Honda Civic Type R Generations
Η ονομασία “Type R” εμφανίστηκε για πρώτη φορά σε μοντέλο της Honda το 1992, στο NSX πρώτης γενιάς, ενώ έχει κοσμήσει τόσο το Integra όσο και το Accord ως σήμα, με τις ανάλογες φυσικά δυνατότητες στο κάθε μοντέλο. Το πρώτο Civic Type R βασίστηκε στην 6η -EK9- γενιά του μοντέλου και εμφανίστηκε το 1997. Ήταν διαθέσιμο μόνο στην Ιαπωνική αγορά και ακολουθούσε τη συνταγή του Integra DC2 Type R, ελαφρωμένο αμάξωμα, λιγότερα ηχομονωτικά, μπλοκέ διαφορικό, πιο κοντές σχέσεις και φυσικά αυξημένη ισχύ. Ο Β16Β απέδιδε 185Ps στις 8.200rpm, με την ειδική ισχύ να αγγίζει τα 116Ps/lt. Στο εσωτερικό του, τα κόκκινα καθίσματα της Recaro, τα επίσης κόκκινα πατάκια, το δερμάτινο Momo τιμόνι και ο λεβιές ταχυτήτων τιτανίου ξεχώριζαν. Ευτυχώς, όμως, όλες οι επόμενες εκδόσεις Type R του Civi, εισήχθησαν κανονικά στη χώρα μας και θα τις δούμε μία προς μία. Όλα μαζί είναι ξεχωριστά, ιδιαίτερα δυναμικά ως μοντέλα, με εξαιρετικές επιδόσεις και ξεκάθαρο στριφτερό χαρακτήρα, τόσο εντός όσο και εκτός πίστας.
Honda Civic Type R EP3
Ιπποδύναμη: 200Ps @ 7.600rpm
Ροπή: 20kgm @ 5.900rpm
Βάρος: 1.270kg
Το πρώτο μοντέλο του Civic που εισήχθη επίσημα στην Ελλάδα και έφερε την ονομασία Type R ήταν το EP3, που βασίστηκε στην 7η γενιά του μοντέλου. Όταν παρουσιάστηκε το 2001, άφησε τις καλύτερες δυνατές εντυπώσεις με τη δύναμη και ομοιογένεια του δίλιτρου ατμοσφαιρικού Κ20Α και με το εξαιρετικό του στήσιμο. Το ΕΡ3 ήταν το πρώτο μοντέλο του Civic Type R που κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο της Honda που βρίσκεται στο Swindon της Μεγάλης Βρετανίας. Σε σχέση με το Civic EK είχε μία εντελώς καινούργια πλατφόρμα, πιο δεμένη, με σημαντικά καλύτερη ακαμψία και με διάταξη πολλαπλών συνδέσμων στον πίσω άξονα, που επέτρεπε στο Type R να μπορεί να στρίψει σε πολύ γρήγορους ρυθμούς. Σημείο αναφοράς του ήταν το εκπληκτικό -σε αίσθηση και κλιμάκωση- εξατάχυτο κιβώτιο, με τον επιλογέα να βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από το τιμόνι και να σε προδιαθέτει για ταχύτατες αλλαγές. Τα σχόλια που είχε αποσπάσει το ΕΡ3 Type R ήταν ιδιαίτερα θετικά και ήταν ένα αυτοκίνητο που σηματοδοτούσε μια νέα εποχή για την Honda. Το δε tuning potential του ήταν εξαιρετικά υψηλό είτε σε ατμοσφαιρική μορφή είτε σε turbo εφαρμογές, με τον κινητήρα του να μπορεί να αποδώσει ιπποδυνάμεις που φτάνουν τα 500Ps, διατηρώντας τα εργοστασιακά κινούμενα μέρη, με παροιμιώδη αξιοπιστία. Ο τετρακύλινδρος Κ20Α απέδιδε 200Ps στις 7.600rpm και 20kgm ροπής στις 5.900rpm και καλούνταν να μετακινήσει τα 1.270kg του αμαξώματος, κάτι που κατάφερνε να κάνει με αρκετή επιτυχία, αφού το Civic Type R χρειαζόταν 6,8sec για να πιάσει τα 100km/h από στάση και η τελική του ταχύτητα ήταν στα 235km/h. Στις αρχές του 2004, το Civic Type R δέχθηκε ένα περιορισμένο facelift, με μοναδική αλλαγή στα μηχανικά μέρη να αποτελεί το ελαφρωμένο κατά 30% βολάν, που μείωσε τον απαιτούμενο χρόνο του 0-100km/h κατά 0,2sec.
Honda Civic Type R FN2
Ιπποδύναμη: 201Ps @ 7.800rpm
Ροπή: 19,7kgm @ 5.600rpm
Βάρος: 1.301kg
Η επόμενη γενιά του Type R, το FN2, βασίστηκε στην 8η γενιά του μοντέλου και ήταν ένα πιο πολιτισμένο σύνολο σε σχέση με το ΕΡ3, ενώ διέθετε ένα πολύ πιο φουτουριστικό design, το οποίο μπορεί άνετα να χαρακτηριστεί προπομπός για τις επόμενες γενιές που ακολούθησαν. Το FN2 λανσαρίστηκε το 2007 και ήταν ένα απόλυτα ομοιογενές σύνολο, το οποίο χρησιμοποιούσε μια ελαφρώς πιο εξελιγμένη μορφή του δίλιτρου Κ20A κινητήρα. Το βάρος του αυξήθηκε κατά 30kg, ωστόσο η απόδοση του K20A αυξήθηκε μόλις κατά 1Ps, με τους μηχανικούς της Honda να εστιάζουν στη βελτιωμένη κατανάλωση καυσίμου και τις μειωμένες εκπομπές ρύπων. Οι αντιδράσεις των φανατικών της Honda δεν ήταν το ίδιο θετικές λόγω της ελάχιστα αυξημένης ιπποδύναμης, του πιο πολιτισμένου χαρακτήρα, της υιοθέτησης του ημιάκαμπτου άξονα πίσω, έναντι της διάταξης πολλαπλών συνδέσμων που είχε το ΕΡ3, αλλά και της αλλαγής θέσεως στον επιλογέα που τοποθετήθηκε χαμηλά στην κονσόλα και όχι δίπλα από το τιμόνι. Το FN2 Type R ήταν ένα βελτιωμένο συνολικά αυτοκίνητο, που θυσίασε όμως σημαντικό μέρος του επιθετικού χαρακτήρα του προκατόχου του, όντας πιο άνετο και ήπιο στην οδήγηση και με πιο ήρεμη ενεργοποίηση του VTEC, που πλέον ερχόταν στις 5.400rpm αντί στις 5.800rpm. Το FN2 Type R βγήκε και στην ειδική έκδοση “Championship White”, η οποία, εκτός από το λευκό χρώμα στο αμάξωμα και τις 18άρες ζάντες, περιελάμβανε και μπλοκέ διαφορικό τύπου torsen, βελτιώνοντας σημαντικά την οδηγική συμπεριφορά του μοντέλου. Παρότι δεν γνώρισε την τεράστια απήχηση του ΕΡ3, αυτό δεν σημαίνει ότι το FN2 δεν είναι ένα μοντέλο που φέρει περήφανα τον χαρακτηρισμό Type R.
Honda Civic Type R FK2
Ιπποδύναμη: 310Ps @ 6.500rpm
Ροπή: 40,8kgm @ 2.500-4.500rpm
Βάρος: 1.382kg
Το FK2 με το που έκανε την εμφάνισή του, το 2015, έγραψε τον χρόνο ρεκόρ στη μυθική πίστα του Nurburgring, ο οποίος ήταν 7:50.63, επίδοση κατά 4sec καλύτερη από την αντίστοιχη που είχε πετύχει το Renault Megane RS Trophy R. Το FK2 ήταν και το πρώτο μοντέλο Type R που χρησιμοποίησε turbo κινητήρα, τον Κ20C1, τεχνολογίας Earth Dreams. Ο Κ20C1 χρησιμοποιούσε άμεσο ψεκασμό, μεταβλητό χρονισμό και ηλεκτρονικό έλεγχο του βυθίσματος των βαλβίδων, Dual VTC, οι βαλβίδες εξαγωγής είχαν γόμωση νατρίου, ενώ το κάθε έμβολο έφερε από ένα κανάλι ψύξης για καλύτερη ροή λαδιού. Ο κινητήρας χρησιμοποιούσε ένα turbo της Mitsubishi και απέδιδε 310Ps στις 6.500rpm, καθώς και 40,8kgm ροπής από τις 2.500rpm μέχρι και τις 4.500rpm. Το FK2 χρησιμοποιούσε μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων, με το μπλοκέ διαφορικό να είναι πλέον στάνταρ. Τα αμορτισέρ του ήταν κατασκευασμένα από την ZF και χρησιμοποιούσαν το σύστημα Continuous Damping Control ή αλλιώς CDC, το οποίο ήταν σε θέση να υπολογίσει κάθε φορά την απαιτούμενη δύναμη που χρειαζόταν το αμορτισέρ, ανάλογα με το φορτίο που δεχόταν το αυτοκίνητο, σε συνεργασία με την ECU. Οι αναρτήσεις μπροστά χρησιμοποιούσαν γόνατα δύο αξόνων, με δύο βασιλικούς πείρους έδρασης, ενώ πίσω χρησιμοποιούσε ημιάκαμπτο άξονα. Το σύστημα διεύθυνσης ήταν ειδικά σχεδιασμένο για το Type R και χρησιμοποιούσε ηλεκτρική υποβοήθηση διπλού πινιόν. Τα φρένα χρησιμοποιούσαν αεριζόμενους δίσκους των 350mm, με τετραπίστονες δαγκάνες της Brembo, ενώ τα ελαστικά της Continental, τα Sport Contact 6, ήταν ειδικά εξελιγμένα για το Type R. Σύντομα όμως το FK2 έδωσε τη σκυτάλη στην επόμενη γενιά που παρουσιάστηκε μόλις δύο χρόνια μετά.
Honda Civic Type R FK8
Ιπποδύναμη: 320Ps @ 6.500rpm
Ροπή: 40,8kgm @ 2.500-4.500rpm
Βάρος: 1.380kg
Ο βασιλιάς των προσθιοκίνητων hatch-back παρουσιάστηκε το 2017. Το Civic Type R FK8 ήταν ένα μοντέλο που όχι απλά τάραξε τα νερά του ανταγωνισμού, αλλά μάλλον προκάλεσε τσουνάμι. Κύριο χαρακτηριστικό του, η άκρως επιθετική, κατά πολλούς αμφιλεγόμενη, εξωτερική του εμφάνιση, που είτε θα την μισούσες είτε απλά θα την λάτρευες. Το FK8 είναι ένα μοντέλο που φωνάζει για τις δυνατότητές του. Η τεράστια αεροτομή, οι μεγάλοι αεραγωγοί, οι αεροδυναμικοί διαχύτες και τα vortex generators στην οροφή βελτιώνουν κατά 3% την αεροδυναμική απόδοση του μοντέλου, με το συντελεστή οπισθέλκουσας να είναι στο 0.29. Σε σχέση με το FK2, το FK8 έχει ένα εντελώς καινούργιο πλαίσιο, με 38% αυξημένη στρεπτική ακαμψία, ενώ παράλληλα είναι και κατά 16kg ελαφρύτερο σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο. Το FK8 χρησιμοποιεί την ίδια διάταξη αναρτήσεων μπροστά, αλλά πίσω πλέον τη θέση του ημιάκαμπτου άξονα έχει πάρει η διάταξη πολλαπλών συνδέσμων, ενώ ανασχεδιασμένα είναι και τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, που πλέον στη ρύθμιση comfort είναι αρκετά πιο άνετα. Η εισαγωγή και εξαγωγή του K20C1 ανασχεδιάστηκαν εκ νέου, με το ελαφρύτερο βολάν μονής μάζας να παρέχει 25% μειωμένη περιστρεφόμενη μάζα, με αποτέλεσμα την καλύτερη ευστροφία. Ο δίλιτρος κινητήρας πλέον αποδίδει 320Ps στις 6.500rpm και 40,8kgm ροπής μεταξύ 2.500rpm και 4.500rpm. Τα φρένα του αποτελούνται από αεριζόμενους δίσκους 350mm εμπρός και 305mm πίσω, με τετραπίστονες δαγκάνες της Brembo εμπρός. Αισθητά βελτιωμένο είναι και το σύστημα διεύθυνσης, όντας άμεσο και εξαιρετικά ακριβές, με 2,1 στροφές από άκρη σε άκρη και με κορυφαία αίσθηση. Το Civic Type R κυκλοφορεί αυτή τη στιγμή σε δύο εκδόσεις, την Touring που ζυγίζει 1.416kg και την Limited Edition που ζυγίζει 1.395kg και θα παραχθεί σε 600 αντίτυπα, με την ευρωπαϊκή παραγωγή να αφορά μόλις 100 αυτοκίνητα. Ο κινητήρας πλέον αποδίδει 310Ps στις 6.500rpm και την ιδία ροπή με την προ-facelift έκδοση. Η Limited Edition κυκλοφόρησε αποκλειστικά σε κίτρινο χρώμα, με την ονομασία Sunlight Yellow, χρησιμοποιεί διαφορετική ρύθμιση στην ανάρτηση, ενώ από το εσωτερικό του απουσιάζουν το σύστημα πολυμέσων και ο κλιματισμός, καθώς και ένα μέρος της ηχομόνωσης.
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Ο Πάπας Φραγκίσκος, δέχθηκε σε ακρόαση τη Stellantis, για να ενημερωθεί για το νέο Όμιλο και τις αξίες της βιώσιμης αυτοκίνησης που πρεσβεύει το νέο F...