Mazda MX-5 1.6 Turbo 378wHp
Θυμάσαι εκείνη την ωραία πίστα στη Θήβα; Σε κάποια φάση, το συγκεκριμένο «καθημερινό» Miata είχε τρέξει εκεί και έκανε τον αξιοπρεπέστατο χρόνο των 12,1sec για το τετρακοσάρι. Η GTX2863R που φορούσε τότε, τάιζε με αέρα το 16άρι μοτεράκι και έβγαζε 360Ps στο στρόφαλο. Πολλοί, ανάμεσά τους κι εγώ, θα έλεγαν ότι αυτά τα άλογα είναι υπεραρκετά για την ελαφριά καρότσα του ενός τόνου της πρώτης γενιάς MX-5, έλα όμως που ο ιδιοκτήτης, ονόματι Βασίλης, είναι λίγο adrenaline junkie, οπότε μόλις τα συνήθισε, ζήτησε λίιιιγα παραπάνω....καμιά 80αριά ακόμη!
Κακόμοιρε Β6, τι σου 'μελλε να πάθεις!
Β6ZE είναι ο κωδικός του υποτετράγωνου 16αριού μοτέρ που φοράνε τα MX-5 1ης και 2ης γενιάς. Είναι ένα φοβερά αξιόπιστο μοτέρ, αλλά ποτέ δεν σχεδιάστηκε να βγάζει πολλά άλογα, έχει χαμηλό ταβάνι στο ανέβασμα της ιπποδύναμης. Παραδόξως τα τελευταία χρόνια έχει γίνει πολύ μόδα παγκοσμίως να δυναμώνουν τα 16άρια και ξαφνικά στην tuning σκηνή έχουμε αρχίσει να βλέπουμε διάφορα B6 με 400-500 άλογα. Μην μπερδεύεσαι, όμως, δεν είναι Χοντομοτέρ ώστε να μπορεί να πάει κλειστό σχεδόν σε αυτά τα επίπεδα, θέλει πολλές αλλαγές για να μην γίνει πυροτέχνημα στο πρώτο πάτημα. Το καπάκι άρπαξε μια ροϊκή εξέλιξη για να μειωθούν οι τριβές και να αυξηθεί η ροή προς τους θαλάμους, οι εργοστασιακές βαλβίδες πλέον ανοίγουν από τους συμμετρικούς εκκεντροφόρους της Kelford, με διάρκεια 264ο και lift 8.95mm, ενώ για το κλείσιμο υπεύθυνα είναι τα ελατήρια της Supertech. Όσο αυτές είναι ανοιχτές, μπαίνει μέσα στο θάλαμο καύσης ο συμπιεσμένος αέρας από την καινούρια Garrett GTX3071R Gen II και το έξτρα καύσιμο από τα μπεκ 870cc/min της Siemens. Είναι λίγο μεγάλο το turbo και η Garrett τονίζει ότι μίνιμουμ θέλει 18άρι μοτέρ για να δουλέψει σωστά, αλλά αυτό δεν λέει κάτι, απλά θέλει λίγες παραπάνω rpm, λίγα παραπάνω καυσαέρια για να σπουλάρει.
Τα ενισχυμένα έμβολα είναι της Wiseco και οι μπιέλες της CP-Carrillo, οπότε μπορούν να αντέξουν τα μεγάλα θερμικά και μηχανικά φορτία. Μέτα, τα καυσαέρια περνάνε από την 76άρα χειροποίητη εξάτμιση και φεύγουνε με αρκετό θόρυβο, ενώ την metal συναυλία συμπληρώνει η σκάστρα της Forge Motorsport. Υπεύθυνος γι' αυτό το σύνολο είναι ο Billys από την Horsepower Garage, στο Γέρακα. Για να ελέγχει τον κινητήρα μπήκε η ECU MS2 της MegaSquirt και ο Ζώης της Tuning Zone τον ρύθμισε ώστε το Miata στη μεγάλη του πίεση -1,8bar- να βγάζει 378wHp στον τροχό, σε δυναμόμετρο Mustang. Ο κόφτης έχει κατέβει 200rpm και πλέον είναι στις 7.000rpm, ένα επιπλέον μέτρο προστασίας του κινητήρα. Το καταλαβαίνεις αμέσως ότι ακόμη και στον κόφτη το turbo δεν «λαχανιάζει» καθόλου και άνετα μπορεί να σπρώξει περισσότερο αέρα αν του δώσεις παραπάνω στροφές, όμως τα B6 μοτέρ (το ίδιο και τα 1800άρια BP) δεν γουστάρουν καθόλου το στροφάρισμα πάνω από τις 7.500rpm.
Dragster-άτο Miata;
Κι εγώ έτσι πίστευα όταν έμαθα για MX-5 NA τουρμπάτο με semi-slick, όμως o Βασίλης το κυκλοφορεί καθημερινά. Σύμφωνα με τον ίδιο, το έφτιαξε κυρίως για βόλτα και για χαβαλέ! Δεν μπορώ να φανταστώ βέβαια τι χαβαλέ μπορεί να έχει ένα πισωκίνητο διθέσιο, χωρίς ίχνος ηλεκτρονικών βοηθημάτων, με βάρος λίγο πάνω από τόνο και 400+ άλογα. Αλλά εκεί θα τα χαλάσουμε; Οι καινούριοι εκκεντροφόροι και ο σκληρός συμπλέκτης θέλουν κάμποση συνήθεια στην καθημερινή χρήση, αλλά δεν τον είδα πουθενά να ζοριστεί, να του σβήσει ή να σκορτσάρει. Η ρυθμιζόμενη coilover ανάρτηση της BC δεν είναι πολύ σκληρή, στην εκκίνηση το αμάξι κάθεται αρκετά, φορτίζοντας πολύ τους πίσω τροχούς, έτσι δεν πάσχει ποτέ από πρόσφυση, ιδίως στις εκκινήσεις. Επίσης το έχει πάει στην πίστα των Σερρών και έκανε και τη στριψιματική του εκεί! Όπου φάνηκε ένα άλλο γνωστό χαρακτηριστικό των MX-5 1ης γενιάς, ότι το πλαίσιο φτιάχτηκε σε συνεργασία με την Big Babol, οπότε στρεβλώνει ακόμη κι αν σε χτυπήσει μυγάκι. Έτσι, μαζί με το custom roll-bar έχουν μπει και πολλά ακόμη δεσίματα (κοντά στα 70kg!), τα οποία αναγκάζουν το πλαίσιο να παίξει τον ρόλο του.... στιβαρού πλαισίου! Από φρένα τα Miata δεν έκλαψαν ποτέ, άλλωστε η σωστή ισορροπία του αυτοκινήτου, το μικρό τους βάρος, αλλά και η έλλειψη ιπποδύναμης δεν ζορίζουν το σύστημα πέδησης. Κι εδώ όμως έπεσε η απαραίτητη βελτίωση, μπροστά μπήκαν οι μικρές τετραπίστονες Brembo -Junior- με δίσκους 305mm και πίσω....όλα μαμά!
Αχίλλειος πτέρνα
Όσοι έχουν δυνατά MX-5 έχουν και ένα διαρκείας στο μαιευτήριο Μητέρα, γιατί στις σκληρές εκκινήσεις ξέρουν ότι παίζουν κόρωνα-γράμματα το αν θα γεννήσει η μετάδοση, ο αδύναμος κρίκος του αυτοκινήτου. Δεν είναι καθόλου κακό σαν σασμάν, μην μπερδεύεσαι, άλλωστε η Mazda, όταν ανέθεσε στην Aisin, στο τέλος της δεκαετίας του '80, να της φτιάξει μία μετάδοση για το νέο της roadster ζήτησε να είναι ανθεκτική, ελαφριά και με φοβερή αίσθηση. Απλά, κανένας δεν περίμενε ότι 30 χρόνια μετά, τα ίδια σασμάν θα έχουν να διαχειριστούν 4πλάσια ροπή, πολύ περισσότερη απ' όση έβγαζαν ακόμη και τα ιαπωνικά supercar της εποχής! Έτσι δεν είναι περίεργο που οι ιδιοκτήτες των δυνατών Miata όταν συναντιούνται λένε πόσα σασμάν έχει σπάσει ο καθένας. Το αποτέλεσμα είναι ότι είτε πρέπει να το φιλάς πολύ στα πατήματά σου είτε πρέπει να αλλάζεις συχνά κιβώτια. Υπάρχουν βέβαια και τα swap από RX-7 FD3S ή πάντρεμα από το εξάρι του RX-8 και αυτή είναι η επόμενη αλλαγή που θέλει να κάνει ο Βασίλης στο Miata γιατί πλέον τα μαμά κιβώτια έχουν αρχίσει να γίνονται δυσεύρετα και ακριβά!
Αποφύγαμε τα γεννητούρια!
Με Toyo R888R semi-slick πίσω και μπλοκέ διαφορικό της KAAZ δύσκολα ξεσπά η δύναμη, αφού οι τροχοί γαντζώνουν εύκολα. Έχεις 50kgm ροπής στις 5.000rpm, οπότε ο κινητήρας δεν πρόκειται να «χάσει» στροφές. Ο δίδισκος συμπλέκτης της OS Giken κάνει πολύ καλά τη δουλειά του και δεν πρόκειται να πατινάρει. Όλα αυτά μαζί σημαίνουν ότι για να μην παίρνουμε τηλέφωνο την οδική, θα πρέπει ο οδηγός να πουλήσει λίγο την εκκίνηση. Δεν τον είδα πολύ πρόθυμο να το κάνει, είχε έρθει με κακούς σκοπούς, εμείς όμως θέλαμε να τελειώσουμε τη φωτογράφιση οπότε του ζητήσαμε να είναι λίγο ελαφρύτερο το πόδι του στο γκάζι. Με αρκετό πούλημα της εκκίνησης (18μετρο σε 3sec!) και σχετικά χαλαρές αλλαγές, το Miata έκανε 0-100km/h σε 6,45sec και πέρασε από τα 402m σε 13,98s, με 192,77km/h. Είμαι σίγουρος ότι αν δεν φοβόμασταν τη μετάδοση και με την οδήγηση του Βασίλη, θα είχαμε γράψει στο δρόμο παρόμοιο 400άρι (εύκολα χαμηλό 12άρι) με αυτό που είχε κάνει στην πίστα με 80 άλογα λιγότερα… Στο 100-200km/h όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά, εκεί το Miataκι έγραψε 9,73sec, με τρεις χαλαρές αλλαγές ταχυτήτων...και χτυπώντας κόφτη πίεσης!!! Για να καταλάβετε πόσο γρήγορο είναι το συγκεκριμένο Miata, το NB με τα 380Ps, που είχαμε δοκιμάσει στο τεύχος #31, είχε γράψει για την αντίστοιχη μέτρηση 11,4sec! Ο Βασίλης δεν χαλάστηκε ιδιαίτερα όταν άκουσε τα νούμερα που γράψαμε στις μετρήσεις, κάτι που με παραξένεψε. Έχει σκοπό να πάρει μέρος στον επόμενο αγώνα Dragster στο Αγρίνιο. Εκεί θα δει ακριβώς τι μπορεί να κάνει το Miata, ο ίδιος λέει για χαμηλό 11άρι, αφού μέχρι τότε θα έχει μπει ανθεκτικότερη μετάδοση από άλλο, μεγαλύτερο Mazda!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός: 1.598cc
Διάμετρος x Διαδρομή: 78mm x 83.6mm
Σχέση συμπίεσης: 8,8:1
Wiseco έμβολα
CP- Carrillo μπιέλες
Cometic μεταλλική φλάντζα
Supertech ελατήρια βαλβίδων
Supertech retainers
Kelford εκκεντροφόροι
Garrett GTX3071R Gen II
Custom βίδες κεφαλής από την Boukis CNC Precision Parts
Ροϊκή εξέλιξη κεφαλής
Megasquirt MSII εγκέφαλος
Forge motorsport σκάστρα
Turbosmart wastegate 45mm
Πολλαπλασιαστές NGK από Audi R8
Siemens Deka μπεκ 870cc/min
Εξάτμιση διαμέτρου 76mm από την Κένταυρος Exhausts
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
OS Giken δίδισκο set συμπλέκτη
6άρι κιβώτιο από NB 1.8 Sporty
KAAZ μπλοκέ διαφορικό
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
BC Racing coilover
ΦΡΕΝΑ
Μπροστά: Brembo τετραπίστονες δαγκάνες με αεριζόμενους δίσκους διαμέτρου 305mm
Πίσω: Εργοστασιακά
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Momo Τιμόνι
Rollbar custom
Custom ενισχύσεις αμαξώματος
ΤΡΟΧΟΙ
OZ Racing Superleggera 7Jx16in ζάντες Μπροστά: Federal 595RS 195/45
Πίσω: Toyo R888 205/55
Tuned by:
Horse Power Garage
Παπανικολή 2, Γέρακας Αττικής
Tel: 211 40 20 798
Tuning Zone
Σωκράτους 13, Καματερό Αττικής
Tel: 210 23 15 159
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Η Stellantis Heritage σε συνεργασία με την Alfa Romeo δημιούργησαν τρεις συλλεκτικές εκδόσεις της 4C Collezione GT για να τιμήσουν τον Nicola Larini.