Mazda RX-8 Cosmo 225Ps
Το θέμα πάντως είναι πως πλέον με ένα ποσό της τάξεως των €5.000-€7.000 μπορεί κανείς να αποκτήσει ένα Mazda RX-8, το οποίο, αν και ιδιαίτερο αυτοκίνητο στον τρόπο συντήρησης, μπορεί να σε κάνει να διασκεδάσεις αρκετά πίσω από το τιμόνι του. Έχει παιχνιδιάρικο χαρακτήρα, πολύ καλό στήσιμο, έναν κινητήρα, που αγαπάει το στροφάρισμα και γενικά είναι ένα αυτοκίνητο, που η έκφραση «fun to drive» το αντικατοπτρίζει τέλεια. Κάτι τέτοιο είχε στο νου του ο Κώστας, όταν αποφάσισε να δώσει το SeatLeonCupra του και να αγοράσει ένα RX-8. Ήξερε από την αρχή τι θα αντιμετώπιζε και στη συνέχεια ψάχτηκε, ρώτησε και έμαθε ακόμα περισσότερα για το πώς να συμπεριφέρεται στο αυτοκίνητό του.
Ειδικό αυτοκίνητο…
Το MazdaRX-8 είναι ένα σίγουρα ένα ειδικό αυτοκίνητο. Δεν απευθύνεται σε κάποιον, που δεν ξέρει τι αγοράζει. Απευθύνεται σε απόλυτα συνειδητοποιημένο κοινό, που θα σεβαστεί αυτό που έχει στα χέρια του και θα ξέρει πώς να του συμπεριφερθεί.
Ο κινητήρας θέλει ένα καλό ζέσταμα, όπως ακριβώς και ένας κινητήρας turbo. Καλό θα είναι να υπάρχουν όργανα θερμοκρασίας και πίεσης λαδιού, για να ξέρουμε τι μας γίνεται. Από τη μάνα του, έχει δύο αρκετά μεγάλα ψυγεία λαδιού, με αποτέλεσμα το ζέσταμα -κατά τη διάρκεια του χειμώνα- να αργεί πολύ. Η ιδανική θερμοκρασία λαδιού πρέπει να είναι πάνω από τους 60ο C και η μέγιστη, που έχει δει ο Κώστας, είναι στους 86-87ο C μέσα σε κίνηση κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Μετά από μια καλή και δυνατή βόλτα, καλό θα είναι να αφήσουμε τον κινητήρα στο ρελαντί να κρυώσει για λίγη ώρα. Από εκεί και πέρα, την κατάσταση μπορούμε να τη βοηθήσουμε αρκετά με τον αναπρογραμματισμό της ECU, όπου από εκεί μπορούμε να ρυθμίσουμε τους θερμοστάτες να ανοίγουν νωρίτερα το κύκλωμα του ψυκτικού υγρού. Μία καλή, επίσης, κίνηση είναι να απελευθερώσουμε το σύστημα εξάτμισης ιδιαίτερα τον καταλύτη, αφού το τούνελ μετάδοσης κυριολεκτικά βράζει μετά από μια βάναυση διαδρομή… Από εκεί και πέρα, αυστηρά αλλαγή λαδιών κάθε 5.000-6.000km, πολλαπλασιαστές στα 30-40.000km και μπουζί κάθε 30.000km, επίσης αλλαγή στις βαλβολίνες στα 10.000km και μετά από πέντε δυνατές βόλτες, καλό θα είναι να ρίχνουμε μια ματιά στα λάδια.
Παίζοντας στο δρόμο!
Αν τηρήσετε όλα αυτά και ξέρετε ότι τα 8άρια πρέπει να «ξεκαπνίζονται» συχνά και να μην οδηγούνται από τον σοφέρ της κυρίας Ντέιζι, επειδή η κατανάλωση τους φλερτάρει με νούμερα κινητήρων V8, θα έχετε έναν υγιή και «συμπιεσάτο» Renesis για αρκετά χρόνια! Στο δρόμο το RX-8 είναι ένα πολύ ευχάριστο αυτοκίνητο. Η κατανομή βάρους, που είναι πολύ κοντά στο 50-50, βοηθάει τα μέγιστα για το σωστό στρίψιμο και η συμπεριφορά του στις στροφές είναι πάρα πολύ καλή. Το τιμόνι έχει τρομερή αίσθηση και σου περνάει πάρα πολλές πληροφορίες για την κατάσταση του δρόμου, αλλά και για το που ακριβώς βρίσκονται οι μπροστινοί σου τροχοί. Ο επιλογέας, που επέλεξε ο Κώστας για το RX-8 του, είναι custom από τον Κώστα Τσιλιβαράκο, ο οποίος έχει αναλάβει και την προετοιμασία του αυτοκινήτου. Ο επιλογέας, λοιπόν, έχει πολύ καλή αίσθηση και σχεδόν νιώθεις τα γρανάζια, όταν τον μετακινείς για να αλλάξεις σχέση. Χρειάζεται, όμως, λίγο προσοχή, μιας και το εξάρι κιβώτιο έχει ευαίσθητα συγχρονιζέ, με αποτέλεσμα να γρατζουνάει στη γρήγορη αλλαγή με τέρμα γκάζι από 3η σε 4η. Λίγο συνήθεια θέλει ο εξάφτερος Exedy, που είναι σκληρός και απότομος, αλλά μετά από μερικά ξεκινήματα τον συνηθίζεις. Όπως είπαμε, αυτό που θέλει συνήθεια, είναι ο κινητήρας του. Ο 13B-MSP ή αλλιώς Renesis αγαπάει το στροφάρισμα. Ξυπνάει μετά τις 6.000rpm και φλερτάρει τις 10.000rpm με όρεξη και φυσικά με την ανάλογη ηχητική υπόκρουση από την ελεύθερη 76άρα εξάτμιση. Και όσο ανεβάζεις στροφές, ο ήχος δυναμώνει και τα κεφάλια των περαστικών γυρίζουν να δουν τι περνάει.
Και βασικά όσο δυναμώνει ο ήχος, τόσο περισσότερο θέλω να πατάω το γκάζι για να τον ακούω. Πολύ καλή εντύπωση μου άφησαν οι αναρτήσεις της Bilstein, B8 Sprint. Χωρίς να μετατρέπουν σε κούτσουρο το αμάξωμα, παραμένουν άνετες και συνδυάζονται με τα ελατήρια χαμηλώματος της H&R, καθώς και με μπάρες θόλων εμπρός και πίσω από την GReddy, ενώ παράλληλα φροντίζουν πάντα να κρατούν το ελαφρύ πλέον αμάξωμα στην τροχιά, που εσύ επέλεξες. Είτε να οδηγήσεις με γραμμές, είτε να πας με τις πόρτες, χάρη στο μπλοκέ διαφορικό τύπου Torsen. Το RX-8 είναι τελείως μονοκόμματο. Συμπαγές αμάξωμα, με πάρα πολύ καλό στήσιμο και, αν το μάθεις, μπορείς να το κάνεις ό,τι θέλεις. Βέβαια, όσο πάταγα το γκάζι, έβλεπα και το δείκτη της βενζίνης να κατεβαίνει. Ο Renesis αγαπάει τη βενζίνη και την καταπίνει με λαιμαργία.
Και θα πάρει άλογα?
Να ξεκαθαρίσουμε κάτι, ο Renesis δεν βγάζει τα άλογα, που υπόσχεται στην εργοστασιακή του μορφή. Στην καλύτερη των περιπτώσεων, θα δούμε γύρω στα 210Ps και αυτά από την έκδοση Cosmo με την ονομαστική ισχύ των 231Ps. Αν είσαστε αριθμολάγνος, ξεχάστε το RX-8. Δεν θα δείτε ποτέ ικανοποιητικά νούμερα σε δυναμόμετρο από αυτό το αυτοκίνητο. Αφού ξεπεράσουμε, λοιπόν, αυτή την ιδιοτροπία, πάμε να δούμε τι κάνουμε, προκειμένου να πάρουμε δύναμη η οποία θα έχει αισθητή διαφορά στο δρόμο. Ο Κώστας τοποθέτησε τα περισσότερα aftermarket στην Tuning Zone. Καταρχήν, η εργοστασιακή εισαγωγή αντικαταστάθηκε με μία coldairintake με την ονομασία Revi, κατασκευασμένη από την Racing Beat. Πρόκειται για μια από τις πιο διαδεδομένες και αποδοτικές λύσεις στα μηχανοστάσια των RX-8, ενώ βγάζει και πολύ ωραίο ήχο στο τέρμα γκάζι. Αντίστοιχα, αλλάχθηκε η πολλαπλή εξαγωγής με την αντίστοιχη της RE Amemiya, η οποία καταλήγει σε μία custom ελεύθερη εξάτμιση των 76mm, κατασκευασμένη από την PPM. Αποδοτική αλλά φασαριόζικη λύση! Δίνεις το στίγμα σου 2 τετράγωνα πριν φτάσεις ένα πράμα…
Στα housing του wankel έγινε “street porting” στις θυρίδες εισαγωγής και εξαγωγής αφού ο Κώστας δεν ήθελε το Mazda του να σταματήσει να είναι καθημερινό. Το street porting είναι το πρώτο στάδιο γυαλίσματος και αύξησης της διατομής των θυρίδων, με αποτέλεσμα μεγαλύτερη ροή μίγματος προς τους θαλάμους καύσης και αύξηση της παραγόμενης ισχύος κατά περίπου 10% χωρίς να τροποποιείται σημαντικά το ρελαντί. Το μόνο μειονέκτημα είναι η μειωμένη ροπή κάτω από τις 3.000rpm και ότι ο Renesis είναι πλέον πιο ορεξάτος στο να καταναλώνει τη βενζίνη με τον κουβά! Όλες οι τροχαλίες του κινητήρα αντικαταστάθηκαν με custom ελαφρύτερες αλουμινένιες, ενώ τοποθετήθηκαν ενισχυμένα μπουζοκαλώδια της MSD. Η εργοστασιακή αντλία βενζίνης αντικαταστάθηκε με μία Walbro, που έχει παροχή στα 255lt/hr και στην εργοστασιακή ECU έγινε remapping από την Tuning Zone. Τέλος, στον κινητήρα αλλάχθηκε η μίζα, με μία από τελευταίο μοντέλο (R3) η οποία φτάνει μέχρι τις 330rpm τη στιγμή που η μίζα των πρώτων RX-8 έφτανε μέχρι τις 260rpm. Έτσι ξεχνάτε flooding και δυσκολίες κατά την ζεστή εκκίνηση, που είναι κάτι που απασχολεί όλους τους κατόχους RX-8…
Δίαιτα
Ο Κώστας ελάφρωσε αρκετά το RX-8 του, αφαιρώντας τα πίσω καθίσματα, αλλάζοντας τα μπροστινά με τα υφασμάτινα και ελαφρύτερα του Challege, τα οποία δεν είναι θερμαινόμενα. Ζυγισμένο με μισό ρεζερβουάρ, το RX-8 του Κώστα ζυγίζει 1.290kg. Στο εσωτερικό, θα συναντήσουμε τρία όργανα της Racetech για την παρακολούθηση της θερμοκρασίας και της πίεσης λαδιού, καθώς και για την θερμοκρασία νερού, όπως επίσης και ένα πολυόργανο της Turbogauge, το οποίο συνδέεται στην OBD και δείχνει στροφές κινητήρα, χιλιόμετρα και διάφορες άλλες πληροφορίες. Επίσης, ένα custom shift-light έχει τοποθετηθεί στο ταμπλό. Εξωτερικά, έχει τοποθετηθεί το body-kit της Mazdaspeed, μία αεροτομή και ένα carbon καπό της Seiboncarbon. Τα ήδη πολύ καλά φρένα ενισχύθηκαν με τακάκια FerodoDS2500 και σωληνάκια υψηλής. Επόμενο σημείο, με το οποίο θα ασχοληθεί ο Κώστας, είναι να αντικαταστήσει τους εργοστασιακούς πολλαπλασιαστές με ενισχυμένους, καθώς και να κοντύνει το βήμα στη μετάδοση.
Κλείνοντας…
Πέρα πάντως από την τρομακτική κατανάλωση και την ιδιαίτερη προσοχή, που θέλει στη συντήρηση, το MazdaRX-8 είναι ένα αυτοκίνητο, που αξίζει να ασχοληθείς μαζί του, αρκεί φυσικά να ξέρεις τι περιμένεις και τι θα αντιμετωπίσεις.
Αρθρογράφος
Δοκιμές Αυτοκινήτου CarTest.gr
Ο διάσημος παρουσιαστής του Top Gear μέσω ενός βίντεο μας λέει την άποψή του για το τι αυτοκίνητο μπορεί να αγοράσει κανείς με λιγότερα από €35.000.