάνουν ψηλά. Έτσι κι αλλιώς και τα κυβικά τα έχουν για να την γυρίσουν, αλλά και τις στροφές που φτάνουν τις 10.000rpm με ένα καλό ζύγισμα. Τα κυβικά στον Wankel μην τα υπολογίζετε 1.300, γιατί κάνει δύο καύσεις στον κύκλο σαν δίχρονος, άρα σαν αποτέλεσμα είναι τα διπλάσια και βάλε το ότι γυρνάει και 10.000 αντί για 7.000rpm, τότε τα καυσαέριά του είναι σαν να ήταν 3.700cc. Τώρα δεν είναι και τόσο μεγάλη η τουρμπίνα έτσι; Η μεγάλη μαγκιά όμως στο αμάξι του Στέφανου είναι ότι δουλεύουν όλα. Έχει διατηρήσει την εργοστασιακή, ηλεκτρική πεταλούδα, που σημαίνει ότι έχει ακόμα το φανταστικό DSC των RX-8, που στη μισή απενεργοποίηση σε αφήνει να κάνεις ό,τι καφρίλα θέλεις, αλλά αν αφήσεις το γκάζι ή πατήσεις φρένο, τα μαζεύει όλα μόνο του, ενώ παράλληλα χρησιμοποιεί και έναν εγκέφαλο Link G4 για τη διαχείριση του κινητήρα που τον έχει προγραμματίσει επίσης ο Σωκράτης από την Auto Veltiosis. Με τη χρήση και των δυο εγκεφάλων, το λευκό RX διατηρεί όλες τις εργοστασιακές του λειτουργίες, όπως τον κλιματισμό, το ESP, το immobilizer κτλ, αλλά διαχειρίζεται κανονικά τη χαρτογράφηση του 13Β. Το αποτέλεσμα λοιπόν όλων αυτών είναι να έχουν -προς το παρόν- και τα δύο αυτοκίνητα πανομοιότυπες επιδόσεις, με 6,25sec (λευκό) και 6,34sec (κόκκινο) για το 0-100km/h και να βγαίνουν δίπλα-δίπλα στο τετρακοσάρι με 14,45 και 14,46sec! Απίθανο έτσι; Το ίδιο αυτοκίνητο να μετρούσαμε 10 φορές, δεν θα είχε ποτέ 0,01sec απόκλιση στα 400m. Δεν βάζουν φωτιά στο δρόμο, αλλά δεν έχουν και καμία σχέση με τους εργοστασιακούς χρόνους ενός RX-8.
Διαλέχτε!
Συμπερασματικά, η λύση του τουρμπισμένου Renesis είναι η πιο οικονομική, γιατί δεν περιλαμβάνει το κόστος αγοράς του κινητήρα, αν υποθέσουμε ότι ο δικός σας είναι σε αρκετά καλή κατάσταση, αλλά έχει ένα όριο ιπποδύναμης που είναι κάπου εδώ που βρίσκεται και το κόκκινο του Μάρκου. Τα 300 ή 300 κάτι άλογα είναι ιδανικά αν ζητάει κάποιος και σχετική αξιοπιστία από τον Renesis, αλλά, στην πραγματικότητα, ένα RX-8 δεν χρειάζεται και κάτι παραπάνω από 300 άλογα. Με τόσα είναι τέλειο! Το λευκό, με τον 13Β, όπως γνωρίζουμε και από άλλα δυνατά 7άρια, δεν έχει όριο... όσα περισσότερα λεφτά έχεις για βελτίωση τόσα άλογα παίρνει. Είναι μία μηχανή παραγωγής αερίων χωρίς βαλβίδες, μπιέλες και διάφορα κινούμενα μέρη που να χρειάζονται βελτίωση και όταν είναι καλά ζυγισμένος, μπορεί να γυρνάει 10άρες, με μια τουρμπίνα σαν γομάρι να του πρεσάρει κυβικά αέρα και μια μάνικα να ρίχνει βενζίνη χωρίς πρόβλημα. Κάποια από αυτήν θα την κάψει, κάποια θα του ξεφύγει από τις τρύπες άκαφτη να λαμπαδιάσει στη λαδωμένη του εξάτμιση, βγάζοντας μισό μέτρο φλόγα σε κάθε αλλαγή και γενικά εκεί μέσα μπορεί να γίνει του οικολόγου το κάγκελο. Είναι ένα πραγματικά αδηφάγο ζώο που δεν υπολογίζει τίποτα και έτσι θυριδομένος που είναι στο λευκό του Στέφανου, είμαι σίγουρος ότι, όταν το τελειώσει, θα μαρσάρει στην Αργυρούπολη και θα λιώνει μισό παγόβουνο στην Ανταρκτική. Εμείς πάντως δεν χανόμαστε, όταν θα είναι εντελώς έτοιμο, εδώ θα είμαστε να το ξαναδούμε. Πού ξέρεις, μπορεί μέχρι τότε να είναι και το δικό μου turbo!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ RX-8 Renesis Turbo
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος: Wankel
Κυβισμός: 1.308
Σχέση Συμπίεσης: 10:1
4port με street porting
Garrett GTX 3071R Gen 2 turbo
Σκάστρα GReddy
Εξάτμιση custom 76mm Top Secret
Intercooler και σωληνώσεις custom Top Secret
Πολλαπλασιαστές Bosch Motorsport
Πρόγραμμα Auto Veltiosis
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Εργοστασιακή
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Προφυλακτήρες Ings
Μαρσπιέ Mazdaspeed
GReedy Profec oled boost controller
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Εργοστασιακά
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες: Japan Racing JR11 8,5J x 18in εμπρός, 9,5j x 18in πίσω
Λάστιχα: Bridgestone Potenza S001 225/40 εμπρός, 255/35 πίσω
TUNED BY:
Top Secret
Λεωφόρος Αργυρουπόλεως 44, Άνω Αργυρούπολη, 164 51
Τηλ: 211 40 89 810
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗΣ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC STOCK CAR*
0-60 3,30 3,4
0-80 4,47 5,3
0-100 6,34 7,2
0-120 8,31 10,0
0-140 11,16 13,3
0-160 14,12 18,5
0-180 16,81 24,6
AΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,61 @ 50,39
60 4,84 @ 85,15
100 6,39 @ 100,51
200 9,50 @ 128,40
400 14,46 @ 162,12
Roll με 2α ΚΜ/Η SEC
60-120 5,01
60-160 10,23
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
RX-8 13B
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος: Wankel
Κυβισμός: 1.308
Σχέση Συμπίεσης: 9:1
Street porting
Borg Warner S300 turbo
Σκάστρα Turbosmart
Εξάτμιση custom 102mm Top Secret
External wastegate Tial 60mm
Intercooler και σωληνώσεις custom Top Secret
Πολλαπλασιαστές Bosch Motorsport
Εγκέφαλος Link G4
Προγραμματισμός εγκεφάλου Auto Veltiosis
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Εργοστασιακή
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Εμπρός προφυλακτήρας ΑΤΗ
Μαρσπιέ Veilside
Πίσω προφυλακτήρας Veilside
Όργανα Autogauge
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Galfer 4pot brake kit
Tein mono pro coilovers
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες Kosei K3 8,5j x 19in εμπρός, 9,5j x 19in πίσω
Λάστιχα: Kumho 235/35 εμπρός, 275/30 πίσω
TUNED BY:
Top Secret
Λεωφόρος Αργυρουπόλεως 44, Άνω Αργυρούπολη, 164 51
Τηλ: 211 40 89 810
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗΣ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC STOCK CAR*
0-60 3,33 3,4
0-80 4,73 5,3
0-100 6,25 7,2
0-120 8,35 10,0
0-140 10,60 13,3
0-160 14,22 18,5
0-180 16,17 24,6
AΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,70 @ 48,40
60 4,96 @ 83,28
100 6,50 @ 103,35
200 9,58 @ 131,22
400 14,45 @ 161,12
Roll με 2α ΚΜ/Η SEC
60-120 5,02
60-160 10,45
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Tο θεαματικό φινάλε της σεζόν 2021 του FIA World Rally Championship θα γίνει στο θρυλικό Autodromo Nazionale de Monza, το τριήμερο 19-21/11 και οι φαν...