Ford Puma ST 200Ps

Ford Puma ST 200Ps

Remember me;

Μπορεί το λογότυπο RS να διατηρεί τα πρωτεία στα performance προιόντα της Ford, όμως τα τελευταία χρόνια η γκάμα έχει εμπλουτιστεί με ουκ ω λίγα μοντέλα που φέρουν το λογότυπο ST. Όμως εδώ δεν μιλάμε για ένα απλώς εμπνευσμένο αυτοκίνητο από το τμήμα Ford Performance, όπως τα μοντέλα ST-Line. Εδώ μιλάμε για ένα καθαρόαιμο προϊόν από τους ίδιους μάγους που εξέλιξαν το εκπληκτικό Fiesta mk8 ST που αποτελεί με μεγάλη διαφορά το κορυφαίο μικρό hot-hatch από το 2018 μέχρι και σήμερα.   

Το νέο Ford Puma ST είναι χτισμένο πάνω στο πλαίσιο του Fiesta ST, όμως δεν είναι εύκολο να πάρεις ένα εξαιρετικά στημένο hatchback και να περιμένεις να έχει αντίστοιχα δυναμικά χαρακτηριστικά όταν η απόσταση από το έδαφος βρίσκεται στα 152mm. Φυσικά και δεν ήταν εύκολο, ωστόσο το τμήμα Ford Performance έχει αποδείξει ότι φέρνει εις πέρας κάθε project με το οποίο καταπιάνεται.

ST-Look

Όντας ένα τσαμπουκαλεμένο hot-crossover (δεν υπάρχει η κατηγορία, αλλά ποιος ξέρει, μπορεί να δημιουργηθεί..) πρέπει να δείχνει στους αντιπάλους ότι δεν σηκώνει πολλά-πολλά. Και το κάνει με μεγάλη επιτυχία χωρίς ίχνος υπερβολής. Μόλις το αντικρίσεις καταλαβαίνεις αμέσως ότι δεν πρόκειται για το ίδιο σπορτίφ μικρό SUV με τους μικρούς 1000άρηδες κινητήρες. Το μπροστινό splitter αυξάνει την κάθετη δύναμη κατά 80% για βελτιωμένη σταθερότητα, κάτι που επιτυγχάνεται σε συνδυασμό με την μεγαλύτερη πίσω αεροτομή και τον αεροδυναμικό διαχύτη. Τα τονισμένα φτερά του Puma γεμίζουν από τις μεγάλες ζάντες των 19in που συνδυάζονται με ελαστικά 225/40. Μάλιστα πρόκειται για “bespoke” τύπο Michelin Pilot Sport 4S, τα οποία εξελίχθηκαν σε συνεργασία με το τμήμα της Ford Performance ειδικά για το Puma ST. Το δικό μας Puma ST διέθετε όμως χειμερινά ελαστικά Pilot Alpin 5 που φυσικά και δεν έχουν τα ίδια επίπεδα ελκτικής πρόσφυσης των 4S. Οι πιο επιθετικοί προφυλακτήρες, το μαύρο γυαλιστερό φινίρισμα στην οροφή, στη μάσκα και στα καλύμματα των καθρεφτών διαμορφώνουν το πανέμορφο και άκρως δυναμικό οπτικό αποτέλεσμα.

Τρικύλινδρος και gentleman

Η καρδιά είναι ίδια με του Fiesta ST, με τον 1.5EcoBoost να αποδίδει ίδια ιπποδύναμη με 200Ps, όμως η ροπή είναι αυξημένη στα 32kgm (από τα 29,5kgm), καθώς οι μηχανικοί ήθελαν να δώσουν στο πιο βαρύ Puma, παραπλήσιες επιδόσεις με το 0-100km/h των 6,7sec να απέχει μόλις δύο δέκατα από το Fiesta ST (6,5sec). Είναι κατασκευασμένος εξ’ ολοκλήρου από αλουμίνιο με ενσωματωμένη πολλαπλή εξαγωγής στους αυλούς και ειδικά σχεδιασμένο σωλήνα τροφοδοσίας του turbo που στροβιλίζει τα καυσαέρια προς την φορά που πρόκειται να έρθουν σε επαφή με την φτερωτή της τουρμπίνας από πριν, μειώνοντας τον χρόνο απόκρισής της. Έχει διπλό σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου, με μπεκ υψηλής πίεσης εντός του θαλάμου καύσης και χαμηλής πίεσης εντός των αυλών εισαγωγής. Οι εξελιγμένες τεχνολογίες συνεχίζονται με την τουρμπίνα χαμηλής αδράνειας της Continental, μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων Ti-VCT, αντλία λαδιού μεταβλητής παροχής και ξεχωριστό knock sensor για κάθε κύλινδρο. Διαθέτει επίσης σύστημα απενεργοποίησης του ενός κυλίνδρου που ενεργοποιείται μέσα σε μόλις 14ms όταν λειτουργεί σε πολύ χαμηλά φορτία και στο ρελαντί, το οποίο δεν γίνεται ποτέ αντιληπτό από τον οδηγό και προσφέρει περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων.

Ένα μπλοκέ φέρνει την άνοιξη

Λόγω της αυξημένης συνολικής διαμέτρου των τροχών, οι μηχανικοί της Ford κόντυναν την τελική σχέση μετάδοσης από το 4,31:1 στο 4,56:1, φέρνοντας την κλιμάκωση του εξατάχυτου κιβωτίου πολύ κοντά με το αντίστοιχο του Fiesta ST. Η μεγάλη είδηση στα μηχανικά μέρη του Puma ST είναι φυσικά η ύπαρξη του μπλοκέ διαφορικού της Quaife. Αποτελεί μέρος του προαιρετικού Performance Pack που είναι αδύνατον να μην πατήσεις το κουτάκι στον διαμορφωτή της Ford αφού με κόστος €1.040, έρχεται πακέτο με τη λειτουργία launch control που κρατάει τον κινητήρα στις 4.100rpm και διαχειρίζεται την πρόσφυση για την μέγιστη επιτάχυνση από στάση. Η ύπαρξη του -μηχανικού- μπλοκέ της Quaife δείχνει πραγματικά πόσο σοβαρά πήραν οι άνθρωποι της Ford το συγκεκριμένο project.

Το βασικό πακέτο εξοπλισμού είναι ιδιαίτερα γενναιόδωρο στα €34.872 αφού περιλαμβάνει τα καθίσματα της Recaro, σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας SYNC 3 με οθόνη αφής 8in που υποστηρίζει φωνητικές εντολές, Apple CarPlay και Android Auto, ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,3in, φώτα LED μπροστά και πίσω, φιμέ κρύσταλλα, τέσσερα προφίλ οδήγησης, επαγωγική φόρτιση smartphone, καθώς και πολλές τεχνολογίες υποστήριξης του οδηγού όπως τα Pre-Collision Assist με Active Braking, Active Park Assist, Cross Traffic Alert με Active Braking κ.λπ.

Τι είπατε; SUV; Yeah, right!

Ξεκλειδώνεις και το λογότυπο ST φωτίζει το δάπεδο για ένα “warm welcome”. Η εικόνα στο εσωτερικό είναι φυσικά γνώριμη από τα Puma ST-Line που έχουμε δοκιμάσει. Μοναδικές διαφορές το δερμάτινο flat-bottom τιμόνι, και φυσικά τα τρομερά bucket καθίσματα της Recaro. Είναι ολόιδια με τα αντίστοιχα του Fiesta ST, παρέχουν παροιμιώδη πλευρική στήριξη και η ιδιαίτερα στενή βάση τους, μου «υπενθύμισε» ότι έχω φορτωθεί με 3-4 extra κιλάκια κατά την διάρκεια της καραντίνας... Είναι θερμαινόμενα και διαθέτουν μία ειδική επένδυση με συνδυασμό δέρματος και suede. Επίσης παρά την crossover φύση του Puma ST, είναι ιδανικά τοποθετημένα, ούτε ιδιαίτερα χαμηλά, αλλά και ούτε υπερβολικά ψηλά.

Πατώντας τον διακόπτη engine start έρχεται ο γνώριμος ήχος από τον πουρσαρισμένο τρικύλινδρο EcoBoost που σε προδιαθέτει αμέσως θετικά. Στην χαλαρή κίνηση είναι ξεκάθαρο ότι οδηγείς ένα αυτοκίνητο με σκληρή ανάρτηση αφού το Puma ST «διαβάζει» πιστά το δρόμο, όμως «ισιώνει» εντυπωσιακά τις ανωμαλίες παρά τους μεγαλύτερους τροχούς από το Fiesta ST. Τα αμορτισέρ διπλού θαλάμου της Hitachi με επιλεκτική απόσβεση, είναι σφιχτά στην γραμμική συμπίεση μίας στροφής, αλλά μαλακά στο απότομο χτύπημα μιας λακκούβας, και συνδυάζονται με σκληρότερα ελατήρια, με τα πίσω να διαθέτουν την ίδια προφορτισμένη “force vectoring” διάταξη, υπο γωνία, με το Fiesta ST, βελτιώνοντας την αμεσότητα και την ακρίβεια του πίσω μέρους. Το Puma ST διαθέτει επίσης σφιχτότερα silent blocks, 50% πιο άκαμπτο πίσω ημιάκαμπτο άξονα (σε σχέση με τα απλά Puma) με 2.000Nm/μοίρα και παχύτερες αντιστρεπτικές διαμέτρου 28mm πίσω και 24,2mm εμπρός.

Ο 1.5EcoBoost έχει τρομερά αποθέματα ροπής ιδιαίτερα στις μεσαίες rpm και στην πραγματικότητα δεν χρειάζεται να τον φτάνεις μέχρι ψηλά για να κινηθείς γρήγορα. Η απόκριση του είναι βέβαια αρκετά πιο άμεση στα προγράμματα Sport και Track όπου ανοίγει και το κλαπέτο της εξάτμισης, απελευθερώνοντας extra ευχάριστα decibel στην καμπίνα. Ο επιλογέας πρακτικά ίδιος με το Fiesta ST, είναι ιδανικός για γρήγορες αλλαγές, αλλά θα τον ήθελα λίγο πιο ψηλά. Τι λέω, SUV είναι... Ναι το Puma ST σε μπερδεύει... Ξεχνάς πολλές φορές ότι πρόκειται για όχημα crossover με πέντε πόρτες και μεγάλο χώρο αποσκευών στα 456lt (με extra χώρο 80lt του μοναδικού Megabox..).

Είναι πρακτικά αδύνατο να οδηγήσεις σύγχρονο Ford που να μην έχει πολύ καλό τιμόνι, όμως εδώ οι μηχανικοί ξεπέρασαν τους εαυτούς τους. Η κρεμαγέρα είναι 25% πιο γρήγορη απ' ότι στα απλά Puma, με τον λόγο υποπολλαπλασιασμού να μειώνεται από το 15,1:1 στο 11,4:1, τιμή που ξεπερνά ακόμα και εκείνη του Fiesta ST (12,0:1) φέρνοντας τις στροφές του τιμονιού στις 2,1 από άκρη σε άκρη. Το Puma ST ανταποκρίνεται με εκπληκτική αμεσότητα με μικρές μονάχα κινήσεις των χεριών. Σημαδεύεις όπως ακριβώς θα έκανες με ένα σπορ μοντέλο και το σύνολο ακολουθεί με εξαιρετική ακρίβεια με πλεόνασμα πληροφοριών να φτάνουν στα χέρια σου. Είναι τόση η εμπιστοσύνη του τμήματος Ford Performance στο «παιδί της» που στο προφίλ οδήγησης Track, απενεργοποιείται πλήρως και το ESC. Εδώ όπως και στο Sport παίρνεις τα μέγιστα από το Puma ST. Η εξάτμιση κάνει αρκετά ευχάριστα σκασίματα, το τιμόνι είναι αρκούντως βαρύ και ο κινητήρας ανταποκρίνεται ταχύτατα. Δυσκολεύεσαι να πιστέψεις ότι το γρήγορο Puma είναι 95kg επιπλέον από το τρίπορτο Fiesta ST, αφού η διαφορά στις επιδόσεις είναι πραγματικά μικρές. Ακόμα και τα φρένα είναι σημαντικά αναβαθμισμένα σε σχέση με το κορυφαίο μικρό hot-hatch αφού οι μπροστινοί δίσκοι έχουν διάμετρο 325mm εμπρός και 271mm πίσω. Η ρύθμιση βέβαια είναι αρκετά επιθετική, αφού οι μονοπίστονες δαγκώνουν ταχύτατα τους δίσκους με την παραμικρή πίεση στο πεντάλ, κάτι που απαιτεί συνήθεια. Δεν έδειξαν όμως να κουράζονται ποτέ ακόμα και κάτω από σκληρή χρήση.

Το Ford Puma ST σε βάζει πάντα σε διάθεση για γρήγορη οδήγηση. Στο όριο εντυπωσιάζεσαι με την ρυθμισιμότητα του, παρά το αυξημένο ύψος. Η ύπαρξη του μπλοκέ διαφορικού είναι πάντα αισθητή αρκεί να μην φοβάσαι να επιμένεις στο γκάζι. Ειδικά στις κλειστές στροφές, είναι εξαιρετικό, και «βουτάει» τα μούτρα προς το εσωτερικό ακόμα και με τέρμα γκάζι, όπως ακριβώς κάνουν τα καλοστημένα FWD αυτοκίνητα. Στην πραγματικότητα δεν χρειάζεται να απενεργοποιήσεις καν πλήρως το ESC. Το ενδιάμεσο στάδιο επιτρέπει όση ελευθερία θέλεις για να στρίψεις γρήγορα και ακόμα αν το παρακάνεις (βέβαιο με τα χειμερινά ελαστικά σε στριφτερό κομμάτι..), θα επέμβει απόλυτα διακριτικά και δεν θα σου κόψει την ευχαρίστηση. Όπως είπα και παραπάνω το Puma ST σε κάνει να ξεχνάς τις crossover περγαμηνές του και βρίσκεσαι πάντα να το οδηγάς όπως θα έκανες με ένα σπορ μοντέλο. Και αυτή είναι η μεγάλη του επιτυχία. Κατάφερε να περάσει αναλλοίωτο το σπορ DNA του τμήματος Ford Performance, αφού είναι όσο συμμετοχικό και ενθουσιώδες μπορεί να είναι ένα crossover μοντέλο, και παρότι με βασική τιμή τα €34.872 δεν έχει το αξεπέραστο value for money του Fiesta ST, δεν έχει κάποιο άμεσα ανταγωνιστικό hot B-SUV μοντέλο. Είναι μεταφορικά και κυριολεκτικά: «μία κατηγορία μόνο του».

ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: €34.872

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Τύπος: Τρικύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο

Κυβισμός: 1.497cc

Διάμετρος x Διαδρομή: 84mm x 90mm

Σχέση Συμπίεσης: 9,7:1

Τροφοδοσία: Άμεσος και έμμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότης καυσαερίων χαμηλής αδράνειας Continental

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Εμπρός: Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός

Πίσω: Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

Κίνηση: Στους μπροστινούς τροχούς

Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων

Διαφορικό: Περιορισμένης ολίσθησης

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 325mm με μονοπίστονες δαγκάνες

Πίσω: Συμπαγής δίσκοι 271mm με μονοπίστονες δαγκάνες

           

ΤΡΟΧΟΙ

Ζάντες: 8,5J x 19in

Ελαστικά: Michelin Pilot Sport 4S 225/40

ΑΜΑΞΩΜΑ

Μήκος (mm): 4.186

Πλάτος (mm): 1.805

Ύψος (mm): 1.537

Μεταξόνιο (mm): 2.588

Βάρος (kg): 1.358

Χώρος Αποσκευών (lt): 456

 

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm): 200/6.000

Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) 32/2.500-3.500

0-100km/h (sec): 6,7

Τελική Ταχύτητα (km/h): 220

ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ

C02 (gr/km):       155 (κατά WLTP)

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Ονομαστική (lt/100km):  6,9 (κατά WLTP)

Δοκιμής (lt/100km):  9,4 (κατά WLTP)

 

 

Αρθρογράφος

 

DS 7 Crossback E-Tense e-EAT8 225Ps

DS 7 Crossback E-Tense e-EAT8 225Ps

Το DS 7 Crossback στην plug-in hybrid εκδοχή του, προσφέρει τις ίδιες γενναιόδωρες δόσεις πολυτέλειας και άνεσης, με το θετικό πρόσημο της χαμηλής κατ...