Cupra Formentor VZ5 DSG 4Drive 390Ps

Cupra Formentor VZ5 DSG 4Drive 390Ps

Το καλύτερο SUV είναι το λιγότερο SUV

Λογικό δεν είναι; Τι να κάνουμε; Να τα βάλουμε με τους νόμους της φυσικής; Το ύψος και το βάρος έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην οδική συμπεριφορά και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει ποτέ. Το Cupra Formentor, όμως, μοιάζει να είναι η χρυσή τομή ανάμεσα σε ένα SUV και ένα γρήγορο hatchback. Είναι διαφορετικό από τα συνηθισμένα, με αυξημένη απόσταση από το έδαφος για να μπορεί να κινείται απροβλημάτιστα εκτός δρόμου, αλλά παράλληλα διατηρεί μια χαμηλή γραμμή, η οποία του προσδίδει δυναμική εμφάνιση και χαμηλό κέντρο βάρους. Είναι το πρώτο «καθαρόαιμο» Cupra μοντέλο, που δεν μοιάζει καθόλου με κάποιο άλλο του ομίλου, όχι τόσο όσον αφορά τα μηχανικά μέρη, αλλά τον σχεδιασμό του αμαξώματος ο οποίος είναι μοναδικός γι’ αυτό το μοντέλο. Στο εμπρός μέρος, ο επιθετικός προφυλακτήρας με το μεγάλο άνοιγμα φροντίζει για την είσοδο περισσότερου αέρα, ενώ τα φτερά του είναι κατά 13mm φαρδύτερα, για να καλύπτουν τους τεράστιους τροχούς 20in και πίσω, οι τέσσερις εξατμίσεις με την περίεργη διάταξη και την μπρονζέ απόχρωση (το χαρακτηριστικό χρώμα της Cupra), το κάνουν να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα Formentor.

Η ίδια γεύση και στο εσωτερικό του, που συνδυάζει τη δυναμική εμφάνιση με την υψηλή ποιότητα. Δεν θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε ότι το εσωτερικό του δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα αντίστοιχα μοντέλα της Audi. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων Digital Cockpit των 10,25in και η κεντρική οθόνη των 12in έχουν πολύ καλά γραφικά και το γνωστό -δύσχρηστο- infotainment του ομίλου, πλέον το συνήθισα και δεν ψάχνω πια με τις ώρες, οπότε το ίδιο θα ισχύει και για αυτόν που θα το αγοράσει και θα το χρησιμοποιεί καθημερινά. Οι χάλκινες λεπτομέρειες στο τιμόνι και την κεντρική κονσόλα θυμίζουν πως είσαι μέσα σε αυτοκίνητο με σπορ προσανατολισμό. Οι χώροι στο εσωτερικό, παρά την χαμηλή γραμμή, είναι αρκετοί για πέντε ενήλικες ακόμα και για τα κεφάλια των πίσω, με τον χώρο αποσκευών στα 410lt να επαρκεί για τις ανάγκες μιας οικογένειας ακόμα και σε περίοδο διακοπών.

Είναι πλούσια εξοπλισμένο, με λειτουργίες αυτόνομης οδήγησης, ασύρματη φόρτιση κινητού, ασύρματο Mirror link με Smartphones και φυσικά ξεχωρίζει από τα απλά Formentor από τα bucket δερμάτινα καθίσματα που σχεδιάστηκαν σε συνεργασία με τη Sabelt, το σπορ τιμόνι με τα κουμπιά για την εκκίνηση και τα προγράμματα οδήγησης (Comfort, Sport, Cupra, Individual, Offroad), αλλά και το Drift Mode. Αχ... αυτό το Drift mode, με το που το είδα, είπα εδώ είμαστε... αλλά δυστυχώς είναι προσαρμοσμένο στον χαρακτήρα του μοντέλου, με έμφαση στην ουδέτερη οδική συμπεριφορά και την ελαχιστοποίηση της υποστροφής. Δεν μετατρέπει το Formentor σε άναρχο χούλιγκαν που θα κάνει σβούρες βγάζοντας καπνό από τα λάστιχα και λογικό είναι... υπάρχουν άλλα αυτοκίνητα γι’ αυτή τη «δουλειά», που συνήθως γράφουν πίσω Μ κάτι...  

5 cylinder magic

Από τη στιγμή που θα πατήσεις το κουμπί Start στο τιμόνι, καταλαβαίνεις ότι σε περιμένει κάτι ξεχωριστό. Αυτό που θα βιώσεις σύντομα είναι μία από τις καλύτερες εμπειρίες οδήγησης με αυτοκίνητο «δρόμου». Γνώριμος ο αγαπημένος ήχος του 2.5TFSI, με κωδικό ΕΑ855, από τα αντίστοιχα Audi που φορούν τον ίδιο, ανυπομονείς να ζεσταθεί για να τον ακούσεις ξανά να ανεβάζει μέχρι τον κόφτη. Ελαφρώς πιο αδύναμος κατά 10Ps και 2kgm λόγω ρύπων, αλλά δεν πειράζει και τα 390Ps μεταξύ 5.700-7.000rpm, με τη ροπή των 48,9kgm μεταξύ 2.250-5.700rpm, πιστεύω θα μου φτάσουν. Φυσικά φτάνουν και περισσεύουν, αφού εκτοξεύουν τα 1.680kg από στάση στα 100km/h σε 4,4sec και το κάνουν να περνάει το 400άρι σε 12,68sec, με 177,23km/h, χρόνοι παρόμοιοι με αυτούς του Audi RSQ3. Το βάρος του δεν είναι πρόβλημα ούτε για τα τεράστια φρένα του, με τις εξαπίστονες δαγκάνες της ιαπωνικής Akebono με αεριζόμενους δίσκους εμπρός και πίσω, διαμέτρου 375mm και 310mm αντίστοιχα.

Το κιβώτιο είναι το «καλό» 7άρι DSG υγρού συμπλέκτη με την παροιμιώδη αντοχή και τις αστραπιαίες, αλλά παράλληλα ανεπαίσθητες αλλαγές, το οποίο μπορείς να χρησιμοποιείς σε τρεις επιλογές: Normal, Sport και Sport+. Είναι προεπιλεγμένες ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης, αλλά μπορείς, για παράδειγμα, στο προφίλ Cupra να επιλέξεις την Sport αντί της Sport+. Επίσης υπάρχει η δυνατότητα να «αναλάβεις» εσύ τις αλλαγές από τα paddles στο τιμόνι και καλή τύχη με το κυνήγι του κόφτη που σε προλαβαίνει πάντα. Βέβαια όταν θα το έχεις λίγο καιρό, θα συνηθίσεις ακουστικά το σημείο που επεμβαίνει και θα τις αλλάζεις λίγο πριν, ενώ δεν σας κρύβω πως μια πιο «αλήτικη» εξάτμιση με κλαπέτα θα του πήγαινε. Είναι κρίμα να είναι τόσο «φιμωμένος» ο μελωδικός πεντακύλινδρος που η Audi δανείζει για πρώτη φορά σε άλλη εταιρεία του ομίλου (κάτι που λέει πολλά για τη σημασία που έχει αυτή τη στιγμή η Cupra στα ενδότερα του Group).

Η προηγμένη Haldex τετρακίνηση ενισχύει την άρνηση του πλαισίου να «νιώσει» από τις ανωμαλίες του δρόμου, ενώ το τιμόνι με τον μεταβλητό λόγο (Progressive steering) είναι ακριβές και άμεσο (όχι όμως όσο επικοινωνιακό θα θέλαμε) και η ανάρτησή του είναι καταπληκτική, με ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, με 15 «επίπεδα» σκληρότητας. Δεν επιτρέπουν την παραμικρή κίνηση του αμαξώματος όσο κι αν πιέσεις, όμως ποτέ δεν θα δυσανασχετήσεις με το φιλτράρισμα που μπορούν να κάνουν ακόμα και στις έντονες ανωμαλίες. Ακόμα και «στην τύχη» να επιλέξεις κάποιο επίπεδο της ανάρτησης, το ίδιο καλό είναι. Καλό και μαλακό στην θέση Comfort, καλό και σφιχτό στη θέση Cupra. Έχει ακόμα και 3 επίπεδα πριν κι μετά από αυτές τις επιλογές, προφανώς για κίνηση στο χώμα το ένα άκρο και στην πίστα το άλλο. Έχει και πρόγραμμα για κίνηση εκτός δρόμου, φαντάζομαι για «πατημένο» χωματόδρομο ή χιόνι, γιατί με τους τροχούς των 20in και τα ειδικά σχεδιασμένα λάστιχα F1 SuperSport της Goodyear θα είναι κουτό να περιμένεις κάτι άλλο.

Cupra Mode!

Υπάρχει πολύ μεγάλη διαφορά σε κάθε προφίλ οδήγησης, περισσότερο απ' όσο έχω βιώσει σε οποιοδήποτε αυτοκίνητο. Το Comfort με το Cupra είναι κυριολεκτικά η νύχτα με τη μέρα. Στην extreme ρύθμιση λοιπόν το VZ5 είναι αποκάλυψη, αρκεί να οδηγείς «με μυαλό». Εδώ οι κλίσεις δεν υπάρχουν, όπως δεν υπάρχει και αυτός ο εκνευριστικός δισταγμός του μοτέρ για 1-1,5sec κάθε φορά που πατάς το γκάζι, εδώ η εκτόξευση σε κάθε γενναίο βύθισμα του γκαζιού είναι αστραπιαία. Η απόσβεση έχει αλλάξει άρδην, όμως ακόμα και εδώ δύσκολα θα δυσανασχετήσουν πιθανοί επιβάτες. Αν δεν έχουν ήδη ζαλιστεί από τη φόρα που μπορεί διατηρήσει σε ανοιχτά κομμάτια το VZ5. Χαράζεις με το τιμόνι την ιδανική τροχιά, μένεις στο γκάζι, στηρίζεσαι στις δυνατότητες της τετρακίνησης με το Torque Splitter στο πίσω διαφορικό και το τρομερό grip των 255/35 ελαστικών σε κάθε άκρη του αμαξώματος και επιτίθεσαι από στροφή σε στροφή με ένα μόνιμο χαμόγελο και τη μόνιμη σκέψη αν μπορούσες να έχεις πατήσει λιγότερο φρένο στην προηγούμενη στροφή... Τα φρένα του δε είναι πολύ δυνατά και ακούραστα, όμως έχουν έντονη υποβοήθηση και χρειάζεται λίγη συνήθεια για να μη φρενάρεις περισσότερο απ’ όσο θέλεις στην αρχή της διαδρομής του μεσαίου πεντάλ.

Οδηγώντας το Formentor VZ5 -σε νορμάλ ρυθμούς- εντός πόλης, το μοναδικό πρόβλημα που εντόπισα είναι η κακή απόκριση στις εντολές του πεντάλ του γκαζιού στο πρόγραμμα Comfort, η οποία γίνεται ανεκτή στο Sport και κανονική στο Cupra και Drift. Η καλύτερη λύση για σβέλτη κίνηση μέσα στα στενά (δεν μιλάω για υψηλές ταχύτητες, αλλά για απόκριση), χωρίς να γίνεται νευρικό το κιβώτιο, είναι το πρόγραμμα Sport. Επίσης στη βροχή οι εμπρός τροχοί του σπινιάρουν αρκετά και η κίνηση μοιάζει να αργεί λίγο να περάσει στον πίσω άξονα, ειδικά στις στροφές. Δεν θα λέγαμε όχι σε ένα μπλοκέ διαφορικό μπροστά.

Γενικά, ο χαρακτήρας του δεν είναι 100% πολεμικός όπως θα περίμενες διαβάζοντας τις προδιαγραφές του. Είναι ένα πολύ δυνατό και ικανό να καταπιεί αποστάσεις GT, με τρομερό πάτημα σε ανοιχτό δρόμο και εξαιρετική ανάρτηση. Στα πολύ κλειστά κομμάτια, σε βουνό ή πόλη δεν «βολεύεται» και δεν θα το ευχαριστηθείς όπως ένα πισωκίνητο ή μικρότερο τετρακίνητο. Είναι σχετικά μεγάλο αμάξι το Formentor και δεν το κρύβει, το βασίλειό του είναι η εθνική, ο ανοιχτός επαρχιακός δρόμος και οι πατημένες καμπές. Σε αυτά τα σημεία ξεδιπλώνει τις αρετές του εκμεταλλευόμενο τη δύναμη και την ατελείωτη πρόσφυση.

 

Συμπερασματικά

Πραγματικά πιστεύω πως αυτό το αυτοκίνητο είναι μια από τις καλύτερες προτάσεις της αγοράς σήμερα, αν όχι Η καλύτερη για αυτόν που θέλει ένα αυτοκίνητο να τα κάνει όλα και να τα κάνει πολύ καλά. Η δύναμη δεν του λείπει (πρέπει να είσαι τρελός για να ισχυριστείς κάτι τέτοιο), η τετρακίνηση επίσης, η απόσταση από το έδαφος είναι ικανοποιητική για κάθε είδους δρόμο σε λογικά πλαίσια και οι χώροι του είναι απόλυτα επαρκείς για μια οικογένεια. Σε αυτήν την συνταγή αν προσθέσουμε την εντυπωσιακή εμφάνιση, την υψηλή ποιότητα και την μοναδικότητα της κατασκευής, έχουμε ένα αυτοκίνητο που πραγματικά ξεχωρίζει σε όλους τους τομείς. Ένα αυτοκίνητο που με βάση τις σημερινές απαράδεκτες τιμές αγοράς των περισσότερων μοντέλων, φαντάζει «ευκαιρία», αφού τα €66.490 που κοστίζει θα μπορούσαν να είναι η τιμή καταλόγου 5 χρόνια πριν και πάλι θα ήταν καλή. Συγκριτικά και μόνο να το δεις, ό,τι άλλο φοράει αυτόν τον κινητήρα είναι μακράν ακριβότερο, με το Audi RS3 να κοστίζει €88.000, το RSQ3 €97.000 και το ΤΤ RS 106.000. Αν λοιπόν έχετε βάλει στο μάτι τον φανταστικό πεντακύλινδρο TSI, τότε το Formentor VZ5 είναι ο πιο εύκολος και ο πιο πρακτικός τρόπος να τον αποκτήσετε. Για οικογενειακό αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων, πραγματικά δεν υπάρχει κάτι καλύτερο σε αυτήν την τιμή, για να μην πω και με πολύ περισσότερα.  

Μας άρεσε (+)

Εμφάνιση

Ποιότητα κατασκευής

Απόδοση κινητήρα-κιβωτίου

Μοναδικός ήχος

Οδική συμπεριφορά

Λειτουργία ανάρτησης

Τιμή

 

Δεν μας άρεσε (-)

Πολύπλοκο σύστημα infotainment

Αργή απόκριση πεταλούδας γκαζιού

Τιμή βασικής έκδοσης Formentor 1.5TSI 150Ps: €32.490

Τιμή έκδοσης δοκιμής Formentor VZ5 2.5TFSI DSG 4DRIVE 390Ps: €66.490

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Τύπος: Πεντακύλινδρος σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο

Κυβισμός: 2.480cc

Διάμετρος x Διαδρομή: 82,5mm x 92,8mm

Σχέση Συμπίεσης: 10:1

Τροφοδοσία: Άμεσος και έμμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότης καυσαερίων

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Εμπρός: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός

Πίσω: Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική δοκός

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Κίνηση: Στους τέσσερις τροχούς

Κιβώτιο: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων   

Διαφορικό: Ελεύθερο με ηλεκτρονικό κλείδωμα

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 375x36mm με εξαπίστονες δαγκάνες

Πίσω: Αεριζόμενοι δίσκοι με 310x22 μονοπίστονες δαγκάνες

 

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες: 8,5Jx20in

Ελαστικά: 255/35

ΑΜΑΞΩΜΑ

Μήκος (mm): 4.468

Ύψος (mm): 1.505

Πλάτος (mm): 1.852

Μεταξόνιο (mm): 2.680

Βάρος (kg): 1.685

Χώρος αποσκευών (lt): 410

           

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm): 390/5.700-7.000

Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 48,9/2.250-5.700

0-100km/h (sec): 4,2

Τελική Ταχύτητα (km/h): 250

ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ

C02 (gr/km):       228-233 WLTP

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Ονομαστική (lt/100km):  10,1-10,3 WLTP

Δοκιμής (lt/100km):    13,2

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

ΚΜ/Η:      SEC

0-60:         2,36

0-80:         3,26

0-100:       4,40

0-120:       5,98

0-140:       7,74

0-160:       10,21

0-180:       13,10

0-200:       16,83

0-220:       21,09

ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ

Μ:       SEC:        ΚΜ/Η

18:        2,23:          57,96

60:        4,07:          95,35

100:      5,45:         113,29

200:      8,22:         144,56

400:     12,68:        177,23

 

Αρθρογράφος

 

Με Renault Clio Rally3 η Χαλκιάς Racing Team

Με Renault Clio Rally3 η Χαλκιάς Racing Team

Ο Θέμης Χαλκιάς και η Χαλκιάς Racing Team με ιδιαίτερη χαρά αποκαλύπτουν το, εργοστασιακό Renault Clio προδιαγραφών Rally3.