Citroen Saxo VTS Gr.A 200PS
Οι Γάλλοι έχουν δείξει εδώ και πολλά χρόνια το δρόμο στα βουνά και στις αναβάσεις, με μοντέλα όπως τα Peugeot 205 Rallye, Talbot Samba Rallye, Peugeot 306 Race, Renault Clio Williams, αλλά και τα πιο σύγχρονα Peugeot 106 Rallye και Citroen Saxo VTS. Τα δύο τελευταία μάλιστα, λόγω του χαμηλού κόστους αγοράς, έγιναν ιδιαίτερα δημοφιλή στην χώρα μας, πολλές φορές για λάθος χρήση. Εδώ όμως ο Δημήτρης Ζαγάρης, έφτιαξε ένα Saxo VTS για τη σωστή χρήση. Δηλαδή, για βουνό και πίστα! Πόσο γνώριμη είναι η εικόνα ενός Saxo Gr. A να στρίβει με τον πίσω εσωτερικό τροχό στον αέρα? Ακόμα και ο χαρακτηριστικός ήχος τους έχει καταγραφεί στο DNA των αυτοκινητόφιλων και αναγνωρίζεται άμεσα, ακόμα και όταν το αυτοκίνητο είναι δύο στροφές πριν! Όταν ακούω την φράση «γαλλικό hatchback», αμέσως έρχονται εικόνες στο νου μου από ράλι και αναβάσεις και ονόματα όπως Jean Ragnotti, Gilles Panizi, 306 Maxi, 106 Kit-car, Clio Williams 106 Rallye και Saxo VTS!
Τα SaxoRalla!
Το Citroen Saxo VTS σε stock μορφή είχε 122 άλογα, πολύ καλό στήσιμο, αρκετά καλό εξοπλισμό και μηχανικά μέρη μοιραζόμενα με το έτερο αδερφάκι του, το Peugeot 106 Rallye. Κάπου εδώ ξέσπασε η αιώνια αντιπαλότητα ανάμεσα στους φανατικούς Saxάκηδες και τους Rallάκηδες, σχετικά με το πιο από τα δύο ήταν το καλύτερο ως αυτοκίνητο. Περισσότερο σκληροπυρηνικό το Rallye, με λιτό εξοπλισμό και πιο σκληρό στήσιμο, πιο πολιτισμένο και με καλύτερο εξοπλισμό το Saxo. Το σχήμα παρόμοιο, η εξωτερική εμφάνιση διέφερε με τα εμπρός και πίσω φώτα, τους προφυλακτήρες, το εσωτερικό και τις κλασικές τρίχρωμες πινελιές του Rallye. Εδώ όμως που το πράγμα αγριεύει, μιας και μιλάμε για καθαρόαιμο αγωνιστικό, οι διαφορές αυτές παύουν να υπάρχουν και βρισκόμαστε μπροστά σε μία αγωνιστική κατασκευή με μπλοκέ διαφορικό, uniball, αγωνιστικές αναρτήσεις και αυστηρούς κανονισμούς ασφαλείας και βελτίωσης.
Saxάκι στη σούβλα!
Κάθε σωστό και σοβαρό αγωνιστικό που σέβεται τον εαυτό του, οφείλει να μείνει σκέτο αμάξωμα και να «ραφτεί». Μπαίνει λοιπόν σε μία κατασκευή που ονομάζεται «σούβλα», η οποία περιστρέφει το γυμνό αμάξωμα στον αέρα, έτσι ούτως ώστε να έχει πρόσβαση ο μηχανικός σε όλα τα σημεία του και να αρχίσει το ράψιμο. Το «ράψιμο» γίνεται προκειμένου να ενισχυθεί η ακαμψία του αμαξώματος. Παράλληλα όμως με τις έξτρα ενισχύσεις στις ραφές του αμαξώματος, γίνεται ενίσχυση σε όλες τις βάσεις, δηλαδή κινητήρα, σασμάν, ψαλιδιών και πίσω άξονα. Στη συνέχεια τοποθετήθηκε ένα roll-cage οκτώ σημείων της Sparco, το οποίο φυσικά είναι ομολογκαρισμένο προκειμένου το αυτοκίνητο να τρέχει σε αναβάσεις, ράλι και σιρκουί. Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε στο στήσιμο, κάτι για το οποίο θα διαβάσετε παρακάτω. Για την ώρα πάμε στο εμπρός μέρος, στον κινητήρα.
Από το γιό, στον πατέρα!
Ο Δημήτρης είναι ο γιός του Πρωταθλητή Αναβάσεων στην Α6, Γιάννη Ζαγάρη, ο οποίος τρέχει με Peugeot 106 Rallye, οπότε δεν θα μπορούσε να μην ακολουθήσει και αυτός τα χνάρια του πατέρα του. Πήρε από τον Σάκη Δέγλερη το Saxo και το προετοίμασε βάσει των κανονισμών του Group A. Οι βελτιώσεις που επιτρέπονται και αφορούν τα πιστόνια, τα αφήνουν ελεύθερα σε τύπο και σχεδιασμό αρκεί να μην υπερβαίνουν την εργοστασιακή διάμετρο κατά 0,6mm και χωρίς παράλληλα ο κυβισμός να υπερβεί τα όρια της κατηγορίας, που είναι στα 1.599cc. Εδώ λοιπόν τοποθετήθηκαν σφυρήλατα πιστόνια της Wossner τα οποία αύξησαν την συμπίεση στο 12,5:1. Στις μπιέλες επιτρέπεται να γίνουν βελτιώσεις όχι όμως και αντικατάστασή τους, οπότε ελαφρώθηκαν και δέθηκαν με τον -επίσης ελαφρωμένο και ζυγισμένο- εργοστασιακό στρόφαλο. Όλες οι μετρήσεις στον κορμό έγιναν από το ρεκτιφιέ ΟΤΕΜ. Ζύγισμα και ελάφρωμα έχει υποστεί και το βολάν και όλα μαζί δέθηκαν μεταξύ τους με βίδες της ARP.
Στην κυλινδροκεφαλή οι κανονισμοί επιτρέπουν τόσο την ροϊκή, όσο και το πλάνισμα, καθώς όμως η συμπίεση είχε ανέβει στα επιθυμητά επίπεδα λόγω εμβόλων, εδώ έγινε μόνο ροϊκή εξέλιξη στους αυλούς εισαγωγής και εξαγωγής από την Johnny’s Speed Racing. Η Johnny’s Speed Racing είναι η εταιρεία του Γιάννη Ζαγάρη, πατέρα του Δημήτρη που έχει αναλάβει την βελτίωση αλλά και την υποστήριξη του Saxo. Οι εκκεντροφόροι αλλάχθηκαν με Piper ειδικής παραγγελίας, έχουν κάτι παραπάνω από 300ο διάρκεια και συνεργάζονται με ρυθμιζόμενα γρανάζια Kent, που παίρνουν κίνηση μέσω ιμάντα επίσης της Kent. Από την Piper προέρχονται τόσο οι βαλβίδες όσο και τα ελατήριά τους, που είναι σκληρότερα από τα εργοστασιακά, όπως επίσης και τα retainers.
Ανάμεσα σε κυλινδροκεφαλή και κορμό μπήκε μία μεταλλική φλάντζα της Cometic με πάχος στα 0,4mm. Στον κορμό τοποθετήθηκε αντλία λαδιού της Citroen Sport, όπως επίσης και ένα custom ψυγείο λαδιού. Αλλάχθηκε και το ψυγείο νερού με ένα αλουμινένιο από Peugeot 205 Rallye που χρησιμοποιεί διπλά βεντιλατέρ. Στο ρεζερβουάρ καυσίμου τοποθετήθηκε μία αντλία της Walbro και αλλάχθηκαν τα μπεκ με Bosch παροχής 300cc/min. Η πολλαπλή εισαγωγής, αλλά και η πεταλούδα παρέμειναν οι εργοστασιακές, όμως τοποθετήθηκε μία custom εισαγωγή αέρα τύπου «σκούπας» και μέσα μπήκε ένα φίλτρο ελευθέρας ροής της K&N. Στην εξαγωγή κρατήθηκε το εργοστασιακό χταπόδι, αλλά από το δίχαλο και πίσω κατασκευάστηκε μία νέα εξάτμιση από την Hunter Exhaust, με τα specs που όρισε η Johnny’s Speed Racing. Η ECU προέρχεται από την DTA και προγραμματίστηκε από τον Μάκη Παλατσιώλη, με αποτέλεσμα το Saxo να αποδώσει 199,7Ps στις 7.500rpm και 20,3kgm ροπής, στις 6.500rpm.
Citroen Sport!
Σε ένα αγωνιστικό, εκτός από τον κινητήρα θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερο βάρος τόσο στην ανάρτηση και στα φρένα, όσο και στην μετάδοση. Εδώ λοιπόν, ξεκινώντας από την μετάδοση, τοποθετήθηκε νέο σασμάν της Citroen Sport, μπλοκέ διαφορικό, αλλά και ημιαξόνια επίσης Citroen Sport. Ο συμπλέκτης και το πλατό είναι αγωνιστικά της AP Racing και οι βάσεις του σασμάν, όπως και του κινητήρα, είναι ενισχυμένες και αρκετά σκληρότερες από τις εργοστασιακές. Ο επιλογέας ταχυτήτων είναι custom, ενώ σε όλες τις ντίζες έχουν τοποθετηθεί άκρα με uniball. Περνάμε στις αναρτήσεις, με την Ohlins να παίζει τον πρώτο ρόλο χάρις στο Evo 3, πλήρως ρυθμιζόμενο coil-over κιτ, ενώ ο πίσω άξονας και οι αντιστρεπτικές ράβδοι, είναι Citroen Sport. Και στις αναρτήσεις όλα τα άκρα είναι uniball.
Στα φρένα, επιλέχθηκε η AP Racing, με τετραπίστονες δαγκάνες και διαιρούμενους αεριζόμενους δίσκους εμπρός, παρέα με σωληνάκια υψηλής πίεσης, ενώ πίσω κρατήθηκαν τα εργοστασιακά φρένα.
Στο εσωτερικό συναντάμε τα απολύτως απαραίτητα: ένα κάθισμα Sparco, ζώνες τεσσάρων σημείων RRS, τιμόνι Sparco, custom πίνακα οργάνων με όργανα της Auto Meter και ένα κεντρικό panel με διακόπτη εκκίνησης, ρεύματος και γενικό.
Στην ευθεία!
Ναι, ok, το Saxo φτιάχτηκε για να στρίβει, αλλά αυτό δεν εμπόδισε ούτε τον Δημήτρη που έτρεξε στο πρόσφατο Drag Day στο Ελληνικό, ούτε και εμάς που το μετρήσαμε στην γνωστή ευθεία-δικαστήριο! Οι μετρήσεις δεν ήταν εύκολη υπόθεση, μιας και το αυτοκίνητο έκανε αρκετή φασαρία και οι περίοικοι θα έβγαιναν με τα δίκανα και τα αργεβούζια και θα μας έπαιρναν στο κυνήγι. Έτσι, χωρίς ιδιαίτερο ψάξιμο και χωρίς πολλές δοκιμές, το Saxo έγραψε 0-100 σε 6,07sec και 400άρι σε 14,26sec με 160,85km/h ταχύτητα εξόδου. Αν σκεφτείτε ότι το βάρος του φτάνει τα 870 κιλά και ότι ο προσανατολισμός του είναι κατά βάση οι πίστες και οι αναβάσεις, οι χρόνοι του είναι πάρα πολύ καλοί! Στο Drag Day οι αντίστοιχες επιδόσεις ήταν 14,071sec με 157,75km/h ταχύτητα εξόδου, με καλύτερο 18άρι στα 2,282sec ενώ στις μετρήσεις έκανε 2,54sec.
Στο βουνό!
Οι επιδόσεις στην ευθεία δεν ήταν κάτι που μου τράβηξε το ενδιαφέρον παρά το «ξερό 14» που έκανε στο τελευταίο Drag Day στο Ελληνικό στα χέρια του Δημήτρη, αλλά και τις μετρήσεις που διαβάσατε παραπάνω. Το Saxo αυτό σε κερδίζει στο βουνό. Καθαρόαιμο αγωνιστικό, φτιαγμένο για να λιώνει λάστιχα και να κουμπώνει τις αγωνιστικές του σχέσεις στις στροφές, σε κολλάει στο κάθισμα από την πλευρική επιτάχυνση, ενώ ταυτόχρονα νιώθεις κάθε κραδασμό, ακούς κάθε ήχο ανόθευτο, ξερό και δυνατό. Με τέρμα γκάζι, ο αντίλαλος πάνω στα βράχια της Πεντέλης είναι ικανός να αναστήσει νεκρούς, ενώ προκαλεί ανατριχίλα σε όποιον βρεθεί κοντά την ώρα που περνάει «με τα όσα» από τις στροφές. Το Saxo στρίβει απίστευτα και είναι ξερό και απόλυτο. Πρόκειται άλλωστε για αγωνιστικό αυτοκίνητο φτιαγμένο για να πηγαίνει γρήγορα κυνηγώντας το χρονόμετρο, οπότε η άνεση έχει πάει περίπατο. Το μπλοκέ διαφορικό σε τραβάει στο εσωτερικό της στροφής και πατάς συνέχεια πιο βαθιά το γκάζι και στρίβεις με ακόμα περισσότερα χιλιόμετρα από ότι νομίζεις ότι μπορείς! Ακούς και τα χαλίκια που κοπανάνε με φόρα πάνω στους θόλους και στο γυμνό πάτωμα, ακούς και το βουητό από τα slick λάστιχα της Pirelli, το βουητό από την μετάδοση, το ρούφηγμα από την εισαγωγή και την εξάτμιση που ουρλιάζει και δεν θες να βγεις με τίποτα από εκεί μέσα!
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
| Tuned by Johnny’s Speed Service Λ. Μαραθώνος 440 22940 95828 |
TUNINGSPECS
| ΜΕΤΑΔΟΣΗ
|
ΑΜΑΞΩΜΑ
| |
ΦΡΕΝΑ
| |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
| ΤΡΟΧΟΙ
|
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ | |
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΔΥΝΑΜΟΜΕΤΡΗΣΗΣ
| |
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ ΚΜ/Η SEC 0-60 3,23 0-80 4,39 0-100 6,07 0-120 7,96 0-140 10,73 0-160 14,11 | ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ Μ SEC @ ΚΜ/Η 18 2,54 @ 50,76 60 4,75 @ 85,51 100 6,29 @ 102,46 200 9,35 @ 129,82 400 14,26 @ 160,85 |
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
H Suzuki Motor Corporation, η Daihatsu Motor Co., Ltd., η Toyota Motor Corporation και η Commercial Japan Partnership Technologies Corporation ανακοίν...