Ford Ranger Raptor 3.0lt V6 292Ps
Με έντονα γονίδια από τα μοντέλα της Αμερικής και της Αυστραλίας (οπτικά, κατασκευαστικά και ως προς μέγεθος) το Ford Ranger μεταμορφώθηκε, άλλαξε και βελτιώθηκε, κάνοντας μία συναρπαστική «ανατροπή» και μάλλον είναι το καλύτερο που κυκλοφόρησε μέχρι σήμερα -τουλάχιστον για την αγορά της Ευρώπης.
Τι άλλαξε από το προηγούμενο Raptor; ΠΟΛΛΑ είναι η απάντηση ή σχεδόν όλα. Υπάρχει ένας νέος κινητήρας βενζίνης 3,0 λίτρων (2.956cc) twin-turbo V6, με 292Ps και 50,6kgm ροπής, τοποθετημένος σε ένα ενισχυμένο πλαίσιο τύπου σκάλας. Η δύναμη μεταφέρεται μέσω ενός συστήματος τετρακίνησης που διαθέτει πλέον ηλεκτρονικό κλείδωμα διαφορικών (εμπρός, κεντρικό και πίσω) με αυτόματο κιβώτιο 10 ταχυτήτων (με δυνατότητα αλλαγής ταχυτήτων σαν manual).
Κατασκευάζεται και… δείχνει σκληρό
Built tough. Tο motto της Ford για τις ΗΠΑ εμφανίζεται στην οθόνη που έχει τον ρόλο του πίνακα οργάνων, αποκαλύπτοντας από πού επηρεάστηκαν οι άνθρωποι της Ford για την δημιουργία του Ranger Raptor. Στην εμφάνιση είναι αδύνατον να το μπερδέψεις με κάτι άλλο, αλλά ούτε και με προηγούμενο Raptor. Στο μπροστινό μέρος κυριαρχεί η μεγάλη μάσκα Ford και τα φώτα LED με σχήμα «C-clamp» που κάνουν το εμπρός μέρος να φαίνεται -ακόμα- πιο φαρδύ από ό,τι είναι. Έχει ζάντες σε στιλ “Off Road”, με ελαστικά παντός εδάφους της BF Goodrich (μία πολύ καλή επιλογή), μεγάλα φτερά και δυναμική εμφάνιση. Το μέγεθός του φαίνεται και είναι μεγαλύτερο. Πολύ μεγαλύτερο, σχεδόν το μπερδεύεις με το F-150 από τις ΗΠΑ.
Φαίνεται και είναι διαφορετικό
Η αναβάθμιση του Raptor από άποψη χρηστικότητας και καθημερινής χρήσης φαίνεται έντονα και στο εσωτερικό. Στο κέντρο του ταμπλό κυριαρχεί οθόνη αφής 12 ιντσών (κάθετα τοποθετημένη, όπως στο Mustang Mach E), η οποία «στεγάζει» το σύστημα πολυμέσων SYNC 4 της Ford. Η οθόνη/πίνακας οργάνων του οδηγού (12,4in) είναι ευανάγνωστη και εμφανίζει με όμορφα γραφικά του αυτοκινήτου τα modes οδήγησης. Οι αντιδράσεις στην κάθετη οθόνη αφής είναι άμεσες, όπως είναι και στον πίνακα οργάνων οι επιλογές. Όλα λειτουργούν πολύ καλά και δεν είναι πολύ μπερδεμένα. Αυτό που θα χρειαστεί συνήθεια και προσαρμογή από εσένα είναι οι πολλές ρυθμίσεις που έχεις στη διάθεσή σου για κάθε, σχεδόν, παράμετρο της οδήγησης (driving modes, terrain modes, ρύθμιση για τις αναρτήσεις, ρύθμιση για την αίσθηση στο τιμόνι, ρύθμιση για την ένταση του ήχου των εξατμίσεων, κ.α). Ευτυχώς υπάρχουν αναλογικοί διακόπτες για τα χειριστήρια κλιματισμού και αυξομείωσης της έντασης του ήχου. Επίσης υπάρχουν πολλοί διακόπτες σε... αναμονή για όσους θέλουν να βάλουν έξτρα φώτα ή «εργάτη» Εκτός από την λειτουργικότητα τα χειριστήρια αυτά ενισχύουν την ποιότητα τόσο όσον αφορά την αίσθηση στη χρήση όσο και στα υλικά.
Πάντως η καμπίνα θυμίζει περισσότερο ένα καλά εξοπλισμένο SUV μεγάλης κατηγορίας παρά ανοιχτό επαγγελματικό ημιφορτηγό ή αγροτικό. Σε αυτό βοηθούν και τα εμπρός καθίσματα τα οποία εντυπωσιάζουν με την εικόνα τους αλλά και με την άνεσή τους. Υποστηρικτικά όπου πρέπει, αλλά όχι πολύ σπορ, ώστε να κουράσουν σε ένα μεγαλύτερο ταξίδι, με σχέδιο προφανώς εμπνευσμένο από το μαχητικό αεροσκάφος Raptor (χωρίς λαβή εκτίναξης, μην ψάξεις). Το πίσω κάθισμα θα δεχθεί με άνεση τρεις επιβάτες, αλλά είναι λίγο σκληρό και η πλάτη του είναι όρθια. Ας είναι όμως γιατί παλαιότερα θυμηθείτε πως γυναίκα και παιδιά κάθονταν στην καρότσα... Αααα ναι, το Raptor έχει και καρότσα μεταφοράς αγαθών ή εργαλείων. Σε αυτήν θα βρεις το σύστημα ProPower της Ford, το οποίο σου προσφέρει μερικές οικιακές πρίζες στο πίσω μέρος του χώρου φόρτωσης, εξαιρετικά χρήσιμες αν πας για κάμπινγκ, ή αν πρέπει να χειριστείς εργαλεία αν βρεθείς κάπου χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα. Στην πραγματικότητα, η μόνη πραγματική κριτική που έχουμε για το εσωτερικό και την καρότσα (που έχει συρόμενο ηλεκτρικά κλείσιμο) είναι ότι θα λυπηθούμε να την χαλάσουμε βάζοντας εργαλεία ή να μπούμε στο εσωτερικό με λασπωμένα παπούτσια ή να καθίσουμε φορώντας μία βρόμικη φόρμα εργασίας. Αλλά αυτό είναι ένα μικρό τίμημα.
Κινητήρας βενζίνης;
Ακούγοντας πως το κορυφαίο Raptor είναι βενζινοκίνητο V6 με διπλό turbo η πρώτη σκέψη σου είναι «γκάζι» και ροπή και μετά αν όλα αυτά «φαίνονται» με το βάρος των 2.555kg να… κόβει ίππους. Όμως ναι, το Raptor είναι γρήγορο, έχει ταχύτητα και την αποδίδει άμεσα. Για τους Powerάδες φίλους μας να πούμε ότι το μοντέλο για την αγορά της Αυστραλίας (εκεί έγινε η εξέλιξή του), με το ίδιο μοτέρ αποδίδει 397 ίππους, οπότε πιθανότατα με διαφορετικές ρυθμίσεις στην ECU και κάποια επιπλέον aftermarket βελτιωτικά η δύναμη πολλαπλασιάζεται. Αλλά δεν το μάθατε από εμάς...
Στο δρόμο, έξω από αυτόν ή όπου θέλεις
Είναι πρακτικά αδύνατο να καταλάβεις με λόγια πού μπορεί να κινηθεί (με άνεση και με έντονη την αίσθηση ασφάλειας) το νέο Raptor. Οι φωτογραφίες σίγουρα βοηθάνε, αλλά το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να δείτε video στο site μας για να πάρετε μία μικρή γεύση...
Ξεκινώντας με τα αρνητικά, πρέπει να συνηθίσεις τις διαστάσεις του. Μήκος/Πλάτος/Ύψος: 5,38m/2,03m (2,21m με καθρέφτες). Όπως περιμένεις από ένα αυτοκίνητο με καταβολές από Αμερική και Αυστραλία είναι τρομακτικά μεγάλο. Είναι μακρύ, ψηλό και πολύ φαρδύ. Ακόμη και δίπλα σε μεγάλα premium SUV φαινόταν μεγαλύτερο. Αν μένεις σε γειτονιά του κέντρου της Αθήνας, του Πειραιά ή σε προάστιο με στενούς δρόμους και δεν έχεις χώρο στάθμευσης το ξεχνάς (δυστυχώς). Μπορεί να κινείται με άνεση σε στενά μονοπάτια εκτός δρόμου, γιατί πατά και ανεβαίνει παντού, αλλά τα στενά της πόλης σίγουρα θα σε προβληματίσουν.
Μόλις βγεις σε αυτοκινητόδρομο τα ξεχνάς όλα και απολαμβάνεις. Ταξιδεύεις με ταχύτητα και άνεση μεγάλου sedan και μόνο σε ταχύτητες πάνω από 160km/h νιώθεις λίγο το βάρος του και την επιπλέον αδράνεια. Ακόμη και σε αυτές τις ταχύτητες η κύλιση είναι υποδειγματική και το Raptor θα ντροπιάσει ακόμα και μεγάλα SUV. Χαρακτηριστικό είναι ότι δεν ακούγονται ούτε τα ελαστικά παντός εδάφους που είχαν και μεγάλα «τακούνια». Βγαίνοντας από τον κανονικό δρόμο, αυτό που παρατηρήσαμε ήταν πόσο καλή δουλειά έκαναν οι μηχανικοί της FOX με την νέα ανάρτηση. Στην Ford δεν έβαλαν απλά aftermarket αμορτισέρ και ελατήρια, αλλά προσάρμοσαν το σύστημα ανάρτησης FOX Live Valve στο αυτοκίνητό τους. Αυτό δίνει τη δυνατότητα αλλαγής των χαρακτηριστικών λειτουργίας και απόσβεσης σε κάθε driving mode (Normal, Sport, Slippery, Mud/Ruts, Rock Crawl, Sand, & Baja) ξεχωριστά. Το αποτέλεσμα είναι να κινείσαι γρήγορα και με ασφάλεια και άνεση παντού. Να οδηγείς ένα αυτοκίνητο σε μονοπάτι όπου δεν υπάρχει δρόμος και μέρη που θα βρισκόσουν μόνο από ανάγκη (να κρυφτείς ή να βρεις κάποιους) ή για δουλειά ή αν το GPS έχει χαλάσει. Όσο για την κατανάλωση, η Ford δίνει 13,8lt/100km, αλλά τα 16-18lt/100km ήταν εύκολη υπόθεση αν και δεν προσπαθήσαμε ποτέ να οδηγήσουμε συντηρητικά (ίσως στη διαδρομή Trial στο βουνό με πρώτη/αργό και χαμηλή ταχύτητα 5-6km/h).
Τελικά;
Όσο κι αν το ήθελα, δεν μπορώ να αγοράσω το νέο Ford Ranger Raptor για επιβατικό αυτοκίνητο (λόγω νόμου). Επίσης δεν είμαι αγρότης, δεν εμφανίζω (ούτε για αστείο) αγροτικό εισόδημα ως δευτερεύον, αλλά ούτε έχω εταιρεία για να κάνω μακροχρόνιο leasing. Φυσικά δεν έχω τα 72.336 ευρώ (τιμή με το ΦΠΑ) για να τα δώσω και εδώ αποκαλύπτεται ένα ακόμα αρνητικό του, που μάλλον δεν είναι μελανό σημείο... Βλέπετε, το ανοιχτό ημιφορτηγό της Ford πραγματικά τα αξίζει!
Τιμή βασικής έκδοσης Ranger Raptor V6 3.0EcoBoost 292Ps: €52.250
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπoς: Εξακύλινδρος βενζινοκινητήρας σε διάταξη V, με μπλοκ από χυτοσίδηρο και κεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Κυβισμός: 2.956cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 85,4 x 86mm
Σχέση συμπίεσης: 10,5:1
Τροφοδοσία: Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότης καυσαερίων
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 10 σχέσεων με μετατροπέα ροπής
Διαφορικό: Μπλοκέ (Εμπρός, πίσω, κεντρικό)
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός: Διπλά ψαλίδια, αμορτισέρ FOX Live Valve, αντιστρεπτική δοκός
Πίσω: Άκαμπτος άξονας (Watts link), αμορτισέρ FOX Live Valve, αντιστρεπτική δοκός
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες : 8,5Jx17in
Ελαστικά: 285/70
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 324x34mm με διπίστονες δαγκάνες
Πίσω: Αεριζόμενοι δίσκοι 324x32mm με μονοπίστονες δαγκάνες
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm): 292/5.500
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm): 50,6/2.300
0-100km/h (sec): 7,9
Τελική ταχύτητα (km/h): 180
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 (gr/km): 315 (WLTP)
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (lt/100km): 13,8 (WLTP)
Δοκιμής (lt/100km): 16,7 (WLTP)
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το κρατικής στήριξης εγχείρημα Car2Car στη Γερμανία, αναπτύσσει τεχνολογίες για τη βελτίωση της ανακύκλωσης των οχημάτων στο τέλος του κύκλου ζωής του...