Mazda 2 1.5lt 112PS

Mazda 2 1.5lt 112PS

Θέλουμε το POWER να είναι κάθε μήνα απρόσμενο, να σας επιφυλάσσει εκπλήξεις. Θέλουμε να ικανοποιούμε όλους τους αναγνώστες μας, ότι αυτοκίνητο και να έχουν ή θέλουν να πάρουν. Το Mazda 2 έχει αρκετούς φανατικούς ιδιοκτήτες πωρωμένους με την βελτίωση και γιατί όχι? Οκ, μπορεί οι κινητήρες των 1.300 και των 1.500 κυβικών να μην κόβουν ημιαξόνια από την δύναμη, αλλά το σασί του αυτοκινήτου προσφέρεται για πολλά. Έχει τρομερή οδική συμπεριφορά και, ακόμα και νορμάλ, είναι ικανό να κυνηγήσει πολύ δυνατότερα αυτοκίνητα. Φανταστείτε να βελτιωθεί κιόλας. Φανταστείτε? Ε, να το!

Με πράσινες ζάντες

Είναι λευκό -πιθανότατα το πιο όμορφο χρώμα του Mazda 2- και τρέχει συχνά-πυκνά στην πίστα των Μεγάρων. Που και που, θα το δείτε και σε καμιά βουνίσια διαδρομή εντός Αττικής. Γενικά, αυτό που το κάνει να ξεχωρίζει, είναι οι ζάντες του. Για την πίστα λοιπόν, ο ιδιοκτήτης έχει επιλέξει μία τετράδα ζάντες βαμμένες σε πράσινο χρώμα. Εγώ γουστάρω και επικροτώ. Δεν είναι και λίγα τα σοβαρά πιστάδικα/αγωνιστικά με λευκό αμάξωμα και πράσινες ζάντες. Googlάρετε «green wheels» και θα με θυμηθείτε. Μια φορά λοιπόν στην πίστα των Μεγάρων, σε ένα από τα Trackday του HellenicTrackdays.gr είδα ένα Mazda 2 να πηγαίνει σφαίρα, φορώντας πράσινες ζάντες. «Ψαγμένος», σκέφτηκα. Λίγα λεπτά αργότερα, κουβέντιαζα με τον Βαγγέλη Ν. για να μάθω ότι το 2άρι του είναι ένα project με πολύ χαμηλό budget. Πολλές από τις εργασίες έχουν γίνει από τον ίδιο. That's the spirit.

Ενιαίο Japan

Τα Mazda 2 δεν είναι τυχαία αυτοκίνητα. Στην Αμερική υπάρχει το πρωτάθλημα SCCA (Sports Car Club of America) στο οποίο θα βρείτε την κατηγορία B-Class. Εκεί τρέχουν μικρά αυτοκίνητα όπως το Mazda 2 και είναι προφανές ότι σε πίστες ανά τον κόσμο τα πηγαίνει περίφημα. Οπότε, η βάση για βελτίωση δεν είναι σε καμία περίπτωση κακή. Πως ξεκινάμε? Κλασσικά, η εργοστασιακή εισαγωγή παίρνει πόδι και κατασκευάζουμε μία custom στην οποία προσαρμόζουμε ένα «βαρελάκι» της BMC. Υπολογίστε ότι πρέπει να προσαρμοστεί και ο MAF Sensor στην custom βάση. Αυτό έγινε χρησιμοποιώντας ένα MAF Housing από Toyota 1.8 VVT. Σωστό, όπως στην περίπτωση αυτού του Mazda 2 , θα ήταν να φέρετε φρέσκο δροσερό αέρα από τον προφυλακτήρα με ram-air. Ο ιδιοκτήτης μας είπε ότι είδε εντυπωσιακή διαφορά στον δρόμο με αυτή την εισαγωγή και μάλιστα έμπρακτα, αφού... άνοιξε με άλλο Mazda 2 και η διαφορά ήταν υπολογίσιμη. Προσοχή όμως: δεν χρειάζεται υπερβολικά μεγάλη παροχή αέρα καθώς κινητήρας και ECU δεν μπορούν να την διαχειριστούν.

Σειρά είχε η εξάτμιση. Εδώ έγιναν δραστικές αλλαγές, μιας και αλλάχτηκε ολόκληρη, ακόμα και το χταπόδι. Θα θέλαμε να δούμε μετρήσεις με το εργοστασιακό χταπόδι και αλλαγμένη την υπόλοιπη εξάτμιση, καθώς σε τέτοια μοτέρ οι αλλαγές στην πολλαπλή εξαγωγής δεν επιφέρουν μεγάλη βελτίωση. Ενίοτε, αντί για tune γίνεται... detune! Η Karabelas Exhaust ανέλαβε το έργο και κατασκεύασε ένα 4-2-1 χταπόδι με πρωτεύοντες αυλούς των 38mm, τοποθέτησε καταλύτη HJS των 200cpsi και έφτιαξε την υπόλοιπη εξάτμιση με διατομή 42mm, η οποία στην πορεία γίνεται 48mm με μεσαίο και τελικό καζανάκι.

Για να κλείσει το πρώτο στάδιο, έπρεπε πρώτα να κλείσει κάτι άλλο: το πρόγραμμα. Ραντεβού λοιπόν στην AutoVeltiosis στον Πειραιά, μία σχετικά νεοσύστατη εταιρία που ασχολείται με όρεξη και μεράκι πάνω στην βελτίωση των αυτοκινήτων, με επίκεντρο κυρίως την αναβάθμιση του management των ECU. Η εργασία στο Mazda 2 έγινε πάνω στο ιδιόκτητο δυναμόμετρο της AutoVeltiosis και το τελικό αποτέλεσμα ήταν αρκούντος ικανοποιητικό. Με λίγα λόγια, προέκυψε ένα κέρδος περίπου 10 ίππων, στο συγκεκριμένο δυναμόμετρο σε σχέση με πριν! Η εργοστασιακή ECU δεν παίρνει πρέφα τις αλλαγές πρώτου σταδίου. Ή μάλλον, τις παίρνει πρέφα, αλλά προσπαθεί να διατηρήσει χαμηλά τους ρύπους μιας και πρόκειται για Euro 4 κινητήρα. Οπότε, η ECU διορθώνει με στόχο τους χαμηλούς ρύπους. Όταν καταφέρεις να προσπεράσεις αυτά τα «εμπόδια» ξεκινάει το tuning! Compressor? Νο...

Λύσεις για να πάρουν άλογα τα ιαπωνικά 1.500άρια υπάρχουν πολλές. Για παράδειγμα, η Knight Sports είναι μία Γιαπωνέζικη, ιδιαίτερα ψαγμένη, εταιρία η οποία συμμετέχει σε αγώνες με κάθε είδους Mazda. Για το Mazda 2 έχει εξελίξει ένα compressor kit με Rotrex υπερσυμπιεστή, με το οποίο ο 1.5 κινητήρας ξεπερνάει τα 160 άλογα. Όμως, όπως είπε και ο έμπειρος Keiichi Tsuchiya αναφερόμενος στα μικρά 1.500άρια (Honda Jazz, Mazda 2, Toyota Yaris), αυτά τα αυτοκίνητα είναι ιδανικά για να μάθουν έναν οδηγό να κινείται πολύ γρήγορα μέσα σε πίστες. Δεν χρειάζονται πολλά άλογα. Ξεχάστε πως τα 1.500άρια είναι αργά, κομπρέσσορας δεν χρειάζεται... Σωστή επένδυση λοιπόν είναι να αναβαθμιστεί η ανάρτηση και τα φρένα. Η XYZ Sport coilover ανάρτηση, σε συνδυασμό με την χειροποίητη από τον ιδιοκτήτη μπάρα ψαλιδιών εμπρός, αλλά και το extra δέσιμο του πίσω πλαισίου, κάνουν δουλειά. Αλλαγμένη είναι και η αντιστρεπτική του πίσω ημιάκαμπτου άξονα με σκληρότερη. Πλέον το 2άρι είναι πιο παιχνιδιάρικο και βοηθά να τοποθετηθείς καλύτερα στην είσοδο της στροφής. Όταν χρειαστεί να πέσεις στα φρένα, τα τακάκια Hawk HP Plus θα βοηθήσουν. Είναι τακάκια performance σειράς, ιδανικά για fast road και track day χρήση. Τα υγρά φρένων είναι τα Motul RBF 600. Ωραία πατέντα είναι τα custom air ducts (αεραγωγοί) που φέρνουν κρύο αέρα στα φρένα, επίσης φτιαγμένα από τον ιδιοκτήτη. Ειδικά με αυτή την βελτίωση, η διαφορά στην αντοχή των φρένων ήταν δραματική. Στο παιχνίδι μπήκε και η Hercules Parts, η οποία ανέλαβε να κατασκευάσει μία αλουμινένια μπάρα εμπρός θόλων.

Οδηγώντας το 2άρι, νιώθεις ότι το πλαίσιό του είναι αρκετά δεμένο, ακόμα και στην εργοστασιακή του μορφή. Τούτο εδώ έχει το κάτι παραπάνω και πραγματικά σε ενθουσιάζει με την συμπεριφορά του. Μπορεί να κινηθεί αρκετά γρήγορα σε κάθε είδους διαδρομή, μιας και η δύναμή του είναι τόση που δεν χρειάζεται να κόψεις πολύ στην είσοδο της στροφής: θα έχει εντυπωσιακό turn in και θα βγεις από την στροφή με τέρμα γκάζι, καθώς ο κινητήρας δεν είναι τόσο δυνατός ώστε να σπινάρει τους τροχούς. Εδώ ένα μπλοκέ ίσως και να έκανε «κακό», μιας και θα ήταν περιττό.

Επιδόσεις

Χρόνοι που παίζουν στα 01:14. για την πίστα των Μεγάρων και 01:39. για την πίστα των Σερρών (με νωπή άσφαλτο...) είναι για τους γνώστες αξιοπρόσεκτοι και σεβαστοί. Όπως είπαμε: τα αδύναμα αυτοκίνητα δεν είναι απαραίτητα και αργά. Η Mazda ανακοινώνει πως ο 1.500άρης κινητήρας αποδίδει 103 άλογα και από παλιότερες μετρήσεις του περιοδικού, είδαμε πως χρειαζόταν για το 0-100km/h περίπου 9,5sec με δύο άτομα. Ο ιδιοκτήτης υπολογίζει πως το αυτοκίνητό του αποδίδει πάνω-κάτω 120 αλογάκια και -μεταξύ μας- κάπου εκεί παίζει, από ότι μαρτυρούν οι επιδόσεις που κάναμε με το VBOX III. Στο δυναμόμετρο που το μετρήσαμε είδαμε 112 άλογα στον στρόφαλο, αλλά μάλλον εκείνη την ημέρα είχε ανάδρομο Ερμή για το Mazda. Μικρή σημασία έχουν αυτές οι διακυμάνσεις από δυναμόμετρο σε δυναμόμετρο. Εξάλλου, κριτής είναι ο δρόμος και η πίστα. Αφού είπαμε τι καταφέρνει στην πίστα ο λευκός μπόμπιρας, ας δούμε και στην ευθεία. Καταρχήν, οι μετρήσεις έγιναν με διάφορα πράγματα να λείπουν, όπως πίσω καθίσματα, ρεζέρβα, γρύλλο κλπ. Υπολογίστε μείον 40 κιλά. Σε αυτοκίνητα με μικρό κυβισμό, χαμηλή ροπή και με σχετικά μακρύ κιβώτιο, όπως το Mazda 2, το βάρος είναι το άλφα και το ωμέγα. Το 8,3sec για το 0-100km/h είναι εντυπωσιακός χρόνος και ακόμα καλύτερος είναι τα 16,1sec για τα πρώτα 400m από στάση. Το δυάρι πάει σφαίρα και όλα αυτά με πραγματικά χαμηλό budget και φυσικά μπόλικη προσωπική δουλειά. Επίσης, εντυπωσιακή ήταν η επαναληψιμότητα των μετρήσεων, πράγμα που μεταφράζεται σε σταθερή απόδοση του κινητήρα, αλλά και σε σταθερά καλή οδήγηση. Ο Βαγγέλης Ν. δεν ψάχνει να περνάει αντιπάλους στο φανάρι, αλλά να περνάει όμορφα σε πίστες. Η δύναμη είναι όση πρέπει, η ανάρτηση είναι υπέραρκετή για το αμάξωμα, τα κότσια υπάρχουν... Όλα τα κομφόρ για να δυσκολέψει ένα ταπεινό πεντάθυρο αυτοκίνητο πόλης (?), αυτοκίνητα διπλάσιου κυβισμού και ιπποδύναμης, σε πίστες και στροφοδιαδρομές. Τι άλλο να θέλει κανείς από το μικρό Mazda του?

 

Αρθρογράφος

 

Honda: 50 χρόνια Civic

Honda: 50 χρόνια Civic

Η Honda έχει δημιουργήσει 11 γενιές του Civic από το 1972, και έχει πουλήσει πάνω από 27,5 εκατομμύρια μονάδες σε όλο τον κόσμο.