BMW E36 V10 535PS
Swapping @ theextreme…
Η ιστορία ξεκινάει κάπως έτσι: Άγγελος Κλιβανόπουλος: «μπλά, μπλά, μπλά…έχεις πάρει χαμπάρι ότι κυκλοφορεί ένα driftάδικο 36άρι με μοτέρ V10?». Παύση. Δεδομένου ότι μιλάμε στο τηλέφωνο, προς στιγμή ψαρώνω και καπάκι το γυρίζω σε επικό τρολάρισμα του στυλ «ναι, και είναι και διτούρμπινο, 1.000φεύγα Ps, με σειριακό, το μισό μοτέρ μέσα στην καμπίνα κτλ…». Δεύτερη παύση. Μήπως τελικά μιλάει σοβαρά? WTF, είναι ποτέ δυνατόν να υπάρχει τέτοιο πράγμα και μάλιστα στην Ελλάδα? Ε ναι, ρε φίλε, υπάρχει και σα να μην έφτανε αυτό είναι - «έστω» ατμοσφαιρικά - και βελτιωμένο! ‘Ωπα μεγάλε, στάσου, το «έργο» δείχνει να έχει ψαγμένη υπόθεση, γαμώ τους πρωταγωνιστές και σκηνές σκέτο μακελειό, μιλάμε για blockbuster όχι αστεία…
Killer’sElite…
Εν έτη 2003-2004, οι κανονισμοί της F1, επέβαλλαν την χρήση κινητήρων με μπλόκ δέκα κυλίνδρων σε διάταξη V. Η BMW, κατά γενική ομολογία, είχε την περίοδο εκείνη τον ισχυρότερο κινητήρα στην F1, με τον ρυθμό περιστροφής του να αγγίζει τις 20.000rpm και την ιπποδύναμη τα 1.000Ps! Ο race bred S85 B50 V10, με την υπερτετράγωνη αρχιτεκτονική του (διάμετρος x διαδρομή: 92mm x 75,2mm), αρέσκεται στο στροφάρισμα, αποδίδοντας 507Ps και 53kgm, με κόφτη στις 8.200rpm! Η περιεχόμενη γωνία των κυλίνδρων ορίστηκε στις 90ο , ως η βέλτιστη για έναν κινητήρα με χαμηλό κέντρο βάρους, η γωνία σφήνωσης των χιτωνίων όμως είναι 72ο, καθώς αυτή είναι η ιδανική για έναν V10 κινητήρα. Ο S85 βρίθει σχεδιαστικών και κατασκευαστικών highlights, με τον κοντό και ιδιαίτερα ανθεκτικό στρόφαλο (απόρροια του «μαζεμένου» σε διαστάσεις κορμού, με απόσταση μεταξύ των κέντρων των κυλίνδρων 98mm και τοιχωμάτων πάχους 6mm), τις μπιέλες μήκους 140,7mm και βάρους 623gr έκαστη, τα πιστόνια από κράμα αλουμινίου υψηλής αντοχής με επίστρωση σιδήρου βάρους 481,7gr το καθένα (μαζί με τα ελατήρια τους), τις μονοκόμματες κυλινδροκεφαλές από κράμα αλουμινίου, τους κούφιους εκκεντροφόρους, τον διαρκώς μεταβαλλόμενο χρονισμό με το διπλό VANOS, αλλά και με μια ιδιαίτερα υψηλή σχέση συμπίεσης 12:1. Ένα διαμάντι με όλη την σημασία της λέξεως, ο S85 αναμφίβολα κατέχει μια θέση στο πάνθεο των κινητήρων του M Division της BMW, με την μόνη διαφορά ότι προοριζόταν για τις Ε60 Μ5, Ε63 Μ6 (Coupe) και Ε64 Μ6 (Cabrio). Πώς βρέθηκε άραγε στα «σκέλια» ενός Ε36 Coupe? Με τρέλα και φαντασία πρωτίστως, με πολλή μελέτη και δουλειά σε δεύτερο χρόνο…
Race Beat meets Dr.Yamastura…
Η βάση υπήρχε με την μορφή ενός Ε36 Coupe, μετατροπή ήδη σε Μ3, με τον straight six S50B30 των 2.990cc, 286Ps και 32kgm «βολεμένο» όμορφα στο engine bay του. Μοιραία, όχι για πολύ ακόμα…Θεωρητικά, δεδομένου ότι το μηχανοστάσιο χωράει τον 6κύλινδρο, η αντικατάστασή του με έναν 5κύλινδρο, δεν θα είναι πρόβλημα. Αν βέβαια ο 5κύλινδρος δεν είχε αντικριστά…άλλη μια 5άδα κυλίνδρων! Έχοντας ήδη ενισχύσει την καρότσα του «36» με την τοποθέτηση ενός roll cage 6 σημείων και το «ράψιμο» των πίσω θόλων, θα έπρεπε να βρεθεί τρόπος ο V10 να τοποθετηθεί χωρίς επεμβάσεις στο αμάξωμα τύπου μετατροπής του καθρέπτη, του κεντρικού τούνελ κτλ. Το εγχείρημα πρόκληση ανέλαβε η Race Beat, όπου πατέρα και γιός, Πέτρος και Χρήστος Χρηστάκης, εστίασαν στην τροποποίηση της εμπρός γέφυρας, την κατασκευή νέων βάσεων έδρασης του V10 αλλά και του νέου 6τάχυτου χειροκίνητου κιβωτίου «δωρεά» μιας Μ3 Ε92 V8, καθώς και στην τακτοποίηση όλων των περιφερειακών. Αμέτρητες εργατοώρες, ξενύχτια, πρόβες και δοκιμές αργότερα, το θηρίο εγκλωβίζεται στο νέο του κλουβί και ο Χρήστος Γ.- βλέπε Dr.Yamastura - μένει να το…δαμάσει! Εν τω μεταξύ, εν μέσω όλης αυτής της διαδικασίας, στοχευμένες ενέργειες, όπως η απελευθέρωση της αναπνοής του V10 με την τοποθέτηση ενός ζεύγους φιλτροχοάνων DTM, η αντικατάσταση της ΟΕΜ ECU από έναν άγραφο εγκέφαλο και των εξατμίσεων από τα «χταπόδια» και πίσω με ένα decat σύστημα εξαγωγής 76mm με ένα μονό τελικό καζανάκι (α λα Μ3 για να μην κινεί και υποψίες), εκτιμάται ότι ανέβασαν την ιπποδύναμη κοντά στα 535Ps! Τα περιφερειακά του κινητήρα συμπληρώνονται από το μεγαλύτερης χωρητικότητας custom ψυγείο νερού, το relocation του ζεύγους ψυγείων λαδιού του κινητήρα, την κατασκευή νέων σωληνώσεων κυκλοφορίας λαδιού προς τα ψυγεία και επιστροφών στον V10, την τοποθέτηση ψυγείου λαδιού για την κρεμαγέρα, έναν Aeromotive ρυθμιστή πίεσης βενζίνης και μια Bosch 044 τρόμπα βενζίνης μέσα στο ΟΕΜ ρεζερβουάρ του «36». Η Axotechniki ανέλαβε να κατασκευάσει το νέο, κοντύτερο κεντρικό άξονα μετάδοσης, που από το κιβώτιο καταλήγει στο δισκάτο 1.5way διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης της KAAZ. Ημιαξόνια, έχουν διατηρηθεί τα ΟΕΜ Μ3 Ε36, ενώ στην έδραση της πίσω γέφυρας με το πλαίσιο, έχουν χρησιμοποιηθεί silent blocks της Powerflex.
On crime scene…
Αναζητώντας μέρος προκειμένου το «τέρας» να δείξει τα δόντια του, επιστρέφουμε για ακόμα μια φορά στο γνωστό - άγνωστο τόπο του εγκλήματος, για να «δολοφονήσουμε» μερικά ακόμα ανυποψίαστα ζευγάρια ελαστικών…Rolling around σε έναν πρώτο διερευνητικό γύρο προθέρμανσης, το 36άρι ξαναθυμάται τις γραμμές του, κινούμενο «ήσυχα» και διακριτικά. Ένα χάϊδεμα του γκαζιού αρκεί, ώστε το πίσω του μέρος να έρθει υπό σεβαστή γωνία, μην ξεχνάτε ότι ακόμα και σε stock μορφή, ο V10 «αμολάει» 46kgm ήδη από τις 3.500rpm! Συνυπολογίστε ότι εδώ έχει να κινήσει -600kg αμάξωμα σε μια happy tail και καλά στημένη καρότσα…Η διαφορά βάρους στον εμπρός άξονα «παίζει» στα +70-80kg από τον straight six S50B30 στον S85 B50 V10, ο Ραφαέλλο Αμέντολα, όμως, έχει κυριολεκτικά κάνει τα μαγικά του και μάλιστα εξ αποστάσεως. Τοποθετώντας στην ήδη εξαιρετική coilover KW Variant II custom order ελατήρια με σκληρότητα 15kg/mm, συμπληρώνει με τις απαραίτητες -βάση της κρίσης και της εμπειρίας του- ρυθμίσεις σε ύψος και σκληρότητα και αποστέλλει την ανάρτηση πίσω για τοποθέτηση σε ένα αυτοκίνητο, του οποίου γνώριζε μόνο τα specs και την χρήση για την οποία προοριζόταν! Απίστευτο! Το 36άρι αποκτά ξανά «μούτρα» να αντιμετωπίσει τον κόσμο του drift, με λίγη extra βοήθεια από τα custom, μακρύτερα ακρόμπαρα τιμονιού και ψαλίδια μπροστά, τα επίσης custom κάτω πίσω ψαλίδια και κάποιες εσωτερικές μετατροπές της Race Beat στην κρεμαγέρα του Μ3. Το σύνολο δείχνει εντυπωσιακά ομοιογενές, φιλικό και προοδευτικό στις αντιδράσεις του, διασκεδαστικό και άκρως εντυπωσιακό εν μέσω μιας ηχητικής πανδαισίας και ενός πυκνού σύννεφου καπνού…Μπορεί με χαρακτηριστική ευκολία να χαθεί από το οπτικό σου πεδίο μέσα στο πέπλο ομίχλης που αυτό δημιούργησε, εξαϋλώνοντας ελαστικά σε χρόνο dt, ενώ το ακούς να αλλάζει από 3η σε 4η στην έξοδο των παρατεταμένων Τα χιλιόμετρα που μαζεύει σε αυτή την φάση και η ορμή που καλείσαι να τιθασεύσεις στο turn in της επόμενης στροφής μοιάζει με challenge…TEST YOUR TESTICLES TO THE LIMITS!!!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 4.999cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 92mm x 75,2mm
Σχέση Συμπίεσης: 12:1
TUNING SPECS
Άγραφος εγκέφαλος & πλεξούδα
DTM φιλτροχοάνες & κολάρα σιλικόνης
PowerUp decat εξάτμιση 76mm με ένα τελικό καζανάκι
Race Beat custom βάσεις κινητήρα
Race Beat custom ψυγείο νερού
Aeromotive ρυθμιστής πίεσης βενζίνης
Bosch 044 αντλία βενζίνης
Θερμοκρασία - πίεση λαδιού, θερμοκρασία νερού, στροφόμετρο via tablet
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
6τάχυτο ΟΕΜ BMW M3 E92 κιβώτιο, OEM BMW M3 E92 δίσκο-πλατό, Race Beat custom βάσεις, Axotechniki άξονας μετάδοσης, KAAZ δισκάτο διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, OEM BMW Μ3 Ε36 ημιαξόνια, Powerflex silentblock πολυουρεθάνης.
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Μπροστά: KW ρυθμιζόμενα top mounts, KW Variant II coilover, custom ελατήρια 15kg/mm, custom ψαλίδια και ακρόμπαρα τιμονιού, ΟΕΜ αντιστρεπτική BMW M3 E36, Powerflex silentblock πολυουρεθάνης.
Πίσω: KW Variant II coilover, custom κάτω ψαλίδια, ΟΕΜ αντιστρεπτική BMW M3 E36, Powerflex silentblock πολυουρεθάνης.
ΑΜΑΞΩΜΑ
Roll cage
Ραμμένοι πίσω θόλοι
Custom πολυεστερικό καπό & πορτμπαγκάζ
Πλαστικά τζάμια
ΦΡΕΝΑ
Μπροστά: ΟΕΜ BMW M3 Ε36 δαγκάνες, αεριζόμενοι, τρυπητοί δίσκοι 315mm, σωληνάκια υγρών φρένων υψηλής
Πίσω: ΟΕΜ BMW M3 Ε36 δαγκάνες, αεριζόμενοι, τρυπητοί δίσκοι 312mm, σωληνάκια υγρών φρένων υψηλής, Wilwood fly-off χειρόφρενο
ΤΡΟΧΟΙ
ΟΕΜ BMW M3 7,5Jx17in, ελαστικά Federal 595 RS-R 225/45/17 μπροστά, 245/40/17 πίσω
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η κορυφαία έκδοση Ultra του Xiaomi SU7 είναι το γρηγορότερο ηλεκτρικό μοντέλο στην «πράσινη κόλαση» με το εντυπωσιακό 6:46.874”.