BMW Z4 M Coupe Supercharger 478wHp
Τα καλύτερα έρχονται εκεί που δεν το περιμένεις!
Έχετε σκεφτεί ποτέ πώς είναι η διαδικασία εύρεσης των αυτοκινήτων που θα δοκιμάσουμε στο κάθε τεύχος; Πολλές φορές κάθονται στραβές της τελευταίας στιγμής και ενώ όλα είναι οκ, ο ιδιοκτήτης ακυρώνει γιατί του τυχαίνει κάτι έκτακτο, μπορεί μερικές φορές να προκύψει κάποια ζημιά, μπορεί να έχει κακό καιρό για συνεχόμενες μέρες και χίλια δυο άλλα που κάνουν τον Κλιβανόπουλο να ανεβάζει πίεση σαν Garrett G25! Ο Τσουρουλής λοιπόν είχε κανονίσει τη δοκιμή του Audi RS3 που θα συναντήσετε στις αμέσως επόμενες σελίδες και ο ιδιοκτήτης του RS3 του είπε «ρε συ, έχω έναν φίλο με ένα πολύ δυνατό BMW Ζ4, να το φέρει»; Ε, φέρτο, του λέει ο Τσουρουλής και εκεί που υπολογίζαμε ότι θα το έχουμε για το επόμενο τεύχος, προέκυψε μια ακύρωση της τελευταίας στιγμής και έτσι να το Ζ4 λοιπόν! Θα ήθελα να δω πάντως τη φάτσα του Κλιβανόπουλου όταν τον πήρα τηλέφωνο και του είπα:
-Eλα, το Ζ4 θα το γράψω εγώ.
-Το ποιό;
-Α, ναι το Subaru τελικά δεν μπορεί, θα βάλουμε αυτό στη θέση του.
Και εκεί που ο Κλιβανόπουλος είχε ολοκληρώσει το Excel της θεματολογίας για το τεύχος, έφτιαξε ξανά καινούργιο. Για τρίτη φορά... Να ξέρετε ότι αυτό το αρχείο φτάνει να αλλάξει μέχρι και 5 φορές κάποιους μήνες...
Μία συνηθισμένη μέρα…
Εκείνη τη μέρα λοιπόν που κανονίστηκε η δοκιμή του RS3, είχα κανονίσει και τη δοκιμή του Civic που βρίσκεται στο εξώφυλλο του τεύχους και, παράλληλα, είχε έρθει και το Ζ4 στην παρέα. Και εκεί που περίμενα να δω ένα cabrio Ζ4, ανακαλύπτω ότι είναι η έκδοση Coupe και μάλιστα όχι κανένα τρίλιτρο «της σειράς», hardcore έκδοση M, με τον θρυλικό εξακύλινδρο S54, ενώ φοράει και το μεγάλο supercharger kit της ESS! Τελικά ναι, τα καλύτερα έρχονται εκεί που δεν το περιμένεις! Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σπάνιο, για τα ελληνικά δεδομένα, αυτοκίνητο που αποτελεί το πρώτο που κάνουμε δοκιμή στο περιοδικό. Πέρα από αυτό όμως είναι και πανέμορφο και φυσικά προσεγμένο στην κάθε του λεπτομέρεια. Με μία γρήγορη ματιά μοιάζει σαν να είναι εντελώς εργοστασιακό, αν το κοιτάξεις όμως πιο προσεκτικά, θα ανακαλύψεις αρκετές ωραίες και φυσικά ακριβές λεπτομέρειες που το κάνουν ακόμα πιο ξεχωριστό. Το ποιες είναι αυτές οι λεπτομέρειες, θα το δούμε παρακάτω.
Ολιστική βελτίωση
Η BMW Z4 M Coupe λοιπόν έχει επεμβάσεις και βελτιώσεις σε κάθε της τομέα, ξεκινώντας από τον κινητήρα και καταλήγοντας στις αναρτήσεις, στα φρένα και στην εμφάνιση. Ωραίο αυτοκίνητο, ολοκληρωμένο, όμορφο, ξεχωριστό, προσεγμένο και το κυριότερο, γρήγορο! Πόσο γρήγορο; Σκεφτείτε ότι όταν είχαμε μετρήσει την BMW M4 G82 Competition, είχαμε χρειαστεί για το 0-100km/h 4,23sec, ενώ η Z4 Μ έκανε 4,37sec, όχι και άσχημα για ένα αυτοκίνητο με χειροκίνητο κιβώτιο και όχι με το κορυφαίο αυτόματο της Μ4, έτσι; Και μιας και πιάσαμε τις Μ4, ας το δούμε σε αντιπαράθεση με την BMW M4 F82 που είχαμε δοκιμάσει στο τεύχος 63. Για να φρεσκάρω τη μνήμη σας, εκείνη η Μ4 είχε χειροκίνητο σασμάν και απέδιδε 610 άλογα στους τροχούς, οπότε είναι λογικό στο 100-200km/h να είναι πιο γρήγορη με 6,48sec, έναντι των 7,8sec που χρειάστηκε η Ζ4, όμως στο 60-160km/h η Ζ4 είναι πιο γρήγορη, με 5,93sec, ενώ η Μ4 είχε κάνει 6,71sec! Και πάμε τώρα να την δούμε απέναντι στην BMW 135i που είχαμε δοκιμάσει στο τεύχος 56. Εκείνη η 135i απέδιδε 585wHp και ήδη από τα πρώτα 18 μέτρα μένει πίσω με 2,78sec, ενώ η Ζ4 ξεκινάει πολύ καλύτερα με 2,32sec, έχοντας 56,10km/h ενώ η 135i 52,51km/h. Για τα 200 μέτρα, η 135i χρειάζεται 8,55sec με 166,94km/h, ενώ η Ζ4 8,23sec με 155,30km/h και στα 400 μέτρα η Ζ4 περνάει πρώτη τη νοητή γραμμή του τερματισμού σε 12,26sec με 201,08km/h έξοδο, αφήνοντας την 135i πίσω με 12,31sec και 212,81km/h έξοδο.
Devil is in the details
Τελικά το κιτ της ESS, VT-2 525 κάνει τρελή δουλειά και μεταμορφώνει τον S54 των 3,2lt, δίνοντάς του αρκετή παραπάνω ισχύ από τα 343Ps που έχει στην εργοστασιακή του μορφή και καλούνται να κινήσουν τα 1.400kg του αμαξώματος. Το κιτ αυτό είναι εξαιρετικό όχι μόνο γιατί είναι αποδοτικό, αλλά και γιατί περιλαμβάνει ένα σκασμό πράγματα. Πρώτα από όλα έχει τον εξαιρετικά αποδοτικό (peak τιμή 78%, πολύ υψηλή για κομπρέσορα) φυγοκεντρικό συμπιεστή V3Si της Vortech, που έχει μέγιστη παροχή 1.150CFM για αποδόσεις που φτάνουν τα 775Ps! Ο συμπιεστής εδράζεται σε νέες αλουμινένιες βάσεις της ESS, με την εταιρεία να παρέχει ακόμα αλουμινένια πολλαπλή εισαγωγής, front mount intercooler με όλες τις απαραίτητες σωληνώσεις και τα κολάρα σιλικόνης, ψυγείο λαδιού της Setrab, μεγαλύτερα μπεκ της Bosch (δεν αναφέρεται ακριβές νούμερο, μόνο ότι είναι μεγαλύτερα από 500cc/min), αλουμινένιες τροχαλίες, ενισχυμένο ιμάντα, σκάστρα, φιλτροχοάνη της K&N, καθώς και πρόγραμμα στην εργοστασιακή ECU MSS70 μέσω της θύρας OBD-II που αφαιρεί τον κόφτη τελικής και τον περιοριστή σε Dyno.
Ο αγοραστής το μόνο που χρειάζεται να κάνει είναι να βρει έναν μηχανικό που θα τα τοποθετήσει όλα σωστά και ξένοιασε! Ο μηχανικός αυτός στην προκείμενη ήταν ο Παναγιώτης Πότσιος, στη Θήβα, που έχει αναλάβει και την γενικότερη επιμέλεια και βελτίωση του αυτοκινήτου. Εκτός από το κιτ της ESS, ο κινητήρας δέχθηκε τις νέες ενισχυμένες βάσεις της Vibra Technics, ένα custom δοχείο αναθυμιάσεων λαδιού, καθώς και την Supersprint stepped πολλαπλή εξαγωγής, παρέα με το υπόλοιπο custom σύστημα εξαγωγής και τέλος.
Το αποτέλεσμα που έδειξε το δυναμόμετρο Dynojet της Stratis Autosport είναι αρκετά εντυπωσιακό, ειδικά το τρομερά γεμάτο διάγραμμα της ροπής, η τιμή της οποίας από τις 4.600rpm μέχρι και 8.000rpm ξεπερνάει τα 40kgm, με κορύφωση τα 43,36kgm στις 6.800rpm, ενώ η ισχύς φτάνει τα 478,64wHp στις 8.019rpm. Και όλα αυτά με πίεση μόλις 0,55bar.
Δυνατό σύνολο
Ένα σημείο της Ζ4 που χρειαζόταν αναβάθμιση ήταν τα φρένα της. Ανήκει, βλέπετε, στη γενιά των BMW που τα φρένα ήταν με διαφορά το πιο αδύναμο σημείο τους. Πλέον όμως αυτό δεν ισχύει, τόσο για τις νέες BMW όσο και για τη συγκεκριμένη, αφού είναι εξοπλισμένη με διαιρούμενους μπροστινούς δίσκους 380mm της Hi-Spec, που συνδυάζονται με εξαπίστονες δαγκάνες BMW Performance, ενώ πίσω χρησιμοποιεί τετραπίστονες δαγκάνες και αεριζόμενους τρυπητούς δίσκους της Brembo, σε διάσταση 328mm. Οι δίσκοι και οι δαγκάνες κρύβονται ελαφρά από τις πανέμορφες ζάντες των 19in που προέρχονται από Μ3 CSL. Οι εξωτερικές επεμβάσεις εκτός των ζαντών περιλαμβάνουν ένα carbon πίσω diffuser, καθώς και ένα επίσης carbon spoiler πίσω, από την AC Schnitzer. Τελειώνοντας με τις επεμβάσεις, περνάμε στην ανάρτηση, όπου έχουν τοποθετηθεί τα ελατήρια χαμηλώματος της H&R. Σίγουρα με μία ποιοτική ρυθμιζόμενη coilover θα γίνει πολύ καλύτερο.
Σπάνιο, όμορφο και γρήγορο
Το Z4 με το kit της ESS είναι εκπληκτικό. Έχει δύναμη παντού, χωρίς να χρειάζεται να ξεζουμίζεις τον S54, ενώ τα παιχνίδια με την ουρά είναι πλέον πολύ πιο εύκολα με 40+kgm ροπής στις μισές rpm του στροφομέτρου! Εκτός από τους εξαιρετικούς χρόνους που σημείωσε, μας έκανε εντύπωση και ο πολιτισμένος ήχος που δεν προκαλεί μέχρι τις 4.000rpm. Μετά αν πατήσεις τέρμα γκάζι, ο εξακύλινδρος σεληνιάζεται και τραβάει μανιασμένα τον δείκτη προς τον κόφτη. Καταπληκτικό αυτοκίνητο, τρομερά ολοκληρωμένο, προσεγμένο και με λίγα χιλιόμετρα στο κοντέρ, αφού λόγω βεβαρημένου προγράμματος, ο Νικήτας δεν την οδηγεί σε καθημερινή βάση. Σύντομα όμως θα τον ξανασυναντήσουμε, αφού μας είπε ότι στο γκαράζ του έχει ένα επίσης βελτιωμένο και εξίσου ιδιαίτερο αυτοκίνητο, που θα δείτε σε επόμενό μας τεύχος, μέχρι τότε μείνετε συντονισμένοι!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 3.246cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 87mm x 91mm
Σχέση Συμπίεσης: 11,5:1
ESS VT2-525 kit με πίεση 0,55bar
Supersprint stepped πολλαπλή εξαγωγής
Custom σύστημα εξαγωγής
Vibra Technics βάσεις κινητήρα
Custom δοχείο αναθυμιάσεων λαδιού
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Vibra Technincs βάσεις κιβωτίου
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
H&R ελατήρια
Hercules Parts μπάρα θόλων εμπρός
ΑΜΑΞΩΜΑ
AC Schnitzer carbon fiber πίσω diffuser
AC Schnitzer carbon fiber πίσω spoiler
ΦΡΕΝΑ
BMW Performance εξαπίστονες δαγκάνες εμπρός
Hi-Spec 380mm διαιρούμενοι δίσκοι εμπρός
Τετραπίστονες δαγκάνες Brembo πίσω
Βrembo αεριζόμενοι δίσκοι 328mm πίσω
ΤΡΟΧΟΙ
BMW M3 E46 CSL 8,5Jx19in ζάντες εμπρός 9,5Jx19in πίσω
Continental Sport Contact 225/40 εμπρός 255/35 πίσω ελαστικά
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο Dynojet της Stratis Autosport
Μέγιστη ισχύς (wHP/rpm) 478,64/8.019
Μέγιστη ροπή (kgm/rpm) 43,36/6.800
Στάδιο Βελτίωσης: Stage 3
Ποσοστό βελτίωσης μέγιστης ισχύος: 54%
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 2,69
0-80 3,47
0-100 4,37
0-120 5,72
0-140 6,92
0-160 8,62
0-180 10,33
0-200 12,17
0-220 15,5
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC ΚΜ/Η
18 2,32 56,10
60 4,31 99,22
100 5,64 118,66
200 8,23 155,30
400 12,26 201,08
ROLL ON
KM/H SEC
60-120 3,03
60-160 5,93
60-200 9,48
100-200 7,80
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Alpine επιβεβαίωσε πως ένα νέο ηλεκτρικό supercar είναι στα σκαριά, ενώ η Renault θα σταματήσει να προμηθεύει κινητήρες στην Formula 1 από το 2026.