Mazda MX-5 (2)
MAZDA MX-5 NC
The macho MX-5…
Το Ibuki Concept αποκαλύπτεται στο Tokyo Motor Show του 2003 και οι fans του ΜΧ-5 ξέρουν πια ότι η τρίτη γενιά του αγαπημένου τους roadster είναι καθοδόν. Όπως ακριβώς δικαιούται κάθε concept car, η εκτέλεση ήταν υπερβολική. Το Ibuki ήταν ένα υβριδικό roadster, με βενζινοκινητήρα 1,6lt, εξατάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο και εκτεταμένη χρήση ελαφρών υλικών, όπως carbonfibre και recyclable fibre-reinforced plant-based plastic. Αν και ενθουσίασε το κοινό, ο Yasuchi Nakamura το βρήκε ψυχρό και βιομηχανικό, αρκετά μακριά από τη «ζεστασιά» και την οικειότητα του original MX-5. Το 2005, οι πωλήσεις του ΜΧ-5 έχουν ξεπεράσει τις 800.000 και η τρίτη γενιά παρουσιάζεται στο Geneva Motor Show, με την παραγωγή να ξεκινά στις 17 Μαΐου 2005. Ταυτόχρονα με το λανσάρισμά του, κερδίζει και το βραβείο Car of the Year στην Ιαπωνία. Είναι μεγαλύτερο, πιο μυώδες και πιο γρήγορο από τον προκάτοχό του κατά 15sec στο Nurburgring. Μπορεί να αποκαλείται Mk3, αυτήν τη φορά, όμως, σχεδιαστές και μηχανικοί ξεκίνησαν από λευκό χαρτί -με μόνη εξαίρεση τα φλας στα φτερά που και στις τρεις γενιές έχουν διατηρηθεί απαράλλαχτα, ακόμα και με τον ίδιο κωδικό ανταλλακτικού! Το MX-5, όμως, έχει κάτι που λίγα αυτοκίνητα διαθέτουν: συνέχεια. Team Manager για το Mk3 είναι ο Takao Kijima, υπεύθυνος εξέλιξης του Mk1 και του νικητή του LeMans, Mazda 787B. Η αρχή Jinba Ittai -άλογο και αναβάτης σαν ένα- υιοθετείται για να εκφράσει την απόλυτη σύνδεση του αυτοκινήτου με τον οδηγό. Ο Chief Designer Yasushi Nakamuta ζητάει, όπως ακριβώς και στην περίπτωση του Mk1, προτάσεις από τα studio της Ιαπωνίας, της Καλιφόρνιας και της Γερμανίας. Μετά από εκατοντάδες σχέδια, καταλήγουν σε τρία full scale, ένα από κάθε studio, τοποθετημένα το καθένα δίπλα σε ένα Mk2.5. Εξετάζοντας καθένα από απόσταση 100m -τρικ του Tom Matano, καταλήγουν στο σχέδιο από τη Hiroshima. Compact, απλό και μοντέρνο, καταλαβαίνεις από τα 100m ότι επρόκειτο για ΜΧ-5, ενώ βλέποντάς το στα 50m, καταλαβαίνεις ότι είναι το Mk3. Τη σχεδίαση του εσωτερικού κερδίζουν οι Γερμανοί και η εξέλιξη της καμπίνας συνεχίζεται στο Oberursel.
Οι εξέχοντες θόλοι που θυμίζουν έντονα το RX-8 τονίζουν τη δυναμική και εξυπηρετούν τα φαρδύτερα μετατρόχια και την τοποθέτηση μεγαλύτερων τροχών. Το νέο MX-5 έπρεπε να πληροί νέα στάνταρ -εκπομπές ρύπων, προδιαγραφές ασφαλείας, να έχει traction και ESP, και να καλύπτει νέες ανάγκες -χρειάζονταν περισσότεροι χώροι και μεγαλύτερη άνεση. Τα διπλά ψαλίδια στην εμπρός ανάρτηση και το PPF διατηρήθηκαν, πίσω όμως μια νέα διάταξη πολλαπλών συνδέσμων στην ανάρτηση εξασφαλίζει μεγαλύτερη διαδρομή. Περισσότερα από 473 σετ αναρτήσεων δοκιμάστηκαν, προτού ο Takao Kijima πάρει την τελική απόφαση. Οι αλουμινένιοι MZR 1,8lt (126Ps, 17kgm ροπής) και MZR 2lt (160Ps, 19,2kgm ροπής) κινητήρες, που ήδη χρησιμοποιούνταν στα Mazda 3, 5 και 6, ήταν ιδανικοί για το νέο MX-5. Πολλά από τα περιφερειακά τους, όμως, άλλαξαν θέση προκειμένου ο κινητήρας να έρθει όσο το δυνατόν πιο πίσω και κοντύτερα στο κέντρο του αυτοκινήτου. Το βάρος έπρεπε και εδώ να κρατηθεί χαμηλά. Έτσι, το καπό, το πορτμπαγκάζ, η εμπρός γέφυρα και τα ψαλίδια της ανάρτησης είναι από αλουμίνιο, με αποτέλεσμα το Mk3, αν και 40mm μακρύτερο, 40mm φαρδύτερο και 15mm ψηλότερο, να είναι μόλις 10kg βαρύτερο από το Mk2.5. Τον Ιούλιο του 2006, παρουσιάζεται το Roadster Coupe, το πρώτο ΜΧ-5 με σκληρή, ηλεκτρικά αναδιπλούμενη οροφή τριών κομματιών, με βάρος 36kg. Κατασκευασμένη από polycarbonate, αναδιπλώνεται σε 12sec, δεν περιορίζει το χώρο αποσκευών, επηρεάζει ελαφρά τις επιδόσεις στο 0-100km/h (9,6sec από 9,4sec στο 1.8 και 8,2sec από 7,9sec στο 2.0) βελτιώνει όμως την τελική ταχύτητα (από 196km/h σε 200km/h στο 1.8 και από 210km/h σε 215km/h στο 2.0) και την ηχομόνωση. Στο Paris Motor Show του 2008, παρουσιάζεται το facelift του Mk3, με αισθητικές κυρίως αλλαγές. Η απόδοση του δίλιτρου MZR έχει ανέβει στα 169Ps/7.200rpm, μαζί και ο κόφτης κατά 500rpm, ενώ για πρώτη φορά διατίθεται στην ευρωπαϊκή αγορά και με αυτόματο εξατάχυτο κιβώτιο.
NC’s Special Editions and Tuning…
MX-5 Superlight Version-2009: Παρουσιάστηκε στο Frankfurt Motor Show για τον εορτασμό των 20 χρόνων του MX-5. Σχεδιασμένο από το studio της Mazda στην Φρανκφούρτη, κάνει εκτεταμένη χρήση ελαφρών υλικών για μείωση του βάρους, βελτίωση της οδική συμπεριφοράς, χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου και χαμηλότερες εκπομπές CO2. Ζυγίζει 1.000kg, δεν έχει παρμπρίζ και κινείται από έναν 1.8MZR.
Mazda Roadster 20th Anniversary-2009: Βασίζεται στο Roadster RS soft-top μοντέλο με το εξατάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο, με χαρακτηριστικά τα buckets της Recaro με κόκκινο δέρμα και alcantara, τα 20th Anniversary σήματα στα φτερά, την cowl connecting type εμπρός μπάρα θόλων και τους 17in τροχούς με 205/45 ελαστικά.
Mazda Roadster 20th Anniversary-2010: Παρουσιάστηκε στο Geneva Motor Show και είναι η επετειακή έκδοση -2.000 αντίτυπα- των 20 χρόνων MX-5 για την ευρωπαϊκή αγορά. Χρησιμοποιεί τον 1.8MZR, έχει νίκελ αξεσουάρ στο εξωτερικό, 17in ζάντες, 20th Anniversary logos και μπάρα θόλων. Τα διαθέσιμα χρώματα ήταν τα True Red, Crystal White Pearl και το νέο Aurora Blue.
MX-5 Matte and Black Special Edition-2010: Η γαλλική επετειακή έκδοση των 20 χρόνων MX-5, με δίλιτρο MZR κινητήρα.
2010 SEMA concept-2010: Το MX-5 Super20 είχε DPTuned reflashed ECU, Cosworth Supercharger, Racing Beat εισαγωγή και εξαγωγή, ACT οργανικό συμπλέκτη, MAZDASPEED coilovers και μπάρα θόλων, κούφιες αντιστρεπτικές Racing Beat, Power Slot δαγκάνες φρένων, StopTech σωληνάκια φρένων υψηλής και τακάκια, 16in ζάντες Enkei RPF1 και Toyo Proxes RA-1 245/45. Α, και 250Ps…
2011 SEMA concept-2011: Το MX-5 Spyder είναι ένα soft top ΜΧ-5, σχεδιασμένο από τη Mazda North America Operations και Magna Car Top Systems. Το grenadine-red soft top έχει κατασκευάσει η Haartz Corporation και το αμάξωμα είναι βαμμένο στο Stratosphere White. Φοράει Yokohama AO48 225/45 λάστιχα και 17in δεκάκτινες ζάντες ADVAN RS σε Gun Metal Metallic καθώς και έναν υπερτροφοδοτούμενο 2.0MZR που καίει BP Isobutanol. Η Braille έχει κατασκευάσει την αγωνιστικών προδιαγραφών lithium-ion μπαταρία, η Racing Beat έχει προμηθεύσει την εισαγωγή και εξαγωγή και επιπλέον φοράει MAZDASPEED short shifter και coilover kit, καθώς και φρένα της Brembo.
MX-5 GT Concept-2012: Εμπνευσμένο από το MX-5 GT Programme και φτιαγμένο από τη Jota Sport, παρουσιάστηκε στο Goodwood Festival of Speed το 2012 και είναι ένα ατμοσφαιρικά βελτιωμένο δίλιτρο ΜΧ-5 με 205Ps, ρυθμιζόμενη ανάρτηση, carbon front splitter, πίσω diffuser και boot spoiler, εξάτμιση με απόληξη στο κέντρο, καθίσματα Recaro και slick λάστιχα.
BBR back to back: Η BBR έρχεται ξανά στο προσκήνιο με το υπερτροφοδοτούμενο GT270, ένα 2.0MZR με Garrett turbo GT25, εξάτμιση, intercooler, αναπρογραμματισμένο εγκέφαλο με τέσσερα διαφορετικά προγράμματα, ενισχυμένο Exedy σετ συμπλέκτη, αναβαθμισμένη ανάρτηση και φρένα, 270Ps, 31kgm ροπής, 0-100km/h σε 4,9sec και τελική 241km/h. Φυσικά, δουλεύουν και μια έκδοση με 320Ps…
Mazda MX-5 Mk3 1.8 2006 | Mazda MX-5 Mk3 2.0 2006 |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ |
Τύπος: | Τύπος: |
Τετρακύλινδρος σε σειρά, 4 βαλβίδες/κύλινδρο, 2ΕΕΚ | Τετρακύλινδρος σε σειρά, 4 βαλβίδες/κύλινδρο, 2ΕΕΚ |
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) 1.798 | ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) 1.999 |
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) 83 x 83,1 | ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) 87,5 x 83,1 |
ΣΧΕΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ 10,8:1 | ΣΧΕΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ 10,8:1 |
ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ Ηλεκτρονικός ψεκασμός | ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ Ηλεκτρονικός ψεκασμός |
ΑΝΑΦΛΕΞΗ Ηλεκτρονική | ΑΝΑΦΛΕΞΗ Ηλεκτρονική |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: | ΜΕΤΑΔΟΣΗ: |
ΚΙΝΗΣΗ Στους πίσω τροχούς | ΚΙΝΗΣΗ Στους πίσω τροχούς |
ΚΙΒΩΤΙΟ Χειροκίνητο 5 σχέσεων | ΚΙΒΩΤΙΟ Χειροκίνητο 6 σχέσεων |
ΔΙΑΦΟΡΙΚΟ Ελεύθερο | ΔΙΑΦΟΡΙΚΟ Περιορισμένης ολίσθησης |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: | ΑΝΑΡΤΗΣΗ: |
Εμπρός: Διπλά ψαλίδια, αμορτισέρ με ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική ράβδος 21mm | Εμπρός: Διπλά ψαλίδια, αμορτισέρ με ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική ράβδος 21mm |
Πίσω: Πολλαπλών συνδέσμων, αμορτισέρ με ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική ράβδος 11mm | Πίσω: Πολλαπλών συνδέσμων, αμορτισέρ με ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική ράβδος 12mm |
ΤΡΟΧΟΙ | ΤΡΟΧΟΙ |
ΖΑΝΤΕΣ 6,5J x 16 | ΖΑΝΤΕΣ 7J x 17 |
ΕΛΑΣΤΙΚΑ 205/50/16 | ΕΛΑΣΤΙΚΑ 205/45/17 |
ΦΡΕΝΑ | ΦΡΕΝΑ |
Εμπρός:Αεριζόμενοι δίσκοι 290mm | Εμπρός:Αεριζόμενοι δίσκοι 290mm |
Πίσω: Συμπαγείς δίσκοι 280mm | Πίσω: Συμπαγείς δίσκοι 280mm |
|
|
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ |
ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ (Ps/rpm) 126/6.500 | ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ (Ps/rpm) 160/6.700 |
ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ (kgm/rpm) 17/4.500 | ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ (kgm/rpm) 19,2/5.000 |
0-100km/h 9,4sec | 0-100km/h 7,9sec |
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ km/h 196 | ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ km/h 210 |
ΜΙΚΤΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 7lt/100km | ΜΙΚΤΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 7,7lt/100km |
ΒΑΡΟΣ (Kg) 1.080 | ΒΑΡΟΣ (Kg) 1.095 |
Mazda MX-5 ND: Long live the roadster…
Στις 23 Μαΐου 2012, το Fiat Group Automobiles S.p.A. και η Mazda Motor Corporation ανακοίνωσαν τη συνεργασία τους για την από κοινού εξέλιξη ενός νέου roadster με τα σήματα της Mazda και της Alfa Romeo αντίστοιχα. Αμφότερα θα κατασκευάζονται στο εργοστάσιο της Mazda στη Hiroshima, θα χρησιμοποιούν τη νέα πισωκίνητη πλατφόρμα της 4ης γενιάς του MX-5, με διαφορετικούς όμως κινητήρες, προερχόμενους από την γκάμα κινητήρων της κάθε εταιρίας. Η προσμονή για το ιαπωνικό roadster έληξε στις 3 Σεπτεμβρίου 2014, όταν ταυτόχρονα σε Τόκιο, Βαρκελώνη και Monterey έλαβαν χώρα τα επίσημα αποκαλυπτήριά του. Η Mazda είχε «υποσχεθεί» εξολοκλήρου νέο πλαίσιο, χαμηλότερο βάρος, κινητήρα τοποθετημένο ακόμα πιο πίσω και πιο κοντά στο κέντρο βάρους και εφαρμογή των νέων τεχνολογιών SKYACTIV. Το MX-5 ND είναι 105mm κοντύτερο, 20mm χαμηλότερο και 10mm φαρδύτερο, ενώ το μεταξόνιο έχει μικρύνει κατά 15mm. Το βάρος έχει αντίστοιχα μειωθεί κατά 100kg, με τις soft top εκδόσεις να αναμένεται να ζυγίζουν λιγότερο από 1.050kg! Χωρίς παρ’ όλα αυτά να έχει ανακοινωθεί κάτι επίσημα όσον αφορά τους κινητήρες -πιθανόν αυτό να γίνει στο Σαλόνι Παρισιού τον επόμενο μήνα, επικρατέστεροι δείχνουν να είναι οι βενζινοκινητήρες 1,5lt και 2,0lt SKYACTIV, με απόδοση 133Ps και 165Ps αντίστοιχα. Η ανάρτηση διατηρεί τα διπλά ψαλίδια στον εμπρός άξονα και τη διάταξη πολλαπλών συνδέσμων πίσω, το κιβώτιο θα είναι αρχικά μηχανικό 6άρι και αργότερα προαιρετικά 6άρι αυτόματο και οι τροχοί 16in, με ελαστικά 195/50/16, και προαιρετικά 17in, με ελαστικά 205/40/17.
Όλοι εμείς, η συντακτική ομάδα του Power, που κατά καιρούς έχουμε αγοράσει και βελτιώσει και τις τρεις γενιές MX-5 μέχρι σήμερα, ελπίζουμε, μέχρις ότου η 4η γενιά Mazda MX-5 βγει στην παραγωγή, να έχουμε αποκτήσει... εισαγωγέα στην Ελλάδα. Έως τότε, be calm and have faith…
Το ξέρατε?
Πολιτιστικές Διαφορές
Στην έρευνα που έκαναν οι Ιάπωνες στην αμερικανική αγορά για το τι αναζητούσε το κοινό από ένα roadster, οι Αμερικανοί απαντούσαν «ελευθερία». Στην ιαπωνική κουλτούρα ο όρος ελευθερία ήταν άρρηκτα συνδεδεμένος με την πολιτική. Μέχρι να καταλάβει τι εννοούσαν οι Αμερικανοί, ο Steve Kubo, δεξί χέρι του Project Chief Toshihiko Hirai, έσπαγε το κεφάλι του να δει πώς το ΜΧ-5 θα μπορούσε να βελτιώσει τα ανθρώπινα δικαιώματα. Τελικά κατάλαβε…
Τι απέγινε η IAD?
Η IAD μεσουρανούσε τη δεκαετία του 1980, με παραρτήματα σε όλο τον κόσμο, μεταξύ αυτών στην Αμερική και τη Ρωσία. Ασχολείτο με concept cars, όπως το Lotus Venus και το Lincoln Town Car, παίζοντας σημαντικό ρόλο και στη σχεδίαση του MX-5. Δυστυχώς, ο χαρισματικός ιδρυτής της, John Shute, έχασε τη μάχη με τον καρκίνο τη στιγμή που το MX-5 κέρδιζε τις καρδιές του κόσμου. Η IAD πουλήθηκε στην Daewoo το 1994, σχεδιάζοντας το Matiz στο studio του Worthing, εκεί που σχεδιάστηκε και το πρωτότυπο Mazda V705. Οι εγκαταστάσεις αυτές πουλήθηκαν το 2001 στην TWR.
MX-04 Concept 1987
Στο Tokyo Motor Show του 1987, η Mazda αποκαλύπτει το πρωτότυπο MX-04, μαζί με τα αδιάφορα οικογενειακά MX-02 και MX-03. Το MX-04 θα προσφερόταν με τρία εναλλακτικά πολυεστερικά αμαξώματα, ένα coupe και δυο διαφορετικά μεταξύ τους roadsters. Είχε ανάρτηση με διπλά ψαλίδια παρόμοια με το MX-5, αλλά περιστροφικό κινητήρα και ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση.
Porsches over the limit…
Κατά τη διάρκεια εξέλιξης του MX-5, οι δοκιμαστές της Mazda, «έβγαλαν total» τρεις Porsche 944, το αυτοκίνητο που εκείνη την εποχή θεωρείτο ότι είχε το καλύτερο κράτημα στον κόσμο! Κάπως έτσι, όμως, το MX-5 απέκτησε τη φήμη ενός από τα πιο προβλέψιμα, διασκεδαστικά και φιλικά στο όριο και πάνω από αυτό sports cars.
Mazda Laguna?
Προς στιγμήν, η Mazda σκέφτηκε να ονομάσει το MX-5 Mazda Laguna, από την πίστα Laguna Seca, θεωρώντας ότι ταιριάζει με τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Αργότερα, τους «ακούστηκε» σαν ισπανικός χαιρετισμός -Mazda Laguna baby- και κατέληξαν στο Miata, που πρότεινε ο Rod Bymaster, product planning executive στην Mazda US, που στα γερμανικά σημαίνει «ανταμοιβή». Στην Ιαπωνία το ονόμασαν Eunos, αφού υπήρχε ήδη ποδήλατο με την ονομασία Miyata.
Alternative fuel MX-5
Η Mazda κατασκεύασε τρία ηλεκτρικά και ένα με υδρογόνο MX-5. Φορτωμένο με 16 μπαταρίες, το ηλεκτρικό έφτανε τα 129km/h, κάνοντας 0-100km/h σε 21,5sec! Το MX-5 με το υδρογόνο, χρησιμοποιούσε Wankel κινητήρα και είχε καλύτερες επιδόσεις: 0-100km/h σε 13sec και τελική 150km/h.
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Το Suzuki Vitara είναι ένας πιστός σύντροφος τόσο στις εντός όσο και στις εκτός δρόμου διαδρομές, που, αν και έχει συντηρητική εμφάνιση σε σχέση με τα...