Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 157PS

Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 157PS

Θα έχετε παρατηρήσει ότι εδώ στο POWER είμαστε λάτρεις των downsized κινητήρων, όπως και οτιδήποτε άλλου παρουσιάζει τεχνικό ενδιαφέρον. Και πως μπορεί να μην είναι τεχνικά ενδιαφέρον ο χιλιάρης Ecoboost, ο οποίος με τρεις κυλίνδρους, υπερ-ελαφρά κινούμενα μέρη, ελάχιστες τριβές, άμεσο ψεκασμό, turbo, μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων  και πολλά άλλα, κάνει ρεκόρ απόδοσης φτάνοντας στους 125PS, δηλαδή 125PS/lt! Καθόλου άσχημα για κινητήρα σχεδιασμένο για… οικονομία.

Όπως έχουμε αποδείξει πολλές φορές όμως σε αυτές τις σελίδες, δεν υπάρχει απόδοση που να μην μπορεί να γίνει μεγαλύτερη και αν θυμάστε (Tech Corner τ.154), είχαμε προβλέψει έκδοση των 180PS. Βέβαια η έκδοση που αναφέραμε σε εκείνο το άρθρο είχε σημαντικές βελτιώσεις για να φτάσει σε τέτοια επίπεδα, αλλά τελικά το potential του λιλιπούτειου Ecoboost δείχνει να είναι μεγαλύτερο από αυτό που φανταζόμαστε, όπως θα δούμε ευθύς αμέσως.

By Car Center

Οι άνθρωποι της Car Center στην Λ. Αμφιθέας είναι από τους πιο γνωστούς επίσημους συνεργάτες της Ford στην Αθήνα και ασχολούνται εδώ και χρόνια με τις βελτιώσεις κινητήρων, συνεργαζόμενοι με την βρετανική Mountune Performance. Στην προκειμένη περίπτωση όμως λειτούργησαν ανεξάρτητα από την Mountune και εξέλιξαν ένα πρόγραμμα αναβάθμισης για τον 1.0 Ecoboost σύμφωνα με τις δικές τους απαιτήσεις.  Βασική προϋπόθεση ήταν, παρά την αύξηση της ιπποδύναμης, να μην αλλοιωθεί ο χαρακτήρας του αυτοκινήτου, να εξακολουθεί να καλύπτει 100% τις εκπομπές ρύπων και να βελτιωθεί –αν είναι δυνατόν- η οικονομία. Με λίγα λόγια δεν είχαν σαν στόχο να βάλουν φωτιά στο δρόμο, αλλά να βελτιώσουν στα σημεία τις επιδόσεις για ασφαλέστερη και πιο ευχάριστη καθημερινή χρήση.

Το πειραματόζωο είναι ένα λευκό Ford Fiesta 1.0 Ecoboost στην φθηνότερη έκδοσή του, δηλαδή αυτήν με τα 100PS. Είχαμε την ευκαιρία όμως να οδηγήσουμε και μετρήσουμε παράλληλα και την νορμάλ έκδοση των 125PS, η οποία είναι και η άμεσα συγκρίσιμη με το βελτιωμένο για ευνόητους λόγους. Στο δρόμο η διαφορά είναι τουλάχιστον αισθητή από τα πρώτα μέτρα. Το Fiesta είναι σαφώς πιο ζωντανό σε όλο το φάσμα στροφών και ειδικά μετά τις 4.000rpm νιώθεις ότι οδηγείς άλλο αυτοκίνητο (βασικά αυτό κάνεις…). Αν εξαιρέσεις μια πτώση απόδοσης μετά τις 5.500rpm όπου δεν υπάρχει πρακτικός λόγος να ανέβεις μέχρι εκεί, οι προσπεράσεις είναι πολύ πιο εύκολη υπόθεση πλέον και οι απαιτούμενες αλλαγές σχέσεων στο κιβώτιο είναι σαφώς λιγότερες. Όπως είναι αναμενόμενο, η πιστοποίηση έρχεται στις μετρήσεις και η πλάκα άρχισε από το…

Δυναμόμετρο

Ακολουθώντας την… σωστή πεπατημένη (βλ. Power Talk προηγούμενου τεύχους) δυναμομετρήσαμε την νορμάλ και την βελτιωμένη εκδοχή στο ίδιο δυναμόμετρο και συγκεκριμένα στο Vamag της DynoWorx στο Κορωπί. Στην νορμάλ έκδοση των 125PS το Fiesta Ecoboost, τιμώντας τις προδιαγραφές του, έδειξε 127,7PS στις 6.337rpm και 21,4kgm στις 2.678rpm (ανακοινώσιμες τιμές Ford: 125PS/6.000rpm, 20,4kgm/1.400-4.500 σε overboost), εμφανίζοντας όμως μια «περίεργη» πτώση στο φάσμα 3.300-3.900rpm. Η συγκεκριμένη πτώση βέβαια δεν είναι και τόσο περίεργη, καθώς με τις δύο τελευταίες σχέσεις αντιστοιχεί στο φάσμα 90-120km/h στο οποίο γίνονται οι μετρήσεις UDC (Urban Driving Cycle) και EUDC (Extra Urban Driving Cycle) για εκπομπές CO2 και κατανάλωση… Αν λοιπόν αναρωτιέστε γιατί οι μετρήσεις κατανάλωσης παρουσιάζουν απόκλιση από τις επίσημες ανακοινώσιμες, αυτός είναι –ένας- λόγος και φυσικά δεν αποτελεί αποκλειστικότητα της Ford. H συγκεκριμένη πτώση ισχύος όμως είναι σημαντική για τον προγραμματιστή που θέλει να επαναπρογραμματίσει μια ECU, αλλά ταυτόχρονα να εξακολουθεί να καλύπτει τις προδιαγραφές εκπομπών CO2 και ρύπων, π.χ. για το ΚΤΕΟ. Με άλλα λόγια πρέπει να την αναπαράγει!

Έτσι λοιπόν, ήταν αναμενόμενο να δούμε μια καμπύλη με αντίστοιχη πτώση στο ίδιο φάσμα και στο βελτιωμένο Fiesta. Έτσι και έγινε, αλλά η καμπύλη του βελτιωμένου ήταν σαφώς ψηλότερα από του νορμάλ σε όλο το φάσμα στροφών και φυσικά περιμένετε να μάθετε την μέγιστη τιμή της, έτσι? Λοιπόν το τρικύλινδρο χιλιαράκι Fiesta έδειξε… 157,6PS στις 5.369rpm, δηλαδή όχι μόνο έδειξε αύξηση ισχύος κατά 23%, αλλά και σε 1.000rpm χαμηλότερα! Όπως καταλαβαίνετε, η συνέχεια με το VBOX είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Μετρήσεις

H διαφορά στο δρόμο έδωσε και την πρακτική πλευρά αυτού που είδαμε στο δυναμόμετρο. Ξεκινώντας από την πιο αντιπροσωπευτική μέτρηση για την απόλυτη ισχύ, το 0-100km/h, το νορμάλ έδειξε 9,91sec ενώ το tuned 9,13sec. Το νορμάλ καλύπτει το 400άρι σε 17,09sec ενώ το βελτιωμένο σε 16,56sec. Η εκκίνηση από στάση είναι και το μοναδικό σημείο όπου η τρύπα ισχύος στις 3.500rpm θα γίνει αισθητή, καθώς ακριβώς εκεί αφήνεις τον συμπλέκτη και το Fiesta δείχνει να πνίγεται για λίγο αντί να ξεκινήσει σπινάροντας, κερδίζει όμως γρήγορα το χαμένο έδαφος, αφού οι μετρήσεις για τα 18m ήταν ικανοποιητικές και στις δύο version ισχύος. Σε μια τυπική κόντρα στα 400m το βελτιωμένο είναι μπροστά 16m (4 καρότσες) και στα 1000m η διαφορά έχει φτάσει στα 37m (2 νταλίκες…). Είναι φανερό ότι το πραγματικό όφελος της βελτίωσης έρχεται με την απόσταση (=προσπέρασμα), κάτι  ξεκάθαρο στις ρεπρίζ, όπου οι διαφορές αυξάνονται όσο μεγαλύτερη σχέση κουμπώνει στο κιβώτιο. Έτσι, για την κρίσιμη για προσπέρασμα (στην εθνική) ρεπρίζ από τα 100 στα 140km/h, με 3η η διαφορά είναι 0,13sec (7,82 stock, 7,69 tuned), με 4η αυξάνεται στο 1,07sec (10,69/9,62 αντίστοιχα) και στην 5η έχουμε το χάος των 2,98sec (17,7/14,72). Να σημειώσουμε ότι το stock Fiesta Ecoboost μόνο αργό δεν είναι για την ιπποδύναμή του (για να μην πούμε για τον κυβισμό του). Για σύγκριση, το Focus 1.6 Ecoboost των 150PS κάνει 400άρι σε περίπου 17sec, δηλαδή παρόμοιο χρόνο, ενώ το βελτιωμένο από την Car Center είναι μακράν μπροστά! Τι είπατε? Χιλιαράκι?

Και οικονομία

Αν νομίζετε ότι ξεχάσαμε την κατανάλωση, κάνετε λάθος. Σε πραγματικές συνθήκες, το βελτιωμένο Fiesta ίσως να μην καίει λιγότερο από το νορμάλ και θα ήταν υπερβολή να περιμένουμε κάτι τέτοιο με διαφορά ιπποδύναμης στο 23%, αλλά δεν καίει και πολύ περισσότερο. Με ξερά νούμερα, η κατανάλωση του Fiesta Ecoboost των 125PS κυμαίνεται στα 8,0lt/100km, ενώ στο Fiesta της Car Center είδαμε 8,2-8,3lt/km. Αν αναρωτιέστε για την διαφορά με τα ανακοινώσιμα 4,3lt/100km για τον 1.0 Ecoboost, να επαναλάβουμε ότι αναφερόμαστε σε κανονική οδήγηση και όχι με το αυγό στο πεντάλ και τους πίσω να κορνάρουν, ενώ για περεταίρω επιχειρηματολογία θα σας παραπέμψω στην παράγραφο της δυναμομέτρησης…

Για να βάλουμε κάτω και το οικονομικό της υπόθεσης, αν θέλετε ένα πεντάθυρο Fiesta Ecoboost και δεν σας ενδιαφέρει ο έξτρα εξοπλισμός, αλλά μόνο οι επιδόσεις, με 12.128€ (με απόσυρση) αγοράζετε το βασικό μοντέλο Trend με 100PS και με άλλα 600€ που κοστίζει ο αναπρογραμματισμός της ECU έχετε ένα αυτοκίνητο που κάνει 0-100 σε 9,13sec.

 

Αρθρογράφος

 

Διαθέσιμο το Puma στην έκδοση Titanium

Διαθέσιμο το Puma στην έκδοση Titanium

Το δημοφιλές Ford Puma 1.0L 125PS mHEV είναι τώρα διαθέσιμο στην Ελλάδα και στην έκδοση Titanium με τιμή στα €24.995.