BYD Seal 82,5kWh AWD 530Ps
Build Your Dreams
Είναι πραγματικά δύσκολο να πιστέψεις το πώς 100 χρόνια εμπειρίας από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές μπορούν να απειληθούν από εταιρείες που δεν υπήρχαν πριν από 3 δεκαετίες. Και όμως, έχουμε φτάσει σε αυτό το σημείο αν κρίνουμε από το Seal, το οποίο αποτελεί ένα σημαντικό πρόβλημα για τον ανταγωνισμό, τόσο στην Ευρώπη όσο και παγκοσμίως, ειδικά στην τετρακίνητη έκδοση των 530 ίππων.
Η BYD είναι ακόμα -σχετικά- άγνωστη στην Ευρώπη, αλλά σε παγκόσμιο επίπεδο, ειδικά στον τομέα των οχημάτων «νέας ενέργειας», η κινεζική αυτή εταιρεία έχει ήδη καθιερωθεί ως μια από τις μεγαλύτερες δυνάμεις, έχοντας ξεκινήσει πριν από περίπου 30 χρόνια και πλέον ξεπερνά σε επιτεύγματα και πωλήσεις πολλές από τις παραδοσιακές μάρκες, με πωλήσεις πάνω από 3 εκατομμύρια οχήματα παγκοσμίως, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του 2023. Ξεκίνησε το 1995 κατασκευάζοντας μπαταρίες για τα κινητά τηλέφωνα της Motorola και Nokia, οι φιλοδοξίες των στελεχών της εταιρείας ήταν όμως πολύ πιο μεγάλες. Το 2005 λανσάρισε το πρώτο της μοντέλο, το F3 το οποίο χρησιμοποιούσε αποκλειστικά θερμικά μοτέρ και έμοιαζε με αντιγραφή του Toyota Corolla. Τον Μάρτιο του 2008, η plug-in hybrid έκδοση του F3, το F3DM, παρουσιάστηκε ως το πρώτο plug-in υβριδικό αυτοκίνητο παραγωγής στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης. Τον Μάρτιο του 2022 ανακοίνωσε ότι εφεξής θα επικεντρωθεί αποκλειστικά στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων.
Το Seal είναι ένα αυτοκίνητο που τραβάει τα βλέμματα με το μυώδες αμάξωμα που σχεδίασε ο Wolfgang Egger, ο οποίος έχει περάσει από κορυφαίες θέσεις στις Alfa Romeo, Seat, Audi και Lamborghini. Με συντελεστή οπισθέλκουσας μόλις 0,22 και την σχεδιαστική γλώσσα «Ocean Aesthetics» της BYD, το Seal ξεχωρίζει για τη ροή των γραμμών του, το χαμηλό καπό, το έντονα κεκλιμένο παρμπρίζ και την fastback ουρά του. Ακόμα και οι χειρολαβές των θυρών είναι πτυσσόμενες και μπαίνουν μέσα στις πόρτες για καλύτερη αεροδυναμική, ενώ το συνολικό «χυτό» αποτέλεσμα κρύβει και τις μεγάλες διαστάσεις του που αγγίζουν τα 4,8m σε μήκος και τα 1,87m σε πλάτος. Μεγάλο αυτοκίνητο λοιπόν το Seal, με το εξίσου μεγάλο μεταξόνιο 2.920mm της πλατφόρμας e-Platform 3.0 της BYD, με την τεχνολογία «Cell-To-Body», που σημαίνει πως η ίδια η μπαταρία είναι μέρος της δομής του αυτοκινήτου, συμβάλλοντας και αυτή στην στρεπτική ακαμψία του οχήματος, η οποία δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητη με 40.500Nm/μοίρα, μια τιμή που αντιστοιχεί σε sport αυτοκίνητα υπέρ υψηλών επιδόσεων και μάλιστα όχι σε όλα, αφού τα περισσότερα από αυτά έχουν λιγότερη ακαμψία. Η μπαταρία του ονομάζεται Blade Battery και χρησιμοποιεί 172 λεπτές κυψέλες που μοιάζουν με λεπίδες, με φωσφορικό σίδηρο λιθίου (LFP) για το υλικό καθόδου, προσφέροντας αυξημένη ασφάλεια και ανθεκτικότητα σε σύγκριση με τις συμβατικές μπαταρίες ιόντων λιθίου. Κατασκευάζεται από την ίδια την BYD, (εξού και η τρομερά ανταγωνιστική τιμή του Seal) εξασφαλίζοντας υψηλή ενεργειακή απόδοση, με χωρητικότητα 82,5kWh σε όλες τις εκδόσεις του Seal. Με τον on-board φορτιστή των 11kW φορτίζει πλήρως σε 8,6 ώρες, ενώ με ταχυφορτιστή ισχύος 150kW η φόρτιση από το 10 στο 80% απαιτεί μόλις 37 λεπτά.
Πολυτέλεια και άνεση
Μπαίνοντας στο εσωτερικό του Seal έχεις την αίσθηση πως μπήκες σε αυτοκίνητο με την διπλάσια τιμή. Παντού συναντάς προσεγμένα υλικά, με πλεόνασμα δερμάτινων και Alcantara επενδύσεων, μαλακές επιφάνειες, ποιοτικά πλαστικά, κρυστάλλινο επιλογέα για το κιβώτιο, τεράστια οθόνη αφής που περιστρέφεται… δεν πιστεύεις στα μάτια σου. Ακόμα χειρότερα για τον ανταγωνισμό γίνονται τα πράγματα όταν ξεκινήσεις να οδηγείς και διαπιστώνεις πως δεν τρίζει τίποτα από όλα αυτά, ακόμα και ρίχνοντάς το επίτηδες σε «γνώριμες» λακκούβες της γειτονιάς που ξέρεις πως χτυπάει ακόμα και Mercedes-Benz E-Class.
Το μοναδικό ουσιαστικό πρόβλημα που διαπίστωσα ήταν ότι στον καύσωνα, στους 37+ βαθμούς κελσίου και με την τεράστια πανοραμική οροφή να φέρνει άπλετο φως στην καμπίνα, αλλά φυσικά και επιπλέον ζέστη (δεν διαθέτει κάποια επένδυση-σκίαστρο), σταματημένος στην κίνηση της πόλης ουσιαστικά δεν έχεις air condition. Για να βγάλει κρύο αέρα που αρκεί για να δροσίσει την καμπίνα έπρεπε να κινείσαι με πάνω από 60km/h, ώστε να περνάει αρκετός αέρας από τα ψυγεία. Μέχρι τους 35 βαθμούς δεν έχει πρόβλημα να ψύξει επαρκώς την καμπίνα, στα καλοκαιρινά 40άρια, όμως, αδυνατεί στις πολύ χαμηλές ταχύτητες να διατηρήσει δροσερό περιβάλλον. Η ψύξη στα αεριζόμενα καθίσματα επίσης θα μπορούσε να είναι δυνατότερη.
Από μεριάς εξοπλισμού τώρα, κυρίαρχη είναι η περιστρεφόμενη κεντρική οθόνη αφής των 15,6in στο ταμπλό, δίνοντας τη δυνατότητα στον οδηγό να επιλέγει ανάμεσα σε διάταξη πορτραίτου και landscape (με το πάτημα ενός μπουτόν στο τιμόνι ή του σχετικού εικονιδίου στο κάτω τμήμα της), με πολύ όμορφα γραφικά και πολλαπλές λειτουργίες συστημάτων ενημέρωσης και ψυχαγωγίας. Η απόκριση της οθόνης είναι ταχύτατη και παρότι το μενού είναι κατανοητό υπάρχουν επιλογές στις οποίες θα πρέπει να ψάξεις ακόμα και μέσα από 2 ή 3 υπο-μενού, κάτι που κάνει την χρήση της λίγο πιο δύσκολη όταν κινείσαι. Κάτι παράδοξο είναι ότι μόνο το Android Auto είναι ασύρματο, ενώ για τη χρήση του Apple CarPlay θα χρειαστείτε καλώδιο. Ο εξοπλισμός υψηλής τεχνολογίας ολοκληρώνεται με την δεύτερη οθόνη 10,25in πίσω από το τιμόνι, αρκετές θύρες USB, φωνητική βοηθό και head-up display. Γύρω από τον πανέμορφο μικρό επιλογέα ταχυτήτων βρίσκονται φυσικοί διακόπτες για βασικές λειτουργίες, ενώ υπάρχουν επίσης δύο θέσεις για ασύρματη φόρτιση Smartphones, ποτηροθήκες και πάνω από 20 μικροί αποθηκευτικοί χώροι.
Το πίσω κάθισμα είναι εξαιρετικά άνετο ακόμα και για ψηλούς επιβάτες, οι οποίοι έχουν πληθωρικό χώρο για τα γόνατά τους και αρκετό «αέρα» για τα κεφάλια τους.
Ωστόσο, ο χώρος αποσκευών των 400 λίτρων βρίσκεται αρκετά πίσω από τον μέσο όρο της κατηγορίας (Hyundai Ioniq 6: 443lt, BMW i4: 470lt), προσθέτει όμως επιπλέον 53lt στο εμπρός καπό για μια ακόμα αποσκευή.
Μονόδρομος τα 530Ps
Το BYD Seal προσφέρεται σε δύο εκδόσεις κίνησης. Η βασική έκδοση διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα με απόδοση 313Ps και ροπή 36,7kgm που κοστίζει μόλις 3.000 ευρώ λιγότερα και φυσικά δεν αξίζει όσο η πιο ισχυρή έκδοση που έχουμε και εδώ, η οποία έχει έναν ακόμα ηλεκτροκινητήρα στον εμπρός άξονα, ανεβάζοντας την ισχύ στα 530Ps και την ροπή στα 68,3kgm. Η μέση κατανάλωση ενέργειας του Seal είναι περίπου 20-21kWh ανά 100 χιλιόμετρα, κάτι που μεταφράζεται σε πραγματική αυτονομία 400 χιλιομέτρων, γιατί δεν είναι εύκολο να αντισταθείς και να μην το επιταχύνεις δυνατά σε κάθε ευκαιρία, από την στιγμή που φεύγει από στάση σαν καταπέλτης και κάνει το 400άρι σε 12,1sec αβίαστα. Η δύναμή του είναι εθιστική για τον οδηγό του, άσε που θέλεις να δείξεις σε όλους πώς πάει. Η τελική ταχύτητα από την άλλη δεν είναι τόσο εντυπωσιακή, με τον ηλεκτρονικό κόφτη να επεμβαίνει στα 180km/h «κόβοντας» απότομα τη φόρα του αυτοκινήτου. Σε καθαρά αστικό περιβάλλον και με συνετή οδήγηση η κατανάλωση μπορεί να πέσει εύκολα κάτω από τις 18kWh/100km, εξασφαλίζοντας αυτονομία που μπορεί να αγγίξει τα 500 χιλιόμετρα.
Ρουκέτα!
Είναι απίστευτα γρήγορο και εκρηκτικό παρά το μεγάλο βάρος των 2.185 κιλών, ακόμα και με τέσσερα άτομα μέσα δεν φαίνεται να αλλάζει κάτι (τι 2.185kg, τι 2.500…) λιγότερο από 10% διαφορά, πάλι εντυπωσιακό είναι. Εδώ όμως θα ήθελα να σταθώ λίγο, γιατί τα «εύκολα» άλογα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, κάποια στιγμή θα δείξουν και το μεγάλο τους μειονέκτημα. Το Seal, όπως το αγοράζεις, δεν έχει 530Ps εύκολα διαχειρίσιμα από όλους. Τα Continental EcoContact6 δεν είναι κατάλληλα για αυτή την ιπποδύναμη και παρά την τετρακίνηση, στην γλιστερή ηλιοκαμένη άσφαλτο της Αθήνας σπινιάρει με τα 4 στο τέρμα γκάζι ακόμα και χωρίς να είναι στο πρόγραμμα Sport. Το Intelligent Torque Adaptation Control (iTAC) προσπαθεί να κατανείμει την ροπή στον τροχό με την περισσότερη πρόσφυση, μόνο που καλή πρόσφυση δεν έχει κανένας τροχός και το αποτέλεσμα τελικά είναι να την στέλνει από τον ένα στον άλλο εναλλάξ και το αυτοκίνητο να επιταχύνει σαν τρελό “ψαρεύοντας” πρόσφυση μια από δεξιά και μια από αριστερά, κάτι διασκεδαστικό για «εμάς», αλλά σίγουρα όχι για τους περισσότερους, ειδικά για αυτούς που δεν είναι συνηθισμένοι σε τόσο μεγάλη ιπποδύναμη.
Σε καλή άσφαλτο βέβαια δεν συμβαίνει τίποτα από όλα αυτά, όπως πιστεύω δεν θα συμβαίνει και με ένα λάστιχο που να αρμόζει σε 530 άλογα αυτοκίνητο. Αυτό που κάνουν τα εργοστάσια με τα λάστιχα χαμηλής τριβής σε τέτοια αυτοκίνητα κυριολεκτικά «χαντακώνει» την οδική τους συμπεριφορά. Το Seal κανονικά έπρεπε να φορά αν όχι τα Continental SportContact7, τότε τουλάχιστον τα PremiumContact6, πάντως σίγουρα όχι τα EcoContact6. Μην ξεχάσουμε και αυτά που ξέραμε, αυτό το λάστιχο είναι το λιγότερο ανεπαρκές σε αυτοκίνητο που «μαζεύει» 100km/h σε 3,82sec και 57 μέτρα! Αυτό φαίνεται αμέσως και από το τιμόνι του, που, ενώ είναι ακριβές, στερείται πληροφόρησης από τα δρώμενα των εμπρός τροχών, ενώ κάθε φορά που θα προσπαθήσεις να στρίψεις με το γκάζι πατημένο βαθιά, το ESP δουλεύει «υπερωρίες» προσπαθώντας να κρατήσει τόσο το μπροστινό μέρος όσο και την ουρά στην ευθεία. Για σβέλτη οδήγηση το Seal δεν θα προβληματίσει κανέναν, ωστόσο στον πραγματικά γρήγορο ρυθμό αντιδρά «σπασμωδικά» προσπαθώντας να τιθασεύσει την υψηλή του ισχύ, απαιτώντας από τον οδηγό του σύνεση και αντίληψη, ειδικά σε γλιστερό ή βρεγμένο οδόστρωμα.
Και οι δύο εκδόσεις του Seal χρησιμοποιούν διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, με τη διαφορά ότι το τετρακίνητο εφοδιάζεται με μεταβλητής απόσβεσης αμορτισέρ ανάλογα με τη συχνότητα των κραδασμών, τα οποία το κρατάνε σταθερό και με σωστό πάτημα στον δρόμο. Εντύπωση θα προκαλέσει η εξαιρετική του άνεση, πράγμα φυσικά που έχει να κάνει και με το «σωστό» προφίλ των ελαστικών (235/45) στα 106mm. Η ανάρτηση παρότι ελέγχει απόλυτα αποτελεσματικά τις κλίσεις του αμαξώματος στο ελάχιστο, δεν κοπανάει ποτέ και δεν ταλαιπωρεί τους επιβάτες ακόμα και σε γενναίες ανωμαλίες.
Τα φρένα με τις τετραπίστονες δαγκάνες μπροστά και τους αεριζόμενους δίσκους σε όλους τους τροχούς, αποδίδουν εξαιρετικά, τόσο ως προς την ισχύ φρεναρίσματος όσο και στην αντοχή τους στη γρήγορη οδήγηση ακόμα και σε κατηφορικά κομμάτια. Ωστόσο απουσιάζει η δυνατότητα οδήγησης με ένα πεντάλ, με τον οδηγό να έχει μονάχα 2 επιλογές ανάκτησης ενέργειας, με την πρώτη να είναι σχεδόν μηδενική και την δεύτερη απλώς ικανοποιητική στο άφημα του γκαζιού.
Σαν συμπέρασμα και επειδή κάθε αυτοκίνητο πρέπει να κρίνεται πρωτίστως βάση της τιμής αγοράς του, το BYD Seal απλά δεν έχει αντίπαλο. Δεν υπάρχει όχι απλά ηλεκτρικό που να το πλησιάζει στις 39.990 ευρώ (τόσο κοστίζει πλέον με την κρατική επιδότηση), αλλά οποιοδήποτε αυτοκίνητο. Είναι πανέμορφο, ταχύτατο, πολυτελές και άνετο, σε σημείο που απορείς πώς μπορεί οι μπερλίνες άλλων κατασκευαστών να κοστίζουν τα διπλάσια χρήματα χωρίς να προσφέρουν όλα αυτά που σου δίνει το Seal με 40χιλιάρικα! Λυπάμαι που το λέω, δεν θα ήθελα να είναι έτσι, αλλά δυστυχώς, αν δεν αλλάξει κάτι δραστικά στην αγορά αυτοκινήτου τα επόμενα χρόνια, οι επόμενες γενιές θα συζητούν για κάτι περίεργες μάρκες αυτοκινήτων που είχαν οι παππούδες τους και τώρα πια δεν υπάρχουν, σαν να μιλάμε σήμερα εμείς για Triumph, Wartburg, Autobianchi, Zastava, κτλ.
Τιμή βασικής έκδοσης Seal Design RWD 313Ps: €45.990 (€36.990 με επιδότηση)
Τιμή έκδοσης Δοκιμής Seal Excellence AWD 530Ps: €48.990 (€39.990 με επιδότηση)
+
Design
Επιδόσεις
Εξοπλισμός
Ποιότητα κύλισης
Πρακτικότητα
Τιμή
-
Απόδοση κλιματιστικού
Απουσία one pedal drive
Αίσθηση τιμονιού
Χώρος αποσκευών
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
@ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος: 2 Ηλεκτροκινητήρες AC, συγχρονικού τύπου και μόνιμου μαγνήτη
Θέση: Εμπρός και πίσω, εγκάρσια
@ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός: Διπλά ψαλίδια, αμορτισέρ μεταβλητής απόσβεσης, αντιστρεπτική ράβδος
Πίσω: Πολλαπλών συνδέσμων, αμορτισέρ μεταβλητής απόσβεσης, αντιστρεπτική ράβδος
@ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτια: 1 σχέσης
Διαφορικά: Ελεύθερα
@ΦΡΕΝΑ
Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι με τετραπίστονες δαγκάνες
Πίσω: Αεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες
@ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες: 8Jx19in
Ελαστικά: 235/45
@ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος (mm): 4.800
Πλάτος (mm): 1.875
Ύψος (mm): 1.460
Μεταξόνιο (mm): 2.920
Βάρος (kg): 2.185
Χώρος Αποσκευών (lt): 400 (+53lt frunk)
@ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm): 530
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 68,3
0-100km/h (sec): 3,8
Τελική Ταχύτητα (km/h): 180
@ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 (gr/km): 0 (WLTP)
@ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (kWh/100km): 18,2kWh/100km (WLTP)
Δοκιμής (kWh/100km): 20,8kWh/100km
@ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
Ονομαστική (km): 520
Δοκιμής (km): 400-420
@ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η: SEC
0-60: 1,97
0-80: 2,76
0-100: 3,82
0-120: 5,18
0-140: 6,94
0-160: 9,08
0-180: 12,60
@ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ: SEC: ΚΜ/Η
18: 2,07: 62,73
60: 3,88: 101,09
100: 5,17: 119,93
200: 7,84: 149,00
400: 12,16: 178,94
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το Tucson ανανεώνεται ελαφρώς σε αισθητικό επίπεδο και αποκτά ένα εντελώς νέο εσωτερικό εμπνευσμένο από την οικογένεια Ioniq της Hyundai