BMW E30 318 TURBO 502Ps

BMW E30 318 TURBO 502Ps

Ο Σταμάτης Παγώνης πήρε το πρωτάθλημα στην κατηγορία True Street 12, έχοντας όλα τα παραπάνω, οδηγώντας μία λευκή μέχρι πρότινος, μαύρη πλέον BMW 318 E30 Turbo. Στην εισαγωγή έγραψα «να ξέρεις πότε θα αφήσεις το γκάζι», γιατί στην κατηγορία που έτρεχε πέρυσι ο Σταμάτης, το όριο ήταν τα 12sec, όμως το αυτοκίνητό του, όπως απέδειξε στον τελευταίο αγώνα στο Τυμπάκι, γράφει ψηλά 11άρια! Και μάλιστα χωρίς να ανοίξει την παροχή του nitro... Σε κάθε πέρασμα ο Σταμάτης, αφήνει το γκάζι στα 300 και κάτι μέτρα, προκειμένου να μην σπάσει το φράγμα των 12sec. Για να φρεσκάρω λίγο και την μνήμη σας σχετικά με το ποιος είναι ο Σταμάτης, θα σας πάω μερικά χρόνια πίσω και συγκεκριμένα εφτά, στο τεύχος #70, το οποίο είχε στο εξώφυλλο ένα ασημί BMW Μ3 Ε46 Turbo, με 602Ps 150Ps nitro! Τότε αυτό το αυτοκίνητο μας είχε αφήσει τις καλύτερες εντυπώσεις με την δύναμη του, πράγμα λογικό, μην ξεχνάτε ότι μιλάμε για το πρώτο turbo 46άρι στην Ελλάδα και σε μία εποχή που τα 11sec για τα 400 μέτρα, ήταν χρόνος που έγραφαν μόνο πολύ δυνατά αυτοκίνητα και κατά προτίμηση τετρακίνητα. Αυτό βέβαια δεν παύει να σημαίνει πως ακόμα και σήμερα μία Μ3 με 750 άλογα δεν είναι εντυπωσιακή! Ο Γάκης θα θυμάται για πάντα τις συγκεκριμένες μετρήσεις, όταν στα 250 km/h άρχισε το αμάξι να τρέμει λες και είχε κομπρεσέρ της ΕΥΔΑΠ, ο οδηγός θεώρησε ότι είχε χάσει την ζυγοστάθμιση ο κεντρικός άξονας και αφού έκαναν ένα δεύτερο πάτημα από στάση και πήγαν μέχρι τα 280km/h, ανακαλύψανε ότι το πίσω λάστιχο είχε παραδώσει πνεύμα και η ζάντα έμοιαζε σαν να την είχε δαγκώσει ο Chuck Norris!

Από την κυρία, στην αλητεία!

Μετά από αρκετό καιρό πάντως ο Σταμάτης αποχωρίστηκε την Ε46 για χάρη μίας Ε30, που για πολλούς bimmers είναι πιο αλήτικο αυτοκίνητο. Η old-school εμφάνιση με τις τετράγωνες και αυστηρές γραμμές δίνουν ένα άγριο look με στοιχεία που αποπνέουν κάτι άγριο και δύστροπο. Η αλητεία σημαίνει και λίγη ανωριμότητα και η ανωριμότητα μεταφέρει μερικές φορές προβλήματα, που ευτυχώς η εξέλιξη τα έχει λύσει εδώ και καιρό. Για να γίνω  σαφέστερος, τα Ε30 είχαν ένα θέμα με τις ραφές κυρίως των πίσω θόλων, ειδικότερα σε αυτοκίνητα με σκληρή ανάρτηση τα οποία πιέζονταν πολύ σε στροφές... Όπως έλεγαν τότε «έκοβαν τα Π», επειδή οι συγκεκριμένες ραφές έμοιαζαν με Π. Αυτό εμφανιζόταν και στους μπροστινούς θόλους, αλλά σε μικρότερη συχνότητα από τους πίσω και κυρίως σε αυτοκίνητα έντονα χαμηλωμένα. Η εύκολη λύση είναι να ραφτούν, ενώ η ψαγμένη και πιο σωστή λύση είναι να τοποθετηθούν οι ενισχύσεις που είχαν τα Ε30 cabrio σε εκείνα τα σημεία. Εννοείται πως ο Σταμάτης ενίσχυσε όχι μόνο τους θόλους, αλλά και ολόκληρο το αμάξωμα, καθώς επίσης φούσκωσε τα εμπρός και πίσω φτερά για να μοιάζει με Μ3 Ε30, αλλά και για να χωρέσουν τα αρκετά μεγαλύτερα λάστιχα.

Όσον αφορά τον κινητήρα, ο Σταμάτης εξελίσσει εδώ και καιρό έναν εξακύλινδρο S38 Turbo από M5 E34, ο οποίος θα βγάλει πολλά άλογα, αλλά ακόμη δεν είναι έτοιμος. Για να μην κάθεται λοιπόν το αυτοκίνητο, αποφάσισε στο ενδιάμεσο να τουρμπίσει τον stock κινητήρα του 318i, o οποίος είναι της σειράς Μ43 και συγκεκριμένα ο Μ43Β18, που αντικατέστησε τον Μ40 και υπήρχε στην παραγωγή από το 1991 μέχρι και το 2002. Κύριο χαρακτηριστικό του είναι η τεράστια αντοχή του, αφού δεν παθαίνει σχεδόν ποτέ τίποτα, ενώ oι κύριες διαφορές σε σχέση με τον παλαιότερο Μ40 είναι η αντικατάσταση του luft με air-flow-meter, η αντικατάσταση του ιμάντα για την κίνηση των εκκεντροφόρων με καδένα, η ανασχεδιασμένη πολλαπλή εισαγωγής και φιλτροκούτι, και φυσικά πιο εξελιγμένο σύστημα ψεκασμού Bosch Motronic ME 1.7 με knock sensor.

Workshoptime!

Για να αυξηθεί η αντοχή του κινητήρα, μπήκε στρόφαλος από τον M44B19 ο οποίος είναι πιο ανθεκτικός, αλλά έχει μεγαλύτερη διαδρομή κατά 2,5mm (83,5 από 81mm), οπότε οι μπιέλες της Arrow που χρησιμοποιήθηκαν έπρεπε να είναι αντίστοιχα κοντύτερες από τις stock. Τα έμβολα είναι της Wossner με 86mm διάμετρο, δηλαδή 2mm oversize, οπότε ο κυβισμός του κινητήρα έφτασε τώρα στα 1.940cc.

H συμπίεση με την χρήση φλάντζας με μεταλλικά Ο-rings έπεσε στο 8,6:1.

Η κεφαλή δέχθηκε ροϊκή εξέλιξη, ενώ αλλάχθηκε όλο το valvetrain με Supertech το οποίο παίρνει κίνηση από εκκεντροφόρο της Boubis Cams.

Την παροχή καυσίμου την ανέλαβαν τα μπεκ της Bosch με παροχή στα 1.000cc/min, τα οποία βρίσκονται πάνω σε μία custom μπεκιέρα, που την πίεση της την ρυθμίζει ένας ρυθμιστής πίεσης βενζίνης Malpassi, που τροφοδοτείται από μία Bosch 044.

Τον αέρα συμπιέζει στα 2,0bar η GT3071R της Garrett, που πατάει πάνω σε μία custom πολλαπλή εξαγωγής από την Δρίτσας Exhaust, ενώ η υπόλοιπη εξάτμιση είναι κατασκευασμένη από την NS Racing.

Η τουρμπίνα συνεργάζεται με ένα external wastegate της Innovate, καθώς και με μία σκάστρα της Turbosmart. Ο αέρας αφού συμπιεστεί, ψύχεται στο intercooler της Δρίτσας Exhaust και στην συνέχεια περνάει από την custom εισαγωγή για να καταλήξει στους θαλάμους καύσης.  Το management του κινητήρα το έχει αναλάβει η Ε6 ECU της Haltech, με τον Σπύρο Πανόπουλο της Extreme Tuners να αναλαμβάνει τον προγραμματισμό.

Το αποτέλεσμα είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό, με τον κινητήρα να φτάνει τα 502Ps από τις 5.250rpm μέχρι και τις 6.400rpm και τα 62kgm ροπής, στις 4.900rpm Επιπλέον στον κινητήρα έχει τοποθετηθεί ένα σύστημα nitro της NOS, υγρού τύπου, με μπεκ των 50Ps, το οποίο όμως δεν έχει χρησιμοποιηθεί σε πέρασμα ακόμα. Η μπουκάλα μάλιστα έχει straight valve, για καλύτερη ροή του nitro.

Στήσιμο, μετάδοση και δέσιμο!

Μία ιδιαίτερα γενναιόδωρη Μ3 Ε30 χάρισε στην Ε30 του Σταμάτη την μετάδοση, δηλαδή κεντρικό άξονα, διαφορικό, ημιαξόνια, πίσω γέφυρα, καθώς και το κιβώτιο ταχυτήτων. Από την ίδια Μ3, προέρχονται τα σινεμπλόκ των αναρτήσεων, ενώ το αυτοκίνητο χρησιμοποιεί coilover kit της Bilstein, το PSS9.

Η εξωτερική εμφάνιση είχε στην συνέχεια σειρά, με τον Αγκοπιάν να αναλαμβάνει δράση και να φουσκώνει εμπρός και πίσω φτερά, όπως επίσης να ενισχύει τις ραφές του αμαξώματος. Στη συνέχεια η Perfect Design κατασκεύασε νέες πόρτες από carbon, όπως επίσης καπό, θύρα πορτ-μπαγκάζ και ταμπλό. Αξίζει να σημειωθεί πως το αυτοκίνητο έχει πλήρες εσωτερικό, με επενδύσεις και πίσω καθίσματα.  Το αρχικό χρώμα ήταν άσπρο, όμως ο Σταμάτης μετά την κατάκτηση της πρώτης θέσης στο πρωτάθλημα στην κατηγορία True Street 12, αποφάσισε να κάνει ένα δώρο στην BMW του, που δεν ήταν άλλο από το βάψιμο σε μαύρο χρώμα. Το εγχείρημα το ανέλαβε η Φανοβαφές Πειραιά με ιδιαίτερη επιτυχία και με  πάρα πολύ καλό φινίρισμα.

Bye-byeTS2!

Στον τελευταίο αγώνα στο Τυμπάκι, ο Σταμάτης έκανε μία πάρα πολύ δυνατή κόντρα με το Civic του «Τσολιά», που το οδηγεί πλέον ο Σίμος Χατζηπαντελής. Παρά το ότι πετάχτηκε από την εκκίνηση μπροστά ο Σίμος, ο Σταμάτης τον ακολούθησε και λίγο πριν τον τερματισμό πέρασε μπροστά, κάνοντας 11,804sec με ταχύτητα εξόδου στα 205km/h. Πλέον, έχοντας φτάσει τον στόχο του το αυτοκίνητο, ο Σταμάτης ήδη ετοιμάζει τουρμπάτο εξακύλινδρο κινητήρα Μ5, με στόχο την ΒΤ2! Στην ΒΤ2 θα μπορέσει να βάλει  κανονικά μπαλόνια και όχι drag radial με χάραξη όπως αυτά που έχει τώρα, οπότε μπορούμε να περιμένουμε πάρα πολύ καλές επιδόσεις μόλις στηθεί με το νέο set-up. Σίγουρα θα χρειαστεί εξάσκηση, αλλά σε αυτό ο Σταμάτης δεν έχει πρόβλημα!

Αρθρογράφος

 

H Ford επιστρέφει στους αγώνες της κατηγορίας GT3

H Ford επιστρέφει στους αγώνες της κατηγορίας GT3

H Ford Performance ξεκινά την εξέλιξη της νέας Mustang GT3 για συμμετοχή σε αγώνες σε παγκόσμιο επίπεδο – πρεμιέρα στις 24 Ώρες της Daytona το 2024.