BMW Ε46 N54 Swap 405Ps
Incognito mode
Βασικά, ήθελα να βάλω για τίτλο την πρώτη λέξη που μου είπε ο Γιαννάκης, ο φωτογράφος, μόλις ήρθε αυτό το αυτοκίνητο στο ραντεβού μας, αλλά δεν γίνεται, θα μας κόψει η λογοκρισία. Είχε πολύ πλάκα πάντως, γιατί δεν του είχα πει τι είναι και μόλις το είδε έτσι stock, με τις εργοστασιακές ζάντες και αυτό το σοβαρό χρώμα, μου είπε με απορία «τι είναι αυτό, ρε; 316 θα βάλουμε στο περιοδικό»; Χωρίς να πει λέξη, όμως, του απάντησα «φοράει Ν54 από Ε92 335». Τότε πέταξε την επική ατάκα που ήθελα να βάλω για τίτλο, οπότε μαντεύετε περίπου τι είπε... Και πραγματικά, πιο ξεκάρφωμα αυτοκίνητο από αυτό δεν έχω δει. Δεν σου γεμίζει το μάτι για δυνατό με τίποτα. Άντε λες το πολύ να είναι κανένα 320ci ατμοσφαιρικό με εξάτμιση και αυτό είναι 62 άλογα περισσότερα από το αντίστοιχο Μ3. Δεν θα φας απλά κολώνες δηλαδή αν το περάσεις για 320, μιλάμε τρως κηδεία με τιμές αρχηγού κράτους!
Αυτή είναι και η μαγεία με τα BMW, γι' αυτό τα λατρεύω τόσο. Γιατί είναι τόσο καλά αυτοκίνητα και τόσο συμβατά το ένα με το άλλο, που μπορείς να φτιάξεις ό,τι θέλεις, από το 1990 μέχρι σήμερα. Ακολουθεί μία σειρά, μία συνταγή αυτή η εταιρεία και δεν την αλλάζει. Δεν την αλλάζει γιατί είναι η σωστή, με το μοτέρ στο διαμήκη άξονα και την κίνηση πίσω. Μιλάω φυσικά για τις κανονικές BMW, δηλαδή από τη σειρά 3 και πάνω. Τα άλλα με την κίνηση μπροστά για εμένα είναι απλώς για να λες ότι πήρες BMW, όχι ότι δεν είναι καλά αυτοκίνητα, απλά αν ήταν στο χέρι μου, BMW και Mercedes μπροστοκίνητες δεν θα έβγαιναν ποτέ. Φυσικά και δεν είναι όμως, αλλά είναι τουλάχιστον στην τσέπη μου να μην πληρώσω ποτέ καμία. Προτιμώ να πάω στο φίλο μας τον Νίκο εδώ, στην Aktiv Automotive, να μου φτιάξει και εμένα ένα 46άρι σαν αυτό, να αφήνω μαύρες λωρίδες στην άσφαλτο όλη μέρα. Ό,τι έκανε δηλαδή και ο Θανάσης, ο ιδιοκτήτης αυτής της μπεμβεδάρας. Έτσι κι αλλιώς, αν μπεις μέσα και το κάνεις μια βόλτα, ακόμη σαν καινούριο είναι. Ούτε παλιό δείχνει, ούτε πιο ωραία είναι τα σημερινά ταμπλό με τις τηλεοράσεις να κρέμονται μέσα στα μούτρα σου για να σου δείχνουν σε high definition το ανεμιστηράκι του καλοριφέρ και τον σταθμό στο ραδιόφωνο.
Best BMW Swap
Δεν είναι το δυνατότερο ούτε το πιο εντυπωσιακό, έχουμε δει και άλλες μετατροπές σε BMW και παλιότερα που είναι θηρία, αλλά είναι μάλλον το καλύτερο για καθημερινή και πολιτισμένη χρήση. Είναι σαν εργοστασιακό αυτοκίνητο, που έκανε ταξίδι στο χρόνο και «έκλεψε» ένα μοτέρ από το μέλλον. Δουλεύουν τα πάντα άψογα και δεν κάνει κιχ. Μπορεί, όπως είπαμε πριν, βέβαια τα BMW να είναι playmobile, αλλά αυτή η μετατροπή, επειδή συνδυάζει πράγματα από διαφορετικές γενιές, δεν ήταν απλή. Χρειάστηκε πολλή δουλειά και βαθιά γνώση πάνω στο αντικείμενο για να γίνει. Αρχικά, η τοποθέτηση του κινητήρα ήθελε λίγο ψάξιμο με τις βάσεις, γιατί η μία είναι μεν εργοστασιακή, η άλλη όμως ήθελε δουλειά και έτσι είναι φτιαχτή, αλλά έπρεπε να αλλάξουν θέση πολλά από τα περιφερειακά σε διάφορα σημεία του engine bay. Βλέπετε, μπορεί το μοτέρ να είναι σχεδόν στην ίδια θέση και στις δύο γενιές, αλλά τα περιφερειακά του δεν είναι και το Ε46 με το Ε90/92 δεν έχουν και τον ίδιο χώρο. Επίσης, το μοτέρ αυτό είναι διτούρμπινο και έπρεπε κάπου να μπουν οι σωληνώσεις του αέρα και το intercooler, το οποίο είναι χειροποίητο custom στο σχήμα που ταίριαζε στο χώρο. Το ίδιο ισχύει για όλες τις σωληνώσεις, όπως αυτές του νέου ψυγείου λαδιού, αλλά και του Air Condition, του υδραυλικού τιμονιού, ακόμα και του ψυγείου νερού, τις oποίες έχει φτιάξει όλες από την αρχή ο Νίκος, στην Aktiv Automotive. Το ίδιο το ψυγείο είναι από Z4 M, ενώ το δοχείο του είναι από Μ3 Ε46 γιατί ταίριαζε καλύτερα στο μηχανοστάσιο. Κάπου εδώ τελειώνουν τα in-house ανταλλακτικά που χρειάστηκαν για την τοποθέτηση και αρχίζουν αυτά που έκαναν τα 306Ps του εργοστασιακού Ν54, 405Ps. Ούτε 100 άλογα δεν πήρε ε; Τα πήρε με ένα πρώτο στάδιο όμως, αφού όταν έχεις 3 λίτρα μοτερούκλα και δύο τουρμπίνες -ακόμα και μικρές- είναι πανεύκολο να βγάλεις extra δύναμη.
Τα βελτιωκαλούδια
Ένα πρόγραμμα της Aktiv Automotive, μία χειροποίητη εξάτμιση με catless downpipes από την PPM Exhaust και δύο φιλτροχοάνες της AFE έχει μόνο το καημένο και με αυτά τα ολίγα γίνεται αρκούδα. Έχει και μια σκάστρα της Tial για να δίνει ένα hint, όταν αφήνει το γκάζι, ότι μάλλον δεν είναι 320i και μέχρι εκεί. Στη μετάδοση τώρα, το κιβώτιο είναι χειροκίνητο εξάρι με βάση από Ε46 330, ενώ από εκεί και πίσω είναι όλα από Μ3 Ε46. Όταν λέω όλα, εννοώ τον κεντρικό άξονα, την πίσω γέφυρα, το διαφορικό, τα ημιαξόνια, τα φρένα κτλ. Μόνο το κορωνοπήνιο έχει αλλάξει ο Nick με μακρύτερο που έχει βήμα 3,15:1 αντί για 3,62:1, γιατί και η δύναμη, αλλά κυρίως η ροπή του είναι πολύ μεγαλύτερες από του Μ3 Ε46 και με το κοντό δεν είχαν καμία ελπίδα τα λάστιχα. Όχι ότι τώρα καλοπερνάνε, αλλά κάτι σώνεται. Όπως βλέπετε, έχει αρκετή δουλίτσα λοιπόν μια τέτοια μετατροπή και ακόμα δεν είπαμε το σημαντικότερο. Το πιο δύσκολο σε μία τέτοια μετατροπή και αυτό που λίγοι μπορούν να καταφέρουν είναι τα ηλεκτρολογικά. Πρέπει να παντρέψεις εγκεφάλους από διαφορετικά αυτοκίνητα και ακόμα χειρότερα από διαφορετικές γενιές και εδώ η BMW δεν είναι παίξε-γέλασε. Εδώ έπρεπε να βρεθεί τρόπος να υπάρχει επικοινωνία του MS280 της Ε90 με τους υπόλοιπους εγκεφάλους του Ε46, όπως της καμπίνας, του A/C, του immobiliser και του πίνακα οργάνων που είναι από Ε46 μεν, αλλά από Μ3. Επίσης χρειάστηκε και περαιτέρω μετατροπή στην πλεξούδα για να μεταφερθεί ο εγκέφαλος στην άλλη μεριά από αυτήν που είναι τοποθετημένος στο Ε90, ενώ φτιάχτηκαν και καινούριες φίσες. Αυτό λοιπόν το εγχείρημα δεν απαιτεί απλά καλές ηλεκτρολογικές γνώσεις, αλλά πρέπει να έχεις τεράστια εμπειρία στη συγκεκριμένη φίρμα, να έχεις όλα τα manuals και wiring diagrams του κατασκευαστή, να μπορείς να τα διαβάσεις και να τα καταλάβεις σε τέτοιο βαθμό που θα μπορέσεις να κάνεις μετατροπές που θα λειτουργήσουν. Πρέπει να ξέρεις τι κάνει το κάθε καλώδιο που κρατάς και στα δύο αυτοκίνητα, τι σήμα στέλνει το ένα, τι σήμα χρειάζεται το άλλο και πώς το επεξεργάζεται ο κάθε εγκέφαλος. Όταν μάλιστα μιλάμε για διαφορετικές γενιές και διαφορετικούς εγκεφάλους, καλή τύχη σε όποιον νομίζει ότι μπορεί. Εγώ πάντως μια φορά χρειάστηκε να χρησιμοποιήσω παλμογράφο και μετά έγινα δημοσιογράφος...
Σκάβει τον τόπο
Ακόμα και 3η να έχει μέσα το κιβώτιο και πατήσεις από τις 1.500rpm, αν δεν είναι καλή η άσφαλτος σπινιάρει. Πού να είχε και το κανονικό κορωνοπήνιο του Μ3, θα το έκανε και με 4η. Δεν είναι εύκολο να τα βγάλουν πέρα τα άμοιρα τα Pirelli P-Zero. Το θέμα όμως είναι πως νομίζεις ότι είναι εργοστασιακό. Δεν φαίνεται πουθενά η μετατροπή, λειτουργεί τέλεια και είναι σκέτη κ@υλα! Έχεις και τον καταπληκτικό ήχο από την εξάτμιση, που είναι βαρύς, πνιχτός, εξακύλινδρος, διακριτικός στο ρολάρισμα και δυνατός στο φορτίο. Δεν ξέρω αν του βγήκε έτσι στην τύχη ή αν το μελέτησε, πάντως είναι από τους καλύτερους που έχω ακούσει από χειροποίητη εξάτμιση, οπότε να πούμε και ένα μπράβο στο Μάνο από την PPM Exhaust.
Το πόσο δύσκολο είναι να βάλει τη δύναμη και κυρίως τη ροπή του στο δρόμο φαίνεται και από τις μετρήσεις, όπου με ένα κακό -για πισωκίνητο- 18μετρο στα 2,73sec και ένα 0-100km/h που δεν είναι αρκετά χαμηλό για 400Ps στα 5,43sec, βλέπουμε ότι μετά, αφού πατήσει καλά και σταματήσει να γράφει την άσφαλτο, οι χρόνοι κατεβαίνουν σημαντικά. Εκεί που μου έκανε τρομερή εντύπωση και με έπιασαν τα γέλια ήταν στην ρεπρίζ της τετάρτης, την οποία μάλιστα κάναμε σε ελαφρώς ανηφορικό δρόμο, που από τα 80km/h ανέβαινε στα 140km/h χωρίς να προλαβαίνω να διαβάζω την ταχύτητα στην οθόνη του V-Box, αφού το έκανε συνολικά σε 6,91sec. Επίσης, αν παρατηρήσετε, έχει κάνει σχεδόν 3sec από τα 160 στα 180km/h, το ίδιο από τα 180 στα 200km/h και έτσι πήγαινε και για τα 220km/h, αλλά το κόψαμε. Αυτό σημαίνει ότι αν το αφήσεις, με το βήμα που έχει θα περάσει τα 280 -πραγματικά- χιλιόμετρα. Η καρότσα του δεν δείχνει πουθενά να ζορίζεται από τη μεγάλη δύναμη και τα φρένα του, που είναι με διαιρούμενους δίσκους και εξαπίστονες δαγκάνες Brembo από Porsche Cayenne, είναι εκεί όταν θα χρειαστεί να φρενάρεις.
Γενικά είναι μια φανταστική μετατροπή, που την ζήλεψα να σας πω την αλήθεια και έχω μπει σε σκέψεις γιατί ελπίδα για καλό καινούριο αυτοκίνητο πλέον δεν υπάρχει, αφού οι τιμές τους -φυσιολογικά- έχουν ακολουθήσει τους μισθούς του πολιτισμένου δυτικού κόσμου και εμείς εκτός από φτωχομπινέδες που είμαστε, εκτός από το να έχεις τα λεφτά να πάρεις μία καλή BMW, πρέπει να πληρώσεις άλλη μία στο δημόσιο, άρα όποιος θέλει καλό και γρήγορο αυτοκίνητο, θα πρέπει να σκεφτεί μια έξυπνη εναλλακτική, όπως αυτή εδώ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος: Εξακύλινδρος (Ν54) σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο
Κυβισμός: 2979cc Διάμετρος x Διαδρομή: 84mm x 89,6mm
Σχέση Συμπίεσης: 10,2:1
Intercoolercustom
Ψυγείο λαδιού custom
Custom βάσεις κινητήρα Aktiv Automotive
Σκάστρα Tial
Σωλήνες A/C, νερού, τιμονιού Aktiv Automotive
Πλήρης μετατροπή καλωδίωσης και ECU Aktiv Automotive
Δοχείο νερού Μ3
Εγκέφαλος 335i Ε90 MS280
Πρόγραμμα ECU Aktiv Automotive
Ψυγείο νερού από Ζ4 Μ
Kit εισαγωγής της ΑFE με δύο φιλτροχοάνες
Χειροποίητη ολόσωμη εξάτμιση διαμέτρου 76mm με catless downpipes από την PPM Exhaust
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Εξατάχυτο κιβώτιο από 330ci E46
Κεντρικός Άξονας Μ3 Ε46
Πίσω γέφυρα Μ3 Ε46
Κορονοπήνιο 3,15:1
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Όργανα από Ε46 Μ3
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Bilstein Sport
Ολοκληρωμένο μπροστινό kit με εξαπίστονες δαγκάνες Z18 της Brembo από Porsche Cayenne με διαιρούμενους δίσκους διαμέτρου 360x34mm
Μ3 Ε46 πίσω φρένα 328x20mm
ΤΡΟΧΟΙ Ζάντες BMW 8Jx18in
Λάστιχα Pirelli P-Zero 225/45 εμπρός, 245/40 πίσω
TUNED BY:
Aktiv Automotive
Τηλ: 210 97 08 807
Web: www.aktiv-automotive.gr
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 3,12
0-80 4,29
0-100 5,43
0-120 7,10
0-140 8,87
0-160 10,90
0-180 14,09
0-200 17,03
ΡΕΠΡΙΖ
3η
ΚΜ/Η SEC
50-80 2,45
80-110 2,06
4η
ΚΜ/Η SEC
80-110 2,97
100-140 3,94
Roll – on
60-120 3,98
60-160 7,78
100-200 11,60
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
M SEC @ KM/H
18 2,73 @ 50,50
60 4,86 @ 90,46
100 6,28 @ 109,88
200 9,12 @ 142,82
400 13,57 @ 176,44
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το νέο Astra αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της στρατηγικής εξηλεκτρισμού της Opel, εισάγοντας τεχνολογικές καινοτομίες στην compact κατηγορία και σημα...