Mazda RX-8 1.3Turbo 308Ps vs RX-7 FD3S 380Ps
Διευκρίνηση
Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάτι απ’ την αρχή: Το RX-8 ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ συνεχιστής του RX-7. Η Mazda απ' τη δεκαετία του 70 είχε ξεκαθαρίσει ότι για κάθε αυτοκίνητό της, ο συνεχιστής έχει ακριβώς την ίδια ονομασία, απλά αλλάζει ο κωδικός γενιάς. Οπότε ο συνεχιστής του MX-5 (NA) δεν ήταν το MX-6, αλλά το MX-5 (NB) κ.λπ. Έτσι έγινε και στα RX-7, ο συνεχιστής είχε πάντα το όνομα RX-7 και άλλαζε μόνο ο κωδικός του (η 1η γενιά SA22/FB, η 2η γενιά FC, η 3η και τελευταία γενιά FD).
Το RX στην ονομασία σημαίνει Rotary eXperimental, έτσι όποιο όχημα βγαίνει απ' την Mazda με rotary μοτέρ έχει το RX μπροστά. Υπήρχαν καναδυό εξαιρέσεις, με βασικότερη τα luxury coupe Mazda Cosmo, που επίτηδες δεν είχανε ονομασία RX γιατί από τις 4 γενιές, μόνο η 1η και η 4η φορούσαν αποκλειστικά rotary κινητήρες, η 2η και η 3η είχανε και rotary και εμβολοφόρους. Χρόνια μετά φτάνουμε στο RX-8, ένα όχημα το οποίο το ΜΟΝΟ που μοιράζεται με τα RX-7 είναι ο τύπος του κινητήρα, άλλωστε και εκεί υπάρχουν μεγάλες διαφορές. Άρα το 8άρι ανήκει στον ίδιο τύπο οχημάτων με το 7άρι (sport και rotary) αλλά μέχρι εκεί, σαν να λέμε μακρινά ξαδέρφια.
Τότε γιατί μαζί;
Γιατί αυτά τα μακρινά ξαδέρφια, με τις σωστές μετατροπές αρχίζουν και μοιάζουν πολύ. Και αφού μοιάζουν πολύ, τι πιο σωστό απ' το να τα συγκρίνουμε; Αλλά πρέπει να διαλέξουμε προσεκτικά για να πετύχει η σύγκριση, έτσι ψάχναμε για ένα RX-7 με αλλαγές στα περιφερειακά και ένα τουρμπάτο RX-8 που όμως να είναι υποχρεωτικά Challenge. Χωρίς τρελές πιέσεις, χωρίς μεγάλες ιπποδυνάμεις, όλα να είναι όσο πιο κοντινά γίνεται. Ας δούμε τις ομοιότητες πλέον. Και τα δύο είναι rotary, που βγάζουν τη μεγίστη δύναμή κοντά στις 7.000rpm και μεγίστη ροπή λίγο πάνω απ' τις 5.000rpm. Για αυτό δεν θέλαμε Cosmo 8άρι, τα νούμερα και το φάσμα θα ήταν αρκετά διαφορετικά, αφού πάει σχεδόν 2.000rpm ψηλότερα. Και τα 2 αυτοκίνητα έχουνε 5άρια κιβώτια (το Cosmo έχει 6άρι), ενώ με παρόμοια πίεση στα turbo (0,6bar) βγάζουνε πολύ κοντινά νούμερα δύναμης και ροπής. Με σχεδόν ίδιο κινητήρα, άρα και παρόμοια συμπεριφορά και φάσμα λειτουργίας, είναι ό,τι πιο κοντινό μπορείς να κάνεις σε σύγκριση 2 οχημάτων. Υπάρχουν όμως και κάποιες διαφορές που πρέπει να τις τονίσουμε. Κατά μέσο όρο το FD3S είναι 100kg ελαφρύτερο απ' το SE3P που είναι τετράπορτο, τετραθέσιο και με αρκετά πλουσιότερο εξοπλισμό. Είπαμε μήπως ο πιο εύστροφος χαρακτήρας του Renesis (έχει απ' το εργοστάσιο ελαφρύτερους ρότορες και eshaft) τον βοηθάει να ανεβάσει στροφές ευκολότερα, ενώ η εκπληκτική πίσω ανάρτηση του 8αριού τού δίνει περισσότερη πρόσφυση για καλύτερη εκκίνηση.
Το μαύρο και το κόκκινο
Αφού βρέθηκαν τα 2 αυτοκίνητα, αντιμετωπίσαμε άλλες δυσκολίες. Οι δουλειές των ιδιοκτητών και το πρόγραμμα το δικό μας και του φωτογράφου με το ζόρι μας άφησαν να βρούμε μια μέρα κοινή....και, κλασικά, αφού την βρήκαμε πολύ κοντά στο deadline του περιοδικού, ήρθε το δελτίο καιρού να τα κάνει χειρότερα: έκτακτα καιρικά φαινόμενα με συννεφιές και καταιγίδες! «Πάμε και ό,τι γίνει» λέμε. Σκάνε κάτι σταγονίτσες όσο γίνεται η φωτογράφιση και ο ουρανός είναι «μια έτσι - μια αλλιώς»! Με περίεργη ψυχολογία φεύγουμε προς την ευθεία που κάνουμε τις μετρήσεις, ευτυχώς δεν βρέχει και ο δρόμος είναι στεγνός. Είναι άγραφος νόμος, στην πρώτη σταγόνα τα πάντα ακυρώνονται.
Ξεκινάει ο Νίκος με το 7άρι του, με χαμηλή πίεση και από το πρώτο πέρασμα κάνει καλούς χρόνους. Στο δεύτερο πέρασμα οι χρόνοι πέφτουν κι άλλο και τα πράγματα κυλάνε ομαλά. Κάνει και ένα τρίτο 0-100km/h με υψηλότερη πίεση, έτσι για τον χαβαλέ και γενικά έχουμε φτάσει και είμαστε χαμογελαστοί. ΔΕΝ ΕΠΡΕΠΕ!
Βάζω το VBOX στο RX-8 του Γιώργου, στήνεται στην εκκίνηση, βάζει launch control και ξεκινάει το πάτημα. Πριν την αλλαγή από 2α σε 3η, αρχίζει να κάνει κοψιματάκια το μοτέρ, σαν να μένει από καύσιμα. Κάνει έναν γύρο χαλαρά, ο πίνακας οργάνων είναι ΟΚ, κανένα λαμπάκι δεν έχει ανάψει ή κάποια ένδειξη βλάβης, το μοτέρ δείχνει να δουλεύει πάλι κανονικά. Ξανά στήσιμο, 2η εκκίνηση. Πάλι το ίδιο, αλλά μετά την αλλαγή σε 3η τώρα. Αρχίζουμε να βρίζουμε γιατί δεν ξέρουμε αν θα μπορέσουμε να προλάβουμε το deadline.
Πάει την επόμενη ημέρα στον μηχανικό, κοιτάνε το αμάξι πάνω-κάτω-μέσα-έξω, όλα δείχνουν κανονικότατα. Ξανά πίσω για μετρήσεις, πριν φτάσουμε κάνει ένα ανοιγματάκι ο Γιώργος και... τελικά το πρόβλημα είναι η τρόμπα καυσίμου που υπολειτουργούσε και σε παρατεταμένα πατήματα δεν άντεχε! Πάει το deadline!
Για να δούμε τους χρόνους
Το RX-7, με χαμηλή πίεση (0,65bar), έκανε 4,96s για το 0-100km/h και για το τετρακοσάρι 13,02s, με ταχύτητα εξόδου 187,32km/h. Οι χρόνοι είναι ΠΑΡΑ πολύ καλοί για ένα όχημα με μόνο 329,4Ps@6.515rpm (37,2kgm@5.100rpm). Στο τεύχος 50, στο εξώφυλλο είναι ένα RX-7 με 522Ps και έκανε ακριβώς το ίδιο 0-100km/h, ενώ το κατά 200Ps πιο αδύναμο RX-7 ήταν και γρηγορότερο για το 100άμετρο και 200άμετρο (6,01s με 113,23km/h αντί 6,15s με 110,98km/h, 8,74s με 147,41km/h αντί 8,87s με 152,54km/h). Θες κάτι πιο τρελό; Πάμε στο 60-160km/h: Ένα άλλο RX-7 με τουρμπάτο F20C (550wHp) έκανε 7,57s, αυτό του τεύχους 50 έκανε 6,71s και το 7άρι του Νίκου έκανε 7,26s. Μόνο μισό δευτερόλεπτο πιο αργό με 200Ps λιγότερα!
Ας μην ξεχάσουμε το λαβωμένο RX-8 Challenge turbo με τα 308Ps@7.060rpm (0,65bar) και 33,8kgm@5.150rpm. Πριν αρχίσει τα κοψίματα η τρόμπα, το 8άρι έγραψε 2,72s για το 18άμετρο και 5,12s για το 60άμετρο, ενώ για το 0-60km/h ήθελε 3,77s. To ΜΧ-5 1.6 Turbo (378wHp) του τεύχους 57 έκανε χειρότερους χρόνους, ενώ ένα τουρμπάτο RX-8 Cosmo (317Ps), που είχαμε μετρήσει παλιότερα έκανε τους ίδιους χρόνους χαμηλά. Μόλις άρχισε τα κοψίματα η τρόμπα, εκεί φαίνεται όλη η διαφορά. 6,92s για το 0-100km/h (όσο μαμά Challenge!) και 14,95s με 159km/h για το τετρακοσάρι. Το MX-5, που έκανε χειρότερους χρόνους χαμηλά, στο 0-100km/h ήταν μισό δευτερόλεπτο πιο γρήγορο και ένα δευτερόλεπτο κάτω στο τετρακοσάρι. Το Cosmo Turbo που έγραψε ίδιους χρόνους χαμηλά, ήταν κι αυτό μισό δευτερόλεπτο πιο γρήγορο για το 0-100km/h και έγραψε 13,96s με 174,65km/h για το 0-400m. Πάντως, ήδη τώρα που διαβάζεις το τεύχος, το πρόβλημα έχει διορθωθεί και θα πάμε να κάνουμε σωστές μετρήσεις.
Βελτιώσεις;
Στο RX-7 έχει μπει το Bolt on upgrade turbo TD06SH-20G (διάμετρος φτερωτής συμπιεστή 52,8mm, διάμετρος φτερωτής τουρμπίνας 58,8mm) και μια μεγάλη 60άρα external wastegate της GReddy. H εξάτμιση 76mm είναι κι αυτή της GReddy, ενώ το τελικό καζανάκι της Jasma. Το αποτέλεσμα είναι να ακούγεται ο rotary λίγο θυμωμένος στην καθημερινή χρήση και αρκετά άγριος όταν πας το γκάζι στη μοκέτα. Μια μεγάλη τρόμπα καυσίμου 340lt/h της ΑΕΜ στέλνει μεγάλες ποσότητες βενζίνης στα 4 μπεκ της Bosch (2x 850cc/min primary και 2x 2200cc/min secondary), ενώ ο ρυθμιστής πίεσης είναι της SARD. Ο 13Β-REW πονάει στα ρεύματα, οπότε είναι σημαντική η αλλαγή των πολλαπλασιαστών με κιτάκι Nissan GT-R coil on plug kit που χρησιμοποιεί τους αποδεδειγμένης αντοχής πολλαπλασιαστές από VR38DETT. Για να ελεγχθούν σωστά όλες οι αλλαγές, μπαίνει Plug&Play ECU της Adaptronic που μπορείς να του βάλεις extra αισθητήρες για πληρέστερο έλεγχο. Βέβαια έχει 2 προγράμματα λειτουργίας, με το «μεγάλο» να σηκώνει πίεση 0,85bar να το ζωντανεύει ακόμη περισσότερο, αφού πλέον τα νούμερα πάνε στα 380Ps@6.840rpm (με 42,48kgm@6.035rpm).
To νεότερο rotary της δοκιμής έχει ένα Bolt on κιτάκι T618Z της Greddy, αλλά έχει μπει 38άρι external wastegate της Tial. Η υπόλοιπη εξάτμιση είναι διαμέτρου 76mm της Mavroidakos Racing Exhaust (100άρη μεταλλικό καταλύτη της JAS), με 2 τελικά καζανάκια και πραγματικά σχεδόν δεν κάνει θόρυβο! Για το καύσιμο υπάρχουν τα 2x730cc/min primary μπεκ και 2x1000cc/min secondary μπεκ της Bosch, όμως τη ζημιά μάς την έκανε η εμβαπτιζόμενη τρόμπα καυσίμου παροχής 340lt/h της AEM.
Κι εδώ, ενορχηστρωτής είναι η Modular plug&play ECU της Adaptronic, την οποία ρυθμίζει η Rotary Secret Garage. Ένα σημείο που θέλει πολύ προσοχή όταν δυναμώνεις τα πρώτα 5τάχυτα RX-8 είναι η μετάδοση, είναι εύκολο να μείνεις από σασμάν. Αυτό το έμαθε η Mazda και γι' αυτό στο facelift (στη δική μας περίπτωση στο Challenge με τα 205Ps), την αναβάθμισε και μαζί με την αυξημένη αντοχή έχει διαφορετική κλιμάκωση. Έτσι, σε τουρμπάτα 8άρια, αν δεν θες να απλώσεις γρανάζια στην άσφαλτο, αυτό το swap ΠΡΕΠΕΙ να το κάνεις. Και στα 2 αυτοκίνητα, υπεύθυνη για τη βελτίωση και συντήρησή τους είναι η Top Secret Services, ενώ για τον προγραμματισμός και διαχείριση των εγκεφάλων η Rotary Secret Garage.
Ρεζουμέ
Δυστυχώς το συγκριτικό δεν μας έκατσε όπως ακριβώς θέλαμε για να συγκρίνουμε επιδόσεις, αλλά το SE3P θα μετρηθεί ξανά και θα βγάλουμε το πόρισμά μας. Μεγάλη προσοχή όμως θέλει και το πώς το 7άρι έκανε αυτούς τους εκπληκτικούς χρόνους. Δεν είναι μόνο το ότι τα 275/35-18 πίσω (235/40 εμπρός) λάστιχα της Kumho γάντζωσαν και τίναξαν το αμάξι μπροστά, είναι και ότι το bolt on κιτάκι turbo μαζί με το σωστό πρόγραμμα ταιριάζουν τέλεια στον 13B-REW. Το 8άρι, απ’ τα specs και τις δυναμομετρήσεις, δείχνει ότι είναι απερίγραπτα κοντά (αν σηκώσει 0,1bar περισσότερο τα νούμερα θα είναι ολόιδια, ενώ και το φάσμα έχει μεγάλες ομοιότητες!), απλά θέλει φαρδύτερο λάστιχο πίσω για να φεύγει με περισσότερες στροφές και ένα ελαφρωματάκι. Α και μια σωστή τρόμπα βενζίνης.... Τότε το 7άρι θα αρχίσει να ανησυχεί!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ MAZDA RX-8 Challenge Turbo
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣ: 13B-MSP Renesis
Κυβισμός: 1.308cc
T618Z Bolt on turbo kit GReddy
Χειροποίητο external wastegate διαμέτρου 38mm της Tial
730cc/min primary μπεκ της Bosch
1.000cc/min secondary μπεκ της Bosch
100αρης μεταλλικός καταλύτη της JAS
Εξάτμιση διαμέτρου 76mm με 2 τελικά της Mavroidakos Racing Exhaust
Ψυγείο 53mm N-flow της Koyorad
Αλουμινένιο δοχείο διαστολής της BennettBuild Performance
Εμβαπτιζόμενη τρόμπα καυσίμου παροχής 340lt/h της AEM
Άγραφος εγκέφαλος Modular plug n play RX8 της Adaptronic με LSU 4.9 wideband αισθητήρες πίεσης καυσίμου, πίεσης και θερμοκρασίας λαδιού, πυρόμετρο
Προγραμματισμός και διαχείριση εγκεφάλου Rotary Secret Garage.
Βελτίωση και συντήρηση Top Secret Services
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Πεντατάχυτο κιβώτιο από RX-8 facelift
Χειροποίητο εξάφτερο σετ συμπλέκτη
Quick shifter της Nicon Rotary
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Ενδείξεις στην εργοστασιακή οθόνη
Ντύσιμο με alcantara της Connolly
Επιλογέας ταχυτήτων της WeAreLikeWise
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Ανάρτηση Tein Monopro σκληρότητας 10kg/mm
Χαμήλωμα 6cm εμπρός και 5,5cm πίσω
Δίσκοι της EBC, με Yellow Stuff τακάκια της EBC
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες 8,5Jx18in Ultraleggera της OZ Racing
Ελαστικά 235/40 Asymmetric 3 της Goodyear
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm): 308/7.060 @0,65bar
Μέγιστη ροπή (kgm/rpm): 33,8/5.150 @0,65bar
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ MAZDA RX-8 Challenge Turbo
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 3,77
0-80 5,21
0-100 6,94
0-120 8,84
0-140 11,76
0-160 15,08
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,72 @ 48,6
60 5,12 @ 78,58
100 6,73 @ 98,01
200 9,88 @ 127,84
402 14,9 @ 158,82
ΡΕΠΡΙΖ
ΚΜ/Η SEC
60-120 4,71
60-160 11,32
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ MAZDA RX-7
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤΥΠΟΣ: 13B-REW
Κυβισμός: 1.308cc
TD06SH 20G Bolt on upgrade turbo της GReddy
External wastegate διαμέτρου 60mm της GReddy
Σκάστρα της HKS
Εξάτμιση διαμέτρου 76mm της GReddy, τελικό καζανάκι της Jasma
Τρόμπα καυσίμου 340lt/h της ΑΕΜ
Μπεκιέρα της Aeroflow
Ρυθμιστής πίεσης καυσίμου της SARD
Μπεκ 850cc/min primary της Bosch
Μπεκ 2.200cc/min secondary της Bosch
Nissan GT-R coil on plug kit
Αλουμινένιο ψυγείο πάχους 48mm της Koyo
ECU modular Plug&Play της Adaptronic
Προγραμματισμός και διαχείριση εγκεφάλου Rotary Secret Garage
Βελτίωση και συντήρηση Top Secret Services
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Χειροποίητο εξάφτερο σετ συμπλέκτη
ΑΜΑΞΩΜΑ-ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Εργοστασιακό
ΑΝΑΡΤΗΣΗ-ΦΡΕΝΑ
Ανάρτηση BR series της BC Racing
Σωληνάκια υψηλής πίεσης
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες Μeister S1 διαιρούμενες της Work 10Jx18in εμπρός και 10,5Jx18in πίσω
Ελαστικά Ecsta της Kumho 235/40 εμπρός και 275/35 πίσω
DYNO TEST
Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm): 380/6.840 @0,85bar
Μέγιστη ροπή (kgm/rpm): 42,48/6.035 @0,85bar
Μέγιστη ισχύς (Ps/rpm): 329,4/6.515 @0,6bar
Μέγιστη ροπή (kgm/rpm): 37,26/5.100 @0,6bar
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ MAZDA RX-7
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η SEC
0-60 2,73
0-80 3,95
0-100 4,96
0-120 6,47
0-140 7,92
0-160 9,99
0-180 12,15
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
Μ SEC @ ΚΜ/Η
18 2,56 @ 56,19
60 4,62 @ 93,81
100 6,01 @ 113,23
200 8,74 @ 147,41
402 13,02 @ 187,32
ΡΕΠΡΙΖ
ΚΜ/Η SEC
60-120 3,74
60-160 7,26
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Για 5η χρονιά, η εντυπωσιακή Alfa Romeo Giulia κατακτά τον τίτλο “Best Car” στα βραβεία του Γερμανικού “auto motor und sport”.