Ετος 2017: Ο οργασμός στο παρμπρίζ σου
Με συναρπάζει ώρες ώρες να σκέφτομαι πού πηγαίνει το μέλλον της αυτοκίνησης και να μην έχω ιδέα για τις εκάστοτε απαντήσεις σε ποικίλα βασανιστικά ερωτήματα: πού θα φτάσουν αυτές οι ζάντες, τελικά, σε διάσταση? Πόσα bar μπορούν πια να σηκώσουν όλα αυτά τα μοτεράκια με το downsizing των εταιρειών? Θα αποκτήσουν σύντομα μπαταρίες της προκοπής τα ηλεκτρικά, ώστε να μπορώ να πάω και να έρθω από Λουτράκι με πάνω από... 150km/h χωρίς να μείνω? Πού και πού, όμως, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ή οι προμηθευτές τους είναι λιγότερο εχέμυθοι και έτσι πέφτουν στα χέρια μου σχετικά promo-άρθρα από το διεθνή αυτοκινητιστικό Τύπο, που είναι άκρως αποκαλυπτικά για το τι μας περιμένει τα επόμενα χρόνια: ένα τέτοιο έπεσε στα χέρια μου πρόσφατα και αφορά την παρουσίαση από την Continental (εκτός από την κατασκευή ελαστικών, λόγω της οποίας την ξέρουν οι περισσότεροι, η Continental είναι και από τους μεγαλύτερους προμηθευτές ηλεκτρονικών-ηλεκτρικών υποσυστημάτων της αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο) του πρωτοτύπου της επόμενης γενιάς των HUD - Heads Up Display. Η Continental έχει ήδη συμβόλαιο με κάποιον από τους μεγάλους κατασκευαστές (τον οποίο δεν κατονομάζει ακόμα, αλλά αν έκανα μια μαντεψιά, αυτή θα ήταν o συνήθης ύποπτος σε κάτι τέτοια, η Mercedes-Benz), για τον εξοπλισμό μοντέλων του δεύτερου με το νέας γενιάς HUD, από το 2017.
HUD είναι το γνωστό σύστημα που απεικονίζει πληροφορίες μπροστά/πάνω από το παρμπρίζ, έτσι ώστε ο οδηγός να κοιτάει συνέχεια μπροστά στο δρόμο αντί να παίρνει τα μάτια του από εκεί, προκειμένου να ψάχνει όργανα στο ταμπλό (για το τι μπορεί να συμβεί στον «τυφλό» χρόνο, έστω και των δεκάτων του δευτερολέπτου που π.χ. κοιτάμε το κοντέρ αντί για το δρόμο, σας έχω ετοιμάσει σπέσιαλ αφιέρωμα τον επόμενο μήνα, θα εκπλαγείτε...). Φυσικά, μιας και δεν έχει καθιερωθεί στο στάνταρ εξοπλισμό ακόμα και ακριβών αυτοκινήτων, η πιο συχνά απαντώμενη εφαρμογή του στους κοινούς θνητούς είναι στα πιλοτήρια των μαχητικών μέσω των αντίστοιχων κλιπ που βλέπουμε σε ταινίες και στο YouTube από πιλοτήρια, π.χ. F-16 («FOX3, θα τον τσακίσω τον μπινέ, δεξί φτερό και λίγο πίσω, σε βλέπω κι εγώ» κ.λπ. γνωστά). Η πρώτη που παρουσίασε HUD σε αυτοκίνητο είναι η GM, το 1988, λίγο μετά η Nissan στο 240SX, ενώ το πρώτο έγχρωμο HUD το συναντάμε στην Corvette C5 του 1998. Σήμερα όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστές προσφέρουν HUD στον προαιρετικό εξοπλισμό συγκεκριμένων μοντέλων της γκάμας τους, τα οποία απεικονίζουν βασικές πληροφορίες, όπως ένδειξη ταχύμετρου, στροφόμετρου, G επιτάχυνσης ή, τελευταία, και πληροφορίες από τις Night Vision κάμερες του αντίστοιχου συστήματος ασφαλείας οχήματος.
Η νέα γενιά HUD της Continental πηγαίνει το τρέχον επίπεδο πληροφόρησης ένα βήμα μπροστά, ονομάζοντας το σύστημα «HUD with augmented reality», δηλαδή «HUD με επαυξημένη πραγματικότητα». Τι είναι γενικώς το «augmented reality»? Κάποιοι το έχετε ήδη «ζήσει» σε συγκεκριμένες εφαρμογές των smartphone σας: είναι η τεχνολογία που συνδυάζει την camera με το GPS και μέσω της οποίας, αν κρατάς το κινητό γύρω σου με ανοικτή την κάμερα, τότε στην οθόνη εμφανίζονται πληροφορίες για καθετί που απεικονίζεται (π.χ. το όνομα ενός μαγαζιού ή απλώς βελάκια για το Navigation, που σας δείχνουν κυριολεκτικά προς τα πού πρέπει να πάτε). Με άλλα λόγια, κοιτώντας με τα μάτια σας μόνο την οθόνη και όχι τον περίγυρο ή γυρνώντας σε άλλες εφαρμογές, μπορείτε να περπατήσετε και να κινηθείτε κανονικά. Κάντε την οθόνη του κινητού παρμπρίζ αυτοκινήτου και να με τι θα προμηθεύει από το 2017 η Continental την αυτοκινητοβιομηχανία! Φυσικά η Continental δεν θα παίξει μόνη της μπάλα, αφού HUD με augmented reality ετοιμάζουν πυρετωδώς και εταιρείες όπως η Bosch, η Panasonic, η Delphi και η Denso. To πρωτότυπο της Continental παρουσιάστηκε σε ένα ειδικά τροποποιημένο Kia K900 (μην ανησυχείς, φίλε αναγνώστη, ούτε εγώ το γνώριζα το πράμα) και σύμφωνα με τους δημοσιογράφους που το δοκίμασαν, η διαφορά από ένα απλό HUD ως προς το μέγεθος, την ανάλυση και τα χρώματα, είναι σαν να πηγαίνεις από μια μικρή ασπρόμαυρη φορητή τηλεόραση, σε σύγχρονη γιγαντοθόνη home cinema... Το σύστημα αποτελείται από δύο υπομονάδες: η μια είναι ουσιαστικά ένα παραδοσιακό HUD που (σε «εικονική απόσταση» 2,4 μέτρων μπροστά από τον οδηγό) απεικονίζει ταχύτητα, πληροφορίες από το Navi για π.χ. την απόσταση μέχρι την επόμενη στροφή και πληροφορίες από το προειδοποιητικό σύστημα αλλαγής λωρίδας. Το δεύτερο υποσύστημα είναι αυτό που κάνει τη διαφορά: σε «εικονική απόσταση» 7,6 μέτρων μπροστά από τον οδηγό, προβάλλει βελάκια με το πού ακριβώς πρέπει να στρίψει το αυτοκίνητο, υποδεικνύει κίνδυνο για ενδεχόμενη σύγκρουση με άλλα οχήματα και σε συνεργασία με την κάμερα του «έξυπνου» cruise control, τονίζει οπτικά το πού βρίσκεται το κάθε όχημα μπροστά. Αν αυτό το πράγμα θα μπορεί να δείχνει με βελάκια και γκόμενες στο πεζοδρόμιο με D cup και άνω ή προκαθορισμένο μήκος φούστας, θα κάνει πάταγο στην Ελλάδα... Το πρόβλημα μέχρι ώρας βρίσκεται στον περιορισμό του όγκου που χρειάζονται όλα αυτά τα οπτικά υποσυστήματα για να χωρέσουν στο σαλόνι και πιο συγκεκριμένα μέσα στο ταμπλό: το πρωτότυπο της Continental έχει όγκο 13 ολόκληρα λίτρα (είναι μεγάλο το Κ900...), αλλά η εταιρεία υπόσχεται πως θα το μειώσει στα 11 λίτρα όταν θα μπει στη μαζική παραγωγή. Φυσικά, όλο αυτό προϋποθέτει την ύπαρξη ειδικού (ακριβού) παρμπρίζ, κάτι που σημαίνει πως, αρχικά τουλάχιστον, θα αφορά μόνο το άνω κομμάτι της γκάμας: τα φθηνότερα μοντέλα σύμφωνα με τις προβλέψεις, θα εξοπλίζονται με συστήματα όπως αυτά που υπάρχουν και σήμερα, που περιλαμβάνουν μια μικρή πλαστική ή γυάλινη διαφανή επιφάνεια πίσω από τον πίνακα των οργάνων και η οποία παίζει το ρόλο της οθόνης του HUD (ήδη νέα μοντέλα όπως π.χ. το Mazda 3 και το Mini, έχουν τέτοια). Όλοι στην αυτοκινητοβιομηχανία δείχνουν σίγουροι πως εκεί οδεύουν τα πράγματα όσον αφορά το μέλλον του πίνακα οργάνων στα τουτού μας. Μην το σνομπάρετε, γιατί είμαι απολύτως βέβαιος πως σε λίγα χρόνια θα το εκμεταλλευτούν και αυτό οι tuners: μπαρόμετρα, πυρόμετρα και A/F ratios, όλα θα ξεχύνονται μπροστά σας χωρίς να κουνήσετε βλέφαρο. Η νέα εποχή είναι εδώ…
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Με έντονες αναφορές στο ένδοξο παρελθόν, αλλά εστίαση στο μέλλον της αυτοκίνησης, η Lancia παρουσίασε τη φιλοσοφία που θα χαρακτηρίζει τα μελλοντικά τ...