Fiat Grande Punto 1.4T-Jet 301Ps
Έχουμε ξανά επισκεφθεί την Πάτρα για να δοκιμάσουμε αυτοκίνητα και μου φάνηκε περίεργο που το συγκεκριμένο Punto δεν είχε εμφανιστεί από την πρώτη φορά που κατεβήκαμε. Είναι πιθανότατα το δεύτερο πιο γνωστό Punto T-JET στα στέκια της Ελλάδας, μετά του Andreaspunto φυσικά, είναι όμως το πρώτο που ο ιδιοκτήτης του επέλεξε το πιο γνωστό setup στα T-Jet, ο πρώτος που δοκίμασε το “TD04 Setup” και αφού τον γνώρισα από κοντά, κατάλαβα ότι εσείς με τα T-Jet θα έπρεπε να πίνετε νερό στο όνομά του.
Evgenios Punto
Ξεκίνησε δυναμικά την «καριέρα» του τη σεζόν του 2014 και για τα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια ο Ευγένιος, ανά περιόδους, μπορεί και καθημερινά, σήκωνε τις «δοκιμές» που έκανε με διάφορα αυτοκίνητα στην κατηγορία του και όχι μόνο... Όταν ξεκίνησε να βελτιώνει το Punto, ελάχιστοι γνώριζαν τις δυνατότητές του και, όπως ήταν αναμενόμενο, κατηγορήθηκε αρκετές φορές γι’ αυτά που δήλωνε. Η βελτίωση του Punto ξεκίνησε το 2010, αφαιρώντας την εργοστασιακή IHI VL37 (που φορούσαν τα 120άρια T-Jet) και τοποθετώντας VL36 από Abarth Punto 155Ps, ενώ η Mitsubishi TD04 «εγκαταστάθηκε» το '11 και σιγά-σιγά το βελτίωνε συνεχώς μέχρι το '14. Μετά από μία χαζό-ζημιά που είχε, προχώρησε στο στάδιο βελτίωσης που έχει έως και σήμερα, χωρίς την παραμικρή αλλαγή στο setup. Μάλιστα, το αυτοκίνητο χρησιμοποιείται πλέον καθημερινά από τους γονείς του Ευγένιου, αφού αυτός έφυγε για σπουδές στο εξωτερικό. Κάθε φορά όμως που έρχεται στην Ελλάδα φροντίζει να του θυμίζει τον παλιό του χαρακτήρα και ακόμα και σήμερα δεν χάνει ευκαιρία να τεστάρει τις δυνατότητές του κι ας έχει χάσει καμιά 50άρια άλογα, όπως λέει.
Θέλει ένα συμμάζεμα
Η εμφάνιση έχει μπει σε δεύτερη μοίρα και είναι εύκολο να το καταλάβεις αν ρίξεις μια ματιά στις φωτογραφίες του engine bay. Γνώμονας στη βελτίωση του Punto ήταν από την αρχή η μέγιστη απόδοση στην ευθεία, χωρίς να χαθεί ο καθημερινός χαρακτήρας του αυτοκινήτου, ό,τι τοποθετήθηκε στο αυτοκίνητο επιλέχθηκε με βάση το κριτήριο αυτό, ενώ η μελέτη για την τοποθέτηση γινόταν πάντα από τον ίδιο. Βλέπετε από μικρός είχε τρέλα με τα μηχανολογικά, ιδιαίτερα των αυτοκινήτων και των αεροπλάνων, οπότε και ακολούθησε ανάλογο τομέα σπουδών. Το Punto ουσιαστικά λειτούργησε σαν εξιλαστήριο θύμα, για να βγάλει ο Ευγένιος στην πράξη όλα αυτά που διάβαζε/σπούδαζε τόσα χρόνια! Το μόνο του θέμα ήταν το οικονομικό, αφού σαν φοιτητής με το ζόρι μπορούσε να δίνει κάθε μήνα ένα μικρό ποσό για τη βελτίωση του Punto και για τον λόγο αυτό αποφάσισε να μην ασχοληθεί πολύ με το εμφανισιακό κομμάτι και να επικεντρωθεί στο μηχανολογικό. Προτού προχωρήσει σε οποιαδήποτε βελτίωση, πρώτα έκανε ορισμένες υπολογιστικές μελέτες με προγράμματα από το Πανεπιστήμιό του για να δει πώς θα απέδιδε στο δρόμο το setup που είχε στο μυαλό του. Με αυτόν τον τρόπο γλύτωσε πολλά «κερατιάτικα» που πολλοί από εμάς πληρώσαμε λόγω της ημιμάθειάς μας.
ΔΝΤ setup
Οπότε έχουμε και λέμε, ο κινητήρας έχει παραμείνει εργοστασιακός, έχει γίνει ροϊκή εξέλιξη από τον Γιάννη Σεβνταλή της Superflow Center στην κεφαλή του κινητήρα, όπου άνοιξε τους αυλούς εισαγωγής και εξαγωγής κατά 1m. Αφού «άνοιξε» το καπάκι, αγόρασε νέες βαλβίδες από τη Nimonic, σκληρότερα retainers με ελατήρια από ατμοσφαιρικό Grande Punto 1.4 16v και εκκεντροφόρους της Colombo & Bariani με διάρκεια 274/244ο και lift 8,7/7,4mm σε εισαγωγή και εξαγωγή αντίστοιχα. Τέλος, κατέβασε τη συμπίεση από το 9,8:1 στο πιο safe 9,3:1, με aftermarket μεταλλική φλάντζα. Η Mitsubishi TD04-13T, που φορούσε μέχρι τότε, αντικαταστάθηκε από μία τουρμπίνα της Kinuwaga, πρόκειται για ένα υβρίδιο της TD04 με μεγαλύτερη φτερωτή στροβίλου, αφού πλέον φοράει από το μοντέλο TD04-20T.
Σειρά είχε το χταπόδι, που κατασκευάστηκε από την Pantelis Exhaust, το οποίο είναι αρκετά κοντό για να πετύχουν περισσότερη ροπή στις μεσαίες rpm. Ο Ευγένιος πριν προχωρήσει στις παραπάνω επιλογές το έψαξε αρκετά. Επίσης, κατά τα λεγόμενα του και την εμπειρία του, το μεγαλύτερο πρόβλημα γι’ αυτό το μοτέρ είναι η σχεδίαση του πιστονιού, που είναι λεπτό στο τελείωμα της κορώνας και στην περίπτωση που ο κινητήρας εμφανίσει πειράκια, ξεκολλάνε κομμάτια της κεφαλής του εμβόλου καταστρέφοντας τον κύλινδρο. Για να αποφύγει την παραπάνω ζημιά, ο Ευγένιος φρόντισε ο κινητήρας να αποδεσμεύει όσο πιο γρήγορα γίνεται τα καυσαέριά του, αφού με την ψαγμένη ροϊκή στους αυλούς, τη μεγαλύτερη φτερωτή στο turbo και τα πιο επιθετικά χαρακτηριστικά των εκκεντροφόρων, αύξησε την ταχύτητα αποβολής των καυσαερίων, πετυχαίνοντας χαμηλότερες θερμοκρασίες εξαγωγής. Σίγουρα θα μπορούσε να έχει λίγο μεγαλύτερη ισχύ με διαφορετικό χταπόδι και μεγαλύτερο turbo, όμως ήθελε να διατηρήσει πάση θυσία την εργοστασιακή αξιοπιστία και τη χρηστικότητα στην καθημερινή χρήση. Πολλή δουλειά έχει γίνει και στον προγραμματισμό που έχει αναλάβει η Revlimit, με τον Φώτη Λεκατσά να έχει προσθέσει πολλές λειτουργίες στην εργοστασιακή ECU του Punto, όπως Launch Control που ενεργοποιείται με κουμπί στον επιλογέα ταχυτήτων, Flat-Gear-shift, Anti-Lag, Rev-Cutter, ενώ και ο ίδιος ο Ευγένιος έβαλε το χεράκι του, αφού, σύμφωνα με δική του προτροπή, ο Φώτης μείωσε κατά 2ο την προπορεία ανάφλεξης σε όλο το φάσμα rpm, θυσιάζοντας μερικούς ίππους από τον T-Jet. Το Punto μετά τον προγραμματισμό απέδωσε στο Dynojet της Revlimit στην Πάτρα 301Ps, με 35,3kgm ροπής στις 5.600rpm.
Τι ψάρια πιάνει…πλέον
Αρκετά έχουν αλλάξει από τις εποχές που ο Ευγένιος και το Punto ήταν σε φόρμα και πρωταγωνιστούσε στις «πίστες», παρόλα αυτά, ακόμα και σήμερα, το Punto του είναι αρκετά ανταγωνιστικό με τους χρόνους που είδαμε. Πιο αναλυτικά, για το 100-200km/h χρειάστηκε 12,26sec, ενώ στα «ντουζένια» του έχει δει (με δικό του Performance BOX που έχει μόνιμα κολλημένο στο αυτοκίνητο) μέχρι και 10,59sec. Τέλος από στάση χρειάστηκε για το 400άρι 14,2sec με σχεδόν 177km/h εξόδου, με ένα μέτριο 18άρι στα 2,86sec και 6,71sec για το 0-100km/h.
Σοβαρό backup
Ο Ευγένιος είναι ένας από τους πιο ενημερωμένους ιδιοκτήτες που έχω συναντήσει μέχρι σήμερα, ακόμα και τότε που όλοι έπεφταν να τον «φάνε», θυμάμαι να προσπαθεί να εξηγήσει σε όλους όλα τα παραπάνω που οδήγησαν στο να έχει αυτά τα αποτελέσματα, αλλά δυστυχώς κανένας δεν τον άκουγε ή καλύτερα δεν ήθελε να τον ακούσει. Ένα μεγάλο πλεονέκτημα που είχε ο Ευγένιος είναι το team που είχε γύρω του. Tsekouras Service και Revlimit έχουν ρίξει πολλή δουλειά πάνω στο Punto του, ειδικά τότε που έπαιζε καθημερινά μπάλα στα στέκια, για να μπορεί να είναι ανταγωνιστικό.
Με τα ψέματα
Τα τέσσερα βασικά στοιχεία του setup που κάνουν τη διαφορά τα είπαμε, όχι ότι έχουν κάτι ξεχωριστό ή τρομερά «ειδικό», αλλά συνδυάζοντάς τα ο Ευγένιος πέτυχε ακριβώς ό,τι είχε στο μυαλό του. Τα υπόλοιπα περιφερειακά δεν διαφέρουν σε τίποτα με τα υπόλοιπα T-Jet που έχουμε δοκιμάσει μέχρι σήμερα. Ο Ευγένιος κατάφερε να κάνει τη διαφορά και μάλιστα με συγκρατημένο κόστος, μόνο και μόνο επειδή ψάχτηκε και μελέτησε πριν κάνει οτιδήποτε, σε σύγκριση με τους περισσότερους που εμπιστεύονται τυφλά προγραμματιστές και μηχανικούς για να βάλουν χέρι στο αυτοκίνητό τους.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 1.368cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 72mm x 84mm
Σχέση Συμπίεσης: 9,3:1
Φιλτροχοάνη 80mm
Custom σωλήνας εισαγωγής PantelisExhaust
Kinuwaga TD04HL-20T turbo
Pantelis Exhaust πολλαπλή εξαγωγής 38mm
Sevdalis Superflow ροϊκή εξέλιξη κυλινδροκεφαλής
Nimonic βαλβίδες +1mm
Punto 1.4 16v ελατήρια βαλβίδων-retainers
Colombo & Bariani εκκεντροφόροι Road Max
Custom μεταλλική φλάντζα κεφαλής
Bosch EV14 613cc/min μπεκ καυσίμου
ΑΕΜ 320lt/hr αντλία καυσίμου
Pantelis Exhaust σύστημα εξαγωγής 70mm
Pantelis Exhaust intercooler και σωληνώσεις 55mm
TiAL external wastegate 38mm
GReddy Spec II boost controller
ΑΕΜ αισθητήρας λ
Revlimit Custom ECU remapping
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Εργοστασιακή
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εργοστασιακή
ΑΜΑΞΩΜΑ
Εργοστασιακό
ΦΡΕΝΑ
Εργοστασιακά
ΤΡΟΧΟΙ
7Jx17in
Toyo CF2 205/45
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
Η δυναμομέτρηση πραγματοποιήθηκε στο δυναμόμετρο Dimsport της Revlimit
Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm) 301,1/6.710
Μέγιστη ροπή (kgm/rpm) 35,28/5.660
Stage 2
150%
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 3,84
0-80 5,02
0-100 6,17
0-120 7,95
0-140 9,70
0-160 12,08
0-180 15,01
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,86 @ 44,31
60 5,24 @ 83,94
100 6,73 @ 104,45
200 9,67 @ 139,64
400 14,20 @ 176,91
Roll με 2α ΚΜ/Η SEC
60-120 4,86
60-160 8,94
60-200 15,29
100-200 12,26
Tuned by
Tsekuras Tune and Service
Εμμανουηλ Ροΐδη 76
26442 Πάτρα
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Με κινητήρες βενζίνης 1.000 και 1.600 cc υβριδικές και ηλεκτρικές εκδόσεις ξεκινά την πορεία του στην Ελληνική αγορά το Hyundai Kona.