Jaguar E-Type V12 Roadster Series 3
Το χαρακτηρισμό ως το ομορφότερο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε ποτέ τον έδωσε, εντυπωσιασμένος, ο ίδιος ο Enzo Ferrari, τον Μάρτιο του 1961 και, παρά τα χρόνια που έχουν περάσει από τότε, η Jaguar E-Type έχει το δικαίωμα να τον χρησιμοποιεί. Έχει ένα εντυπωσιακό και γεμάτο καμπύλες σχήμα που αποπνέει κύρος, δυναμισμό και αριστοκρατία. Συνδυάζει την κομψότητα και τη σπορ εμφάνιση ιδανικά και στην Series 3, με το μεγάλο V12 κινητήρα, έχει επιδόσεις που μπορούν να κάνουν αρκετά σύγχρονα οχήματα να ωχριούν. Δεν είναι τυχαίο ότι το κόστος αγοράς μίας Ε-Type σε καλή κατάσταση ξεκινάει από τα €50.000 και, αναλόγως της κατάστασής της, μπορεί να φτάσει ακόμα και τα €190.000. Το 2004, το περιοδικό Sports Car International τοποθέτησε την E-Type στην πρώτη θέση της λίστας των κορυφαίων σπορ αυτοκινήτων της δεκαετίας του ‘60, ενώ τον Μάρτιο του 2008, η Daily Telegraph την έβαλε στην πρώτη θέση της λίστας των 100 ομορφότερων αυτοκινήτων που κατασκευάστηκαν ποτέ. Εμείς δεν έχουμε παρά να συμφωνήσουμε μαζί τους.
Η γέννηση της κομψότητας
Η Jaguar E-Type ή ΧΚ-Ε, όπως ονομαζόταν για την αγορά της Αμερικής, είναι ένα εμβληματικό αυτοκίνητο. Κατασκευάστηκε σε τρεις σειρές, μεταξύ 1961 και 1975 και συνδύαζε ομορφιά, επιδόσεις και ανταγωνιστική τιμή σε σχέση φυσικά με τα αντίστοιχα αυτοκίνητα επιδόσεων της εποχής της. Χρησιμοποιούσε monocoque σασί, ανεξάρτητη ανάρτηση εμπρός και πίσω, υδραυλικό τιμόνι, δισκόφρενα παντού, χρειαζόταν λιγότερο από 7sec για να πιάσει τα 100km/h και η τελική της ταχύτητα ξεπερνούσε τα 240km/h, χαρακτηριστικά που την έκαναν ένα άκρως ανταγωνίσιμο σπορ αυτοκίνητο. Το σασί της E-Type βασιζόταν στην αγωνιστική D-Type, που είχε κερδίσει τις 24 ώρες του Le Mans για τρεις συνεχόμενες χρονιές, από το 1955 μέχρι και το 1958. Χρησιμοποιούσε ένα μπροστινό υποπλαίσιο πάνω στο οποίο στηριζόταν ο κινητήρας και η μπροστινή ανάρτηση και όλο αυτό με τη σειρά του στηριζόταν πάνω στη «μπανιέρα», που φιλοξενούσε την καμπίνα των επιβατών. Δεν χρησιμοποιούσε πλαίσιο τύπου σκάλας, όπως συνηθιζόταν τότε, με αποτέλεσμα το βάρος της να περιορίζεται στα 1.315kg. Η E-Type δέχθηκε τρεις αναβαθμίσεις, με την τελευταία να ονομάζεται Series 3, αντί για Mk III, όπως συνηθίζεται στην Αγγλία. Παρουσιάστηκε το 1971 και χρησιμοποιούσε έναν νέο V12 κινητήρα των 5.3lt, αναβαθμισμένα φρένα και υδραυλικό τιμόνι ως στάνταρ. Υπήρχε η δυνατότητα να την αποκτήσει κανείς με αυτόματο κιβώτιο, air-condition και με ακτινωτές μονομπούλονες ζάντες. Ο V12 απέδιδε πλέον 272Ps και χρησιμοποιούσε τέσσερα καρμπυρατέρ της Zenith. Η Series 3 ήταν διαθέσιμη μόνο ως roadster και ως coupe των 2+2 θέσεων, έχοντας μεγαλύτερο μεταξόνιο από την απλή διθέσια. Εξωτερικά, ξεχωρίζουν εύκολα από την εξάτμιση με τις τέσσερις απολήξεις, την διαφορετικής σχεδίασης μάσκα, τα φρυδάκια στα φτερά, τα φαρδύτερα ελαστικά και το σήμα V12 στο πορτμπαγκάζ.
Φρεσκάροντας μία κυρία
Το άριστο δείγμα που βλέπουμε εδώ ανήκει στο στόλο της Ισμαήλος Classics και είναι ένα δοκίμιο για το τι μπορεί να πετύχουν οι μηχανικοί της εταιρείας. Το αυτοκίνητο αγοράστηκε στο εξωτερικό και εισήχθη στη χώρα μας όντας σε καλή κατάσταση, αλλά ένα καλό restoration ήταν αναγκαίο. Το αμάξωμα ήταν σε άριστη κατάσταση, αφού ο προηγούμενος ιδιοκτήτης ήξερε τι είχε στην κατοχή του και το σεβόταν, αυτό όμως δεν εμπόδισε τους μηχανικούς και φανοποιούς της Ισμαήλος Classics να βάψουν εκ νέου όλο το αμάξωμα με αυτό το ιδιαίτερο χρώμα. Πουθενά δεν υπήρχαν σκουριές και σάπια τμήματα, οπότε το μόνο που χρειάστηκε ήταν να αφαιρεθεί το παλιό χρώμα και το αστάρι και να ψεκαστεί εκ νέου με τα δύο παραπάνω. Επόμενο βήμα ήταν να γίνει μία καλή και σωστή συντήρηση στο εσωτερικό, αντικαταστάθηκαν ορισμένα ταλαιπωρημένα δέρματα και τοποθετήθηκαν νέες μοκέτες. Στην ουσία έγινε ένα καλό «ρετουσάρισμα», με το αποτέλεσμα να είναι κάτι παραπάνω από τέλειο. Η κατάσταση του αυτοκινήτου είναι εφάμιλλη με τη δουλειά που έκαναν πριν 40 χρόνια οι μηχανικοί και συναρμολογητές, στη γραμμή παραγωγής του Coventry. Το αυτοκίνητο είναι σε άριστη κατάσταση σε όλους τους τομείς. Στα μηχανικά μέρη, έγινε μία σωστή στεγανοποίηση τόσο στον κινητήρα όσο και στα καρμπυρατέρ, ενώ αντικαταστάθηκαν διάφορα σωληνάκια καυσίμου, λαδιού και ψυκτικού, όπου χρειαζόταν. Εννοείται ότι αλλάχθηκαν μπουζί, φίλτρα και ιμάντες, αφού ο στόχος ήταν ο κινητήρας να λειτουργεί σαν καινούργιος. Αντίστοιχη προσεκτική συντήρηση έγινε και στη μετάδοση, καθώς και στην ανάρτηση και στα φρένα. Η εύρεση των αυθεντικών ανταλλακτικών ήταν εύκολη υπόθεση, αφού στην Αγγλία υπάρχουν τα πάντα για να συντηρηθούν σωστά οι E-Type που σώζονται παγκοσμίως. Το αποτέλεσμα των εργασιών που κράτησαν τέσσερις μήνες δικαιώνει τους κόπους των μηχανικών που ασχολήθηκαν με την κυρία. Η κατάστασή της είναι άριστη και λειτουργεί σαν να μην πέρασε ούτε ένας μήνας από την παραγωγή της.
Μία αριστοκράτισσα
Το αυτοκίνητο είναι αριστοκρατικό. Επιβλητικό και γεμάτο νεύρο, σπορ με καθαρές γραμμές και αριστοκρατικό χαρακτήρα. Παρατηρώ το εσωτερικό με τις δερμάτινες και ξύλινες επενδύσεις, το χρώμιο στους διακόπτες και στους μοχλούς, το ρετρό ραδιόφωνο, τα bucket καθίσματα της εποχής και ο νους αυτόματα ταξιδεύει αλλού. Ακούς το απαλό και εξημερωμένο ρελαντί του επιβλητικού V12 που γεμίζει το μηχανοστάσιο και -κλείνοντας τα μάτια- φαντάζεσαι αγώνες του Le Mans, κοσμικά σαλόνια περασμένων δεκαετιών και αυθεντική σπορ οδήγηση. Σε μία ονειρική, γεμάτη στροφές διαδρομή, με ανοιχτή την κουκούλα και με δερμάτινα γάντια. Με κλειστή τη μουσική για να ακούς τη μελωδία του V12 και να νιώθεις όσο περισσότερο γίνεται το αυτοκίνητο. Ελεύθερη διαδρομή, χωρίς αυτοκίνητα μπροστά σου για να σου κόβουν το ρυθμό. Όταν βρίσκεσαι πίσω από το τιμόνι μιας E-Type, δεν θέλεις να παρεμβάλλεται τίποτα ανάμεσα σ’ αυτήν και σ’ εσένα.
Νιώθω τυχερός που μου δόθηκε η δυνατότητα να δω από κοντά ένα τόσο θρυλικό αυτοκίνητο.
Υπόδειγμα
Τέτοιες δουλειές χαιρόμαστε πραγματικά να τις βλέπουμε και να τις φιλοξενούμε στις σελίδες μας. Ανεβάζουν τον πήχη των κλασσικών αυτοκινήτων της χώρας μας πολύ ψηλά και μας αναγκάζουν να βρίσκουμε εφάμιλλα αυτοκίνητα για να σταθούν δίπλα σε αυτά στο τεύχος που κρατάτε στα χέρια σας. Η E-Type της Ισμαήλος Classics λειτουργεί υποδειγματικά. Ο κινητήρας ξυπνάει με σχεδόν μισή περιστροφή της μίζας και το όλο σύνολο κρύβει τα χρόνια του, αφού έχει συντηρηθεί και αναπαλαιωθεί όπως του αρμόζει. Ήταν από τα αυτοκίνητα που δεν χόρταινα να τα παρατηρώ την ώρα της φωτογράφισης και έβρισκα δικαίωση στα λεγόμενα του «Enzo» ότι είναι το ομορφότερο αυτοκίνητο που βγήκε ποτέ από τις γραμμές παραγωγής.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 5.334cc
Κύλινδροι: 12
Διάμετρος x Διαδρομή: 90mm x 70mm
Σχέση Συμπίεσης: 7,8:1
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Ανεξάρτητη, ελικοειδή ελατήρια
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση πίσω, μηχανικό κιβώτιο 5 σχέσεων
ΑΜΑΞΩΜΑ
Monocoque
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός και πίσω δισκόφρενα
ΤΡΟΧΟΙ
Εργοστασιακές ζάντες 6Jx15”
Restored by
Ισμαήλος Classics
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το ολοκαίνουργιο Defender 110 «απογειώνεται» στις ακραίες σκηνές δράσης στην τελευταία ταινία του James Bond "No time to die"!